Mainos

Inttiin lähdössä?

• 1 242 338
  • 3 632

Fordél

Jäsen
En tehnyt virhettä, minulle armeijan käyminen asiallisesti oli selviö, vastuunpakoilu ei kuulu luonteenpiirteisiini.

Armeijan voi käydä asiallisesti myös kuudessa kuukaudessa eikä kyse ole mistään vastuunpaikoilusta. Esimerkiksi allekirjoittaneesta ei olisi ollut mitään hyötyä AUK:ssa, koska motivaatio olisi ollut nolla. Sulla ilmeisesti toisin, hyvä niin.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Armeijan voi käydä asiallisesti myös kuudessa kuukaudessa eikä kyse ole mistään vastuunpaikoilusta. Esimerkiksi allekirjoittaneesta ei olisi ollut mitään hyötyä AUK:ssa, koska motivaatio olisi ollut nolla. Sulla ilmeisesti toisin, hyvä niin.

Mikäli tekee jotain tahallaan heikosti, mistä on kyse ellei vastuunpakoilusta?

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...vastuunpakoilu ei kuulu luonteenpiirteisiini.

Vetosit YLpalvoon, kävit kolmen yliluutnantin puhuttelussa ja kerroit ettei lähtö Haminaan kiinnosta ja pidit pääsi loppuun asti.

Yritit siit pakoilla vastuuta, mutta kun et siinä onnistunut niin se ei kuulu luonteenpiirteisiisi?

Jne

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal FC, Florida Panthers
6kk kakulla olisi tarkoitus päästä ja tykkimiehen pestiä olen funtsinut, koska pari tuttua ovat tykkimiehiksi menossa. Hullujen hommaahan se taitaa olla?

Itse olin Vekaralla ja 1KT:ssa (ensimmäinen kenttätykistöpatteri) saapumiserässä 1/09. Puolella vuodella selvisin poppa konsteilla, alikessu ja lutit oli viemässä mua AUK:iin eli siinä vaiheessahan oli pakko alkaa valehtelemaan. Älykkyystesteissä vedin ruksit päin helvettiä esim: "Mikä tulee seuraavaksi?" "Pallo-ympyrä-pallo-ympyrä-x"
x:n tilalle ku heität että "kolmio" niin luutnanttien into saada sut johtajakoulutukseen vähenee huomattavasti. Myös persoonallisuustesteissä ne klassiset: "Kuuletko ääniä päässäsi?"- Kyllä ja "Onko Suomi mielestäsi puolustamisen arvoinen?" - Ei, ovat loistovastauksia.
Noilla vastauksilla pääsin puolen vuoden viestimieheksi juoksemaan kelarulla selässä sitten huhtikuussa Rovajärvellä mäkeä ylös :) RUK:iin varmasti olisin päässyt, mutta elämäntilanteeseeni ei sopinut muu, kuin 6kk nakki.
Jokainen tyylillään.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vetosit YLpalvoon, kävit kolmen yliluutnantin puhuttelussa ja kerroit ettei lähtö Haminaan kiinnosta ja pidit pääsi loppuun asti.

Yritit siit pakoilla vastuuta, mutta kun et siinä onnistunut niin se ei kuulu luonteenpiirteisiisi?

Suoritin armeijassa omalla tasollani ja se vei minut RUK:un. En olisi halunnut sinne ja kerroin sen valitsijoille. Mutta kun tämä ei auttanut, lähdin Haminaan ja palasin sieltä SatTR:n parhaana viestiupseerina.

Minusta se, ettei halua tehdä jotain, ei ole vastuunpakoilua. Tuskin yksikään sotilas haluaa sotaan, mutta sinne mennään kun on pakko.

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Itsellä oli myös jo kutsunnoista lähtien strategia valmiina ja kuuden kuukauden hommat tähtäimessä. Selkävaivojen perusteella B:n paperit napsahti, ja sellainen duuni, jossa pystyi lukemaan pääsykokeisiin riittävän hyvin läpi koko tuon kevään. Palkinto odotti sitten heinäkuussa, kun neljän päivän sisään tuli ensin hyväksymiskirje JYU:n liikuntatieteellisestä ja TJ0. Nyt ensimmäinen syksy opiskeluja takana, ja samaan aikaan tammikuussa intin aloittaneet kaverit hajoilevat edelleen viikonloppuisin (onneksi nyt pääsevät hekin pikapuoliin pois). Ei sillä, ei siinä todellakaan mitään väärä ole, että intin suorittaa maksimiteholla jos siitä jotain kokee hyötyvänsä. Eikä siinäkään, että vetelee puolivaloilla jos näkee, että itselle on parempaa käyttöä jossain muualla. Maailman typerin ratkaisu on kuitenkin jäädä sinne roikkumaan vuodeksi vaikkei halua.

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minusta se, ettei halua tehdä jotain, ei ole vastuunpakoilua.

Minusta se on nimenomaan sitä. Mikäli sinut käsketään RUK:iin, niin menet sinne mukisematta tai pullikoimatta ilman selityksiä ja kyselyitä. Yritit välttää upseerikoulun ja siinä samalla yritit pakoilla vastuuta. Sotilas lähtee sotaan, kun käsketään eikä yritä välttää sitä millään selityksillä.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minusta se on nimenomaan sitä. Mikäli sinut käsketään RUK:iin, niin menet sinne mukisematta tai pullikoimatta ilman selityksiä ja kyselyitä. Yritit välttää upseerikoulun ja siinä samalla yritit pakoilla vastuuta. Sotilas lähtee sotaan, kun käsketään eikä yritä välttää sitä millään selityksillä.

Tämä selvä. Ilmeisesti sinun ajatusmaailmassa ihmisellä ei saa olla omaa tahtoa vaan kaikki pitää toteuttaa kyselemättä. Itse en ole samaa mieltä.

Fordél

Jäsen
Mikäli tekee jotain tahallaan heikosti, mistä on kyse ellei vastuunpakoilusta?

Suunnitelmasta siitä mikä on parhaaksi omalle elämälle ja myös Suomen armeijalle. Sain tuota kautta hyvän homman ja voin rehellisesti todeta, että hoidin sen vastuullisen tehtävän vimpan päälle. Yhtä rehellisesti voin todeta, että pääsin tehtävään tuolla omalla keplottelullani. Jos tämä on jonkun mielestä vastuunpakoilua niin se on mulle aivan se ja sama. Tosin korostetaan, että tuskin ne olisi mua muutenkaan laittaneet AUK:iin, koska sinne tungettiin vain A-miehiä.

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä selvä. Ilmeisesti sinun ajatusmaailmassa ihmisellä ei saa olla omaa tahtoa vaan kaikki pitää toteuttaa kyselemättä. Itse en ole samaa mieltä.

Älähän laita sanoja toisen suuhun. Ihmisellä saa olla, mutta harvemmin sotilaalla.

Sinun pitäisi SatTR:n parhaana viestiupseerina tietää, että armeijassa toimitaan hyvinkin pitkälle näin. Niin sodan kuin rauhankin aikana.

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minusta armeijassakin on oikeus kertoa oma mielipide päätöksistä, tämä tietysti ei koske taistelutilanteita.

Toki siellä voi esimiehille yrittää selittää ummet ja lammet siitä kuinka ei huvita tai ei halua, mutta yleensä se on aika turhaa. Tämän varmasti itsekin totesit upseerikouluun jouduttuasi, vaikka kuinka yritit sitä vastuuta välttää viimeiseen asti.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toki siellä voi esimiehille yrittää selittää ummet ja lammet siitä kuinka ei huvita tai ei halua, mutta yleensä se on aika turhaa. Tämän varmasti itsekin totesit upseerikouluun jouduttuasi, vaikka kuinka yritit sitä vastuuta välttää viimeiseen asti.

Kyllä, totesin, että perusteluni eivät riittäneet ja suoritin velvollisuuteni.

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Itse palvelin II/07 Vekaranjärvellä 1.Pionk:ssa taistelupioneerina. Meillä ainakin AUK:in välttämiseksi yksi kaveri kieltäytyi huumetesteistä. Tälloin häntä ei AUK:iin haluttu passittaa,vaikka sinne lähtö piti olla jo satavarma. Tällainen kysely huumetesteistä järjestettiin muistaakseni aika alkuaikoina, ja siinä kysyttiin jotakuinkin näin, että "Suostutko mahdollisiin huumetesteihin".

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä, totesin, että perusteluni eivät riittäneet ja suoritin velvollisuuteni.

Totesit ilmeisesti ettei valituksesi ja kyselysi riittäneet ja suoritit velvollisuutesi?

Mikäli valitus olisi tuottanut tulosta et varmaan olisi mennyt upseerikouluun vaan suorittanut armeijan lyhyemmän kaavan mukaisesti sitä vastuuta pakoillen, jonka esimiehesi olivat sinulle alunperin kaavailleet.

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä ja suoritin asevelvollisuuteni kuten esimieheni määräsivät. Kauanko tätä jatketaan?

Tänään voisi jatkaa tohon 15.30 saakka ja jatketaan sitten huomenna, jos tarve vaatii.

Kaikkihan alkoi siitä, että syytit jotain nimimerkkiä vastuun pakoilemisesta, vaikka itse yritit ihan samaa. Eri keinoin toki, mutta kuitenkin. Toki suullinen valittaminen saattaa olla tapana vähemmän tuomittavaa kuin testien tahallaan päin persettä tekeminen.

Helpommalla tosiaan pääsee, jos laittaa joka paikkaan heti "EI". Silloin ei tarvitse enää myöhemmin valittaa tai kysellä. Toki varmuuden vuoksi voi tehdä testit päin hanuria ja juosta vielä cooperissa tahallaan alakanttiin, niin tuskin on pelkoa johtajakoulutuksesta.

Fordél

Jäsen
Helpommalla tosiaan pääsee, jos laittaa joka paikkaan heti "EI". Silloin ei tarvitse enää myöhemmin valittaa tai kysellä. Toki varmuuden vuoksi voi tehdä testit päin hanuria ja juosta vielä cooperissa tahallaan alakanttiin, niin tuskin on pelkoa johtajakoulutuksesta.

Niin korostetaan vielä, että vedin testit heikosti, mutta en päin persettä. Cooperissa vedin normi suorituksen enkä yrittänytkään mitään ihmeellistä. Tämähän oli täysin normiaalia ainakin meidän aikana. Hyvin moni veti ekan cooperin rennosti ja satsasivat palveluksen loppupuolen cooperiin, josta sai kunsareita jos oli parantanut tulostaan.

Psykologisessa taas vastailin aika rennolla otteella pitäen mielessä mikä voisi olla se vastaus, joka ei vie mua AUK:iin. Toki tässäkin oli rajansa eli en ole koskaan kokenut päätäni kurpitsaksi, mutta toisaalta räjähteet pelottaa ja puutarhurina olisi kiva olle jne.

En tiedä mikä tässä oli vastuunpakoilua, sillä kaikkialla tein selväksi, että mulla ei ole mitään motivaatiota AUK:iin, mutta toisaalta hoidin hyvin sen tehtävän, joka mulle annettiin.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Kaikkihan alkoi siitä, että syytit jotain nimimerkkiä vastuun pakoilemisesta, vaikka itse yritit ihan samaa...

Fordel kertoi monin esimerkein miten alisuorittamalla tahallisesti voi välttää vuoden palveluksen. Minä pyrin välttämään Haminaan lähdön puhumalla ja asiaa omista lähtökohdistani perustelemalla (en ole motivoinut jne.), en millään vippaskonsteilla.

Ilmeisesti sinusta yksilöllä ei ole järjestelmän edessä oikeutta omaan mielipiteeseen vaan hän on samanlainen vastuunpakoilija, kun suorituksiaan tahallisesti väärentävä yksilö. En ole kanssasi samaa mieltä, minusta jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä, eikä sen puolesta puhuminen tee kenestäkään vastuunpakoilijaa.

Mutta tämä tästä.

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ihmiset suhtautuvat armeijaan hyvin eri tavalla. Toisille se on vakava paikka, jossa kaikki asiat pyritään tekemään täydellisesti. Toisille se on vähemmän vakava paikka ja yleensä nämä ihmiset pyrkivät jatkuvasti pitämään mielessä, että "oikea elämä" on armeijan ulkopuolella. Tämän takia sieltä halutaan nopeasti pois ja nekin hommat mitä siellä tehdään hoidetaan vähän vasurilla ja sinnepäin. Tällä tietenkin edesautetaan myös nopeaa ulospääsyä.

Itse en usko, että jokainen armeijassa upseerikoulutuksen saanut olisi johtajana parempi porttien ulkopuolella kuin siellä lusmuillut tykkimies. Tämä on täysin ihmisestä ja ihmisen intresseistä kiinni. Eihän joku todellinen bisnesmies halua kuluttaa kallista aikaansa armeijassa, vaikka olisi kuinka menestynyt ja moraaliltaan korkeaa luokkaa oleva kaveri.

Fordél

Jäsen
Fordel kertoi monin esimerkein miten alisuorittamalla tahallisesti voi välttää vuoden palveluksen. Minä pyrin välttämään Haminaan lähdön puhumalla ja asiaa omista lähtökohdistani perustelemalla (en ole motivoinut jne.), en millään vippaskonsteilla.

Ihan rehellisesti sanottuna niin en näe miten tässä kumpikaan on sen kummemmin pakoillut vastuuta. Mielestäni se on huono ilmaus tähän kohtaan. Molemmat pyrkivät välttämään pidemmän palvelusajan ja taustalla oli sama syy eli motivaation puute. Sinä yritit välttää palvelun pidentymisen puhumalla. Minä taas pidin huolen, ettei minulle edes ehdotettu pidempää palvelusta. Sinun tapasi toimia oli rehellisempi kuin minun. Vastuuta en kuitenkaan mielestäni pakoillut. Jos niin olisin halunnut tehdä, en olisi edes mennyt armeijaan vaan olisin koittanut luistaa koko hommasta. Nyt pidin vain huolen siitä, että pääsen hommaan, johon mulla on motivaatiota ja hoidin sen hyvin.

msg

Jäsen
Molemmat pyrkivät välttämään pidemmän palvelusajan ja taustalla oli sama syy eli motivaation puute.

Eikös toisessa tapauksessa palvelusaika olisi joka tapauksessa ollut 330 (AUK vs RUK)? Jos ymmärsin oikein, niin tämä vastaan vänkääminen tuli siinä vaiheessa kun oli jo selvää että aika on 330 eikä 240?

Fordél

Jäsen
Eikös toisessa tapauksessa palvelusaika olisi joka tapauksessa ollut 330 (AUK vs RUK)? Jos ymmärsin oikein, niin tämä vastaan vänkääminen tuli siinä vaiheessa kun oli jo selvää että aika on 330 eikä 240?

Aa no ehkä sitten näin. Kyseinen stoori kerrottiin, kun oli keskusteltu miten puolen vuoden pestistä pääsee pois ja oletin, että liittyi siihen. No, mutta ehkäpä tämä tästä. Jokainen taplaa tavallaan.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy