Itärajan sulkeminen Ukrainan sodan myötä

  • 391 296
  • 4 069

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tunteisiin vetoava artikkeli Hesarilta suomenvenäläisten jouluahdingosta. Käsittämätöntä, miten jotkut haluavat edelleen nähdä Suomen tarinan pahiksena.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tunteisiin vetoava artikkeli Hesarilta suomenvenäläisten jouluahdingosta. Käsittämätöntä, miten jotkut haluavat edelleen nähdä Suomen tarinan pahiksena.
Venäläisille ei voi valittaa, joten valitetaan suomalaisille. Jos sinulla on julma äiti, joka kaivaa vitsan esiin pienimmästäkin syystä tai ilman syytäkin, ja kiltti isä, niin kummalle valitat? Ja faktisesti Suomi oli se, joka sulki rajan. Ihminen näkee omat ongelmansa tärkeinä ja muun yhteisön, johon kuuluu vain puoliksi, vähämerkityksellisinä. Joten en minä ihmettele yhtään, että Suomelle valitetaan.

Jos olisi joku tapa sallia normaali henkilöliikenne ja estää hybridivaikuttaminen, mutta kun ei ole. Joten se on nyt voi voi...näillä mennään.

Yhdistyksillä on tapana riitaantua ja hajota, joten saa nähdä tuleeko Aleksanteriliitosta mitään.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toivottavasti tämän aleksanteriliiton taustat selvitetään perinpohjin. Yhdistystoiminta toki Suomessa on hyvinkin vapaata, mutta mitään eripuran lietsontaa suomalaisten ja tänne muuttaneiden venäläisten välille en kaipaa.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt toivoisin myös länsimaalaistuneiden suomenvenäläisten tulevan koloistaan. Pakkohan heitä on olla tuhansia. (Yksi Daniel Sazonov näkyvänä liberaalina poliitikkona ei riitä.)

Nyt mediatila on liki täysin kahden maan välillä kulkevien hallussa, joilla osalla integraatio on selvästi jäänyt puolitiehen. Jos olisin itse länsimielinen venäläistaustainen suomalainen, niin ottaisivathan nämä päähän.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Viestistä on annettu pelikielto. Tämä kokonaisuus alkaa olla jo liikaa täynnä itseisarvoista ryssittelyä.
Nyt toivoisin myös länsimaalaistuneiden suomenvenäläisten tulevan koloistaan. Pakkohan heitä on olla tuhansia. (Yksi Daniel Sazonov näkyvänä liberaalina poliitikkona ei riitä.)

Nyt mediatila on liki täysin kahden maan välillä kulkevien hallussa, joilla osalla integraatio on selvästi jäänyt puolitiehen. Jos olisin itse länsimielinen venäläistaustainen suomalainen, niin ottaisivathan nämä päähän.
Tätä toivoisin minäkin, mutta ne pari venäläistaustaista tuntemaani kaveria kyllä aika selkeästi toivat esiin, mikseivät näin tee: vaikka käytännössä vihaavat putleria, venäjää ja varsinkin sotaa, ei sen esiintuomisessa ole heille ja läheisilleen mitään muuta kuin hävittävää. Kaikki lähipiirissä, työpaikalla jne. tietävät heidän kantansa joka tapauksessa ja sitten taas ryssäyhteisöstä löytyy sen luokan vatipääkyrpiä, jotka voivat tehdä elämän vaikeaksi näille fiksummille venäläisille ja esimerkiksi suomalaisille lapsilleen. Aivan jäätävää paskanaamailua tietyltä osalta "suomenvenäläisistä", mikä onkin tullut esille monella tavalla.

Surullinen tietysti on tilanne, mutta kyllä mä ymmärrän, että käytännössä täysin suomalaistunut perheellinen venäläinen ei juurikaan halua ainakaan kovin julkisesti kaivaa verta nenästään. Koska itäpaska on aina itäpaska ja ryssä on ryssä.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Traficomin pääjohtaja Saarimäen mukaan, venäläisten Turkkiin perustaman lentoyhtiön olisi vaikea saada liikeinnöintilupaa Suomeen. Toivottavasti näin, vaikkei Traficomin pääjohtaja pysty täysin sulkemaan liikennöintiluvan saamista.

Saksalaisen Bild-lehden mukaan venäläiset ovat perustaneet Turkkiin lentoyhtiön, jonka puolalaisviranomaiset uskovat aikovan kuljettaa siirtolaisia EU:n rajoille. Verkkosivujensa perusteella yhtiö suunnittelisi lentoja myös Turkista Helsinkiin ensi huhtikuusta alkan syksyyn saakka.

Liiikennöintiluvan saaminen Suomeen olisi hyvin epätodennäköistä, jos mediatiedot yhtiön taustoista pitävät paikkansa. Traficomin pääjohtaja Jarkko Saarimäki sanoo STT:lle.


 

Glove

Jäsen
Tunteisiin vetoava artikkeli Hesarilta suomenvenäläisten jouluahdingosta. Käsittämätöntä, miten jotkut haluavat edelleen nähdä Suomen tarinan pahiksena.
Grigori voisi muuttaa Venäjälle.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noissa jutuissa olisi myös aina hyvä edes jollain tavalla käydä läpi ja tuoda esille laajempi konteksti ja ne syyt sille, miksi mahdollisuuksia ylittää rajaa normitilanteen mukaisesti on nyt rajoitettu. Suomenvenäläisten osalta yleiseksi teemaksi näyttää nousseen se, että Suomen toimista aiheutuneesta henkilökohtaisesta haitasta ja epämukavuudesta annetaan innolla kommentteja, mutta toimien taustalla olevista syistä ei sitten halutakaan puhua. Tuossa tuoreimmassa nyyhkytarinassa asia on toimittajankin toimesta ilmeisesti kokonaan haluttu jättää käsittelemättä ja keskitytty haastateltujen ”minä, minä, minun oikeudet, minun etu” -näkökulmaan, mikä tietysti ainakin minua lukijana turhauttaa ja laskee jutun tarjoamaa arvoa.
 
Viimeksi muokattu:

Glove

Jäsen
Noissa jutuissa olisi myös aina hyvä edes jollain tavalla käydä läpi ja tuoda esille laajempi konteksti ja ne syyt sille, miksi mahdollisuuksia ylittää rajaa normitilanteen mukaisesti on nyt rajoitettu. Suomenvenäläisten osalta yleiseksi teemaksi näyttää nousseen se, että Suomen toimista aiheutuneesta henkilökohtaisesta haitasta ja epämukavuudesta annetaan innolla kommentteja, mutta toimien taustalla olevista syistä ei sitten halutakaan puhua. Tuossa tuoreimmassa nyyhkytarinassa asia on toimittajankin toimesta ilmeisesti kokonaan haluttu jättää käsittelemättä ja keskitytty haastateltujen ”minä, minä, minun oikeudet, minun etu” -näkökulmaan, mikä tietysti ainakin minua lukijana turhauttaa ja laskee jutun tarjoamaa arvoa.
Näinhän se on, jokainen juttuja tekevä mediatalo ajaa omaa agendaansa joka valitettavan usein on punavihreä.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Mutta voisko tossa käydä niin, että alkaa taistelu näistä turvapaikan hakijoiden kuljettamisesta. Kyllähän se rupeaa korpeemaan, jos oot ite saanu 3000 egeä / hlö kuljetuksesta ja joku kuskaa 200 eurolla... Tosin isossa koneessa saa kerralla enemmän väkeä vs Transitti.

Tää turvapaikan hakijoiden kuskaaminen, oli se sitten maata pitkin rajalle vs veneellä Välimeren yli on verrattavissa ihan täysin Orjakauppaan vuosisatoja sitten. Ei ihminen ole siinäkään asiassa muuttunut mihinkään

Tämän rajaongelman lisäksi vahva epäilys on ollut siitä jo jonkin aikaa, että on vaan ajankysymys millon venäjä aloittaa erilaiset kyberhyökkäykset ja häirinnät tänne. Suomen ja muidenkin länsimaiden kannattaisi nyt hankkia parhaat mahdolliset suojaukset siihen maailmaan, jollei ole sellasta jo tehnyt viimeistään tässä Ukrainan sodan aikana.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toivottavasti tähän Southwindin maahantuloon ei suhtauduta niin sinisilmäisesti, miltä se tällä hetkellä näyttää ja sitten ihmettelemme, kun Helsinki-Vantaalle saapuu koneellinen välineellistettyjä turvapaikanhakijoita.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Toivottavasti tähän Southwindin maahantuloon ei suhtauduta niin sinisilmäisesti, miltä se tällä hetkellä näyttää ja sitten ihmettelemme, kun Helsinki-Vantaalle saapuu koneellinen välineellistettyjä turvapaikanhakijoita.

Asian eteen ei tulla tekemään yhtään mitään vaan sitten vasta herätään, kun kurapaska valuu jo polven alapuolella nilkkaa kohti...

Venäjä tulee keksimään ja kehitteleen koko ajan uusia ja tehokkaampia tapoja rahdata rajoille ja lentokentille uusia "turvapaikanhakijoita". Peli pitää viheltää poikki, ennen kuin se edes alkaa.

Tuollekin lentoyhtiölle voidaan asettaa lentokielto Suomen(kin) ilmatilaan. Joo pakko päästää kone maahan, jos tekninen vika sitä edellyttää, mutta mitäpä lottootte kuinka paljon tuota käytetään tekosyynä.

Vahva veikkaus on, että kesällä tulemme näkemään valtaisia rynnäköitä rajoille, etenkin jos tai kun rajaa taas availlaan
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Asian eteen ei tulla tekemään yhtään mitään vaan sitten vasta herätään, kun kurapaska valuu jo polven alapuolella nilkkaa kohti...

Venäjä tulee keksimään ja kehitteleen koko ajan uusia ja tehokkaampia tapoja rahdata rajoille ja lentokentille uusia "turvapaikanhakijoita". Peli pitää viheltää poikki, ennen kuin se edes alkaa.

Tuollekin lentoyhtiölle voidaan asettaa lentokielto Suomen(kin) ilmatilaan. Joo pakko päästää kone maahan, jos tekninen vika sitä edellyttää, mutta mitäpä lottootte kuinka paljon tuota käytetään tekosyynä.

Vahva veikkaus on, että kesällä tulemme näkemään valtaisia rynnäköitä rajoille, etenkin jos tai kun rajaa taas availlaan
Nähtäväksi jää, mutten todellakaan usko, että Venäjä olisi nyt Suomen laittamaan rajasulkuun luovuttanut. Toivon mukaan tammikuussa punnitaan hyvin tarkasti, onko rajaa vielä järkevä (laillisuusperiaate tiedostaen) avata, vai onko turvapaikanhakijoita odottamassa jo rajan tuntumassa.

Huomioiden että Turkissa on esimerkiksi Syyrian sisällissotaa paenneita yli kolme miljoonaa, ketkä ovat maassa kuuma poliittinen keskustelunaihe, on potentiaalisia Eurooppaan lähtijöitä varmasti paljon.
 
Suosikkijoukkue
HIFK

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Southwind Airlines: "Ei kytköksiä Venäjälle."


No niin, voitte hajaantua! Täällä ei ole mitään nähtävää. Ai mikä ketunhäntä kainalossa?
Ei ole mitään syytä epäillä, että eivät kertoisi totuutta, turkkilaiset ja venäläiset ovat kuuluisia juuri rehellisyydestä ja avoimuudesta.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Osaltaan offaria, mutta eikö naiiviuden ajan olisi jo syytä olla ohi ja Suomen todella panostettava tiedusteluun? Mitään ylenpalttista valvontayhteiskuntaa ei kukaan halua, muttei meillä ole kuitenkaan varaa olla muiden valtioiden höynäytettävissä. SUPO ja PVTIEDL herätys.

Kyllä me suomalaiset olemme pohjimmiltaan fiksuja, mutta hyväuskoisuutemme voi johtaa ojasta allikkoon.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olli Rehniltä voisi kysyä mielipidettä, pitäisikö liikennöintilupa myöntää tällaiselle rehdille turkkilaiselle lentoyhtiölle.
Dominik Hasekin mielipide kiinnostaisi myös. (hymiö)

Näinkö vaan me nukumme hyväuskoista ruususen unta, luottaen ettei mitään taka-ajatuksia kyseisen lentoyhtiön taustalla ole, vaan pelkistä lomalennoista kyse.

Sana puuhastelu kuvannee Suomen osaamista varautua hybridioperaatioihin melko hyvin.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Osaltaan offaria, mutta eikö naiiviuden ajan olisi jo syytä olla ohi ja Suomen todella panostettava tiedusteluun? Mitään ylenpalttista valvontayhteiskuntaa ei kukaan halua, muttei meillä ole kuitenkaan varaa olla muiden valtioiden höynäytettävissä. SUPO ja PVTIEDL herätys.

Kyllä me suomalaiset olemme pohjimmiltaan fiksuja, mutta hyväuskoisuutemme voi johtaa ojasta allikkoon.

Saako kysyä, että mistä olet saanut sellaisen käsityksen, että meidän tiedusteluun ei panostettaisi? Minä kun olen ymmärtänyt, että meidän tiedustelu oli varsin korkealla tasolla ennen Natoa, ja nyt Naton myötä tietysti vielä napsun korkeammalla tasolla. Näistä asioista ei tietenkään julkisesti huudella, mutta ei se tarkoita etteikö asioista tiedetä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Saako kysyä, että mistä olet saanut sellaisen käsityksen, että meidän tiedusteluun ei panostettaisi? Minä kun olen ymmärtänyt, että meidän tiedustelu oli varsin korkealla tasolla ennen Natoa, ja nyt Naton myötä tietysti vielä napsun korkeammalla tasolla. Näistä asioista ei tietenkään julkisesti huudella, mutta ei se tarkoita etteikö asioista tiedetä.
Takamatkalta ainakin olemme lähteneet. Toivon mukaan tilanne kuitenkin parantunut viime vuosien aikana.

 

rpeez

Jäsen
Takamatkalta ainakin olemme lähteneet. Toivon mukaan tilanne kuitenkin parantunut viime vuosien aikana.

Kamalaa luettavaa, kaikkeen se Halonen ehtikin sormensa työntää. Tästä saavutuksesta ei ole ennen ollutkaan juuri juttua.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Puolustusvoimien mukaan Suomen sotilastiedustelun työkalut ovat ruostumassa.


- Muut maat ovat pidemmällä. Me olemme noin 15 vuotta myöhässä tässä asiassa. Se on totuus, apulaistiedustelupäällikkö Kari sanoi Jyväskylässä tammikuussa
Näin siis vuonna 2017. Toivottavasti kuudessa vuodessa etumatkaa on kyetty kirimään.
 

Yläkalevi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Häntäpään joukkueet ja altavastaajat
Sellainen pikantti yksityiskohta tuohon Southwind-uutisointiin liittyen: kyseisen lentoyhtiön lennot eivät noin vaan laskeudu suomalaisille lentokentille (pl. tietysti mahdolliset hätätilanteet, joita niitäkään ei voi loputtomasti käyttää hyväkseen) ilman että ne ovat ostaneet slottiajat. Ja mikäänhän ei Finaviaa pakota sellaisia myymään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös