Eli ymmärrän hyvin veli
@Leon muutosvastarintasi, mutta tää on nyt vaan tätä päivää.
Ei mulla mitään varsinaista muutosvastarintaa ole. Tekivät noin ja minusta se on hiukan mälsää. En ole mitenkään erityisen ankkuroitunut noihin omppulaitteisiin. Käytän niitä tällä hetkellä, koska a) duunin kautta saa valita rajallisesta valikoimasta ja iPhonen vaivattomuus on miellyttänyt b) iPodit nyt vain sattuvat miellyttämään designiltaan. Jätän siis yksinkertaisesti iPhonen väliin seuraavassa puhelinhankinnassa, ei se sen isompi henkinen kynnys ole. Käytän niin paljon noita nappikuulokkeita päivittäin, että mulla tulee suhteellisen pian se akunkesto vastaan. Hyvänä käytännön esimerkkinä toissapäiväinen nettipalaveri, kun Lync-serveri tilttasi kesken palaverin ja jouduin liittymään uudelleen puhelimella mukaan. Jos tossa vaiheessa akku on vartissa finito, niin se on jo pieni katastrofi. Laita laturiin joo, vaikka molemmat. Laita kaiuttimelle joo. Silloin kun tehdään töitä, työkalujen pitää toimia.
Se on hiukan sama kuin edellinen autonvaihtoni "onhan tässä AUX-liitäntä ulkoiselle soittimelle" (huom. 3,5 mm liitin ;)). Joku mitättömän pieni juttu, mitä huomaa tarvitsevansa. Telkkarien kohdalla se on teksti-teevee, jossa pitää saada selattua alasivuja suoraan nuolinäppäimillä. Tää keskustelu riistäytyi mun mielestä hiukan käsistä, koska nuo perustelut liitännän pois pudottamisen puolesta ovat todella korneja. Kallis, kookas, hirveä vaiva suunnitella DAC ja vedepitävyys. Oikeasti. Peruskauraa insinööreille valmista ja halpaa tekniikkaa. Ja oikeasti aivan pirun pieni fyysisesti, vaikka joidenkin mielestä se vaikuttaa siltä isoveljeltään, joka löytyy joistain stereovahvistimista vissiin edelleen.
Applehan on aina ollut hiukan radikaali suunnittelunsa osalta. Mulla on ihan sattumalta nyt Jobsin kirja menossa. Sen pohjalta ei tullut yllätyksenä. Yleensä Applen johtavana ajatuksena on ollut minimalistisuus ja helppokäyttöisyys. Tämä jupakka ei osu kuin tuohon minimalistisuuteen.