Mainos

Iron Maiden

  • 421 557
  • 2 315

Spire

Jäsen
Kyllähän vanha Maiden iskee todella lujaa. Edellämainittujen klassikkojen lisäksi tulee kuunneltua useinkin ensimmäistä levyä, joka on edelleen mielestäni yksi kovimmista debyyteistä koskaan. Remember Tomorrow, Strange World, Prowler, Transylvania ja Phantom of the Opera räjäyttivät tajunnan aikoinaan kun tutustuin tähän loistavaan albumiin.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kyllähän Maidenin 80-luku on yhtä juhlaa, huipentuen Seventh Soniin.
Kyllähän vanha Maiden iskee todella lujaa.
Ehdottomasti samaa mieltä. Tarkoitin vain, että Maidenin alkupään levyt ovat aika erilaisia kuin myöhemmät 80-luvun levyt. Ne ovat selvästi 70-luvun heviä. Sellaista hitaampaa, raskaampaa ja groovaavampaa, aika paljon jonkun Black Sabbathin tyyliin. Juuri jotkut 22 Acacia Avenue ja Wrathchild ovat puhtaita tyyliesimerkkejä tästä, ihan täyttä 70-lukua. Oikeastaan vasta Powerslave on puhdasta kasarilaukkaa, siinä ei ole enää juuri merkkejä 70-luvusta.

Erikseen on mainittava myös Piece Of Mindin sisäkansi. Kyllä sitä nuori Nummis pitkään katsoi, kun bändi oli hienossa ruokapöydässä ja ateriana oli ihmisen aivot. Tuo oli hämmentävän hieno kuva. Minulla on nuo 80-luvun vinyylit edelleen tallessa, tosin vanhempieni luona varastossa. Yksi hieno asia Maidenissa onkin myös se, että bändi on ollut aina todella visuaalinen. Äijät nyt ovat aika tavallisen näköisiä, mutta Maidenilla on ollut aina näyttävä visuaalinen ilme ihan Eddiestä lähtien. Ja se on ollut jo ensimmäisestä levystä saakka.

Kyllähän kasarihevibändeillä on ollut ties mitä hirviöitä ja lohikäärmeitä, mutta Maiden on tehnyt homman tyylikkäimmin. Eddie on taipunut moneen juttuun. Hienoja levynkansia on lähes loputtomiin, mutta ehkä Powerslave on silti se upein. Se on maailman hienoimpia levynkansia ylipäänsä.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Adrian Smith. Tuo yleensä niin totinen, mutta komea ja tyylikäs Adrian. Ilmekään ei värähdä, kun tämä mestarikitaristi soittaa.

Suurin jännä oli minulla nuorena siinä, että tiesin Adrianista niin vähän. Hän oli aina Maidenin salaperäisin jäsen, ja on sitä yhä. Nyt tiedän toki hänestä enemmän, mutta sama taika on yhä tallella. En muista, että olisin ketään ihaillut nuorena niin paljon. Adrian Smith oli minulle lähes jumala.

Jos en nyt lahopäisyyttäni ihan väärin muista, niin Adrian on ollut vahvasti mukana Maidenin alkupään biiseissä, nimenomaan niissä mitä itse nimitän 70-luvun heviksi. Itse olen ainakin näin käsittänyt.

Adrian on nimenomaan rock-kitaristi. Ja siksi hän sopii Dave Murrayn kanssa niin hyvin yhteen. Smith ja Murray ovat ehkä kovin kitaristikaksikko rockissa ikinä. Dave vetää ne progesoolot ja Adrian soittaa rockia. Voi että miten hyvin tuo aina toimii.

Lähestyn viittäkymppiä, mutta Adrian Smith on minulle edelleen se taianomainen kitarataituri kuten lapsena.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos hienoimmista levynkansista puhutaan niin kyllä Killers kuuluu listalle ehdottomasti. Itse Eddie on tyylikkäimmillään tuossa kannessa. Ja levynä Killers on ehdottomasti aliarvostettu, paras missä Paul laulaa ja 80-luvun levyistä kuuluu ehdottomasti top3 levyjen joukkoon yhdessä 666 ja 7th son kanssa. Teinipoikana Killers soi taustalla Dune 2 pelatessa, hyviä muistoja.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Adrian on nimenomaan rock-kitaristi. Ja siksi hän sopii Dave Murrayn kanssa niin hyvin yhteen. Smith ja Murray ovat ehkä kovin kitaristikaksikko rockissa ikinä. Dave vetää ne progesoolot ja Adrian soittaa rockia. Voi että miten hyvin tuo aina toimii.

Tähän ehkä sellainen huomautus, että ne upeimmat kirjoitetut polveleivat soolot kasarilta ovat nimenomaan voittopuolisesti Adrianin käsialaa. Davellakin toki upeita sooloja, mutta enemmän improvisoidun kaltaisia soljuvia lirutuksia. Nyt jos olet katsonut uusimpia keikkatallenteita futurepastilta, niin aika voittopuolisesti Adrian niitä sooloja tykittää varsinkin Somewheren kappaleisiin. Lisäksi Writing On The Wallissa on upea Smithin soolo. Vähän tuollainen kasarityyppinen selkeästi biisiin kirjoitettu.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jos hienoimmista levynkansista puhutaan niin kyllä Killers kuuluu listalle ehdottomasti. Itse Eddie on tyylikkäimmillään tuossa kannessa.
Maidenin levynkannet ovat yleensä helvetin hienoja. Täyttävät helposti puolet hienoimpien hevilevyjen kansien top kympistä.

Powerslave on ihan ykkönen, aivan ylittämätön. Top vitoseen voisi laittaa paljon muutakin Maidenia. Kuten aiemmin sanoin, Maiden on visuaalisuudessaan todella kova. Onneksi musiikki vastaa siihen.
 

Lahis

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Red Wings, Barcelona, AC Milan.
Nickolla ollut lievä aivohalvaus aiemmin tänä vuonna joka johti jonkin sortin halvaantumiseen joten tämä selittänee lievät soittovaikeudet.



Twitterissä tai siis X:ssä myös Nickolta terveiset:

Tosiaan tammikuussa lievä aivohalvaus, jonka seurauksena olkapäästä alaspäin oikea puoli kropasta halvaantui. 10 viikkoa kuntoutusta ja mies oli n. 70% kunnossa. Sadassa prosentissa ei vielä olla, mutta eteenpäin mennään koko ajan. Ei hullummin 71 vuotiaalta ukolta eikä ihme, että joitain fillejä jäi esimerkiksi Tampereella väliin.



 

Jaakkon78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Miksi tätä asiaa ei voitu tuoda julki jo kiertueen alussa??? Nyt ukko on saanut kuraa päälleen että on vaan muuten huono kun siihen onkin ihan vakava syy että mikä on vaikuttanut soittoon. Kyllä nyt satelee empatiaa kaikkialta kun tämmöinen syy on selvillä ja ne pahimmat kivittäjätkin pyytää anteeksi. Kaikelta tältä olisi säästytty jos olisi kerrottu että Nickolle kävi näin mutta silti lähdetään kiertueelle ja Nicko pyrkii tekemään parhaansa.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Aika kovat paineet on Maidenissa, jos Nickon on pitänyt lähteä tuollaisen jälkeen puolikuntoisena kiertueelle. Sehän on ollut jopa terveysriski. Kovalla asenteella ukko on vetänyt, mutta ei kiitos enää ikinä tällaista. Terveyden pitäisi mennä kaiken edelle, varsinkin kun äijien ei tarvitse rahasta tehdä mitään.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Aika kovat paineet on Maidenissa, jos Nickon on pitänyt lähteä tuollaisen jälkeen puolikuntoisena kiertueelle. Sehän on ollut jopa terveysriski. Kovalla asenteella ukko on vetänyt, mutta ei kiitos enää ikinä tällaista. Terveyden pitäisi mennä kaiken edelle, varsinkin kun äijien ei tarvitse rahasta tehdä mitään.
Jokohan Kaitsun puhelin on soinut?
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Aika kovat paineet on Maidenissa, jos Nickon on pitänyt lähteä tuollaisen jälkeen puolikuntoisena kiertueelle. Sehän on ollut jopa terveysriski. Kovalla asenteella ukko on vetänyt, mutta ei kiitos enää ikinä tällaista. Terveyden pitäisi mennä kaiken edelle, varsinkin kun äijien ei tarvitse rahasta tehdä mitään.
No kyllä.
Varsinkin kun oma edesmennyt isäukko sai toisen vakavamman perään kun ei rauhoittanut tahtiaan yhtään mistä ei sitten enää noussutkaan entiseen kuntoon.
 

Jaakkon78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kunnon somemyrskyhän siitä nousi kun ensin oli mainintaa että Iron Maiden streamataan ja lopulta oli ainoa iso bändi Wackenista jota ei streamattu. Porukka on pikkasen tuohtunutta...
 

HAL9000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki tamperelaiset käy paitsi Ilves
Palaanpa vähän tähän parin viikon takaiseen...
Ehdottomasti samaa mieltä. Tarkoitin vain, että Maidenin alkupään levyt ovat aika erilaisia kuin myöhemmät 80-luvun levyt. Ne ovat selvästi 70-luvun heviä. Sellaista hitaampaa, raskaampaa ja groovaavampaa, aika paljon jonkun Black Sabbathin tyyliin. Juuri jotkut 22 Acacia Avenue ja Wrathchild ovat puhtaita tyyliesimerkkejä tästä, ihan täyttä 70-lukua. Oikeastaan vasta Powerslave on puhdasta kasarilaukkaa, siinä ei ole enää juuri merkkejä 70-luvusta.

Jaa että hitaampaa ja raskaampaa Black Sabbathin tyyliin, niinkuin tämä?




Suoraan ekalta levyltä, sellaisena kuin se livenä kuulosti bändin alkuvuosina. Jos Powerslaven aika toi tuohon biisiin jotain uutta, niin livetempohan hidastui selvästi, esim. Live After Deathilla on jo hitaampi.

En lähde filosofiseen pohdintaan siitä, kuulostaako tuo 70-luvulta vai 80-luvulta, kun kyseessä kuitenkin on bändi, joka oli keskeisessä roolissa uudistamassa brittiheviä ja oli uranuurtaja 80-luvun hevityylille. Mutta jos johonkin 70-luvun brittibändiin tuota kipaletta pitäisi verrata, niin ennemmin Priestin energisempään tyyliin kuin Sabbathin hitaaseen doom sludgeen. Johan siinä Iommilta katkeaisi loputkin sormet, kun yrittäisi soittaa 12/8-komppia tuossa tempossa.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Palaanpa vähän tähän parin viikon takaiseen...


Jaa että hitaampaa ja raskaampaa Black Sabbathin tyyliin, niinkuin tämä?


Tuossa kuuluu se Maidenin progepuoli. Ihan kaikkea en ehtinyt siinä taannoisessa viestissäni mainita. Joka tapauksessa pitäydyn siinä kannassani, että ennen Powerslavea Maidenissa oli vahvasti 70-luvun hevin elementtejä ja toki myös noita proge-elementtejä, jotka ovat nekin 70-lukua. Jälkimmäiset eivät ole oikeastaan koskaan jääneetkään pois Maidenin musiikista.

Selvennykseksi laitetaan nyt muutama biisi, joissa kuuluu mielestäni vahvasti 70-luvun hevi:

















Iron Maiden - Where Eagles Dare (Remastered 2021)

Eli korva käteen.
 

Randalf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slava Ukraini
Kunnon somemyrskyhän siitä nousi kun ensin oli mainintaa että Iron Maiden streamataan ja lopulta oli ainoa iso bändi Wackenista jota ei streamattu. Porukka on pikkasen tuohtunutta...

Tässä voi olla positiivinenkin kulma siltä osin, että tämä saattaisi puhua kunnon livejulkaisun puolesta. Niin Maiden Englad, The Book of Souls kuin Legacy of the Beast -kiertueiltakin striimattiin kaikilta vähintään yksi iso festarikeikka, edellisen kerran ihan viime syksynä, joten mitään periaatteellista ongelmaa yhtyeellä ei asian suhteen pitäisi olla.
 

HAL9000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki tamperelaiset käy paitsi Ilves
Tuossa kuuluu se Maidenin progepuoli. Ihan kaikkea en ehtinyt siinä taannoisessa viestissäni mainita. Joka tapauksessa pitäydyn siinä kannassani, että ennen Powerslavea Maidenissa oli vahvasti 70-luvun hevin elementtejä ja toki myös noita proge-elementtejä, jotka ovat nekin 70-lukua. Jälkimmäiset eivät ole oikeastaan koskaan jääneetkään pois Maidenin musiikista.

Siitä en ala väittelemään, mikä osa Maidenin tuotannosta kuulostaa 70-luvulta ja mikä 80-luvulta, koska se lienee kuulijan korvassa. Itse en näe siinä mitään yhtä isoa vedenjakajaa vaan asteittaisen jatkumon. Bändin tyylin kehityksen kannalta oleellisia miehistömuutoksia näyttävät kuitenkin olleen katukovis DiAnnnon ja palkkasoturi Strattonin vaihtuminen Dickinsoniin ja Smithiin, jotka veivät bändiä älyllisempään ja kokeilevampaan suuntaan - siis aina siihen asti, kunnes Steve Harris jyrähti, että nyt on menty liian kauas ja pitää palata juurille (tuloksena bändin suurin yksittäinen tasonromahdus edelliseen albumiin verrattuna eli No Prayer for the Dying).

Oudoksun kuitenkin ajatusta, että alkuvaiheen Maiden olisi ollut jotain hidasta sludgea ja vauhti tuli vasta myöhemmin. Kun bändin alkuvaiheet laitetaan aikakontekstiinsa, yksi NWOBHM-bändien (Iron Maiden etunenässä) läpimurron ja suosion keskeisiä menestystekijöitä oli se, että ne koettiin raikkaiksi ja energisiksi verrattuna vanhan sukupolven pöhöttyneisiin hevi-dinosauruksiin. Biisit olivat nopeampia ja energisempiä kuin mitä hevibändeiltä oli totuttu kuulemaan. Tästä hyvänä esimerkkinä Phantom, joka oli varsin nopea ja teknisesti erittäin haastava kipale. Alkuvuosien esiintymisjännityksen ja hermostuneisuuden seurauksena bändi päätyi usein soittamaan kappaleen tahattomasti paljon nopeammin kuin oli tarkoitus, mikä ei ainakaan vähentänyt kappaleen teknistä vaikeuskerrointa (mutta saattoi osin kätkeä yhteissoiton synkkauksen hienoisia epätarkkuuksia). Vasta myöhemmin (esim. Live After Death) rutiinia ja itseluottamusta oli sen verran, että haluttu tempo toteutui myös livenä.

Ensilevyn kappaleista myös esim. Prowler oli varsin menevä ja sinänsä oikein hyvä biisi (joskin sanoitukset ovat noloudessaan Spinal Tapin "Lick my love pump" -osastoa) ja linkittämäsi Running Free sisältää soolojen paikalla perin teknisiä nopeita harmonioita triplettijouksutuksina (1:13 ->). Toinen linkittämäsi kappale, Hallowed Be Thy Name, sisältää seesteisen alun jälkeen nopeaa teknistä suorittamistakin (esim. 4:23 -> ja 5:49->). Tästä jälkimmäisestä löytyy omakohtaista kokemusta, kun takavuosina jouduin / pääsin sitä itsekin yhdessä bändissä soittelemaan.

En näe, että Maiden olisi jotenkin lisännyt vauhtia Powerslavelle saavuttaessa. Pikemminkin ottanut hieman pois.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
@HAL9000

Mistäs sellaisen nopeuslaskurin saisi? Jotta pystyisi osallistumaan keskusteluun.
 

HAL9000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki tamperelaiset käy paitsi Ilves
@HAL9000

Mistäs sellaisen nopeuslaskurin saisi? Jotta pystyisi osallistumaan keskusteluun.

Yleisellä tasolla varmaan BPM ihan hyvä mittari?
Yhteissoitossa myös nuotteja sekunnissa, varsinkin jos kyseessä harmoniat, jotka on tarkoitus synkata toisen kitaristin kanssa.

Näidenkään pohjalta oma kokemukseni sen paremmin kuuntelijana kuin soittajana ei oikein tue ajatusta, että alkuvaiheen Maiden olisi ollut verkkaista materiaalia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös