iPhone

  • 378 138
  • 1 786

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kerropas mulle ihan konkreettisin esimerkein, miten nuo kännykät ovat pienentyneet tässä viime vuosina. Otsikkoon sopivasti voit ottaa käsittelyyn vaikka iPhonet. Mulla on noita kolme, joten voin tarvittaessa mittailla niitä, jos epäilen filunkia.
Et ilmeisesti ole tulevaisuudentutkija? Väitätkö, että puhelimet eivät tule pienenemään jatkossa. Älä nyt takerru nykypuhelimiin missä näyttö ja laite on samassa paketissa, niinkään ei tule jatkossa olemaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kännykkä tulee pienemään joka tapauksessa haluat tai et. Lopulta se on itegroitu johonkin ja et edes huomaa sitä. Siihen ei sovi 3,5mm liitin.

Teknologia-asiantuntija, sarjayrittäjä ja biohakkeri Teemu Arina kertoo tänään Yle Uutisissa:

"Mobiililaitteet ohittivat juuri työasemat internetin käytössä, mutta seuraavaksi alkavat kadota kännykät. Käyttöliittymät heijastetaan laseihin, auton tuulilasiin ja verkkokalvolle. Niskan ei tarvitse olla koko ajan etunojassa, kun sisältöä kulutetaan. Ilmoituksia vastaanotetaan älykelloon, ei älypuhelimeen."
--

Huikea vääntö teillä kyllä menossa noin muutenkin. Jatkan seuraamista suurella mielenkiinnolla.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Et ilmeisesti ole tulevaisuudentutkija? Väitätkö, että puhelimet eivät tule pienenemään jatkossa. Älä nyt takerru nykypuhelimiin missä näyttö ja laite on samassa paketissa, niinkään ei tule jatkossa olemaan.
En ole, etkä ole sinäkään. Minä itse asiassa toivon, että puhelimet pienenevät. Nyt jo iPhone 6s on sellainen tiiliskivi, että ei viitsi farkuntaskuun sijoittaa.

Jos kaikesta huolimatta olet tulevaisuudentutkija, kerropa näkemyksesi tablet-tietokoneiden maailmanvalloituksesta viiden vuoden takaa ja mikä meni pieleen tämän päivän perspektiivistä katsottuna. PC:t ne kyllä saivat henkihieveriin. Mistä tulikin mieleen, mun uudessa läppärissä ei ole RJ-45 liitintä ollenkaan. Mutta onneksi on 3,5 mm audioliitäntä. Ja kerro myös, miten tuo langattomien lisälaitteiden virransyöttö ratkaistaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
"Mobiililaitteet ohittivat juuri työasemat internetin käytössä, mutta seuraavaksi alkavat kadota kännykät. Käyttöliittymät heijastetaan laseihin, auton tuulilasiin ja verkkokalvolle. Niskan ei tarvitse olla koko ajan etunojassa, kun sisältöä kulutetaan. Ilmoituksia vastaanotetaan älykelloon, ei älypuhelimeen."
Yksikään ikänäöllä varustettu pallontallaaja ei lue ilmoituksia älykellosta ilman rillejä. Tämä on melko paradoksaalista, koska niitä ilmoituksia tipahtelee kelloon juuri niissä tilanteissa, joissa rillit eivät ole päässä (puhelin povarissa ja läppäri aivan jossain muualla). Tai jos ovat, tämä ihminen tekee jotain sellaista, mitä tehdään paikallaan istuen esimerkiksi läppärin ääressä, kännykkä siinä pöydällä vieressä. Eli saatavilla ovat ne ensisijaiset laitteet, joista tällainen ihminen niitä lukee.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eli saatavilla ovat ne ensisijaiset laitteet, joista tällainen ihminen niitä lukee.

Jännä nähdä. Jossain vaiheessa ainakin oli markkinoilla malli tai pari mitkä olivat helppoja käyttää ja numeropainikkeet lehmänkokoisia ikäihmisiä silmällä pitäen.

Enpä tiedä onko sellaisia enää, kun ei taida kysyntää olla. Maailma voi mennä esimerkiksi sellaiseen suuntaan, että ne lukulasit yksinkertaisesti ovat koko ajan jossain holleilla, koska on pakko ja haluaa niiden olevan.

Ja siis miksi ei voisi kehitellä jotain suurennuslasijuttuja siihen kelloon. Pitääkin kysyä optikkokaverilta onko ikänäön hoitamiseen minkälaisia ratkaisuja tiedossa. Lääketiede kehittyy myös hurjaa vauhtia.
 

Luotain

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuulokeliitännän poistuminen on meikäläisittäin yks ja vitun hailee. Alkuvuonna hommasin IPho käyttöön Beats Powerbeats2 Wirelessit ja kovasti olen ollut tyytyväinen. Tokihan noita täytyy ladata, mutta eihän se puhelinkaan ole jatkojohdolla alvariinsa Imatran Voiman verkossa kiinni. Vielä kun ovat Omenaperheen härpättimet, niin höörluurien akun latausprossat näkee suoraan puhelimen alasvetovalikosta. Talvista työmatkailukuuntelua varten kaapista löytyvät Beatsin Studio 2:set, joiden 3,5 plugiin onnistun varmaan sen lightningadapterin sullomaan. Nekin ovat akkuluurit taustamelun poisto-ominaisuudesta johtuen, eli on tullut ns. opeteltua. On nimittäin oikeasti vittumaista, kun kuuntelu loppuu akun tyhjentyessä, mutta niinhän se loppuisi puhelimen akun hyytyessäkin. Molemmissa kapistuksissa on toki se harmillinen vika, että ne pitää muistaa sammuttaa käytön päättyessä, muuten ne napostelevat itsensä tyhjiin. Moista kauheustilannetta varten duunirepussa kulkevat aina lankanapit. Eli ymmärrän hyvin veli @Leon muutosvastarintasi, mutta tää on nyt vaan tätä päivää.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eli ymmärrän hyvin veli @Leon muutosvastarintasi, mutta tää on nyt vaan tätä päivää.
Ei mulla mitään varsinaista muutosvastarintaa ole. Tekivät noin ja minusta se on hiukan mälsää. En ole mitenkään erityisen ankkuroitunut noihin omppulaitteisiin. Käytän niitä tällä hetkellä, koska a) duunin kautta saa valita rajallisesta valikoimasta ja iPhonen vaivattomuus on miellyttänyt b) iPodit nyt vain sattuvat miellyttämään designiltaan. Jätän siis yksinkertaisesti iPhonen väliin seuraavassa puhelinhankinnassa, ei se sen isompi henkinen kynnys ole. Käytän niin paljon noita nappikuulokkeita päivittäin, että mulla tulee suhteellisen pian se akunkesto vastaan. Hyvänä käytännön esimerkkinä toissapäiväinen nettipalaveri, kun Lync-serveri tilttasi kesken palaverin ja jouduin liittymään uudelleen puhelimella mukaan. Jos tossa vaiheessa akku on vartissa finito, niin se on jo pieni katastrofi. Laita laturiin joo, vaikka molemmat. Laita kaiuttimelle joo. Silloin kun tehdään töitä, työkalujen pitää toimia.

Se on hiukan sama kuin edellinen autonvaihtoni "onhan tässä AUX-liitäntä ulkoiselle soittimelle" (huom. 3,5 mm liitin ;)). Joku mitättömän pieni juttu, mitä huomaa tarvitsevansa. Telkkarien kohdalla se on teksti-teevee, jossa pitää saada selattua alasivuja suoraan nuolinäppäimillä. Tää keskustelu riistäytyi mun mielestä hiukan käsistä, koska nuo perustelut liitännän pois pudottamisen puolesta ovat todella korneja. Kallis, kookas, hirveä vaiva suunnitella DAC ja vedepitävyys. Oikeasti. Peruskauraa insinööreille valmista ja halpaa tekniikkaa. Ja oikeasti aivan pirun pieni fyysisesti, vaikka joidenkin mielestä se vaikuttaa siltä isoveljeltään, joka löytyy joistain stereovahvistimista vissiin edelleen.

Applehan on aina ollut hiukan radikaali suunnittelunsa osalta. Mulla on ihan sattumalta nyt Jobsin kirja menossa. Sen pohjalta ei tullut yllätyksenä. Yleensä Applen johtavana ajatuksena on ollut minimalistisuus ja helppokäyttöisyys. Tämä jupakka ei osu kuin tuohon minimalistisuuteen.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Loppukeväästä hankin itselleni Bosen QC35 -bluetooth kuulokkeet ja täytyy sanoa, että en ole kyllä lankoja kaivannut siitä hetkestä alkaen ollenkaan. Äänenlaatu on mieletön ja johtovitutus enää muinainen käsitys, joten ei mitään syytä palata enää langallisiin malleihin. Kun noihin vielä keksittäisiin se langaton lataus, niin olisi 10/10. Akku onneksi kestää sen viikon satunnaisessä päivittäisessä käytössä, joten eipä sekään ole ollut ongelma. Lentokoneessa luurit sai silti kytkettyä USB:lla koneen viihdejärjestelmään, joten eipä mennyt siinäkään kohtaa sormi suuhun.

Siinä oma tilanteeni tällä hetkellä, joten itse pärjään kyllä ilman tuota johtopaikkaa. Kaikki eivät kuitenkaan tollaisia kuulokkeita omista ja olihan ne ihan törkeen kalliit ja hernaria syötiin muutama päivä, joten ymmärrän kyllä jos jengiä nyppii tuo langattomuuteen pakottaminen. Näkisin kuitenkin, että siellä se tulevaisuus on.

Eipä ole muuten kotiteattereissakaan langattomat ratkaisut kovinkaan suuri hitti..

Mulla on Sonoksen langaton järjestelmä himassa ja se on valovuoden parempi niin äänenlaadussa kuin käyttömukavuudessakin kuin mikään langallinen järjestelmä jonka olen koskaan omistanut.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Saako Apple Watchista puhua tässä ketjussa?

Itse omistan ensimmäisen sukupolven Apple Watchin ja suurimpana ihmetyksenä tuon kanssa on ollut sen naurettavan pieni koko. En voi ymmärtää sitä pätkääkään varsinkaan nyt, kun isot kellot ovat muotia. En ymmärrä miksi ranteessa olevaa tilaa ei käytetä hyväksi isommalle näytölle?! Siinä se ranne on joka tapauksessa.. Hankin omaan kellooni tuollaisen leveämmän nahkarannekkeen ympärille, jottei näyttäisi ihan lasten kellolta. Ja minulla on käsittääkseni siis ihan normaalikokoinen ranne. Tuo miesten malli (42mm) olisi voinut olla naisten mallin koko ja miehille olisi voinut olla sitten vaikka parikin senttiä isompi malli.

Olin ihan satavarma että uuden sukupolven myötä olisi julkaistu vihdoin joku isompi malli. Eipä julkaistu, vaan julkaistiin käytännössä täysin sama kello uudestaan, mutta vesitiiviinä. Pidänpä siis rahani tällä kertaa.

Samsungiin en ole vaihtamassa, mutta kelloissa he pesevät kyllä Applen tällä hetkellä 100-0.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mulla on Sonoksen langaton järjestelmä himassa ja se on valovuoden parempi niin äänenlaadussa kuin käyttömukavuudessakin kuin mikään langallinen järjestelmä jonka olen koskaan omistanut.
En sanonut, etteikö noita olisi olemassa. Sanoin, etteivät ne ole kovinkaan suuri hitti. Halpahan tuo ei myöskään ole, mutta laatuhan maksaa aina. Sikäli annan kyllä peukkua Sonokselle, että kotiteatterikäytössä tuollainen järjestelmä ei ole mikään turn-off, koska kotona virransyöttö on tuskin koskaan ongelma sen jälkeen, kun järjestelmä on jo kerran asennettu paikalleen. Soundbareissa tarvitset vain yhden virransyötön, mutta jos sulla on joka nurkassa ääntä tuottava kukkaruukku, tarvitset N kpl virtajohtojakin. Ihan yhtä langatonta kuin perinteinen äänentoisto...

Mukana kuljetettavien langattomien lisälaitteiden kohdalla virransyötön ongelma on edelleen olemassa. Toki minäkin haluan kaikista ylimääräisistä piuhoista eroon aina, kun se on mahdollista. Mutta jos haitat ovat etuja isommat, joku on mokannut.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
En sanonut, etteikö noita olisi olemassa. Sanoin, etteivät ne ole kovinkaan suuri hitti. Halpahan tuo ei myöskään ole, mutta laatuhan maksaa aina. Sikäli annan kyllä peukkua Sonokselle, että kotiteatterikäytössä tuollainen järjestelmä ei ole mikään turn-off, koska kotona virransyöttö on tuskin koskaan ongelma sen jälkeen, kun järjestelmä on jo kerran asennettu paikalleen. Soundbareissa tarvitset vain yhden virransyötön, mutta jos sulla on joka nurkassa ääntä tuottava kukkaruukku, tarvitset N kpl virtajohtojakin. Ihan yhtä langatonta kuin perinteinen äänentoisto...

Mukana kuljetettavien langattomien lisälaitteiden kohdalla virransyötön ongelma on edelleen olemassa. Toki minäkin haluan kaikista ylimääräisistä piuhoista eroon aina, kun se on mahdollista. Mutta jos haitat ovat etuja isommat, joku on mokannut.

Nojoo totta, Sonos vaatii virtaa joka kaiuttimelle, joten eikai tuota voi oikeasti langattomaksi kutsua. Mulla on siinä soundbar, subbari ja kaksi takakaiutinta, joten onhan tuossa nyt johtoja kuitenkin. Onneksi kaikkien kaiuttimien kohdalla on myös pistorasia vieressä, joten ei ongelmaa. Äänenlaadultaan pakko kyllä hehkuttaa vielä Sonosta! Ostin n. vuosi sitten saman kattauksen Samsungin laitteilla ja olivat aivan järkyttävän surkeat. Kiikutin sitten romppeet takaisin Giganttiin ja kerroin että en ole kyllä näillä jatkamassa, Ottivat takaisin ja suosittelivat seuraavaksi stepiksi Sonosta. Laitoin vajaa 2 tonnia tiskiin hieman irvistellen, mutta eipä ole kyllä kaduttanut sen jälkeen! Äänenlaatu on kristallinkirkas ja mökää lähtee niin, että saa kyllä talon sortumaan jos vääntää nupit kaakkoon :D

Pahoittelut ketjun aiheesta harhautumisesta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Sieltä on kai iOS 10 tulossa. Kai se on taas pakko päivittää, mutta voi hyvä isä, miksi?! Ihan huuhaa-ominaisuuksia, jos multa kysytään.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Sieltä on kai iOS 10 tulossa. Kai se on taas pakko päivittää, mutta voi hyvä isä, miksi?! Ihan huuhaa-ominaisuuksia, jos multa kysytään.

Niin totta. Monta vuotta iOsia käyttäneenä en muista näin turhaa päivitystä.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Varovainen peukutus ainakin lukitusnäytön muutoksille, kun nyt pystyy lukemaan sähköpostin avaamatta sähköpostisovellusta. Muutenhan näin kutosen omistajalle ei merkittäviä muutoksia tullut. Eikä sinällään ollut tarpeenkaan kun iOS9 on ollut varsin toimiva käyttis.
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Olikohan tuossa iPadissa iOS6 silloin kun sen ostin. Nyt on sitten vissiin 9, ja on vaikea muistaa onko siinä mikään sen erityisemmin muuttunut. Pastellivärit ja nykyään musiikkia saa jonoon.
 

ace

Jäsen
Kannattaakohan tuo iOS10 ladata iPad 2:een? Tiedän että frendi tulee kohta kyseleen apuja sen kanssa ja oma epäilys on että taitaa hidastua jo liikaa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kaikesta aina karmea haloo ja muka isoin päivitys koskaan. Itselle ei tuottanut ongelmia eikä juuri ahaa-elämyksiä kun käytän padia ja puhelinta ihan vain perushommiin. Siinähän päivitellään..
 

Pottajofa

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kutonen kaipaa takuuhuoltoa. Miten varmuuskopioin kaikki asetukset yms niin, että saan ne helposti palautettua taas käyttöön, kun saan luurin takaisin huollosta?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten varmuuskopioin kaikki asetukset yms
Tietokoneeseen asennetaan iTunes, sitten kytketään puhelin piuhalla kiinni. ITunesista sitten valitaan varmuuskopio.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Kutonen kaipaa takuuhuoltoa. Miten varmuuskopioin kaikki asetukset yms niin, että saan ne helposti palautettua taas käyttöön, kun saan luurin takaisin huollosta?

Aikalailla helpoin tehdä iCloudiin varmuuskopio ja palauttaa sieltä. Asetukset-> iCloud-> varmuuskopiointi.
Herätyskellokin samoissa asetuksisssa kun palauttaa tuolta.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Nyt on outo dilemma. Ehkä olen vain tarpeeksi väsynyt, enkä ymmärrä jotain helppoa juttua, mutta kysynpä silti.

Olen pari iPhotoni (Kuvat) albumia taannoin synkannut Maciltani iPhoneeni. Nyt koittaisin saada pois nuo pari albumia pois puhelimeni kuvavarastosta. Mutta miten? En löydä nyt oikeanlaisia klikkauksia mistään. iTunes ei suostu synkkaamaan pois noita, vaikka rastit olen ruuduista poistanut.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt on outo dilemma. Ehkä olen vain tarpeeksi väsynyt, enkä ymmärrä jotain helppoa juttua, mutta kysynpä silti.

Olen pari iPhotoni (Kuvat) albumia taannoin synkannut Maciltani iPhoneeni. Nyt koittaisin saada pois nuo pari albumia pois puhelimeni kuvavarastosta. Mutta miten? En löydä nyt oikeanlaisia klikkauksia mistään. iTunes ei suostu synkkaamaan pois noita, vaikka rastit olen ruuduista poistanut.
Tyttöystävälläni sama ongelma. Rämppäämällä ollaan saatu valtaosa kuvista koneelle, kaikki ei vain suostu tulemaan.

Tai ongelma on siis: luurin liittää koneeseen, mutta koneella ei näy kuvia. En tiedä onko täysin sama tilanne siellä? Joka tapauksessa perseestä.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tyttöystävälläni sama ongelma. Rämppäämällä ollaan saatu valtaosa kuvista koneelle, kaikki ei vain suostu tulemaan.

Tai ongelma on siis: luurin liittää koneeseen, mutta koneella ei näy kuvia. En tiedä onko täysin sama tilanne siellä? Joka tapauksessa perseestä.

Minulla kuvat tosiaan koneella JA puhelimessa, enkä nyt puhelimesta saa noita poistettua. Muistille tilaa tekisin, mutta en tajua miten. Luulin, että iTunes olisi tuon putsauksen hoitanut, mutta heikolta näyttää. Uudet iPhonellani nappaamat kuvat läppärini lukee hetkessä. Poisto puhelimesta onnistuu samalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös