Isi, miksi oli nümetal?

  • 26 040
  • 100

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
On melko laaja käsite tämä Nu-Metal.

Kuten itsekin totesit, niin kaikenlainen genrettäminen on aika älytöntä. Toisaalta on kyllä huvittavaa, miten moni on tässä ketjussa ehtinyt avautua, kuinka se oma suosikki ei ehdottomasti ole mitään nu-metallia, koska nu-metallihan on määritelmällisesti paskaa. Btw. se SOAD on mitäänsanomatonta rakenteetonta diibadaabaa, metallimusiikin freejazzia. Mutta jos lähtee miettimään, mitä silloin 90-luvun loppupuolella oikeastaan musiikillisesti tapahtui, niin koko kuvio alkaa aueta aika kivasti. Rokkipiireissä vallinnut yksimielisyys räpin paskuudesta murtui. Urbaani rytmimusiikki ei enää ollutkaan kaikille vihollinen, jonka kautta määriteltiin omaa makua ja musikaalisia ihanteita ts. "tota me ei ainakaan olla", vaan hulluimmat alkoivat yhdistellä sieltä tuttuja elementtejä siihen omaan räminäänsä. Rytmejä, saundeja, rumpukoneita, räppäystä, yleistä asennetta ja estetiikkaa.

Tilanne ei degeneroitunut entiselleen Limp Bizkitin ja vastaavien aktien suosion hiipumisen myötä, vaan elää ja voi paksusti tänäkin päivänä. Esimerkkinä vaikkapa nyt sitten se SOAD, jonka musiikissa on paikoitellen hyvin paksuja urbaanin musiikin vaikutteita rakenteettoman diibadaapan ja järkyttävän paskan vokalistin ohella. Tietyllä tapaa samoihin aikoihin muurit metallimusiikin ympärillä murtuivat muutenkin. Esimerkkeinä vaikkapa Rammsteinin rumpukoneet ja eurodance-syntikat. Samoin kävi grungelle vähän aikaisemmin, eli suurin suosio paloi varsin nopeasti pois, mutta populaarimusiikkin jäi kuitenkin jälkiä. Esimerkiksi Linkin Parkin hittibiisithän (en tiedä muusta materiaalista) tuppasivat olemaan ihan puhdasta Nirvanaa tms. monellakin tapaa.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Itse aikanaan ihastui RATMiin jo silloin ihan ysärin alkupuoliskolla. Killing In The Name kolahti aikalailla ja sittemmin se koko levy. En minä silloin tajunnut kuuntelevani Numetallia. Kuuntelin siinä rinnalla sujuvasti Maidenia, Helloweeniä, Megadethiä ja Metallicaa yms. Myöhemmin siinä ysärin puolenvälin jälkeen ihastuin Korniin, enkä vieläkään tajunnut kuuntelevani Numetallia. Hyvin lyhyen ohimenevän hetken kuuntelin Linkin Parkia ja Limp Bizkitiä, mutta ne levyt eivät kestäneet toistoa kuin pari hassua kertaa, mielestäni ne olivat loppupeleissä samaa hömppää, mitä sen aikakauden dancepop edusti. Näiden bändien yhteydessä törmäsin eka kerran tähän Numetal määrittelyyn ja samalla huomasin, että myös Korn ja RATM siihen liitetään. Sittemmin ihastuin vielä Slipknotiin ja System Of A Downiin, mutta en minä niitäkään ihan täysin Numetalliin yhdistänyt. Eiväthän ne edes olleet kovin radioystävällisiä. Itselleni tuota Numetallia edustivat lähinnä mainitut Limp Bizkit ja Linkin Park sekä ne perskärpäsbändit joiden nimet ovat jo unohtuneet.

Mieleen on jäänyt lisäksi joku Butterfly jotakin, jolla oli ihan karmea musiikkivideo. Näytti niinkuin olisi etsitty jollainlailla soittotaitoisia Hunkseja pullistelemaan ja viemään teinitytöiltä jalat alta.

Myönnän, että kuuntelen noita kehumaani neljää bändiä edelleen ja en minä oikeastaan ole itse koskaan määritellyt niitä miksikään Numetalliksi. Kuuntelen sujuvasti myös lähes kaikkea muuta metallia/Heavya. Nykyään on myös muunlainen musiikki alkanut kiinnostamaan enenevässä määrin.. kuten esim 70-luku.
 
Itselleni tuota Numetallia edustivat lähinnä mainitut Limp Bizkit ja Linkin Park sekä ne perskärpäsbändit joiden nimet ovat jo unohtuneet.

Mieleen on jäänyt lisäksi joku Butterfly jotakin, jolla oli ihan karmea musiikkivideo. Näytti niinkuin olisi etsitty jollainlailla soittotaitoisia Hunkseja pullistelemaan ja viemään teinitytöiltä jalat alta.

Tämän ketjun innoittamana kuuntelin läpi nuo P.O.D:t ja Crazy Townit, ja olihan kuraa! Limp Bizkit sentään on kestänyt ajan hammasta varsin hyvin.
 

Prookie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Itse kyllä tykkään Butterflysta vaikka muuten Crazy Town olikin paskaa. Mutta sehän onkin periaatteessa Chili Peppersin Pretty Little Ditty sanoitusten kera.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Tulipa Areenasta bongattua tuo numetal-jakso. Taisipas sitä "grungelle" olla jaksonsa - joka ei metallia ole koskaan ollutkaan -mutta että tällekin? Onhan tuossa seassa mainittuna monia hyviäkin yhtyeitä (FNM, Pantera, Anthrax, Slayer), mutta silti tämä numetal-leima ei oikeastaan sovi mihinkään yhtyeeseen. Joku NOFX on varmaan numetallia tai vähintäänkin rajoja rikkonut esi-isä, jos tuon jakson säännöillä pelataan.

Tuossa tuo jakso, jos joku tahtoo tietää

Olen ilmeisen vanha ja konservatiivinen, sillä en pitänyt näistä korneista maaliin saakka edes silloin kun ne olivat tuoreita. Tuon ajan numetalliksi leimattuja bändejä on kyllä ja niiltä jokaiselta löytyy jotain kuuntelemisen arvoista, mutta Limp Bizkit ja Linkin Park ovat olleet ja tulevat olemaan tämän "tyylisuuntauksen" airueet ikuisesti. Ikuisesti ylituotettua paskaa.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Vai onko joku numetal-fanityttö antanut pakit baarissa?
Mikäs tämmöinen on? Eipä ole numetal- tai grungefanityttöjä tullut kovinkaan paljoa vastaan.

Joo, eipä tämä genre kovinkaan paljoa ole meikäläistä sytyttänyt. Korn ja Linkin Park nyt ovat ihan kuunneltavia, tosin yhtään levyä en omista noiltakaan. RATM nyt ei mun mielestäni mitään numetallia olekaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itsekin on tullut tsiigattua YLE TEEMA:lta nämä Metalli-dokkarit. Ensinnäkin kuullostaa väkinäiseltä luokitella koko metallihistoria tällä tavalla joten en ihmettele yhtään etteivät saaneet ohjelmaan mukaan Robert Plantia ja Jimmy Pagea kommentoimaan heavy-musiikin syntyä.

Numetal on hölmö termi ensinnäkin sen takia ettei juurikaan mikään bändi tunnustaudu numetal-bändiksi, täysin median tuoma termi. Toiseksi se on termi joka ei kerro mitään "numetal"? Onko numetal sitä melodista heavya missä rap-lyriikoita mukana. Rap-metalli onkin jo genre mikä on helmpompi avata. Olen sitä sukupolvea joka osti uutena Anthraxin levyt ja Public Enemyn levyt, sitten kun jäbät veti yhdessä 1991 Bring The Noise niin siinä oli asennetta ensi kuulemalta yhtä paljon kun molemmissa bändeissä yhteensä.
Tähän jatkumona 1992 Body Countin esikoinen, tsiisus mikä lätty, tuli hypittyä ja pompittua ympäri kapakoita sen tahdissa joskus aikoinaan aika villisti ja kovassa humalassa. Levy toimii edelleen tunnelman nostattajana.
Tässä mulle rap-metalli aidoimmillaan
Body Count - Necessary Evil - YouTube

Jo 80-luvulla yhdisteltiin kaikkea mahdollista ska:sta, punkista, rapistä heviin. Median tai levy-yhtiöiden tuomat genret olivat selkeämpiä tyyliin funk-metalli, helppo tietää minkä tyylisestä musasta kyse.
Vuonna 85 tuli jo FNM eka levy, We Care A Lot pomputti jengiä eräänlaisella kevyemmällä rap-metalli otteella.

80-luvun alussa perustettiin Living Colour jossa loistava kitaristi Vernon Reid loi tiukkaa tunnelmaa. Ensi levy tuli vasta levysopparin myötä 1988 mutta se olikin heti täydellinen lätty.
Cult Of Personality vuodelta 1988
Living Colour - Cult Of Personality - YouTube

Vielä yksi erittäin mielenkiintoinen 80-luvulta on Fishbone minkä itsekin olen 90-luvulla Nosturissa bongannut, ihan mieletön adhd-pumppu joka sekoittaa kaiken mahdollisen ska,rock,punk,heavy,räp ja livenä ihan uskomattoman energistä ja tiukkaakin välillä.

Tämä meni jo offtopiciksi... ehkä. Mutta kertonee että musiikilla ei ole rajoja eikä tiukkoja genrejä, itse olen kuunnellut todella paljon bändejä mitkä sekoittaa eri tyylejä, yleensä noilla bändeillä on jotain uutta tarjottavana eivätkä kangistu kaavoihin.
Pari levyvinkkiä asiasta kiinnostuneille
Body Count - Body Count (1992)
Living Colour - Pride (kokoelma ekoilta levyiltä)
Fishbone - Truth and Soul (1988)
Faith No More - Introduce Yourself (1987)





_
 
Viimeksi muokattu:

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
No ei ne ihan niin kaukaa haettuja ole. Toki kyseenalaisia, se myönnettäköön. RATM: hip hop yhdistetään hard rockiin. Hyvin numetallia. Fear Factory: kuuntele Digimortal-levy. Hyvin numetallia. Limp Bizkit: hyvin numetallia.

Ja kuuntelinpa ihan vittuillakseni Spotifystä Eluveitietä, ja kuulostaahan se joltakin välimuodolta Evanescence/Within Temptations ja Kornin säkkipillit vaihdettuna johonkin folkilta kuulostavaan. Minusta aika tylsää, tosin. Eiku oho, ainakin tuossa ensimmäisessä tarjotussahan soi nimenomaan säkkipilli, biisimä "A Rose for Epona".

Hyvin numetallia. Enkä edes vittuile.

Tässähän tämä tuli kiteytettynä. Kaikki voidaan leimata Nu-Metaliksi. Vaikuttaa enemmän ajanjaksolta kuin genreltä.

Mutta se on tosiaan jännä miksi tuo termi on niin negatiivissävytteinen. Onneksi olen avarakatseinen ja hieno ihminen jolloin osaan olla tuon yläpuolella.
 
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Tampereen Ilves
Pistetäänpä omakin lusikka soppaan.

Pidän itseäni aika avoimena erilaisille musiikkityypeille ja kuuntelen musiikkia hyvinkin laidasta laitaan. Ihan muksuna hullaannuin täysin raskaampaan metalliin, kun vanhemmalla serkkupojalla (serkku tuolloin teini-iässä) pääsin kuuntelemaan esim. Sepulturaa. Noh, siitä sit c-kasetit nauhottamaan ja nukkumaan mennessä tästä edespäin soi aina Arise, Chaos A.D. ja Roots- levyt korvalappustereoista. Taisin olla tuolloin jotain 13-vuotias. Serkulta sain sitten paljon muutakin metallimusaa (Panteraa, Anthraxia ym.) jota tuli paljon kuunneltua. Jälkeenpäin on tullut ihmeteltyä, että mitenkä itselle ei koskaan eksynyt Metallican tuotantoa ollenkaan (jälkeenpäinhän tämä Metallican alkutuotanto on tietysti omaltakin osalta kolahtanut kovaa).

Tässä vaiheessa on varmaan parempi ilmaista, että itsehän asuin nuoruuteni "maalla", eli kävin ala-asteen ensimmäiset 4 vuotta pienessä kyläkoulussa ja piirit olivat pienet. Sentään lehmiä ja karjaa meillä ei ollut mutta hevosvoimia löytyi kyllä tallista kilpurin toimesta. Levykauppoihin ei täten mahdollisuuksia ollut usein päästä ja lähinnä tuolla serkulla kyläillessä pääsi aina kuulemaan jotain tuoretta musiikkia. Seuraava yhtye mikä vaikutti paljon nuoruuteeni oli Stratovarius jonka albumi Twilight Time oli ensimmäinen cd minkä omistin. Stratovariukselta tulikin sitten hommattua jokainen levy aina Destinyyn (1998) asti. Lisäksi tuli kuunneltua paljon muuta metallimusiikkia.

Sitten olikin aika pojan lähteä Ammattikouluun ja lähdin opiskelemaan hieman kauemmaksi kotikylästä, eli toisin sanoen arkipäivät Ammattiopiston asuntolassa muitten opiskelijoiden kanssa ja viikonloput kotona (välimatkaa rapiat 100km.) Siinä tuli henkisesti kasvettua kun oli "omillaan" ensimmäistä kertaa pitempiä aikoja.

Niin ja se Numetal. No itsellä tuo musiikkityyli on myös erittäin iso osa nuoruuttani. Se tarvitsi itselleni sen sytykkeen, kun tulin koulusta kämppään ja pistin tv:n päälle, josta sitten tuli tätä Jyrki-ohjelmaa. Eetteriin paukahti tämä Limp Bizkitin Nookie video, ja sen verran kovaa tuo silloin kolahti että seuraavan kerran kun bussilla Tampereelle kuljin, kävin hakemaan Levykaupasta tämän Significant Other-albumin. Tuota levyä sitten kuuntelinkin erittäin tiuhaan tahtiin, itseasiassa en tainnut juuri muuta kuunnellakkaan. Jossain vaiheessa kävin hakemassa myös tämän Three Dollar Bill, Y'All$- levyn, miltä löytyi myös muutama oiva kipale, mutta ei kolahtanut niinkuin SO. Seuraava Chocolate Starfish and the Hot Dog Flavored Water löytyi hyllystäni myös heti ilmestymispäivänään ja täytti odotukseni 100%:sti. Samalla sitten näitä tämän tyylilajin bändejä alkoi tulla läjäpäin, joista KoRnia (KoRnhan tosin oli jo perustettu aikaisemmin, mutta itse aloin kuuntelemaan heitä vasta Limp Bizkitistä kuultuani) tuli paljon myös kuunneltua. Linkin Parkin kaksi ensimmäistä levyä oli myös useasti soittimessa. Paljon oli näitä bändejä kuitenkin, joilta löytyi omaan makuun ehkä 1-2 hyvää biisiä mutta siihen ne jäi. Limp Bizkit, Korn ja Linkin Park olivat ainoat yhtyeet joiden tuotantoa omistin, LB näistä ainoa jonka kaikki levyt tuli hommattua aina Results May Vary-albumiin asti.

Siihen se sitten loppuikin, nimittäin tuo Limp Bizkitin Results May Vary-levy oli sellaista paskaa, että kerran pystyin kuuntelemaan levyn läpi ja siihen se jäi. Samalla alkoi hiipumaan koko tämä Numetal-genre, mutta kyllä itse tuli silti kuunneltua tietyin väliajoin näitä LB:n ja Linkin Parkin paria levyä... muut unohtuivat. Ammattikoulun loputtua ja omilleen asumaan muutettuani tulikin sellainen bändi eteen kuin Dope. Tätä yhtyettä kuunneltuani alkoi tuo metallimusiikki taas kiinnostaa entistä enemmän. Dopea tuli myös kuunneltua tuossa vaiheessa erittäin aktiivisesti. Sitten eräänä päivänä tuli jostain löydettyä Testamentin First Strike Still Deadly- albumi joka lopullisesti sai minut tajuamaan, että tämä se on!! Tämä on sitä mitä minä olen koko lapsuuteni ja nuoruuteni etsinyt!! Testamenttia ja muutakin thrash-metallia on tullut siitä päivästä asti kuunneltua. Kovimpia mielestäni Testamentin lisäksi: Annihilator ja Exodus.

Vaikka itselleni on tuon jälkeen eniten iskenyt nämä Thrash-metalli bändit (Testament, Annihilator, Exodus, Overkill ym.) täytyy sanoa, että tuo Numetal on osa minun nuoruuttani... siinä määrin kun lähinnä Limp Bizkittiä kuuntelin, tuolloin erittäin aktiivisesti. Lopulta tuo ympyrä ns. sulkeutui kohdaltani tuon Thrash-metallin myötä, kun kuitenkin ensimmäinen bändi mikä iski lapsuudessa lujaa, oli juuri se Sepultura. Välillä sitä tulee itseltäkin kysyttyä, että mitenkähän sitä on "eksynyt polulta" ja hurahtanut tuohon Numetalliin, mutta olen tullut lopulta siihen tulokseen, että mitäpä noita turhia miettimään, aikaansa kutakin. Toisaalta jos sanon "aikaansa kutakin", saa se ehkä kuulostamaan asian siltä, että tarkoittaisin joskus tykänneeni toisesta ja nyt toisesta. Asia ei todellakaan ole näin, vaan minun on myönnettävä että kyllä tuo Limp Bizkitin Significant Other ja Chocolate Starfish and the Hot Dog Flavored Water ovat edelleen mielestäni hyviä levyjä, ja jotain biisejä näiltä albumeilta löytyy tälläkin hetkellä puhelimeni soittolistalta + Linkin Parkin kahdelta ekalta levyltä löytyy myös materiaalia. Sen verran kuitenkin täytyy sanoa, että tuota pomppumetalli-materiaalia ei niinkään ole näiltä tullut enää kuunneltua, vaan niitä melodisempia kappaleita, esim. Significant Otherilta: "Don't go off wandering" ja Chocolate Starfish and the Hot Dog Flavored Waterilta: "Boiler" (mielestäni todella hieno kappale) ja Linkin Parkilta: "Crawling", "Runaway", "Somewhere I Belong", "Breaking The Habit"...

Huomasin tämän topicin pari päivää sitten ja lukasin nopeasti läpi. Piruuttani sitten aloitin Googlettamaan mitä Limp Bizkitille kuuluu, ja huomasin että onhan tältä porukalta tullut näköjään viime vuonna uusi albumikin (Gold Cobra) jossa Wes Borland (kitaristi) tekee paluun kokoonpanoon. No päätin sit kuunnella levyn läpi (torrenteista tällä kertaa, myönnän häpeissäni) ja täytyy nyt sanoa että ei se yhtään hullummalta kuulostanut! Juurikin sitä samaa Limp Bizkittiä mitä SO:lla ja CSATHDFW:lla olin tottunut kuulemaan. Eihän tuota enää tässä 29-vuoden iässä samanlailla tule kuunneltua kuin silloin nuorena, mutta mukava sitä oli pitkästä aikaa kuunnella, varsinkin kun levyltä löytyy muutama erittäin koukuttava biisi. Luin myös muutaman arvostelun levystä ja ihmetyksekseni huomasin, että levy lytättiin täysin pohjamutiin (toisaalta se on ollut arvostelijoille helppoa, kun genren kulta-ajat ovat takanapäin). Eniten ihmettelin näissä arvosteluissa sitä, että Fred Durstia arvosteltiin kovin sanoin siitä, että hän tekee edelleen samaa vanhaa p*skaa kuin silloin 2000-luvun alussa, eikä ole muuttanut tyyliään ollenkaan nykypäivään! Siis olisiko LB:n sitten pitänyt vai lähteä tälle Linkin Park linjalle jolta on tuon kahden ekan levyn jälkeen mielestäni tullut täysin erilaista ja tätä Mainstream- materiaalia?? Itse arvostan enemmän tätä linjaa, että pysytään siinä omassa muotissa, oli se sitten muodissa tai ei. Testamentiltakin odoteltiin pitkään uutta albumia The Gathering-levyn jälkeen ja mietittiin kuinka on tyyli muuttunut, no onneksi sieltä tuli sitä Testamenttia mihin oltiin totuttu! Itse en tätä nykyistä Linkin Parkia tykkää kuunnella ollenkaan, mutta kyllä tätä tuoretta Limp Bizkittiä itse ainakin tykkään soittaa soittimessani!

Topicin otsikko on: "Isi, miksi oli Nûmetal?" ja sitä ajatellen mietin kehtaanko sanoa pojalleni jossain vaiheessa (jos kysyy), että kuuntelinko tätä musiikkityyliä ja varmasti voin "ylpeänä" sanoa kuunnelleeni ainakin osaa näistä tuon ajan bändeistä (Papa Roach ja System Of A Down tosin ei kolahtanut yhtään missään vaiheessa).

Pistän tähän alle muutaman linkin tuosta uudelta Limp Bizkitin levyltä jos se on joltain muultakin mennyt ohi. Ne jotka vihasivat LB:tä jo silloin aikaisemmin, vihaavat varmasti tätäkin materiaalia, joten ei kannata avata linkkejä.

Limp Bizkit - Walking Away (HD) (High quality and best edition) - YouTube "Walking Away"- todella hieno kappale mielestäni, muistuttaa hieman Boileria tai It'll be ok:ta.

Limp Bizkit - Shark Attack [FULL SONG] - YouTube "Shark Attack"- tämä onkin sitä menevämpää osastoa, tulee mieleen Break Stuff tai My Generation.

Limp Bizkit - Back Porch 2011 Gold Cobra - YouTube "Back Porch"- oli vielä pakko laittaa tämä, onko tässä nyt sitten sitä groove meininkiä vai mitä? Itse tykkään kyllä tästäkin kappaleesta paljon. Tämä voisi olla sellainen biisi mikä voisi kolahtaa sellaiseenkin joka ei ole normaalisti LB:stä tykännyt.

Loppukineettinä voin sanoa, että Numetal oli erittäin iso osa nuoruuttani ja opetti kuuntelemaan musiikkia laajemmalti. Vieläkin sitä silloin tällöin tulee kuunneltua, nyt esim. taas kun huomasi tuon LB:n uuden levyn. Se, että jaksaako sitä taas pidempään kuunnella, on eri asia.

PS. Facebookista muuten huomasin, että Limp Bizkit on juurikin tallentamassa uutta levyä: "Stampede Of The Disco Elephants", joten on sieltä vieläkin jotain tulossa :)
 
Suosikkijoukkue
KK
Tässähän tämä tuli kiteytettynä. Kaikki voidaan leimata Nu-Metaliksi. Vaikuttaa enemmän ajanjaksolta kuin genreltä...
Offtopiccina: Mielestäni sama juttu oli esimerkiksi grungessa. Grunge oli mielestäni enemmän ajanjakso kuin genre, sillä grunge-genren alle mahtuu niin laaja kirjo erilaista musiikkia. Tai jopa niin, että grunge oli enemmänkin yhden ajan ja yhden kaupungin (Seattle) musiikkia.
 

Deanwick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyväskylä, Seattle ja kansainvälinen kiekko
pitkä viesti

Hah, aika jännä sattuma sinänsä että näiden muiden ohella rässi on se, mikä potkii aina ja vain ja nimenomaan Testament, Annihilator ja Exodus. Erityisesti Annihilator on meitsille se isoin rakkaus kaikista, loistobändi!

Sinänsä aika jännä että nää nu-metallin jälkijunassa tulleet postgrunge-bändit ei aika monelle lähteneet ihan niinkuin levy-yhtiöt oletti. Siis Staind, Creed, Nickelback ja herraties mitkä. Creed ei ole tainnut tehdä muuta kuin paskaa, mutta Staind on toisaalta tehnyt pari ihan hyvää AiC-coveria ja Nickelbackilläkin on pari aika rouheaa metallibiisiä, muun tuotannon ollessa ihan jäätävää kuonaa. Sit vielä Puddle of Mudd, joka vähän tempoili grungen ja nu-metallin välissä, nekin teki pari ihan hyvää biisiä aikanaan. Yleisesti ottaen aika karmaiseva ilmiö silti. Saa nähdä tekeekö nu-metalli vielä yhtä jäätävän paluun joskus.
 

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tuli hankittua Deftonesin uusin levy Koi no yokan. Mielestäni yksi vuoden parhaita levyjä.

Korn alkaa jo vähän hiipua, mutta Deftones on saanut taas moottorin käyntiin.
 

Crueman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Man Utd, Los Angeles Lakers
Sinänsä aika jännä että nää nu-metallin jälkijunassa tulleet postgrunge-bändit ei aika monelle lähteneet ihan niinkuin levy-yhtiöt oletti.
Väittäisin kyllä, että lähtivät jopa useammalle kuin kukaan uskalsi villeimmissä visioissaankaan odottaa. Creed:llä 11xplatinaa + kahdella levyllä 6xplatinaa, Nickelback neljällä levyllä vähintään 5xplatinaa. Eli heittämällä enemmän kuin yksikään original-grungeilijoista Nirvanaa ja Pearl Jamia lukuunottamatta.

Paskaa musiikkiahan nuo pääasiassa tekevät, mutta suosio on ollut melko jäätävää.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Väittäisin kyllä, että lähtivät jopa useammalle kuin kukaan uskalsi villeimmissä visioissaankaan odottaa. Creed:llä 11xplatinaa + kahdella levyllä 6xplatinaa, Nickelback neljällä levyllä vähintään 5xplatinaa. Eli heittämällä enemmän kuin yksikään original-grungeilijoista Nirvanaa ja Pearl Jamia lukuunottamatta.

Paskaa musiikkiahan nuo pääasiassa tekevät, mutta suosio on ollut melko jäätävää.

Heh, niinpä kuka tämänkin taas määrittelee. Paskaa musiikkiia ja myyty 11 x platinaa. Ai niin, mutta ne massat ne massat.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät & NHL
Niin Numetal, tuo heviperheen äpärälapsi. Hieman kaksijakoiset ja ristiriitaiset fiilikset mullakin tästä genrestä tai ennemminkin niistä bändeistä, joita siihen niputettiin. Myöhästyin numetal aallosta ehkä parisen vuotta, jotain vuotta 1997 se oli kun se alkoi iskeä. Itse asiassa musiikkia kin aloin sillai ns. tosissaan kuunnella vasta pari vuotta aikaisemmin, joten melko alkuvaiheessa se siinä mielessä tuli mukaan kuvioihin.

Sitä ennen suosikkeja olivat Metallica, Sentenced, Pantera, Megadeth, MAchine Head ja ns. punk bändit Offspring ja Green day. Missään vaiheessa en oikeestaan lopettanut noiden bändien diggaamista, että vaikka numetaliakin aloin kuunteleen, niin mitään valaistumista en kokenut, että olisin entiset suosikit hylännyt.

Oikeastaan varsinaisiksi suosikkiryhmiksi edellä mainittujen joukkoon nousi vain RATM, Korn, SoaD ja Slipknot. Muitakin oli, mutta ne oli vaan osastoa ihan kivoja. Noita tulee vieläkin kuunneltua, eli tulivat jäädäkseen. Lähinnä kylläkin vain sitä matskua, joka julkaistiin silloin numetalin kultavuosina. RATM nyt ei ole mitään julkaissutkaan aikoihin, SoaD taas omissa silmissäni ei ole tehnyt mitään järkevää toka levyn jälkeen ja Korniin mennyt yleisesti eniten näistä mielenkiinto. Slipknot ainoa, jonka tuoreitakin levyjä löytyy hyllystä, tosin kaksi viimeisintä ei pärjää kahdelle ekalle.

Joskus kun on kuunnellut nostalgiahengessä myöhemmin näitä ns. tusinabändejä jotka tuli genren suosion myötä vanavedessä pinnalle, niin on joutunut toteamaan, että miten sitä on jaksanut niitäkin kuunnella senkin vähän mitä teki. Niin samalta ne keskenään kuullostaa.

Loppujen lopuksi on käynyt tosiaan niin, että ennen numetal aikoja kuuntelemani bändit on vieläkin mun suosiossa, numetal bändeistä taas vain ihan muutama enää viehättää. Sama kävi mulla ruotsimelon ja metalcoren kanssa. Jossakin vaiheessa hurahdin noihinkin tyylisuuntiiin kovaa ja piti hommata monen bändin levyjä ja nyt niitä kuuntelee enää tosi vähän. Pari bändiä vain päätyi kestosuosikkeihin noistakin genreistä. Nyt ei ole enää tullut hurahdettua mihinkään genreen muutamaan vuoteen ja jotenkin tuntuu ettei sitä enää tällä iällä taida tapahtuakaan.

ps. luulin että olin suomessa ainut joka joskus tykännyt Headplatesta, mutta joku sen täällä mainitsi. Tulipahan sekin päivä koettua. Kuulostaa nykyään aika ankealta omiin korviin.

ps2. toinen asia mistä joku mainitsi on käynyt mullekin. Enää ei ole tarvetta lytätä kaikkea musiikkia mistä ei pidä, jos joku ei säväytä, niin ei ole enää tarvetta haukkua sitä paskaksi ja ideaköyhäksi. Ah se kiihkeä teini-ikä. Vaikka sai pesääkin, niin miksi sitä oli niin kireä :). Asiathan oli paljon paremmin monelta kantilta ajateltuna kuin nykyään.

ps3. Justin Bieber ja Robin on kuitenkin ideaköyhää paskaa jolla otetaan rahat pois ihastuneilta teinitytöiltä, korjaus, niiden vanhemmilta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänne sopinee tämä uutinen.

Eli Brian "Head" Welch palaa Kornin riveihin yhdeksän vuoden poissaolon jälkeen.

Korn Announce U.S. Reunion Tour with Original Guitarist Brian “Headâ€￾ Welch | Guitar World

Sehän oli niin, että aikoinaan Head lähti sen takia pois Kornista, että kaveri löysi jeevelin. Ilmeisesti liian kova bilettäminen vaikutti asiaan.

Kornhan hauskasti toimi niin aina pitkään, että Headin korvannut keikkakitaristi soitti lavan sivussa sillä tapaa että kaappipinon takaa ei miehestä näkynyt juuri mitään.
 

Heitinga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Taas aika nostaa kaikkien vihaamaa ketjua ylöspäin. Oma nuoruusajan hienoimmista Limp Bizkit on mitä ilmeisimmin jatkamassa nu metallin ilosanomaa tulevalla albumillaan.

Kappale Ready To Go onkin sitä selkeintä pomppumetallia pitkiin aikoihin ja jokseenkin voin sanoa Bizkitin osaavan vielä kulta-aikojensa musiikin kohtuu kivasti. Itsellä tosin on kyllä alkanut aika ajaa ohi pahasti tästä genrestä, mutta en tuota biisiä kyllä silti täysin paskaksikaan voi moittia. Kappale on saanut jopa yllättävän positiivisia arvosteluita sekä pääsy Billboardin listoillekin on aika kunnioitettavaa näinkin suoralla nu metallilla.

Onnistuuko Limp Bizkit tuomaan lopun levyn mukana nu metallia taas lisää yleisön tietoisuuteen vai onko Ready to Go vain mielenkiintoisesti onnistunut poikkeus tulevalla Stamped of Disco Elephants -levyllä sen aika kai vain näyttää.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Kuten kaikki jo varmaan ovatkin lukeneet, Crazy Town on tehnyt comebackin. Kyseinen poppoo nousi listoille nu metal-buumin ollessa huipulla Butterfly-singlellä, mutta katosi sitten jäljettömiin. Nyt bändi palailee uudella materiaalilla.

CRAZYTOWN Returns 2013 - YouTube
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Heh, crazytownin tatuoidumpi laulaja Shiftyhän oli monta vuotta TODELLA heikossa hapessa huumeongelman vuoksi ja osallistui myös reality-sarjaan "julkkikset katkolla". Sinänsä yllättävää että bändi on taas kasassa, viimeisin mitä Shiftystä luin oli vuodelta 2012, että oli koomassa. Paluu ei kyllä sen kummemmin kosketa...
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Heh, crazytownin tatuoidumpi laulaja Shiftyhän oli monta vuotta TODELLA heikossa hapessa huumeongelman vuoksi ja osallistui myös reality-sarjaan "julkkikset katkolla". Sinänsä yllättävää että bändi on taas kasassa, viimeisin mitä Shiftystä luin oli vuodelta 2012, että oli koomassa. Paluu ei kyllä sen kummemmin kosketa...

Lisäksihän kaksi bändin jäsenistä, Rust Epique ja DJ AM, ovat kuolleet jo ajat sitten. Ensinmainittu sydänkohtaukseen 35-vuotiaana ja jälkimmäinen yliannostukseen 38-vuotiaana.
 

Deanwick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyväskylä, Seattle ja kansainvälinen kiekko
Hah, Crazy Town :D Mä muistan vihanneeni tuota Butterflytä ja koko Gift of Game -levyä ihan isolla teinisydämellä, mutta se siitä seuraava levy oli itse asiassa jo paljon parempi. Hurt You so Bad ja Drowning olivat soundimaailmaltaan ja melodioiltaan jo iso askel eteenpäin. Maksava yleisö valitsi noissakin toisin ja Gift of Game myi giljardi kappaletta mutta Darkhorse hitteineen jäi melkein saman tien alelaarien pohjamutiin.

Mutta voi helevetti sitä Butterflytä, onhan se kyllä sellaista limaa että ei tosikaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös