Tällä hetkellä länsi on oman ideologiansa vanki, täysin häikäilemättömät ja mistään piittaamattomat operaatiot ovat jotain sellaista, mihin länsi ei ole avoimesti valmis, elätellään toivoa siitä, että "lopullinen ratkaisu" saadaan aikaiseksi ilman verenvuodatusta, vuorovaikutuksella, koulutuksella, demokratialla, you name it.
Olen samaa mieltä. Olen kirjoitellut paljon juuri tästä neuvottelujen tiestä, ettei muuta mahdollisuutta ole. Kyllä on pakko todeta, että on tahoja, joita vastaan ei neuvottelut päde. ISIS on juuri tällainen. Täysin aivopesty, raivohullu joukko, jolla on kuitenkin kohtuumäärässä älliäkin päässä, koska ovat kyenneet tekemään vastarintaa ja jopa hyökkäämäänkin vastustuksesta huolimatta. Sitä en tajua, miksi sivistyneet, oppineet ihmiset menevät tuon terroristijärjestön tueksi. Käsittämätön mysteeri. Entä ne nuoret, joilla on aiemmin ollut kaikki hyvin ja silti lähdetään ISIKSEN riveihin. Onko liian helppoa ja tarvitaan x-tremeä tms. Mene ja tiedä noita sairaita aivoituksia.
Teki niin tai näin, niin mikään ei ole hyvä. Jos yritetään sovulla ja rauhanlippua heiluttelemalla päästä kontaktiin, niin omia tapetaan. Jos lähdetään kylmästi tappamaan, niin viattomat siviilit kuolevat, koska eivät pääse helvettiä pakoon. Itse olen alkanut taipumaan sille kannalle, vähän itseänikin hirvittää, mutta ISIS on saatava nujerrettua. Kuvitelkaapa sitä skenaariota, jos vaikka ISIS, Boko Haram, Al-Qaida ja mitä kaikkia niitä onkaan, liittyisivät yhteen! En ole niin perillä noista, että onko uskonnollisesti mahdotonta vai voisiko ne niittaantua yhteen yhtä suurta "saatanaa" vastaan, tai ovatko ne jo jonkinlaisia alajärjestöjä osittain. Eli Usa:ta ja muita eurooppalaisia maita vastaan, jotka tavalla tai toisella tukevat Usa:n pyrkimyksiä. Onhan EU usein ollut jonkinsortin käsikassarakin päätöksissään. Suomen kuuluessa EU:hun emme ole turvassa. En tiedä olisimmeko muutenkaan, mutta riski on isompi.
Kun isot miljoonakaupungit alkavat nostaa turvatasoaan ja iskuja on entistä vaikeampaa tehdä, uskon ISIKSEN tekevän niitä maihin, jotka eivät osaa varautua tarpeeksi. Suomi on näitä. Enkä tarkoita, että pitäisi liittyä NATO:on, se nyt olisi vihoviimeinen temppu.
En tiedä, voiko koskaan tarpeeksi varautua, mutta tiukentamalla maahantuloa ja isojen tapahtumien tiukka vartiointi ainakin osaltaan vaikeuttaa iskujen tekoa. Terroristithan haluavat tehdä iskunsa mahdollisimman näyttävästi, eli suuriin väkijoukkoihin, eihän pelkoa muuten kyetä herättämään muutamalla uhrilla.
Terroristien maailma on niin tyystin erilainen omaan kulttuuriimme, että sitä on vaikea mitenkään tajuta. Toki köyhyyden ja kurjuuden maaperässä elää epätoivo ja epätoivo tekee vaarallisia tekoja. Siltikin ymmärrys ei ainakaan minulla yllä tajuamaan tällaisia mielettömyyksiä.
ISIKSELTÄ on katkottava sen hengitystiehyet, eli tavat, joilla se hankkii aseita, sotilaita, yleensä jäseniä joukkoonsa. Se ei tule neuvotteluteitse, nämä on pakotettava selkä seinää vasten tajuamaan, etteivät voi voittaa. He eivät kunnioita kuin väkivaltaa ja voittoja sen varjolla.Ikävä kyllä, mutta heidän joukossaan on kuitenkin niin paljon tietämättömyyttä, uhkailua, kuolemanpelkoa, orjuuttamista, että jokainen yrittää pitää kiinni henkirievustaan, kunnes on niin aivopesty, että on valmis kuolemaan ja menemään niiden neitsyeiden luo. Kyllä uskonto voi olla väärinkäytettynä aivan SAIRASTA!