Tuo Rädyn kanta on toki ihan lainmukainen. Mutta ei siitä päästä mihinkään, että Kela, toimiessaan siis ihan lakien ja asetusten mukaan, syyllistyy samalla rikokseen josta se pitäisi tuomita. Eli terrorismin rahoittamiseen.
Tässä se paradoksi onkin. Jos lain mukaan terrorismin rahoittaminen on rikollista, niin kuinka mikään taho voi tällä tavoin toimia? Mietitään asiaa käänteisesti. Mikä olisi Suomen kanta jos esimerkiksi Natsikistanin Kansantasavalta tukisi omien lakiensa mukaisesti Suomessa toimivia teroja? Olisiko Suomi hiljaa ja hyväksyisi asian kun se kerta on Natsikistanin mukaan laillista? Tuskin, vaan Suomi pyrkisi kansainvälisiin sopimuksiin (jollaisia Suomi on muutes lupautunut noudattamaan) vedoten estämään touhun.
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/HTML/?uri=CELEX:32005L0060&qid=1413989522838&from=EN Tuosta vaikka direktiivi 2005/60/EY voi hieman avata tätä Kelan logiikkaa.
Tuosta vaikka nopealla katsannolla seuraavat kohdat iskevä silmään:
Avauksesta
36)
"Tämä säännös on erityisen tärkeä niiden menettelyjen yhteydessä, jotka johtavat varojen (myös terroristien varojen) jäädyttämisen tai takavarikoinnin kaltaisiin toimenpiteisiin terrorismin torjuntaan sovellettavan kansallisen tai yhteisön lainsäädännön mukaisesti."
Suomi ei siis joko halua tunnistaa terroristeja tai ei sopeudu varojen jäädyttämiseen syystä X.
41)
"Rahanpesun tai terrorismin rahoittamisen vastaisen toiminnan merkittävyyden vuoksi jäsenvaltioiden olisi säädettävä kansallisessa lainsäädännössään tehokkaita, oikeasuhteisia ja varoittavia seuraamuksia tämän direktiivin nojalla annettujen kansallisten säännösten noudattamisen laiminlyönnistä."
Tämä kohta ei näytä toteutuvan jos Syyriassa taisteleva saa rahoitusta jopa Kelalta asti. Joko lainsäädäntö laahaa pahasti perässä tai sitä ei tulkita tarpeeksi tiukasti. Kansallinen lainsäädäntö ei vain voi olla tehokas jos sen takia "joudutaan" rahoittamaan terroristeja jopa ulkomailla asti.
Artikla I
1. Jäsenvaltioiden on huolehdittava, että rahanpesu ja terrorismin rahoittaminen kielletään.
4. Tässä direktiivissä ”terrorismin rahoituksella” tarkoitetaan varojen antamista tai keräämistä eri tavoin suoraan tai välillisesti, kun sen tarkoituksena on tai kun se tapahtuu tietoisena siitä, että varat käytetään kokonaan tai osittain terrorismin torjumisesta 13 päivänä kesäkuuta 2002 tehdyn neuvoston puitepäätöksen 2002/475/YOS (9) 1—4 artiklassa tarkoitettuihin rikoksiin.
Laista löytyy terrorismin rahoituksen kieltävä pykälä, mutta joko pykälä on riittämätön tai tulkinta suoraan sieltä jostakin. Nyt Kela ainakin Rädyn suulla tietoisesti siirtää varoja kyseisen puitepäätöksen vastaisesti terroristeille. Toki tuosta löytyy tarvittaessa pykälät "kumoamaan Kelan toiminnan lainvastaisuus" jos oikein haluaa pykäliä tulkita. Sen sijaan vähemmän rivien välejä lukiessa vaikuttaa siltä, että Suomi ei joko ole varautunut tai sitoutunut toimimaan silloin, kun valtiollisia tahoja hyväksikäytetään terrorismin rahoituksen instrumenttina.
Tuossa viikko pari takaperin uutisoitiin kuinka al-Shabaabia oli tuettu pienemmillä summilla (viittauksia löytyy tästäkin ketjusta) ja kuinka pienempienkin summien ostovoima on suuri tietyillä alueilla. Nyt sitten Kela lähettää todennäköisesti suurempia summia IS:n joukoissa oleville sotureille (joko suoraan näille tai välillisesti perheenjäsenten kautta) ja tämä on lainsäädännöllisesti OK? Ei vittu, nyt joku roti tähän maahan. Talousennusteet eivät lupaa hyvää, lamaa pukkaa ja me jopa pystymme tukemaan terrorismia löperön lainsäädännön tai -tulkinnan takia?
Noh, jotenkin Suomi tuntuu näiltä osin skitsolta paikalta. Periaatteessa mennään yksilö edellä (tuet vaikka olet ulkomailla terroristien riveissä nyt vaikka) puuhun vaikka sitten yleisen tilanteen kustannuksella. Mulle on aivan OK tukea vähäosaisia ja maksaa tukia tietyin ehdoin ulkomailla asuvillekin suomalaisille tai muutoin etuuksiin oikeutetuille. Mutta mulle ei ole OK se, että turvallisuuden kannalta oleellisia seikkoja ei viedä loppuun kuin ehkä puheiden tasolla. On käsittämätöntä miten Suomi ei ole ilmiselviä porsaanreikiä onnistunut tukkimaan, vaan tilanne on tämä. Hirveän kovaa kansainvälistä painostusta tuskin tulisi, jos Suomi nyt esimerkiksi säätäisi tiukempia rangaistuksia jo terrorismiin kiihottamisesta (vrt. kiihottaminen kansanryhmää vastaan) ja etuisuuksien täysi katkaisu jos todellisen edunsaajan oletetaan edustavan teroja.