Isänisän vaiheista sota-aikana en oikein tiedä, jäätiin vähän etäälle toisistamme, kun kaikki reilut 20 v., mitä ehdittiin yhdessä elää täällä, vaari oli jo melko dementti. Oikeastaan serkuksista kenelläkään ei ole muistikuvaa vaarista siten, että ajatus olisi toiminut kovin kirkkaasti. Valitettavasti, jälkeenpäin voidaan todeta.
Äidinisä taas sitten kertoili sota-ajan tapahtumista melko paljonkin. Äitini totesi joskus, että ilmeisesti hänen ja enojeni lapsuudessa asiat olivat liian lähellä, silloin niistä ei puhuttu. Lisäksi isovanhempani sympatiat olivat vahvasti punavivahteisia, siinä varmaan yksi syy, miksi sota ei sitten ollut se suosituin puheenparsi sotien jälkeen. Mutta täytyy sen jättää myös karut muistot ihmisen sieluun.
Uskon, että painajaiset vaivasivat pappaa melko paljonkin. Lapsena sitä ei niin ymmärtänyt, mutta nyt jälkeenpäin miettiessä voi todeta sen olleen suht. todennäköistä. Minä olin ehkä lapsenlapsista eniten äidin vanhempien luona, joten ehkä olen myös eniten sitten kuullut kertomuksia.
Fyysisesti vahingoittumattomana pappa palasi 4 vuoden kielikoulustaan, Lapin sotaan papan ei tarvinnut mennä. Jatkosotaan pappa meni heti alusta suoraan armeijasta, ikäluokka -20 siis kyseessä.