Itärajan sulkeminen Ukrainan sodan myötä

  • 409 166
  • 4 214

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
SDP äänestää puolesta, jos RKP äänestää puolesta kanssa. Ai että mitä vastuunkantoa!
Siinäpä varsinainen esimerkki vastuunkannosta. Voidaan tukea lakia, jos RKP tukee sitä. Jos RKP tukee, voivat kertoa tukevansa kotimaan turvallisuutta ja jos RKP kipuilee muutenkin kuin Biaudet:n muodossa, voivat piiloutua sen taakse, etteivät hallituspuolueetkaan ole asiasta yksimielisiä. Kaksilla rattailla ajaminenhan saa tässä jo aivan uuden merkityksen.

SDP:ssa on valmiutta viedä lakia eteenpäin, jos RKP asettuu tukemaan lakia.

edit. Hidas, @teroz olikin jo samalla asialla.
Tätä menoa Lindtmanin SDP saa EK-vaaleissakin pataan Vasemmistoliitolta. Huutonaurua.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
"Muutama" on lukumääränä ihanan epämääräinen, mutta arkikielessä muuutama tarkoittaa 3-9. Eli selkokielellä Stubb väittää että Venäjä toimittaisi rajalle vuorokaudessa semmoset rapiat 3-8 tuhatta TP-hakijaa. Viikossa tämä tekisi 14000-56000 TP-hakijaa. Kuukaudessa semmoset 90000-240000. Alex on varmaan Mari Rantasen kanssa katsellut Afrikan karttaa ja sieltä päätellyt luvut.
Nimimerkillä Alex voi olla enemmän tiedustelutietoa kuin nimimerkillä Luther Maddox.

Toki eihän nimimerkki Alex noin sanonut vaan oiot hieman asiaa.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Orpon tulisi ottaa Marinin hallituksen taktiikasta, kun Koronan varolla lyötiin poikkeustilaa päälle ja siirreltiin kuntavaaleja.

Eli rajavartiolaitokselta vaan tilaukseen kaavio, jonka mukaan päivässä saattaa tulla 2600-11200 turvapaikanhakijaa, jos tapahtuu X.

Ihan samalla tavalla Venäjä on arvaamaton kuin Covid oli silloin alkuvuosina.
 

Analyzer

Jäsen
Siinäpä varsinainen esimerkki vastuunkannosta. Voidaan tukea lakia, jos RKP tukee sitä. Jos RKP tukee, voivat kertoa tukevansa kotimaan turvallisuutta ja jos RKP kipuilee muutenkin kuin Biaudet:n muodossa, voivat piiloutua sen taakse, etteivät hallituspuolueetkaan ole asiasta yksimielisiä. Kaksilla rattailla ajaminenhan saa tässä jo aivan uuden merkityksen.

SDP:ssa on valmiutta viedä lakia eteenpäin, jos RKP asettuu tukemaan lakia.

edit. Hidas, @teroz olikin jo samalla asialla.

Siis tämä on ihan silkkaa paskaa. Tämä kertoo, että demarit miettii vain sitä miltä asia ulospäin näyttää eikä uskalla itse ottaa kantaa. Eli vakavalla asialla politikointia.

Kepu linjasi suoraan että lähtökohtaisesti tukevat. Siitä mallia, että joskus voi sieltä oppositiostakin tukea(kuten viime kauden oppositiostakin tuli tukea covid ja Ukraina) eikä lähtökohtaisesti olla ihan kaikkea vastaan mitä hallitus esittää.

Nostan hattua myös Stubbille, joka on ottanut tässä hyvin aktiivisen roolin. Tämähän olisi Stubbillekin aivan valtava arvovaltatappio jos laki ei läpi mene. Siinä määrin hän on ollut tätä itsekin kätilöimässä ja juuri tavannut asian tiimoilta esim kaikki eduskuntaryhmät.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Kyllähän Orpon pitäisi laittaa RKP ruotuun. Ihan uskomatonta touhua pääministeriltä, että sallii hallituskumppanilta venkoilun näin tärkeässä Suomen turvallisuutta koskevassa asiassa.
No eihän se nyt ketään laita ruotuun. Eikä sen pitäisi tulla kellekkään yllätyksenä, kun tätä hallituksen touhua on kattonu. Persutkin vittuilee ihan avoimesti pääministerille eikä se edes orpoa haittaa kun on tolpassa kiinni.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Minua edelleen hämmentää vallan mahdottomasti, että mikä on ongelma

a) säätää erikseen tarkemmat menettelyt kirjallisesti suoraan lakiin poikkeustilan varalta (sen sijaan että lähdetään kuromaan kasaan askelmerkkejä tilanteen ollessa päällä, toki skenaariot ja toimintamallit on olemassa, mutta Suomen sääntöperustaisena yhteiskuntana olettaisi kirjoittavan nuo myös ihan laiksi)

b) olla aktivoimatta valmiuslakia itärajamme takaisen terroristijärjestön paskanaamailun takia jo vuosia sitten, perustuen uhkaan joka kohdistuu "rajaturvallisuuden tai yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseen" ja toisaalta on myös "Suomeen kohdistuva huomattava aseellisen tai siihen vakavuudeltaan rinnastettavan hyökkäyksen uhka, jonka vaikutusten torjuminen vaatii tämän lain mukaisten toimivaltuuksien välitöntä käyttöön ottamista", kun syvimmässäkin tynnyrissä eläneen pitäisi jo olla kuullut käsitteestä "hybridisodankäynti" ja nähdä että naapurimme on semmoisesta suorittanut oppikirjaesimerkkiä jo vähintään 15 vuotta myös Suomea vastaan.

Melkein tuntuisi, että rajalain päivitys sisältämään poikkeustilamenettelyt, menisi jo suoraan Valmiuslain varautumisvelvollisuuden alle.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Minua edelleen hämmentää vallan mahdottomasti, että mikä on ongelma

a) säätää erikseen tarkemmat menettelyt kirjallisesti suoraan lakiin poikkeustilan varalta (sen sijaan että lähdetään kuromaan kasaan askelmerkkejä tilanteen ollessa päällä, toki skenaariot ja toimintamallit on olemassa, mutta Suomen sääntöperustaisena yhteiskuntana olettaisi kirjoittavan nuo myös ihan laiksi)

b) olla aktivoimatta valmiuslakia itärajamme takaisen terroristijärjestön paskanaamailun takia jo vuosia sitten, perustuen uhkaan joka kohdistuu "rajaturvallisuuden tai yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseen" ja toisaalta on myös "Suomeen kohdistuva huomattava aseellisen tai siihen vakavuudeltaan rinnastettavan hyökkäyksen uhka, jonka vaikutusten torjuminen vaatii tämän lain mukaisten toimivaltuuksien välitöntä käyttöön ottamista", kun syvimmässäkin tynnyrissä eläneen pitäisi jo olla kuullut käsitteestä "hybridisodankäynti" ja nähdä että naapurimme on semmoisesta suorittanut oppikirjaesimerkkiä jo vähintään 15 vuotta myös Suomea vastaan.

Melkein tuntuisi, että rajalain päivitys sisältämään poikkeustilamenettelyt, menisi jo suoraan Valmiuslain varautumisvelvollisuuden alle.

B:n perusteet eivät varmaankaan juuri nyt täyty, koska poikkeusoloja ei haluta julistaa (eikä se kestäisi aitoa tarkastelua, vaikka PeVistä saakin nyt sitten mitä vaan ulos, sattuneesti), mutta menettelynä tuo olisi täysin mahdollinen. Sitä ei haluta ainakaan VN:n piirissä tehdä, koska ei erityisesti PS:lle ole siitä mitään haittaa, että kv-sopimuksia ei noudateta - he suorastaan haluavat niin.

Valmiuslainhan saa toki hyvin nopeasti voimaan tarvittaessa kuten sen sotatilankin, mutta tässä on ihan vaan prosessuaalinen ongelma. Jos asiasta halutaan erillislaki, myös EU-instituutioiden kautta asiasta voitaisiin luoda oikeudellisesti kestävä malli - sehän siellä lausunnoissakin lukee - toki hitaammin, mutta kuitenkin. Tähän lienee ihan selvä syy, miksi EU:ta ei haluta mukaan, ja se syy on sama kuin yllä.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Mites tätä raikasta tuulahdusta Euroopan ihmisoikeuistuimen tuomarilta ei ole tänne linkattu. Haluisin nähä Scheinin ja Koskelon väittelyn A-Studiosss



-Minusta ei esimerkiksi ole perusteltua leimata oikeusvaltion vastustajiksi sellaisia ihmisiä, joiden mieltä vaivaa kysymys näissä oloissa siitä, että kuinka voi olla mahdollista, että vieras valtio, vihamielinen valtio, saisi mielensä mukaan syöttää meidän ulkorajan yli keitä tahansa, paperittomia, tunnistamattomia ihmisiä, kuinka paljon tahansa, Koskelo sanoo.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Mites tätä raikasta tuulahdusta Euroopan ihmisoikeuistuimen tuomarilta ei ole tänne linkattu. Haluisin nähä Scheinin ja Koskelon väittelyn A-Studiosss




Tässä näkee todellisen osaajan ja professorin eron. Koskelolla on kykyä ajatella kokonaisvaltaisesti, kun taas professorit jankkaavat vain kapeasta näkökulmasta.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Tässä näkee todellisen osaajan ja professorin eron. Koskelolla on kykyä ajatella kokonaisvaltaisesti, kun taas professorit jankkaavat vain kapeasta näkökulmasta.

Kokonaisvaltaista ajattelua Koskelo korosti hesarissa maaliskuussa, kun varoitti oikeusvaltion rapauttamisesta..


OIKEUSVALTION rapautuminen alkaa yleensä näennäisesti pienistä asioista, kuten toisten ihmisten halventamisesta. Kun ilmapiiri muuttuu aggressiiviseksi, oikeusvaltion haurastuminen yleensä voimistuu.
Koskelon mukaan erityisen aggressiivista puhetta oikeusvaltiota vastaan tulee nykyisin pääosin äärioikeistosta, myös Suomessa. Ihmisiä saatetaan leimata ja mustamaalata estoitta esitettyjen tai oletettujen mielipiteiden takia.



Oikeusvaltio ja demokratia kuuluvat erottamattomasti yhteen. Vallankäytölle on vastavoimat ja pidäkkeet, joita ovat esimerkiksi riippumattomat tuomioistuimet, ylimmät laillisuusvalvojat ja media. Demokratia elää sen varassa, että perus- ja ihmisoikeudet on turvattu ja niitä myös kunnioitetaan.”
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kuten tuolla Toverin twiitin kommentissa osuvasti todetaan, muutamat professorit ovat osoittautuneet sananmukaisiksi fakki-idiooteiksi.

Kannattaa sekin muistaa, että kovimmat hyökkäykset nykyistä hallitusta, perustuslakivaliokuntaa ja sen puheenjohtajaa kohtaan oikeusvaltion rapauttamisesta tulivat Kaarlo Tuorilta. Hän on ex-taistolainen, joka oli taistolaiseksikin erittäin jyrkkä.

Tuorilla oli kuitenkin myös asiaa, mutta hänen tapansa ilmaista asioita ja vuotaa sisäisiä keskusteluita ja toisten luottamuksellisia puheenvuoroja ulkopuolisena asiantuntijana ei ole näköjään muuttunut vuosikymmenten varrella lainkaan.

Koskelon viisaita näkemyksiä, joita voisi myös tulkita uskonlahkon hyökkäyksistä oikeusvaltio vipuvartenaan, selittää mielestäni jo sekin, että hän on mittavan uransa ja Eurooppa-kokemuksensa lisäksi aina ollut laitavasemmiston politiikan ulkopuolella.
 
Viimeksi muokattu:

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Kokonaisvaltaista ajattelua Koskelo korosti hesarissa maaliskuussa, kun varoitti oikeusvaltion rapauttamisesta..


OIKEUSVALTION rapautuminen alkaa yleensä näennäisesti pienistä asioista, kuten toisten ihmisten halventamisesta. Kun ilmapiiri muuttuu aggressiiviseksi, oikeusvaltion haurastuminen yleensä voimistuu.
Koskelon mukaan erityisen aggressiivista puhetta oikeusvaltiota vastaan tulee nykyisin pääosin äärioikeistosta, myös Suomessa. Ihmisiä saatetaan leimata ja mustamaalata estoitta esitettyjen tai oletettujen mielipiteiden takia.



Oikeusvaltio ja demokratia kuuluvat erottamattomasti yhteen. Vallankäytölle on vastavoimat ja pidäkkeet, joita ovat esimerkiksi riippumattomat tuomioistuimet, ylimmät laillisuusvalvojat ja media. Demokratia elää sen varassa, että perus- ja ihmisoikeudet on turvattu ja niitä myös kunnioitetaan.”

Tulee ymmärtää se, että oikeusvaltio ei rapaudu siitä, että puolustaudutaan yhden ihmisoikeuksia pahiten polkevan- sekä kansainvälistä oikeutta rikkovan valtion hyökkäyksiltä. Tulee myös hetkiä jolloin asioiden merkitys pitää punnita ja tehdä oikea valinta kansallisen turvallisuuden näkökulmasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös