Järjettömät mielihalut

  • 43 635
  • 240

Rukkanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
---CLIP---Niin, tuota kyllä ainakin lapsena tuli harrastettua että nosti ikäänkuin astuvan jalan ilmaan ja antoi portaiden hoitaan ns. "maihiinnousun". Jos teen tälläistä edelleen huomaamattani ja olen joskus ollut edessäsi, niin pahoittelen aiheuttamaani häiriötä. Pitääkin tarkastaa toimintatapa seuraavan kerran kun on rullaportaissa.---CLIP---

Eipä tuossa muuta kun meinaa vaan sitten itse aina jyristellä jonkun yli siinä ja sitten taas mietitään että mitä tapahtui... Muutenkin kyllä kaikenlainen kulkuväylille pysähtyminen saa allekirjoittaneen lähes hallitsemattoman raivon valtaan... GRRR!
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Rukkanen kirjoitti:
---CLIP---Niin, tuota kyllä ainakin lapsena tuli harrastettua että nosti ikäänkuin astuvan jalan ilmaan ja antoi portaiden hoitaan ns. "maihiinnousun". Jos teen tälläistä edelleen huomaamattani ja olen joskus ollut edessäsi, niin pahoittelen aiheuttamaani häiriötä. Pitääkin tarkastaa toimintatapa seuraavan kerran kun on rullaportaissa.---CLIP---

Eipä tuossa muuta kun meinaa vaan sitten itse aina jyristellä jonkun yli siinä ja sitten taas mietitään että mitä tapahtui... Muutenkin kyllä kaikenlainen kulkuväylille pysähtyminen saa allekirjoittaneen lähes hallitsemattoman raivon valtaan... GRRR!

Eikös liukuportaissa aina seistä oikealla ja pääsääntöisesti edetäkin samalla puolella, jotta nopeammin kulkevat pääsisivät vasemmalta ohi? Juntit ja moukat toimivat tietenkin toisella tapaa ja tukkivat koko systeemin.
 

Rukkanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Näinhän se on, mutta kun siinä vasemmalla kulkija kulkee täysin mallikelpoisesti aina viimeiselle askelmalle asti jolloin lyö jarrut pohjaan. Niin juu ja kynsienalusta mähnää pitää aina kaivella! Ei muuta!
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Rukkanen kirjoitti:
Näinhän se on, mutta kun siinä vasemmalla kulkija kulkee täysin mallikelpoisesti aina viimeiselle askelmalle asti jolloin lyö jarrut pohjaan. Niin juu ja kynsienalusta mähnää pitää aina kaivella! Ei muuta!

Ymmärrän - vihdoin ja viimein.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Järjettömät mielihalut... Hmmm Viime aikoina olen miettinyt että olisiko Paris Hilton mukava kumppani. Kuuluu ehkä ketjuun salainen ihanteesi... toisaalta välillä Paris saa aikaan mielihalujakin.
Paris jos luet tätä niin ota yhteyttä privalla.
 

Rocco

Jäsen
Alamummo kirjoitti:
Eikös liukuportaissa aina seistä oikealla ja pääsääntöisesti edetäkin samalla puolella, jotta nopeammin kulkevat pääsisivät vasemmalta ohi? Juntit ja moukat toimivat tietenkin toisella tapaa ja tukkivat koko systeemin.
Kuulemma tämä tapa on käytössä vain Helsingissä. Muualla ihmisillä ei kai ole niin kiire että tarvisi liukuportaissa kävellä. Tosin, eipä muualla Suomessa ole metroja kuin Tsadissa joten ei varmasti ole pitkiä liukuportaitakaan muualla Suomessa...

Itse en ole törmännyt tähän tapaan missään Suomessa, enkä oikeastaan edes missään ulkomaillakaan, vaikka olen puolessa tusinassa maailman suurkaupungissa käynyt...

EDIT: Liukuportaista puheenollen... mikään ei ärsytä niin paljon kun ne ihmiset, jotka liukuportailta pois päästyään jäävät siihen suoraan eteen seisomaan. Sieltä kun tulee lisää ihmisiä koko ajan niin kolari siinä tulee! Mikä ihme siinä on ettei voi kävellä viittä metriä eteenpäin ja sitten ihmetellä että "minnekäs tästä pitää mennä...?" Tekisi mieli aina kävellä niitä päin ja kaataa ne ihmiset pois edestä kun eivät muuten tajua siirtyä... Muutenkin tekisi mieli pistää nurin kaikki teinit jotka maleksivat jalkakäytävillä, ostoskeskusten käytävillä yms. tai kävelevät leveästi rivissä porukalla.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Itse en ole missään suuria ongelmia kokenut siinä normaalikäytännössä, että hitaat menevät liukuportaissa (tai lentokentillä "liukumatoissa") oikealla ja nopeammat ohittavat vasemmalta. Jos vakavia häiriötilanteita on esiintynyt ja vasemmalla oleva urpo ei ole siirtynyt syrjään ajoissa niin olen torpannut ko. urpon syrjään. Harvoin olen menettänyt merkittävästi aikaa missäänpäin maailmaa. Suosittelen Alamummolle vaan oikeanlaista asennetta. Ei siellä kuulu pyytää anteeksi, vaan mennä kovalla itseluottamuksella eteenpäin.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Rocco kirjoitti:
Kuulemma tämä tapa on käytössä vain Helsingissä. Muualla ihmisillä ei kai ole niin kiire että tarvisi liukuportaissa kävellä. Tosin, eipä muualla Suomessa ole metroja kuin Tsadissa joten ei varmasti ole pitkiä liukuportaitakaan muualla Suomessa...

Itse en ole törmännyt tähän tapaan missään Suomessa, enkä oikeastaan edes missään ulkomaillakaan, vaikka olen puolessa tusinassa maailman suurkaupungissa käynyt...

No onhan liukuportaita tavarataloissa, kauppakeskuksissa jne. Kai näitä paikkoja nyt on muuallakin kuin stadissa?

Missä oikein olet mahtanut käydä, koska minun mielestäni taas tämä vasemmalta ohi, hitaammat oikealla -periaate on käytössä joka puolella...
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Alamummo kirjoitti:
No onhan liukuportaita tavarataloissa, kauppakeskuksissa jne. Kai näitä paikkoja nyt on muuallakin kuin stadissa?

Missä oikein olet mahtanut käydä, koska minun mielestäni taas tämä vasemmalta ohi, hitaammat oikealla -periaate on käytössä joka puolella...

No itsekään en kyllä tämmösestä kirjoittamattomasta säännöstä ollut kuullut aiemmin. Onse kumma jollei kerroksen väliä tahi kahta malta olla liukuportaissa kävelemättä. Ei täällä pienemmissä kaupungeissa noita liukuportaita kyllä hirmu määriä ole. Ainoa paikka missä liukuportaissa/-hihnalla olisi syytä kävellä on mielestäni lentokenttä, siellä voi joskus olla kiirus jatkoyhteyteen. Mutta miksi ihmeessä tavaratalossa tai muussa vastaavassa?
 

Rocco

Jäsen
Alamummo kirjoitti:
No onhan liukuportaita tavarataloissa, kauppakeskuksissa jne. Kai näitä paikkoja nyt on muuallakin kuin stadissa?

Missä oikein olet mahtanut käydä, koska minun mielestäni taas tämä vasemmalta ohi, hitaammat oikealla -periaate on käytössä joka puolella...

On toki liukuportaita melkein missä tahansa, mutta tavarataloissakin ne on tosi lyhyitä verrattuna metroon. Eli siis täytyy ihmisillä olla todella kiire jos pitää jossakin 5 metrisissä liukuportaissa pakolla ängetä ohi - voittaa aikaa ehkä sekunnin. Metrossa voi pitkissä liukuportaissa voittaa jopa kymmenen. Ainakaan missään ei kukaan ole sanonut jos olen vaikka keskellä seissyt. Paitsi Helsingin metrossa...

Olen matkustanut metrossa Barcelonassa, Milanossa, Prahassa ja San Franciscossa. Mutta en missään ole nähnyt että ihmisillä olisi niin kiire että liukuportaissa pitää mennä kävellen vielä nopeammin. Kai sitä muutamasta kerrasta Helsingissä oppi että metron liukuportailla ollaan oikealla ja olin noissa em. paikoissakin sitten alitajuisesti oikealla.

Ehkä tuo käytäntö on Suomessa joku "Tsadilaisten etuoikeus"... tavallaan sillä voidaan tuntea jotakin isommuuden tunnetta kun "maalaiset eivät osaa edes liukuportaissa seistä oikealla". Tiedä häntä. Johtunee varmaankin vain siitä että metro on vain Helsingissä...
 

JimmyMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
Rocco kirjoitti:
On toki liukuportaita melkein missä tahansa, mutta tavarataloissakin ne on tosi lyhyitä verrattuna metroon. Eli siis täytyy ihmisillä olla todella kiire jos pitää jossakin 5 metrisissä liukuportaissa pakolla ängetä ohi - voittaa aikaa ehkä sekunnin. Metrossa voi pitkissä liukuportaissa voittaa jopa kymmenen. Ainakaan missään ei kukaan ole sanonut jos olen vaikka keskellä seissyt. Paitsi Helsingin metrossa...

Todennäköisesti et ole käynyt sitten ainakaan Lontoossa? Siellä asuessani opin tämän liukuportaissa kulkemista hienosti sujuvoittavan tavan varsin nopeasti. Olisi pelkästään positiivista, jos sama tapa leviäisi kaikkialle.
 

Rocco

Jäsen
JimmyMac kirjoitti:
Todennäköisesti et ole käynyt sitten ainakaan Lontoossa? Siellä asuessani opin tämän liukuportaissa kulkemista hienosti sujuvoittavan tavan varsin nopeasti. Olisi pelkästään positiivista, jos sama tapa leviäisi kaikkialle.
Vastaus oli heti seuraavalla rivillä mistä lainaisit viestiisi.
Rocco kirjoitti:
Olen matkustanut metrossa Barcelonassa, Milanossa, Prahassa ja San Franciscossa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Rocco kirjoitti:
Ehkä tuo käytäntö on Suomessa joku "Tsadilaisten etuoikeus"... tavallaan sillä voidaan tuntea jotakin isommuuden tunnetta kun "maalaiset eivät osaa edes liukuportaissa seistä oikealla". Tiedä häntä. Johtunee varmaankin vain siitä että metro on vain Helsingissä...

Vai onkohan kyse jostain maalaisten alemmuudentunteesta... Miksi portaissa pitäisi seistä, kun ne voi kävelläkin? Joillakin saattaa oikeasti olla kiire ja silloin on paljon miellyttävämpää, kun pääsee kulkemaan esteettä ilman, että tarvitsee töniskellä muita pois tieltä.
 

Rocco

Jäsen
Alamummo kirjoitti:
Vai onkohan kyse jostain maalaisten alemmuudentunteesta... Miksi portaissa pitäisi seistä, kun ne voi kävelläkin? Joillakin saattaa oikeasti olla kiire ja silloin on paljon miellyttävämpää, kun pääsee kulkemaan esteettä ilman, että tarvitsee töniskellä muita pois tieltä.

No kuten jo aiemmin sanoin niin eipä niin pitkiä liukuportaita ole varmaan missään että ne kävelemällä voittaisi kahta sekuntia enempää. Helsingin metron liukuportaat ovat ainoat missä voi oikeasti hyötyä liukuportaiden juoksemisesta, ja siksi kai tämä "seiso oikealla" -tapa onkin vain Helsingissä tunnettu tapa.

Siksi varmaan tämä on "yllätys" Helsingissä asuville että muualla Suomessa tapaa ei juurikaan tunneta, eikä oikeastaan missään käytetä.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ite olen myöskin ihmetellyt miksi liukuportaissa pitää kävellä, kun ne on juuri sen vuoksi kehitetty ettei tarvitse portaita kävellä.

Viimeisin järjetön mielihalu oli se, kun partaa ajaessa rupesi himottamaan ajaa kulmakarvat pois pärstästä. Onneksi en kuitenkaan ryhtynyt tuumasta toimeen.
 

Miguel

Jäsen
Rocco kirjoitti:
No kuten jo aiemmin sanoin niin eipä niin pitkiä liukuportaita ole varmaan missään että ne kävelemällä voittaisi kahta sekuntia enempää.

Ja kun mennään useampi kerrosväli? Kiireiset ihmiset tuskastuvat aina liikenteen tukkijoihin. Autolla mennään ylinopeutta ohi, kun ei muuta mahdollisuutta ole. Sen sijaan liukuportaissa tervettä järkeä käyttämällä voi tehdä säästää kanssaihmisiltä ainakin sen muutaman sekunnin ja ennen kaikkea niitä helposti palavia hermoja. Vaikka nykyihmisten ylenpalttinen kiireellisyys menee usein naurettavuuden puolelle, on paikallaan kysyä, miksi ET voisi seistä oikealla portaissa? Vaatii liikaa keskittymistä?

Muutamat kaverinikin ovat ihmetelleet, kun olen tästä tavasta maininnut. Ihmeen vaikeaa tuntuu tajuaminen olevan. Samaa junttiuden kulttuuria kuin ajaa pyörällä keskellä vilkasta jalkakäytävää. Autolla ajamiseen tottuminen saa ilmeisesti aikaan pyöräilyä vähättelevän asenteen, jolloin ei itsekään halua olla ajoradan reunassa kiusaamassa viattomia autoilijoita.


Se off-topicista. Järjettömiin mielihaluihini kuuluu ainakin kaikkien kaukosäätimien patterikoteloiden luukkujen jatkuva napsauttelu. Ja onhan aikamoinen liuta muitakin outoja perversioita.
 

Ponkke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Pallo, Sht
Kirjoittamaton sääntö tämä "törötä oikealla liukuportaissa", mayby. Kuitenkin esim Pasilan asemalla taipaapi olla jopa lappu siitä että seiso oikealla, kävele vasemmalla.

Itseä ainakin ärsyttää kun joku tukkii vasemman puolen niin, että takana on kymmeniä ihmisiä. Muutaman kerran olen myöhästynyt vaihtoyhteysjunasta niin, että juuri kerkeää painamaan ovenaukaisunappia kun juna lähtee liikkeelle ja silloin syö miestä.

oho, nyt tais mennä pikkasen off-topiciksi
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Ponkke kirjoitti:
Kirjoittamaton sääntö tämä "törötä oikealla liukuportaissa", mayby. Kuitenkin esim Pasilan asemalla taipaapi olla jopa lappu siitä että seiso oikealla, kävele vasemmalla.

Samanlaisia on myös eri suurkaupunkien metrojen porteilla ja lentokentillä...
 

Rocco

Jäsen
Miguel kirjoitti:
Ja kun mennään useampi kerrosväli? Kiireiset ihmiset tuskastuvat aina liikenteen tukkijoihin.

En ole missään nähnyt, en siis yhtään missään, että useampi kerrosväli menisi yhdellä liukuportaalla. Sitä varten on hissit. Liukuportaat menevät kerroksesta seuraavaan ja joka kerroksessa vaihdetaan seuraavaan liukuportaaseen.

Mutta ennenkuin tämä menee aivan off topic niin sanotaan että... että... aina tekee mieli juoda viinaa häissä! Tänään ei ollut mitään alkoholitarjoilua ja vitutti kun piti juoda omasta pullosta... :)
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Rocco kirjoitti:
No kuten jo aiemmin sanoin niin eipä niin pitkiä liukuportaita ole varmaan missään että ne kävelemällä voittaisi kahta sekuntia enempää.

En nyt hahmottanut oliko kyse pelkästä Suomesta (kun keskustelitte sekä että), mutta itse asuin aiemmin Pietarissa; empiirinen tutkimus Tshernyshevskaja-metron portaista osoitti, että alaspäin meni kolmisen minuuttia, juoksemalla portaat noin minuutin. Melkoinen prosentuaalinen säästö ainakin. Toki Pietarin metro on maailman syvimpiä, ellei syvin.
 

Afan

Jäsen
Rocco kirjoitti:
No kuten jo aiemmin sanoin niin eipä niin pitkiä liukuportaita ole varmaan missään että ne kävelemällä voittaisi kahta sekuntia enempää.

On toki, ja muuallakin kuin metrojen yhteydessä. Yksi esimerkki on Pasilan rautatieasema, jossa olisin myöhästynyt junanvaihdoista lukuisia kertoja, mikäli liukuportaissa ei jätettäisi tilaa ylös (ja alas) harppomiseen.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Afan kirjoitti:
On toki, ja muuallakin kuin metrojen yhteydessä. Yksi esimerkki on Pasilan rautatieasema, jossa olisin myöhästynyt junanvaihdoista lukuisia kertoja, mikäli liukuportaissa ei jätettäisi tilaa ylös (ja alas) harppomiseen.


En tiedä miten paljon nopeammin pääsisit käyttäen alikulkukäytävää, ei tarvitse niin useaa porrasta loikkia.
 

Afan

Jäsen
Txjokeri kirjoitti:
En tiedä miten paljon nopeammin pääsisit käyttäen alikulkukäytävää, ei tarvitse niin useaa porrasta loikkia.

Hetkinen... Tiedän, että Hartwall Areenan puoleisessa päässä on alikulkukäytävä, onko muuallakin? Junat nimittäin pysähtyvät liukuportaiden kohdalle, ja jos vaihtoaikana on yksi minuutti, pitäisi alikulun olla juuri siinä kohdalla.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Rocco kirjoitti:
No kuten jo aiemmin sanoin niin eipä niin pitkiä liukuportaita ole varmaan missään että ne kävelemällä voittaisi kahta sekuntia enempää. Helsingin metron liukuportaat ovat ainoat missä voi oikeasti hyötyä liukuportaiden juoksemisesta, ja siksi kai tämä "seiso oikealla" -tapa onkin vain Helsingissä tunnettu tapa.

Kyllä ihan jo parinkymmenen metrin liukuportaitten matkalla saattaa juoksemalla saada 10 sekuntin aikasäästön, mutta merkityksellistä ei ole se miten paljon voi säästää, vaan että voiko tällä 10 sekuntilla säästää 5 minuuttia, kun ehditkin metroon. Sitten kun myöhästyt sekuntin (sekin riittää, koska kun metro menee "liike-moodiin" on ihan sama mitä teet, ovet eivät aukea, ellei metrokuski ole äärettömän joviaali yksilö) metrosta ja joudut odottamaan seuraavaa metroa ja pääteasemassa sitten häviät taas 10 sekuntia liukuportaissa ja myöhästyt bussista...kaikki tämä vain siksi, että jotkut eivät ymmärrä yleisiä kaupungin "käyttäytymissääntöjä".
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Afan kirjoitti:
Hetkinen... Tiedän, että Hartwall Areenan puoleisessa päässä on alikulkukäytävä, onko muuallakin? Junat nimittäin pysähtyvät liukuportaiden kohdalle, ja jos vaihtoaikana on yksi minuutti, pitäisi alikulun olla juuri siinä kohdalla.

Hissien toisella puolella muistaakseni, siinä missä portaat menevät ylös, niin toiselta puolen vastaavasti alas.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös