Inttiin lähdössä?

  • 1 215 435
  • 3 574

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tuntuu aika erikoiselta, ettei ihmistä kiinnostaisi paikka, jossa tulee viettämään vähintään puoli vuotta elämästään.

Niinpä, onko tämä sitten intin huonoa viestintää (vaikka kaikenlaista infopakettia toki jaetaan ennen kutsuntoja ja youtubesta löytyy nykyään iso kasa todella hyvin tehtyjä videoita, ei enää mitään tulikaste-myötähäpeäkamaa) vai sellaista yleisluontoista saamattomuutta/heikkoa motivaatiota ylipäätänsä. Erikoisjoukot sikseen, mutta kieltämättä sellaiset nykynuorisoa puhuttelevat esittely-videot eri aselajeista lienisivät ihan paikallaan. En nyt youtubea ole katsonut tuon osalta, joten voipi olla että sellaisia jo on, sitten vaan pitäisi saada viestiä eteenpäin kutsuntaikää lähestyville nuorille.

Kenen on sitten syy jos ei tee mitään asian eteen ja joutuu tehtävään joka ei inspaa.

En malta vain olla toistelematta varsin hauskaa anekdoottia RUK-kurssin vuosikirjasta olisiko IT-patterin osalta missä yksikön esittelyteksti alkaa kuvauksella metsien korpisotureista hiipimässä pilkkopimeässä kaatosateessa ja siirtyy sitten It-miehen kahvinkeittimen korahtamiseen veden loppumisesta lämmitetyssä johtokontissa. Toiset tykkää äidistä toiset tyttäristä, mutta olennaista on että noinkin kahdesta ääripäästä löytyy molemmista kyllä porukkaa jotka kokevat homman "omakseen".
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Erikoisjoukot sikseen, mutta kieltämättä sellaiset nykynuorisoa puhuttelevat esittely-videot eri aselajeista lienisivät ihan paikallaan. En nyt youtubea ole katsonut tuon osalta, joten voipi olla että sellaisia jo on, sitten vaan pitäisi saada viestiä eteenpäin kutsuntaikää lähestyville nuorille.
Ainakin youtuben SPOL-esittelyvideo oli meidän yksikössä melkoisessa kulttimaineessa ja muistan naureskelleeni sille epäuskoisesti jo kutsunnoissa. Tuleville spolleille sen verran varoitusta, että ihan tuollaisia hommia ei välttämättä pääse tekemään edes harjoituksissa.

En oikein usko, että alokkaiden asenteita pystytään millään videoilla muuttamaan. Suurin osa lähtee jo valmiiksi vittuuntuneena siihen laitokseen ja ne harvat jotka luulevat tietävänsä mitä haluavat tehdä, vaihtavat mielipidettään usein parin ensimmäisen viikon aikana. Koulutuksesta voi aina pyrkiä tekemään mielekkäämpää, mutta ei tuota laivaa pysty kääntämään. Varusmiehet ovat hajonneet hommiinsa koko SA-Int:n historian ajan ja tulevat hajoamaan jatkossakin. Ei läheskään kaikille edes ole sopivaa koulutushaaraa. Jos erikoiskoulutuksia ei lasketa, niin samaa paskaa eri paketissa ne oli kaikki.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
P-kausi taitaa tosiaan olla sitä samaa paskaa kaikilla suurimmaksi osaksi, toki joissain aselajeissa on enemmän oppitunteja ja toisissa taas vastaavasti enemmän fyysistä hommaa. Varsinkin ihan P-kauden alkuun ja AUK:n alussa taisi noita oppitunteja olla ihan tolkuttomat määrät, eli ei se nyt ihan pelkkää ryynäämistäkään ole. Nuo oppitunnit toivat oman mukavan haasteensa myös aina välillä, helvetin vaikeaa pysyä hereillä tunkkaisessa ja kuumassa luentosalissa jos on vähän enemmänkin univajetta alla, kuten intissä yleensä on.

Monelle tutulleni tuo paikka on kokonaisuutena ollut ihan positiivinen kokemus, enkä sinänsä ihmettele. Olihan siellä ihan hienoa jengiä, kenenkään kanssa ei tosin tullut lopulta pidettyä yhteyttä jälkikäteen kovin pitkään. Ammuskelu oli ihan hauskaa myös, varsinkin jotkut hyökkäysammunnat joissa sai ihan kovilla pistellä menemään janttereita samalla kun yritti edetä puolimetrisessä hangessa. Nuo olivat niitä harvoja hetkiä, jolloin tuli edes vähän sellainen fiilis että tässä on oikeasti tekemässä jotain arvokasta. Harmi vaan, että valtaosan ajasta lähinnä vitutti se kaikki odottaminen ja kaikki aivottomat siivoustarkistusten toistamiset kymmeneen kertaan. P-kauden jälkeen muistan miettineeni, että ne samat asiat, joihin nyt meni 2 kuukautta, olisi voitu ihan yhtä hyvin saada perille viikon-parin tehokurssilla.

Huumoria vaan peliin niin hyvin siellä pärjää kuka tahansa. Kyllä sieltä ainakin tarinoita tarttuu elämän varrelle mukaan, niistä pahimmista hajotuksista tulee ne parhaat tarinat, jotka luonnollisesti vielä väritetään sitten baarissa muutaman bissen jälkeen ihan uusiin sfääreihin :)
 

Isaa

Jäsen
Suurelle osalle tuntui olevan tärkeintä kuudella kuukaudella pääseminen, jolloin sen homman suhteen ei kovin valikoiva voi olla. Oma osansa oli niissä myös niitä Varis-nimimerkinkin tuossa mainitsemia henkilöitä, joille se suunnitelma jostain tietystä hommasta vielä inttiin tullessa oli jopa selkeänä mielessä, mutta viikon parin jälkeen tärkein asia maailmassa oli se, että kuutta kuukautta pidempään ei laitoksessa viivytä.

Puolustusvoimat on tosiaan julkaissut useampiakin sinänsä ihan viihdyttäviä ja kelvollisia videoita, mutta eivät ne itse varusmiespalveluksesta juuri mitään kerro. Hyvänä esimerkkinä on juuri tuo SPOL-video. Eipä siitä kyllä varmasti haittaakaan tuleville alokkaille olisi, jos viitsittäisiin tehdä realistisesti erilaisia hommia kuvaavia videoita. Tosin ehkä puolustusvoimat pelkää sitä, että sellaiset videot ajaisivat yhä useammat potentiaaliset alokkaat vapautuslinjalle tai siviilipalvelukseen.
 
Viimeksi muokattu:

Thoke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Masokistien ja pessimistien suosikki=SaiPa
Joopajoo, 347 tuli palveltua Haminassa vaunumiehen ominaisuudessa ja olen kyllä sitä mieltä että jos tuosta laitoksesta oikeasti haluaa jotain hyötyä siviilin puolelle niin hakeutukaa ihmeessä sotilaskuljettajiksi. C-/E-korttikoulutus ja ammattipätevyyskoulutus, saatte koko roskan ihan ilmaiseksi firman piikkiin. Varsinkin jos pääsee E-kortilliseksi kuljettajaksi niin se on jo todellinen lottovoitto. Puhutaan kuitenkin viisinumeroisesta summasta mitä se maksaa.

Vuoden nakkihommiahan noi kuorkkikuljettajan hommat tosin on, mutta aika rentoa puuhaa loppupeleissä. Itse en esimerkiksi P-kauden jälkeen ryynännyt kertaakaan koko loppupalveluksen aikana. Myöskin tetsarin puin päälle tasan neljänä päivänä alokasleirin jälkeen.

Kaikenkaikkiaan leppoista oli, näin jälkeenpäin ajateltuna tykkäsin kyllä tosi paljon. Tosin Panssarisisu ei kyllä anna minkäänlaista kompromissia, talvella helvetin kylmä ja kesällä läkähtyy... Ruoka oli myös aika sontaa kun Haminassa on tämä Amica, kun muualla Suomessa on se intin oma Leijona Catering vai mikä lie.. Leijona Catering sinnekkin vaihtuu ensi vuonna mutta ei itse kerinnyt näkemään.

Eipä muuta. Hajotkaa vaan tulevat Reserviupseerikurssilaiset Valkjärven kentälle ja Vallanjärven hevon kuuseen.
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Joopajoo, 347 tuli palveltua Haminassa vaunumiehen ominaisuudessa ja olen kyllä sitä mieltä että jos tuosta laitoksesta oikeasti haluaa jotain hyötyä siviilin puolelle niin hakeutukaa ihmeessä sotilaskuljettajiksi. C-/E-korttikoulutus ja ammattipätevyyskoulutus, saatte koko roskan ihan ilmaiseksi firman piikkiin. Varsinkin jos pääsee E-kortilliseksi kuljettajaksi niin se on jo todellinen lottovoitto. Puhutaan kuitenkin viisinumeroisesta summasta mitä se maksaa.

Vuoden nakkihommiahan noi kuorkkikuljettajan hommat tosin on, mutta aika rentoa puuhaa loppupeleissä. Itse en esimerkiksi P-kauden jälkeen ryynännyt kertaakaan koko loppupalveluksen aikana. Myöskin tetsarin puin päälle tasan neljänä päivänä alokasleirin jälkeen.

Sisu, ei ole vaunu, vaunussa on telat. ;) Tästä puhuttiin usein Parolassa oikeiden vaunumiesten kanssa. Panssarivaunusta ei myöskään saa mitään korttia, b-kortilla mennään. Eikös noiden sisujen ajajat saa c-ajoluvan?

Tosiaan kotiuduin kesällä ja mukavaa on ollut, mutta jotain on jäänyt kaipaamaankin. Esimerkiksi tahtimarssi ja tahdintoistot olivat mahtavia kun jaksoi vetää hyvin. Intin hienoin hetki tapahtui luultavasti viimeiselle lounaalle siviilit päällä mentäessä. Huoltokomppania tuli taas etuajassa kohti ruokalaa, kun meidän PSVK vasta järjestyi pihalle. Hokin ruokailuaika oli vasta meidän jälkeen. Niillä oli vielä inttivaatteet päällä, eli eivät olleet luultavasti vielä kotiutumassa. Löntystivät Hokin tyyliin epätahdissa. Siinä sitten lähdettiin juosten täydellisessä tahdissa siviilit päällä hokin ohi ja huudettiin tahdintoistona PSVK:ta. Mahtava fiilis, kun vapaus odotti ja viimeiseen asti vedettiin kunnolla.

Mutta suosittelen vaunumiehen hommia. Vaunumiehillä on aina eniten tilaa leirieväille, eikä tarvitse kävellä. Lisäksi saa katsella jalkamiesten ryynäystä mukavasta vaunusta. Vaununjohtajan ominaisuudessa ammuin myös kookoolla sydämeni kyllyydestä, oli se mukava tunne kun 7,62 kevyellä kookoolla osuu 800 metrin päähän liikkuvaan maaliin. Vaunu oli kuljetuspanssarivaunu, tiedusteluhommissa oltiin. Varjopuolena kunto laski, olen aloittanut juoksulenkit että jaksaa taas polkea jäällä syksyllä.

Vuoden nakkihan tuo oli, mutta ei haittaa jälkeenpäin. Talven leireillä hajoilin tähänkin ketjuun pahasti, mutta kyllä ne karaisivat ja jos täytyy tehdä jotain paskahommia niin voi ajatella että on sitä pahempaakin koettu.

Johtajakoulutus auttoi, kun olen ujo persoona. Pystyn olemaan paljon luontevampi sosiaalissa tilanteissa, kun intissä oppi olemaan näkyvässä roolissa ja joutui pakostikin toimimaan jatkuvasti monen ihmisen kanssa. Kavereita saa todella helposti, ellei ole oikeasti kusipää. Suosittelen ujoutensa kanssa painiville, minulla toimi. Oikeastaan harvassa paikassa todella joutuu puhumaan kovaan ääneen yli satapäiselle ihmisjoukolle, kuten päivystäjänä tapahtuu.
 
Puolustusvoimat on tosiaan julkaissut useampiakin sinänsä ihan viihdyttäviä ja kelvollisia videoita, mutta eivät ne itse varusmiespalveluksesta juuri mitään kerro. Hyvänä esimerkkinä on juuri tuo SPOL-video. Eipä siitä kyllä varmasti haittaakaan tuleville alokkaille olisi, jos viitsittäisiin tehdä realistisesti erilaisia hommia kuvaavia videoita. Tosin ehkä puolustusvoimat pelkää sitä, että sellaiset videot ajaisivat yhä useammat potentiaaliset alokkaat vapautuslinjalle tai siviilipalvelukseen.

Kyllähän ne realistisimmat intti-videot löytää ihan YouTubesta. Ei siellä mitään sotimista siisteillä varusteilla ole vaan täydellistä perseilyä jossain metikössä.

Jotenkin tämä intti-video YouTubessa kuvaa ainakin tuota metsätouhua parhaiten armeijassa: Intti - Hälytys! (asemiin) - YouTube
 

Tenkrat#67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Wild, Pekka Rinne
No nyt olen sitten tykkimies ja E-kaudelle ovat alustavasti kaavailleet työkonekuskiksi. Mistään ei oikein tarkempia tietoja tästä ole saanut, että mitäs siellä nyt oikeasti tehdään vai onko pelkkää rötväilyä?
 

Cover

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rikollislauma
Voi vittu minä sanon. Itellä alkavalla viikolla lääkärin aika vanhoja rasitusvammoja koskien. Molemmat nilkat ja kantapäät kesti viikon, neljä viikkoa nyt särkeny enemmän tai vähemmän. SPOL-Koulutuksessa ollaan, ja varmaan ainoa kysymys on se siirryttäänkö B-mieheksi, vai C:llä siviilin puolelle. Paska laitoshan tämä on, varsinkin jos jalat ei kestä näin pitkäkestoista rasitusta ja paskoja kenkiä, mutta varmasti paljon jää myös kokematta. Nilkan takia ollaan kuitenkin kolme vuotta sitten oltu 9kk sivussa kaikesta juoksemisesta, ja sen jälkeen kuukausittain sen verran kun tarvis. Oli jo ennen inttiä selvää ettei se tule kestämään. Terveydenhoitajan mukaan intin pystyy suorittamaan kunhan muistaa lihashuollon. En vaan käsitä miten telaLUU:ta ventytellään.. heh.

P-kausi spolkissa päättyi viimeviikolla. Viiden viikon aikana on ollut neljät iltavapaat. Rankkaa toisinaan ja kiire odottamaan.

Kyynelkaasu ilman suojanaamaria oli kokemus jota muistelen vielä pitkään. Vituttavaa mutta terveyden kannalta helpottavaa jos tämä tässä vaiheessa päättyy. Selvisipä samalla että poliisin ura jäänee haaveeksi, kun jalat ei vaan kestä..
 

Pausima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Wild
No nyt olen sitten tykkimies ja E-kaudelle ovat alustavasti kaavailleet työkonekuskiksi. Mistään ei oikein tarkempia tietoja tästä ole saanut, että mitäs siellä nyt oikeasti tehdään vai onko pelkkää rötväilyä?

Meillä taisivat ainakin lumityöt tehdä talvella siinä 4-5 aikaan aamusta, mutta muuten vissiin aika rentoa puuhaa tuo. Hirveesti eivät taida sotaa leikkiä, mutta tämä on vain sellainen mutu.
 

adetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Ryan Miller, HPK
No nyt olen sitten tykkimies ja E-kaudelle ovat alustavasti kaavailleet työkonekuskiksi. Mistään ei oikein tarkempia tietoja tästä ole saanut, että mitäs siellä nyt oikeasti tehdään vai onko pelkkää rötväilyä?

Parolasta päästyäni tammikuussa ja sen vuoden oltua siellä, näin kuinka helppoa työkonekuskina onkaan. Viikonloppujakaan ei ollut hirveästi kiinni, niin kuin kaveri sanoi siellä oltuaan. Kuten edellinen kirjoittaja sanoikin, niin talvella iskee niitä lumitöitä, mutta ne on helppoja. Yöllä jos alkaa lunta satamaan, niin hommiin joutuu lähtemään, mutta unta voi ottaa sitten päivällä.
Kesällä tekevät sitten jotain raivaus/potero hommia erilaisilla leireillä. Ja muiden kuskien oltua päivät hallihommissa, konekuskit ei tee lähinnä mitään. Harjoituksetkin näytti olevan aika helppoa hommaa ajoharjoitteluradalla.

Kaverini kertoi, kun olimme yhtäaikaa Lahdessa leirillä, että Lahden työkonekuskeilla on heitäkin helpompi varusmiespalvelus. Hoida hommia yhdessä paikassa, missä porukka käy leirillä. Talokin mikä siellä sijaitsee on vain heidän käytössään, missä on keittiö, olohuone, sängyt, pelit ja vehkeet. Ja olisiko palvelusaikakin ollut vain 6-9kk.

Jos homma vähänkin kiinnostaa, niin suosittelen.
 

Tenkrat#67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Wild, Pekka Rinne
Tähän menessä todella leben hommia, kopissa kelpaa olla kun ulkona vetelee räntää. Muutenkin asenne inttiin säilynyt aika positiivisena, eiköhän täällä aika kulu oikein hyvin (:
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Tähän menessä todella leben hommia, kopissa kelpaa olla kun ulkona vetelee räntää. Muutenkin asenne inttiin säilynyt aika positiivisena, eiköhän täällä aika kulu oikein hyvin (:

"Asenne inttiin" voi vittu sentäs! :D

Ite palvelen vielä 49 aamua Onttolan RjK:ssa. Nyt KHL + VLV + VLV ja sen jälkeen tiedusteluharjoitus-1. Siellä sitä räntää saattaa tulla, kun luti Kuparisen sääsauva heilahtaa, ja siltäpä ei paljoa suojauduta mihinkään koppeihin tai vastaaviin. Onneksi on Scho-Ka-Kolat, Bullet Mealit, nuudelit ja tonnikalat, muuten tekisi tiukkaa.

Pakko kuitenkin vielä sanoa, että kun tänään sissihavun sain, niin sen sai oikeasti helpolla. Jo muutama vuosi sitten olisi tehnyt paljon, paljon tiukempaa, puhumattakaan nyt jonkun 30 vuoden takaisesta suorituksesta.
 

rosba70150

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
"Asenne inttiin" voi vittu sentäs! :D

Ite palvelen vielä 49 aamua Onttolan RjK:ssa. Nyt KHL + VLV + VLV ja sen jälkeen tiedusteluharjoitus-1. Siellä sitä räntää saattaa tulla, kun luti Kuparisen sääsauva heilahtaa, ja siltäpä ei paljoa suojauduta mihinkään koppeihin tai vastaaviin. Onneksi on Scho-Ka-Kolat, Bullet Mealit, nuudelit ja tonnikalat, muuten tekisi tiukkaa.

Pakko kuitenkin vielä sanoa, että kun tänään sissihavun sain, niin sen sai oikeasti helpolla. Jo muutama vuosi sitten olisi tehnyt paljon, paljon tiukempaa, puhumattakaan nyt jonkun 30 vuoden takaisesta suorituksesta.

Koulutetaankos siellä Onttolassa nyt tiedustelijoita vai sissejä? 2006-2007 itse olin siellä ja silloin pelkästään sissejä. CUBA:n hellässä huomassa. "Minä arvasin että te tulette tänne". Liekkö siellä vielä mun ennätys voimassa? Eniten keskeyttäneitä alokkaita ensimmäisellä viikolla.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Koulutetaankos siellä Onttolassa nyt tiedustelijoita vai sissejä? 2006-2007 itse olin siellä ja silloin pelkästään sissejä. CUBA:n hellässä huomassa. "Minä arvasin että te tulette tänne". Liekkö siellä vielä mun ennätys voimassa? Eniten keskeyttäneitä alokkaita ensimmäisellä viikolla.

Tiedustelijoita me ollaan koko komppania, ja taitaa kolme seuraavaakin SE:tä olla. Tänään just napsahti tiedustelijatutkinnon voitto, sissihavu hihaan ja pääsee sinne päivystäjän aulan seinälle. Ja mikä parempi, niin kaks kölliä! Tuntuu kyllä hyvältä.

PS: Eikö sanani kuulu vai eikö se tehoa?
 

Virkkala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokkolan Hermes & New Jersey Devils
Ei ketään olisi tulossa KAIPR 2/14? Itse aion viedä homman päätyyn asti eli vuoden päivät vietetään kainuussa ja näillä näkymin sotilaspoliisi + johtajakoulutus luvassa.
 

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Kutsunnat on komeasti takanapäin ja A-miehenä sieltä tultiin ulos, vaikkakin B-mieheksi minua tyrkytettiin jalkani takia. Eli käytännössä sain itse valita kumman luokan haluan ottaa vastaan. Nyt joudun tekemään kaikki samat raskaat hommat, mitä muutkin ja siitä olen ehkä jopa onnellinen. Mutta kun ensi kesänä armeijaan palvelukseen astun joko Vekarajärvelle tai Tikkakoskelle koittaa se aika jolloin jalkani laitetaan oikeasti todenteolla testiin ja se vähän jopa jännittää. Vaikka tämänpäiväinen päätös tuntui kovin lopulliselta sen suhteen, että minusta tehdään A-mies, voidaanko minut siirtää B-mieheksi, jos oma jalkani ei tuota A-miesten hommaa kestäkkään, saman palveluskerran aikana ja siten, että palvelus ei pitene?

Ja periaatteessa jos rupeaa liikaa hajottamaan, niin pystyn tuohon jalkaani vetoamaan myös niissä tapauksissa jos alkaa liikaa vituttamaan?

Pelonsekaisin tuntein odotellaan tulevaa. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi ehkä B-mieheksi hakeutuminen suoraan ollut fiksumpaa. Olisin ainakin päässyt helpommalla(olisinko edes?).

EDIT.

Jatko kysymys vielä noista hiuksista ja niiden leikkuusta. Kuinka helvetin lyhyet niiden on pakko olla? Itseäni kuvottaa ajatus kaljusta/siilistä tukasta!
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikka tämänpäiväinen päätös tuntui kovin lopulliselta sen suhteen, että minusta tehdään A-mies, voidaanko minut siirtää B-mieheksi, jos oma jalkani ei tuota A-miesten hommaa kestäkkään, saman palveluskerran aikana ja siten, että palvelus ei pitene?

Palveluksen pituudesta en osaa sanoa, mutta B-mieheksi siirto on mahdollista koska vaan. Samaten C-, D- ja E-luokkaankin, jos niikseen tulee. En tosin tiedä enää, ovatko nuo luokat enää käytössä. Sen verran paljon on aikaa kulunut omasta asepalveluksestani.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Kutsunnat on komeasti takanapäin ja A-miehenä sieltä tultiin ulos, vaikkakin B-mieheksi minua tyrkytettiin jalkani takia. Eli käytännössä sain itse valita kumman luokan haluan ottaa vastaan. Nyt joudun tekemään kaikki samat raskaat hommat, mitä muutkin ja siitä olen ehkä jopa onnellinen. Mutta kun ensi kesänä armeijaan palvelukseen astun joko Vekarajärvelle tai Tikkakoskelle koittaa se aika jolloin jalkani laitetaan oikeasti todenteolla testiin ja se vähän jopa jännittää. Vaikka tämänpäiväinen päätös tuntui kovin lopulliselta sen suhteen, että minusta tehdään A-mies, voidaanko minut siirtää B-mieheksi, jos oma jalkani ei tuota A-miesten hommaa kestäkkään, saman palveluskerran aikana ja siten, että palvelus ei pitene?

Ja periaatteessa jos rupeaa liikaa hajottamaan, niin pystyn tuohon jalkaani vetoamaan myös niissä tapauksissa jos alkaa liikaa vituttamaan?

Pelonsekaisin tuntein odotellaan tulevaa. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi ehkä B-mieheksi hakeutuminen suoraan ollut fiksumpaa. Olisin ainakin päässyt helpommalla(olisinko edes?).

Kyllä sut voidaan vielä B-mieheksi siirtää. Kannattaa ottaa asia puheeksi siellä jossain lääkärintarkastuksessa. Ei tosiaan kannata, jos yhtään epäilyttää venkoilla sen asian kanssa, koska jos siirto B-mieheksi tapahtuu liian myöhään niin silloin voi olla, että ne kaikki B-miesten nakit on jo jaettu ja vääpeliä ei varmaan hirveästi kiinnosta keksiä sulle joka päivä jotain turhaa tekemistä.
 

Jurnu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pelonsekaisin tuntein odotellaan tulevaa. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi ehkä B-mieheksi hakeutuminen suoraan ollut fiksumpaa. Olisin ainakin päässyt helpommalla(olisinko edes?).
Parolannummella vanhan kunnon Huoltokomppanian B-miehet tekivät alokaskaudella kaiken aivan samoin, kuin me jopa vähemmistönä olleet A-miehet.
Ja tämä on lähes tuore kokemus, kotiuduin viime tammikuussa.

Alokaskauden jälkeen B-miehet sijoitettiin komennusjoukkueeseen, eli esim. sotkuraketeiksi, maalitauluja kasaamaan tai polttoainepisteelle istuskelemaan.
Tetsausta sun muuta ryynäystäkin heillä toki oli, mutta huomattavasti vähemmän kuin A-miehillä. Sama juttu leirien kanssa. Puolen vuoden miehiä taisivat olla kaikki.
 

Nick Neim

Jäsen
Puolen vuoden miehiä taisivat olla kaikki.

Käsittääkseni B-luokan miehen palvelusaika on enimmillään ja vähimmillään se puoli vuotta, eli onko se nyt nykyisin 168(?) aamua. Pelkoa esimerkiksi aliupseerikoulutukseen joutumisesta ei ole, eikä mua ainakaan suostuttu kuskiksikaan laittamaan kun B-luokassa olin. Tällaista ainakin yksikön kapteeni siinä haastattelussa selitti. Ja intin käymisestä aikaa on se puolisentoista vuotta (1/12 saapumiserässä menin ja heinäkuussa sitten kotiuduin).
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Jatko kysymys vielä noista hiuksista ja niiden leikkuusta. Kuinka helvetin lyhyet niiden on pakko olla? Itseäni kuvottaa ajatus kaljusta/siilistä tukasta!

Yleinen sääntö taitaa olla, että hiukset eivät saa ylettyä korvan päälle ja otsa pitää olla paljaana. Samoin hiukset eivät saa ylettyä niskassa takin/paidan päälle. Myöskään selviä hiusrajoja ei saa olla.

Kuitenkin joissakin yksiköissä voidaan vaatia täys kaljua.
 

Fensba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Yleinen sääntö taitaa olla, että hiukset eivät saa ylettyä korvan päälle ja otsa pitää olla paljaana. Samoin hiukset eivät saa ylettyä niskassa takin/paidan päälle. Myöskään selviä hiusrajoja ei saa olla.

Kuitenkin joissakin yksiköissä voidaan vaatia täys kaljua.

Ainakaan Parolannummella ei vaadita täys kaljua missään. Toivottavasti en astunut miinaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös