Vasemmalta sataa kritiikkiä uutta rajalakia vastaan. Ihmisoikeusjuristien ja -järjestöjen mukaan kyse on mm. ihmisoikeuksien loukkaamisesta sekä kansainvälisen oikeuden vastaisesta lakiluonnoksesta.
Samat tahot vastustivat Eurooppaan pyrkivien turvapaikanhakijoiden siirtämistä miljoonittain Turkkiin. Sopimus tehtiin vuonna 2016. Kyse oli silloinkin näiden tahojen mukaan ihmisoikeuksien ja sopimusten loukkaamisesta.
EU:lla on peiliin katsomisen paikka – Kreikan kriisi on seurausta epäinhimillisestä pakolaissopimuksesta Turkin kanssa | Amnesty
Silti EU:n suuret maat tekivät päätöksen suojatakseen itseään. Suomen tulee tarvittaessa toimia samoin. Venäjän hybridisodassa ja välinneellistetyssä maahantulossa olemme tilanteessa, jossa päätökset tulee tehdä vasemmistosta ja ihmisoikeusjuristeista huolimatta. Samalla tavalla kuin mm. Saksa ja Ranska tekivät aiemmin. Ainoa kysymys mielestäni on se, millaiset päätökset voivat ehkäistä Venäjän toimia rajalla.
Aiemmin pohdin, onko sellaisia päätöksiä tehtävissä kun rajaviranomaiset joutuvat todella kovan paikan eteen Venäjän niin halutessa. Ihmiset laitetaan pakolla yli. Aseilla tarvittaessa uhaten ja niitä käyttäenkin. Tähän ei hyvää vastausta löydy ohi Venäjän toimien. Samoin turvapaikanhaku siitä syystä, että hakija pakotetaan muuten Venäjän joukkoihin ja sotaan Ukrainassa tulee todennäköisesti nousemaan esille.