Cube kirjoitti:
Mikä olisi sinun mielestäsi sopivin ja oikeudenmukaisin rangaistus?
En nyt tiedä oikeudenmukaisesta mutta itse ainakin näen nämä tuomiot hieman erikoisina.
Omat vaihtoehtoni olisivat.
Vaihtoehto 1: Identofioidaan pelit jossa villppiä on tapahtunu ja syyllistyneet joukkueet tuomitaan nämä pelit hävinneeksi vaikka 3-0 tai jollain muillakin luvuilla ja sen jälkeen lastetaan sarjataulukko uudestaan ja toimitaan sen mukaan. Ei mitään mielivaltaisia miinuspisteitä ensi kaudeksi. Lisäksi pyritään määrittelemään korvauksia maksettavaksi niille seuroille jotka mahdollisesti väärinkäytöksistä ovat kärsineet menetettyjen tulojen muodossa, palkintorahoina menetetyistä sijoista (mikäli niitä rahallisesti palkitaan, en ole tästä ihan varma) tai menetetyistä europaikoista. Tietenkin vaikea täsmällisiä summia määritellä, mutta tällä tavalla ne jotka suoraan ovat todistetusti kärsineet saavat kuitenkin korvausta. Korvaukset suhteellisen tuntuvia kuitenkin. Tämän jälkeen kaikki jatkuu normaalisti, tietenkin myös sanktioita osallistuneille henkilöille mutta ei muuta seuroille.
Vaihtoehto 2: Katsotaan että tälläinen toiminta ei vain käy ja kyseiset seurat suljetaan määräajaksi Italian jalkapallosta, mielellään useiksi vuosiksi, tai sitten lopullisesti. Myöskin osallistuneet henkilöt saavat elinikäisen kiellon. Korvauksia myös tässä mallissa kärsineille seuroille.
Itse näkisin että jompi kumpi näistä sanktioista olisi looginen, joko katsotaan että tälläistä ei alkuukaan hyväksytä tai sitten tuomitaan sen mukaan mihin on syyllistynyt ja tarkalleen määritettävillä pistemenetyksillä viime kaudesta. Nythän Milan, Lazio ja Fiorentina saivat täysin saman -30 pistettä viime kaudelle, mihinköhän tämäkin luku perustui ja miksi se oli täysin sama kaikille.
Tärkein asia olisi kuitenkin savustaa syyllistyneiden seurojen omistajatahot ulos Italialaisesta jalkapallosta, he kuitenkin ovat loppupeleissä siitä vastuussa mitä seurassa tapahtuu. Miellään pakottaisin heidän myymään seuran tai jos siihen eivät suostuisi seura suljettaisiin Italian liigoista, tämä ei ehkä juridisesti eikä logistiikan puolesta olisi mahdollista rippuen minkälaisilla sopimuksilla seurat ovat liigassa mukana. Tulevaisuutta varten olisi syytä kirjoittaa uuden tyyppisiä sopimuksia liigassa mukana oloa varten jossa nimenomaan sanktioidaan tälläisessä tapauksessa omistajatahoa erittäin voimakkaasti.
Ihmettyttää kyllä hieman se että joku tuomioistuin jakelee jotain pistemenetyksiä rangaistuksena tai se että ylipäätään tuomioistuin tästä päättää. Itse näkisin tämän Italian jalkapallon sisäisenä asiana jossa liiga sanktioi itse miten parhaaksi näkee, ymmärtäisin kyllä jos olisi rikosoikeudesta kyse ja jaettaisiin vankeusrangaistuksia tai sakkoja sanktioina tapahtuneista lainvastaisista rikoksista mutta siitä nyt ei kuitenkaan ole kyse.