Eli esteettisistä arvoista kannattaisi se ylimääräinen 20 miljonaa pistää tiskiin?
Tuo osa pitää täysin paikkansa. Ja Porin hallin sisustus kaunistuu kauden avausottelun alla. Vastaavia sisustuselementtejä ei Rauman hallin kattoon ripustella.Tärkeintä on, että meillä on hienompi halli kuin raumalaisilla...
Jos aina mennään siitä mistä aita on matalin ja valitaan se realistisin vaihtoehto, ei mitään suurta saavuteta. Dream BIG. Ei Ässätkään menneenä kautena tyytynyt siihen realistisimpaan vaihtoehtoon. On sitä toteutettu hullumpia, suurempia ja turhempiakin projekteja kuin yksi jäähalli.
90-luvulla Ässissä haaveiltiin suuresti ja oltiin kaikinpuolin epärealistisia. Seurauksena koko seura meni miltei nurin. Kun tuo haihattelu lopetettiin löytyi taloudellinen ja urheilullinen menestys.
Ja nyt pitäisi palata suurten haaveiden aikakauteen?
Uusi halli on asia jota tulisi tosissaan harkita, jos SM-liigan tulevaisuus on uhattuna ja joukkueita karkaa KHLään tai johonkin tulevaan euroliigaan ja olematon halli Porissa on Ässien kehityksen esteenä.
Edelleen kysyn, että mitä se uusi halli tässä yhtälössä tekisi verrattuna kunnolla remontoituu Isomäen latoon?
Koska suunnitelmissa ei ole ollut merkittävää kapasiteetin lisäystä uuteenkaan halliin, niin mikä on se viisastenkivi tässä asiassa?
Edelleen kysyn, että mitä se uusi halli tässä yhtälössä tekisi verrattuna kunnolla remontoituun Isomäen latoon?
Koska suunnitelmissa ei ole ollut merkittävää kapasiteetin lisäystä uuteenkaan halliin, niin mikä on se viisastenkivi tässä asiassa?
Mikäli peruskorjauksissa olisi kysymys tekohengityksestä, niin eipä täällä olisi yhtään yli 100 vuotta vanhaa rakennusta. Keski-Porin kirkkokin nököttää paikallaan kivasti vielä noiden 150 vuoden jälkeenkin.Ja kun vanhasta korjataan jotain ongelma kohtaa, niin se ongelma löytyy seuraavaksi toisesta nurkasta. Tämä vanhan hallin tekohengitys operaatio on nyt toistettu jo niin monta kertaa, että luulisi jo opittavan. Remontoidaan nyt, ja jauhetaan taas 10 vuoden päästä näitä samoja juttuja.
Istumapaikat nyt 3966, uudessa tulisi olemaan n.6000-7000. On siinä aika iso ero. Ja kun vanhasta korjataan jotain ongelma kohtaa, niin se ongelma löytyy seuraavaksi toisesta nurkasta. Tämä vanhan hallin tekohengitys operaatio on nyt toistettu jo niin monta kertaa, että luulisi jo opittavan. Remontoidaan nyt, ja jauhetaan taas 10 vuoden päästä näitä samoja juttuja.
Sanomattakin on selvää, että kansainvälisille kentille pyrittäessä ei ihan eturivin paikoilla olla liigan surkeimmalla hallilla. Hallilla josta on vitsiä väännetty koko sen olemassaolon ajan.
Tietääkö kukaan, paljonko kupittaan halli on aikanaan kustantanut, ja ketkä sen ovat rahoittaneet?
Mites muuten noi Isomäen hallin kattokaaret?
Raumalla, kun halliremppa viimeksi tehtiin, niin nuo kattopalkit piti vahvistaa. Porissa niitä ei ainakaan vielä ole vahvistettu. Raumalla tuo tuli tarkastajien suusta hieman yllätyksenä ja sen vuoksi remontin budjetti nousi huomattavasti. Raumalla tuo remontti/laajennus maksoi aikanaan tuon 11M
Itse en edelleenkään usko uuteen halliin, ja näen nämä uudet ideat lähinnä remonttia hidastavina tekijöinä. Kunhan nämä haihattelut saataisiin pois alta, päästäisiin ehkä joskus oikeasti aloittamaan tuo remontti. Ei se uusi halli mitenkään huono asia olisi, mutta täälläkin useaan kertaan esitettyjen argumenttien valossa se ei mielestäni ole realistinen vaihtoehto.
Poriin ei tule uutta hallia. Sääli.
Satakunnan Kansa
Kovin monelle patakannattajalle näyttää riittävän nykyiset kaltaiset puitteet kosmeettisine muutoksineen, mitä kyllä ihmettelen suuresti. Korjattu Isomäki tarjoaisi edelleen huonosti suunnitellut vesivanerikatsomot näköesteineen, kuulutuksista ei saisi edelleenkään mitään selvää, osa käytävistä olisi edelleen ahtaita luolamaisia kujia. Remontin jälkeen olisi selvää, ettei hallille tehtäisi mitään vuosikausiin. Kymmenen vuoden kuluttua oltaisiin taas samassa tilanteessa, meillä olisi vanhanaikainen halli remonttitarpeineen. Tähän oravanpyörään en millään haluaisi lähteä. Toivottavasti löydetään parempi ratkaisu kuin vanhan hallin kunnostaminen.
Täytyy hieman ihmetellä miksei Porissakin voisi käytäviä laajentaa hieman isommassa remontissa? Jyväskylässä ja Raumallakin näitä laajennettiin, Raumalla vielä hieman vastaava hallikin kun teillä.
Mielestäni Poriin ainoa mahdollinen ratkaisu on Isomäen saneeraus, halli on todellakin huono joten mitään välimallin remppaa ei kannata tehdä vaan kunnolla. Rahaahan tässä palaa ja paljon, mutta pienemässä rempassa hyödyt jäävät liian kyseenalaisiksi jos kunnolla ei tehdä.