Samaisella reissulla Uleåborgirin ja parin muun palstaveljen kanssa näin fiftyeightin laivalla reilu kuukausi sitten. Harvoin, jos koskaan, olen nähnyt niin perusteellista ja sydämellistä tervehdystä, kuin mitä palstaveli Uleåborgir tuolloin laivalla antoi fiftyeightille. Tervehdyksen kesto oli arviolta kolme minuuttia. Tuo lämminhenkinen kohtaaminen jää viimeiseksi muistikuvakseni fiftyeightistä.
Kun tuli puheeksi, niin muistelenpa minäkin viiskasia parilla sanalla tuolta laivareissulta, kun samalle purkille olimme yksissä lähteneet.
Olin kohtuullisessa ohranjyvässä kuten 58, juttelimme paljon, porukassa ja kahdestaankin. Tarjosimme vuorotellen muutamat, tunnelma oli lämmin, rakastava ja jotenkin merkillisellä tavalla erityisen läheinen. Kaipa siinä oli kaikkea sitä, jota ihmiset ovat kukin tahoillaan kertoneet 58:n kanssa kokeneensa.
Ei tuolla laivalla mistään jäähyväistunnelmista ollut kyse, mutta jotain ehkä oli ilmassa. Olin hiukan soossissa eikä asia jäänyt niin painavasti tajuntaan, mutta eilen illalla viiskasia muistellessani muuan hetki palasi leimahduksena mieleeni.
Puhuimme senioritapaamisten kaikista hyvistä kokemuksista. Fiftyeight kertoi monista ihmisistä matkan varrelta, pelkkää hyvää tietysti. Lisäten myös, että jokainen on ollut hänelle tärkeä ja ainutlaatuinen noissa tapaamisissa, ja että hienon perinteen pitää myös jatkua. Siinä 58 sitten kertoi, millä tavalla ja kenen myötävaikutuksella hän on jo varmistanut että kapula siirtyy eteenpäin siinä vaiheessa, jos hän ei enää voi olla mukana. Enpä osannut aavistaa, että tuo tilanne olisi jo kohta käsillä.
Veti syvästi mietteliääksi, kun tuo hetki takautui mieleen laivareissulla marinoituneista aivopoimuista. Vetää kyllä vieläkin.
Minulle jäi todella lämmin muisto 58:sta. Tunsin hänet yksityisviestien ohella henkilökohtaisesti vasta viime vuoden senioritapaamisesta alkaen. Moni täällä tunsi hänet paljon paremmin ja pidemmältä ajalta. Jo tässä lyhyessä ajassa fiftyeight teki minuun suuren vaikutuksen palstaveljenä ja lähimmäisenä. Ja senioritapaamisissa koin ensi hetkestä alkaen olevani tervetullut. Tästä kuuluu toki kiitos muillekin, mutta ennen muuta 58:lle ja hänen luomalleen hienolle ilmapiirille.