Inttiin lähdössä?

  • 1 218 938
  • 3 574

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minusta armeijassakin on oikeus kertoa oma mielipide päätöksistä, tämä tietysti ei koske taistelutilanteita.

Toki siellä voi esimiehille yrittää selittää ummet ja lammet siitä kuinka ei huvita tai ei halua, mutta yleensä se on aika turhaa. Tämän varmasti itsekin totesit upseerikouluun jouduttuasi, vaikka kuinka yritit sitä vastuuta välttää viimeiseen asti.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toki siellä voi esimiehille yrittää selittää ummet ja lammet siitä kuinka ei huvita tai ei halua, mutta yleensä se on aika turhaa. Tämän varmasti itsekin totesit upseerikouluun jouduttuasi, vaikka kuinka yritit sitä vastuuta välttää viimeiseen asti.

Kyllä, totesin, että perusteluni eivät riittäneet ja suoritin velvollisuuteni.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Itse palvelin II/07 Vekaranjärvellä 1.Pionk:ssa taistelupioneerina. Meillä ainakin AUK:in välttämiseksi yksi kaveri kieltäytyi huumetesteistä. Tälloin häntä ei AUK:iin haluttu passittaa,vaikka sinne lähtö piti olla jo satavarma. Tällainen kysely huumetesteistä järjestettiin muistaakseni aika alkuaikoina, ja siinä kysyttiin jotakuinkin näin, että "Suostutko mahdollisiin huumetesteihin".
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä, totesin, että perusteluni eivät riittäneet ja suoritin velvollisuuteni.

Totesit ilmeisesti ettei valituksesi ja kyselysi riittäneet ja suoritit velvollisuutesi?

Mikäli valitus olisi tuottanut tulosta et varmaan olisi mennyt upseerikouluun vaan suorittanut armeijan lyhyemmän kaavan mukaisesti sitä vastuuta pakoillen, jonka esimiehesi olivat sinulle alunperin kaavailleet.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä ja suoritin asevelvollisuuteni kuten esimieheni määräsivät. Kauanko tätä jatketaan?

Tänään voisi jatkaa tohon 15.30 saakka ja jatketaan sitten huomenna, jos tarve vaatii.

Kaikkihan alkoi siitä, että syytit jotain nimimerkkiä vastuun pakoilemisesta, vaikka itse yritit ihan samaa. Eri keinoin toki, mutta kuitenkin. Toki suullinen valittaminen saattaa olla tapana vähemmän tuomittavaa kuin testien tahallaan päin persettä tekeminen.

Helpommalla tosiaan pääsee, jos laittaa joka paikkaan heti "EI". Silloin ei tarvitse enää myöhemmin valittaa tai kysellä. Toki varmuuden vuoksi voi tehdä testit päin hanuria ja juosta vielä cooperissa tahallaan alakanttiin, niin tuskin on pelkoa johtajakoulutuksesta.
 

Fordél

Jäsen
Helpommalla tosiaan pääsee, jos laittaa joka paikkaan heti "EI". Silloin ei tarvitse enää myöhemmin valittaa tai kysellä. Toki varmuuden vuoksi voi tehdä testit päin hanuria ja juosta vielä cooperissa tahallaan alakanttiin, niin tuskin on pelkoa johtajakoulutuksesta.

Niin korostetaan vielä, että vedin testit heikosti, mutta en päin persettä. Cooperissa vedin normi suorituksen enkä yrittänytkään mitään ihmeellistä. Tämähän oli täysin normiaalia ainakin meidän aikana. Hyvin moni veti ekan cooperin rennosti ja satsasivat palveluksen loppupuolen cooperiin, josta sai kunsareita jos oli parantanut tulostaan.

Psykologisessa taas vastailin aika rennolla otteella pitäen mielessä mikä voisi olla se vastaus, joka ei vie mua AUK:iin. Toki tässäkin oli rajansa eli en ole koskaan kokenut päätäni kurpitsaksi, mutta toisaalta räjähteet pelottaa ja puutarhurina olisi kiva olle jne.

En tiedä mikä tässä oli vastuunpakoilua, sillä kaikkialla tein selväksi, että mulla ei ole mitään motivaatiota AUK:iin, mutta toisaalta hoidin hyvin sen tehtävän, joka mulle annettiin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Kaikkihan alkoi siitä, että syytit jotain nimimerkkiä vastuun pakoilemisesta, vaikka itse yritit ihan samaa...

Fordel kertoi monin esimerkein miten alisuorittamalla tahallisesti voi välttää vuoden palveluksen. Minä pyrin välttämään Haminaan lähdön puhumalla ja asiaa omista lähtökohdistani perustelemalla (en ole motivoinut jne.), en millään vippaskonsteilla.

Ilmeisesti sinusta yksilöllä ei ole järjestelmän edessä oikeutta omaan mielipiteeseen vaan hän on samanlainen vastuunpakoilija, kun suorituksiaan tahallisesti väärentävä yksilö. En ole kanssasi samaa mieltä, minusta jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä, eikä sen puolesta puhuminen tee kenestäkään vastuunpakoilijaa.

Mutta tämä tästä.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ihmiset suhtautuvat armeijaan hyvin eri tavalla. Toisille se on vakava paikka, jossa kaikki asiat pyritään tekemään täydellisesti. Toisille se on vähemmän vakava paikka ja yleensä nämä ihmiset pyrkivät jatkuvasti pitämään mielessä, että "oikea elämä" on armeijan ulkopuolella. Tämän takia sieltä halutaan nopeasti pois ja nekin hommat mitä siellä tehdään hoidetaan vähän vasurilla ja sinnepäin. Tällä tietenkin edesautetaan myös nopeaa ulospääsyä.

Itse en usko, että jokainen armeijassa upseerikoulutuksen saanut olisi johtajana parempi porttien ulkopuolella kuin siellä lusmuillut tykkimies. Tämä on täysin ihmisestä ja ihmisen intresseistä kiinni. Eihän joku todellinen bisnesmies halua kuluttaa kallista aikaansa armeijassa, vaikka olisi kuinka menestynyt ja moraaliltaan korkeaa luokkaa oleva kaveri.
 

Fordél

Jäsen
Fordel kertoi monin esimerkein miten alisuorittamalla tahallisesti voi välttää vuoden palveluksen. Minä pyrin välttämään Haminaan lähdön puhumalla ja asiaa omista lähtökohdistani perustelemalla (en ole motivoinut jne.), en millään vippaskonsteilla.

Ihan rehellisesti sanottuna niin en näe miten tässä kumpikaan on sen kummemmin pakoillut vastuuta. Mielestäni se on huono ilmaus tähän kohtaan. Molemmat pyrkivät välttämään pidemmän palvelusajan ja taustalla oli sama syy eli motivaation puute. Sinä yritit välttää palvelun pidentymisen puhumalla. Minä taas pidin huolen, ettei minulle edes ehdotettu pidempää palvelusta. Sinun tapasi toimia oli rehellisempi kuin minun. Vastuuta en kuitenkaan mielestäni pakoillut. Jos niin olisin halunnut tehdä, en olisi edes mennyt armeijaan vaan olisin koittanut luistaa koko hommasta. Nyt pidin vain huolen siitä, että pääsen hommaan, johon mulla on motivaatiota ja hoidin sen hyvin.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Molemmat pyrkivät välttämään pidemmän palvelusajan ja taustalla oli sama syy eli motivaation puute.

Eikös toisessa tapauksessa palvelusaika olisi joka tapauksessa ollut 330 (AUK vs RUK)? Jos ymmärsin oikein, niin tämä vastaan vänkääminen tuli siinä vaiheessa kun oli jo selvää että aika on 330 eikä 240?
 

Fordél

Jäsen
Eikös toisessa tapauksessa palvelusaika olisi joka tapauksessa ollut 330 (AUK vs RUK)? Jos ymmärsin oikein, niin tämä vastaan vänkääminen tuli siinä vaiheessa kun oli jo selvää että aika on 330 eikä 240?

Aa no ehkä sitten näin. Kyseinen stoori kerrottiin, kun oli keskusteltu miten puolen vuoden pestistä pääsee pois ja oletin, että liittyi siihen. No, mutta ehkäpä tämä tästä. Jokainen taplaa tavallaan.
 

CaptainSlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, LeKi, Tappara
Itselläkin olisi inttiin lähtö edessä tammikuussa ja muuten pystyn kyllä suhtautumaan palvelukseen täysin rennoin mielin, mutta nimenomaan tuo AUK/RUK mahdollisuus ahdistaa, sillä mullakaan ei ole minkäänlaista motivaatiota saati oikeastaan mahdollisuutta lähteä sinne elämäntilanteen kannalta. Jos sinne joudun, niin vitutus on sanoinkuvaamaton, eikä ole mitään hajua miten siitä voisi edes selvitä. Luonteeltanikaan en todellakaan ole mitään johtaja -tyyppiä. Kutsunnoistakin on jo sen verran aikaa, että ei muista mitä siellä on tullut suusta päästeltyä. Jospa tilanteen kerkeää vielä intissä korjata. :)

Vähän paskaan saumaan tuo armeija kyllä tulee näin elämäntilanteen kannalta. En myöskään koe voivani saada mitään lisää omaan elämääni sieltä, tosin mistäpä sitä voi etukäteen tietää, kun en ole päiväkään vielä kasarmilla viettänyt. Kaiken kuulemani perusteella kokemukset ovat olleet suurimmaksi osaksi pelkästään negatiivisiä. Mutta eipä se auta kuin lähteä kokeilemaan
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Ei sinne aukkiin ja rukkiin ainakaan nykyää väkisin määrätä. Mutta jos olet hiljainen etkä uskalla sanoa mitään tai muuten vaan pelkäät kaikkea, eikä tarpeeksi johtajakoulutukseen ole halukkaita, nakittavat he mielellään sinne näitä "ressukoita".
 

Fordél

Jäsen
Vähän paskaan saumaan tuo armeija kyllä tulee näin elämäntilanteen kannalta. En myöskään koe voivani saada mitään lisää omaan elämääni sieltä, tosin mistäpä sitä voi etukäteen tietää, kun en ole päiväkään vielä kasarmilla viettänyt. Kaiken kuulemani perusteella kokemukset ovat olleet suurimmaksi osaksi pelkästään negatiivisiä. Mutta eipä se auta kuin lähteä kokeilemaan

Mun mielestä tähän asiaa voi vaikuttaa hyvin paljon asenteella. Ei se mustakaan mitään positiivista ollut, mutta ei myöskään negatiivista. Mua ahisti armeijaan meno, mutta toisaalta pakkohan se oli lusia alta pois. Läksin sillä asenteella, että teen siellä sen minkä pitää, mutta en ota hommaa liian tosissaan tai ota mitään itteeni. Armeija on mitä on ja se on sitä mustakin huolimatta. Jos siellä täytyy tehdä pinkka kolme kertaa uusiksi niin sitten tehdään. Helpoimmalla pääsee kun vain hoittaa hommat. Ja aika nopeesti niihin rutiineihin pääsi kiinni, jolloin kaikki sujuivat mutkattomasti ja viimeisetkin negaatiot häipyi. Ei sieltä munkaan elämään jäänyt mitään erityisen positiivista käteen, mutta tulipahan hoidettua velvollisuus. Eli kyllä se siitä!
 
Kyllähän tuolla armeijassa ne asiat on ehkä tapahtumahetkellä negatiivisiä, mutta nyt niitä muistelee kyllä jo haikein mielin ja ilolla. Aika kyllä meni nopeasti, mutta siihen saattoi vaikuttaa se, että varmaan 140pv/180pv:stä olin päivät pois kassulta pl. leirit.

Kyllähän nuo testit perseilemällä ja mitään kuvaa itsestään antamalla välttää vuoden nakin, mutta omalla kohdalla ei ego antanut periksi ja vedin kaikki ihan täysillä. Noh, onneksi hyvätkään pisteet eivät minua vuodeksi vienneet tylsistymään.

Jos tamimaisesti intin lyö prosentteihin, niin omasta mielestäni se on: 50% odottelua, 40% vitutusta ja 10% vitutuksen odottelua. Jälkeenpäin se on 100% kultaa.
 

CaptainSlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, LeKi, Tappara
Ei sinne aukkiin ja rukkiin ainakaan nykyää väkisin määrätä. Mutta jos olet hiljainen etkä uskalla sanoa mitään tai muuten vaan pelkäät kaikkea, eikä tarpeeksi johtajakoulutukseen ole halukkaita, nakittavat he mielellään sinne näitä "ressukoita".
Joo tällaista olen kuullut myös. Aivan taatusti pistän vastaan aivan tosissani, jos joku siellä mulle edes mainitsee AUK:n. Ei luulisi olevan mitään saumaa joutua sinne, jos vain kokoajan ilmoittaa, että ei kiinnosta. Coopperissa menisi tällä hetkellä yli 3000m, mutta en aio ainakaan alussa sitä juosta. Meneekö se niin, että AUK:n lähtijät määrätään jo alokaskauden aikana? Ja nuo psykologiset ym. kokeet ovat myös alokasaikana?
 

Fordél

Jäsen
Jos tamimaisesti intin lyö prosentteihin, niin omasta mielestäni se on: 50% odottelua, 40% vitutusta ja 10% vitutuksen odottelua. Jälkeenpäin se on 100% kultaa.

Paskasta ei saa konvehtia edes jälkeenpäin kaiholla muistelemalla.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Ei yhtä uutta saapumiserää ilman kyselyjä lyhyestä palvelusajasta.

Minä astuin palvelukseen tammikuussa 2008, saapumiserän ollen näin muotoa I/08. Paikkana Vekaranjärvi ja kenttätykistö. Ehdoton tavoitteeni oli kotiutua puolessa vuodessa, vaikka taustoistani johtuen ymmärsin sen olevan monen kiven takana.

Heti ensimmäisen päivän infotilaisuudessa yksikön päällikkö piti palopuheen, jossa luonnollisesti käsiteltiin AUK-mörköä. Tämä yliluutnantin natsoja hartioillaan kantanut kaljupää lupaili, ettei ketään hänen yksikössään pakotettaisi aukkiin. Perustuen logiikkaan: motivaatio-ongelmainen johtaja --> huono lopputulos.

Käsittääkseni aika hyvin johto lupauksensa piti, joskin toki muutamia rajatapauksia jouduttiin hieman tönäisemään johtajakoulutukseen päin, mutta kaiken kaikkiaan kovin montaa katkeraa tarinaa en kuullut.

Oma kohtaloni toteutui lopulta täysin tahtojeni mukaan, kun minusta alettiin P-kauden jälkeen leipoa viestimiestä, mikä tarkoitti kuuden kuukauden palvelusaikaa. Jee. AUK:ia enemmän minua peljätti kuskilinja, jolla minua kovasti uhkailtiin. Olihan ajokortissani se pahamainen BC-ajoneuvoluokka.

Miten sitten onnistuin luovimaan itseni kaikkien mutkien jälkeen puolen vuoden mieheksi? Ensisijaisesti pidin aina matalaa profiilia, pyrkien aina tekemään suunnilleen alikerstanttien pyyntöjen mukaan mutta toisaalta myös tietyllä tapaa pitämään "kynttilää vakan alla". Testit tyydyttävän ja hyvän välimaastossa, pällitestit lyhyempää palvelusaikaa myötäillen, mutta ennen kaikkea yritin olla se perusmukava HMV-jätkä muiden joukossa.

Alikersanttien lisäksi skarppina piti tietenkin olla myös kouluttajien kanssa, jotka muutaman kerran kyselivät kiinnostusta kuski- tai AUK-hommiin. Äärimmäisen kohteliaasti mutta vakavaan äänensävyyn toistin kieltäytymiseni. Ei siimaa mihinkään suuntaan. Tämän lisäksi olin varautunut ristituleen myös terveydellisin perustein hakemalla ennen armeijaa todistuksen heinäallergiasta, jonka annoin ymmärtää olevan luokkaa voimakas. Mitään papereita ei koskaan kyselty, mutta siellä se allergia olisi jollain kielellä lukenut. Lääkkeillähän tuo olisi ollut toki hallinnassa, mutta sellaisia ei saa päästää suustaan jos meinaa tahtonsa saada läpi.

Etenkin talven saapumiserän kannattaa huomioida tämä allergia-asia, joka voidaan kukaties laskea puoltavaksi tekijäksi lyhyempää palvelusaikaa mietittäessä. Heinäkuun koittaessa yleensä viimeisetkin allergikot huomaavat esimerkiksi heinän heräämisen kesään ja sitten niiskutellaan. Pahimillaan allergiahan estää tehokkaan palveluksen pidemmäksi aikaa, ja tätä uhkakuvaa kannattaa käyttää. Jos siis jotain kausiluonteiseen allergiaan (muutakin kuin SA INT-allergiaa) viittavaa löytyy, niin siitä pistokokeen testitulokset mukaan heti jalkautumispäivästä alkaen ja asia vireille haastatteluissa.
 

Randy Marsh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat
Meneekö se niin, että AUK:n lähtijät määrätään jo alokaskauden aikana? Ja nuo psykologiset ym. kokeet ovat myös alokasaikana?

Alustavat AUK-lähtijät meillä 2/10 kerrottiin alokasleirillä noin kuukausi ennen kurssin alkua (elokuun alussa) ja lopulliset tuli noin viikkoa ennen ilmoitustaululle.

Pällitestit tehtiin muistaakseni jo toisella tai kolmannella viikolla. Tuohan siis nykyisellään koostuu kahdesta osasta: A-testissä testataan älykkyyttä matemaattisilla ja äidinkielisillä kiekuroilla ja tuossa B-osassa on satoja kysymyksiä koskien maanpuolustustahtoa ja yhtä sun toista koskien henk.koht asioita. B-osassa vieläpä tulee samoja kysymyksiä jopa puolenkymmentä kertaa, jolla luultavasti katsotaan sitä ettei vastata ihan summanmutikassa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Alustavat AUK-lähtijät meillä 2/10 kerrottiin alokasleirillä noin kuukausi ennen kurssin alkua (elokuun alussa) ja lopulliset tuli noin viikkoa ennen ilmoitustaululle...

Nykyään tehdään jo kutsunnoissa alustavat valinnat eli palvelukseen astuessasi armeijalla on sinulle valmis suunnitelma.
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minulla oli viime vuoden marraskuussa kutsunnat, eikä siellä päätetty muuta kuin saapumiserä ja palveluspaikka.
 

Lohipoika

Jäsen
Nykyään tehdään jo kutsunnoissa alustavat valinnat eli palvelukseen astuessasi armeijalla on sinulle valmis suunnitelma.

Kyllä oli TosiFanilta komea miina. Siinä Lennu ja Theofilius ajoivat suoraan päin.

Kyllä se niin on, että kaikki päätöset koulutuslinjan suhteen tehdään siinä P-kauden aikana. Niitä testejä ei missään nimessä kannata perseillä, vaikka 12 kuukautta ei olisikaan omissa toiveissa. Itse lähdin inttiin aikoinani jo sillä olettamuksella, että vuosi siellä kuluu, joten yhdeksän kuukauden nakki ei tuntunut missään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös