Inttiin lähdössä?

  • 1 218 938
  • 3 574

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Itsellä olisi lähtö Säkylään joko heinäkuussa tai sitten lykkään ensi tammikuulle tämän lähtemisen.

Mut nii, yksi asia askarruttaa minua. Minkälaisia vaatimuksia on jos yrittää päästä Upinniemeen? - Hakukaavake kyllä löytyy. Mutta olisin kiitollinen, jos joku minulle tätä asiaa avaisi.

Hmm... Siis laivaston puolelleko? Ei kai siinä mitään erikoisia vaatimuksia ole. Varmaankin asuinpaikasta eritoten riippuu tai jos olet ammatiltasi vaikka troolaaja :D

Itse hain aikoinani Öbikseen (ihan pyytämällä) ja sinne pääsin. Rannikkotykistön puolelle tietysti. Toisen puolen puolisotilaallinen pursiseura ei niin kiinnostanut ;)

Olisi kannattanut kyllä jo kutsunnoissa herätä asiaan. Luulen ma.
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Oma kuntoni (ainakin juoksu-) lienee melko hyvällä mallilla. Ei kai liian hyvät testitulokset voi vaikuttaa radikaalisti pidemmän palvelusajan saamiseen? Ainakin toistaiseksi kaikki kaverini ovat selvinneet 6kuukaudessa kotiin, jotka niin ovat halunneet.

Vaikuttaa ainakin siltäosin, että parantavat alokaskauden kokonaispisteitä. Näiden perusteella sitten kaikki alokkaat arvotaan "sopiviin" tehtäviin. Väittävät myös että henkilökohtaisella mielipiteellä olisi väliä(paskat on). Lisäksi pisteet koostuvat erilaisista "tehtävä-radoista". Muistaakseni sisältävät n.10 erilaista tehtävää joissa kerrot/näytät miten toimisit ko. tilanteessa. Tehtävät taas ovat kaikkea mahdollista ensiavusta tykistötulessa/tuliylläkössä toimimiseen. Myös ampuma-testit sekä yleinen käytös vaikuttaa. Voit oikeastaan ajatella siten, että olet koko alokaskauden jatkuvassa tarkkailussa. Kaikki mitä teet, varsinkin hyvin, tulee vaikuttamaan siihen mitä teet seuraavat kuukaudet.

Kannattaa myös olla hiljaa jos sinulla jokin erikoinen koulutus tai olet sellaista hankkimassa. Esimerkiksi logistiikka-alan paperit+C/CE kortti niin voit olla 100%:n varma löytyväsi kuljetuskomppaniasta(12kk). Sama pätee mm. lääketieteisiin --> lääkintämies(9kk). Toki jos sinulla on jokin ammatti jota haluat tehdä tulevaisuudessa, esim. poliisi ni sen takia kannattaa hakeutua sotilaspoliisin hommiin.

Oikeastaan omat lapset ja tai asut ulkomailla antavat varman 6kk nakin jos niin haluat.

Edit. Normandialle sellainen ikävä uutinen, että ilman helvetin hyviä perusteluja astut palvelukseen Säkylässä. Kutsunnoissa on/oli se hetki kun olisi pitänyt asia tuoda selkeästi esille. Toki, kuten Sinner jo mainitsi, jos työsi tai opintosi liittyvät merenkulkuun se voisi olla juurikin kaipaamasi hyvä perustelu. Toki aina kannattaa yrittää, tapahtuu mailmalla kummallisempiakin asioita.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikuttaa ainakin siltäosin, että parantavat alokaskauden kokonaispisteitä. Näiden perusteella sitten kaikki alokkaat arvotaan "sopiviin" tehtäviin. Väittävät myös että henkilökohtaisella mielipiteellä olisi väliä(paskat on).

Kyllä mä väitän, että henkilökohtaista mielipidettä kuunnellaan. Itse sain taistelijan testistä komppanian parhaimpiin kuuluvat pisteet, juoksin cooperissa täysin riittävän tuloksen, ammuin kultaisen ampumamerkin, kantelin ryhmätoverin tetsaria yms. p-kaudella, mutta kun asiallisesti ja ennenkaikkea järjestelmällisesti kieltäytyi kaikesta muusta, kuin miehistön tehtävistä, en joutunut AUKiin. Hieman piti kyllä asiaa vääntää rautalangasta, mutta loppujen lopuksi puolessa vuodessa selvittiin ulos.

Kuten sanoin, tärkeintä on järjestelmällinen ja ehdoton kieltäytyminen, meilläkin oli läjäpäin niitä, jotka tuvassa nurisivat ja vinkuivat, etteivät halua AUKiin, mutta kun skappari kysyi tuossa keskusteluhetkessä, joka pidettiin viikkoa/kahta ennen valintoja, he vastasivat jotain ympäripyöreää "no emmä oikeen ehkä haluais" tai "en mielelläni". Jos et kieltäydy selvästi, olet halukas. Sama pätee siihen lippulappuun, jossa laitetaan ne itselle kolme mieleisintä kohdetta erikoistumiseen, älä missään nimessä laita sitä AUKia sinne edes kolmoseksi, koska jälleen: Jos annat missään kohtaa siimaa johtajakoulutusta kohtaan, joudut sinne. Et ehkä halua spadeksi, mutta meillä spadeiksi ei joutunut yhtäkään kunnon sotilasta, joka olisi halunnut olla vain se sotamies.
 

12961

Jäsen
Edit. Normandialle sellainen ikävä uutinen, että ilman helvetin hyviä perusteluja astut palvelukseen Säkylässä. Kutsunnoissa on/oli se hetki kun olisi pitänyt asia tuoda selkeästi esille. Toki, kuten Sinner jo mainitsi, jos työsi tai opintosi liittyvät merenkulkuun se voisi olla juurikin kaipaamasi hyvä perustelu. Toki aina kannattaa yrittää, tapahtuu mailmalla kummallisempiakin asioita.

Kyllä ne sen palveluspaikankin vaihtavat mikäli tilaa sattuu jossain paremmin olemaan. Mulla vaihtui ihan pyytämättä ja yllättäen palveluspaikka Säkylästä Niinisaloon samalla kun lykkäystä aikanaan hain. Taisi olla ihan hyvä palveluspaikan vaihto.

Loppupeleistä oikeastaan aivan sama missä sitä oman aikansa palvelee. Toisaalta kyllä Playa del Pansiossa on omat etunsa, mikäli on turkulainen. Kaveri vetivät toistuvasti vapaa-ajan alkamisen jälkeen smurffit päälle ja lähtivät "lenkille" varuskunta-alueen ulkopuolelle. 4 tunnin lenkit, joilta tultiin poikkeuksetta pöhnässä takaisin, eivät laivalla kiinnostaneet ketään. Varusmiehet saivat myös tuoda omia alkoholijuomiaan laivalle ja käyttää niitä vapaa-ajallaan kohtuudella, lasipullot olivat kiellettyjä sirpalevaaran takia. Ei se laivamiehen päivärytmi oikein armeijalta kuulostanut...

P-kausi noilla sitten olikin Upinniemessä, jossa meininki taitaa olla vähän toista.

En tiedä, onko laivasto täydempään ahdettu ja sinne siksi hankalampi saada siirtoa, voi olla niinkin.
 
Viimeksi muokattu:

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Kyllä ne sen palveluspaikankin vaihtavat mikäli tilaa sattuu jossain paremmin olemaan. Mulla vaihtui ihan pyytämättä ja yllättäen palveluspaikka Säkylästä Niinisaloon samalla kun lykkäystä aikanaan hain. Taisi olla ihan hyvä palveluspaikan vaihto.

Loppupeleistä oikeastaan aivan sama missä sitä oman aikansa palvelee. Toisaalta kyllä Playa del Pansiossa on omat etunsa, mikäli on turkulainen. Kaveri vetivät toistuvasti vapaa-ajan alkamisen jälkeen smurffit päälle ja lähtivät "lenkille" varuskunta-alueen ulkopuolelle. 4 tunnin lenkit, joilta tultiin poikkeuksetta pöhnässä takaisin, eivät laivalla kiinnostaneet ketään. Varusmiehet saivat myös tuoda omia alkoholijuomiaan laivalle ja käyttää niitä vapaa-ajallaan kohtuudella, lasipullot olivat kiellettyjä sirpalevaaran takia. Ei se laivamiehen päivärytmi oikein armeijalta kuulostanut...

P-kausi noilla sitten olikin Upinniemessä, jossa meininki taitaa olla vähän toista.

En tiedä, onko laivasto täydempään ahdettu ja sinne siksi hankalampi saada siirtoa, voi olla niinkin.

Perustan väitteeni juurikin tuohon, että laivastoon on halukkaita niin paljon enemmän mitä sinne otetaan. Toinen peruste on oma tupakaverini joka ei saanut siirtoa Santahaminasta Sodankylään/Rovaniemelle vaikka siellä asui. Lisäksi miehellä oli palvelukseen astuessa kotona tyttöystävä joka odotti parin ensimmäistä lasta. Kaveri asui kutsuntojen aikana Espoossa, miksi alunperin määrättiin Santikseen. Myöhemmin muutti takaisin Rovaniemelle, josta siis oli myös kotoisin. Ei saanut siirtoa, vaikka mielestäni perusteet olivat vähintään riittävät. Olin myös 8kk samassa tuvassa kaverin kanssa ja tiedän, että yrityksestä homma ei koskaa jäänyt kiinni. Intti maksoi kiltisti joka lomilla kaverin Hki - Rovaniemi - Hki lennot, ois voinut ollu rahapulassa olevalle Firmallekkin fiksua siirtää kaveri sinne missä kaiken järjen mukaan olisi pitänyt olla.
 

anatsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thrashers
TJ 27, hep hep! Kohta ohi. Kuntotestit parantuneet ihan pirusti. Cooper 400 metriä ja vyötäröltä lähtenyt 14 cm. Hyvin menee mutta menkööt. Vielä olis loppusota, mutta sopivasti flunssa iskemässä, niin taitaa jäädä väliin... ;)
 

Joghey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sama pätee siihen lippulappuun, jossa laitetaan ne itselle kolme mieleisintä kohdetta erikoistumiseen, älä missään nimessä laita sitä AUKia sinne edes kolmoseksi, koska jälleen: Jos annat missään kohtaa siimaa johtajakoulutusta kohtaan, joudut sinne. Et ehkä halua spadeksi, mutta meillä spadeiksi ei joutunut yhtäkään kunnon sotilasta, joka olisi halunnut olla vain se sotamies.

Lukekaa tämä lainaus tarkasti! Olikohan toinen tai kolmas päivä, kun ensimmäisiä kiinnostuksia kysyttiin ja vastaus oli tyyliin "miehistöön, kuljettajana oleminen saattaa myös kiinnostaa". Arvatkaa missä hommissa nyt ollaan. Aamuja on jäljellä yli 200 ja jouduin hommaan, joka ei oikeastaan kiinnosta. Kyllä tuo kuljettajan ura nyt jo vähemmän vituttaa kuin aikaisemmin, mutta ihan mielelläni lähtisin reserviin kuukauden päästä.

Näitä samoja vinkkejä luin itsekin puoli vuotta sitten, mutta jotenkin sitä sitten tuli mokailtua noissa haastatteluissa eikä oltu tiukkana ja aivopesu toimi muutenkin hyvin, kun saadaan ammattipätevyyksiä ja kakkosvaiheita ilmaiseksi.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Näin aikoinaan ainakin yksi tupakaveri selvisi siltä, kun kyseistä fraasia hoki kouluttajalle ja moni päiväisten vääntöjen jälkeen selvisi puolen vuoden komennuksella, jolla toki itsekkin tuon leikkikoulun kävin, koska niin halusin.

Minulla on täysin päinvastainen kokemus. Palvelin 1986 Niinisalossa ja syksyllä ruvettiin minulle ehdottelemaan Haminaan lähtöä. Tämä ei kuulunut suunnitelmiini, urheilulomat pyörivät mukavasti ja kotiin oli matkaa 50 km. Kieltäydyin kunniasta, mutta niin vaan minut Haminaan lähetettiin.

Vetosin mm. YlPalvoon, mutta tässä tilanteessa ei auttanut. SatTR (nykyinen Tykistöprikaati) oli saanut viestilinjalle yhden paikan lisää eli kolme oppilasta piti lähettää. Kaksi oli selvää tapausta ja minä olin se kolmas. Meitä oli kolme kaveria suurinpiirtein samoissa pisteissä, mutta noilla kahdella oli B-koe mennyt sen verran heikosti, etteivät he tulleet kysymykseen.

Pidin pääni loppuun asti, mutta ei auttanut. Olin mm. kolmen yliluutnantin (AUK:n linjanjohtajat) puhuttelussa, jossa perustelin kiinnostukseni puutteen, mutta ei auttanut. Mutta onneksi näin, Haminan aika oli loistava kokemus!
 

Simba

Jäsen
Näin aikoinaan ainakin yksi tupakaveri selvisi siltä, kun kyseistä fraasia hoki kouluttajalle ja moni päiväisten vääntöjen jälkeen selvisi puolen vuoden komennuksella, jolla toki itsekkin tuon leikkikoulun kävin, koska niin halusin.

Kyllähän tuolla tavalla todennäköisesti siitä hommasta pääsee. Eihän sinne kannata laittaa ihmistä, jolla on motivaatio aivan täysi nolla. Tosin mikäänhän ei silti varsinaisesti estä laittamasta AUK/RUKiin, kuten TosiFanin tapauksessa nähtiin.
 

Fordél

Jäsen
Meitä oli kolme kaveria suurinpiirtein samoissa pisteissä, mutta noilla kahdella oli B-koe mennyt sen verran heikosti, etteivät he tulleet kysymykseen.

Aijai, teit tossa kohdin juuri ratkaisevan virheen. Itse en antanut kutsunnoissa enkä armeijassa missään vaiheessa yhtään siimaa suhteen, että olisin haluamassa AUK:iin. Lisäksi vedin kuntotestit ja juuri tuon B-kokeen tahallani heikosti. Mulle ei edes missään vaiheessa ehdotettu AUK:a. Pitää olla siis kutsunnoista lähtien selkeä strategia, jolloin AUK:n ja RUK:n kyllä välttää.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aijai, teit tossa kohdin juuri ratkaisevan virheen. Itse en antanut kutsunnoissa enkä armeijassa missään vaiheessa yhtään siimaa suhteen, että olisin haluamassa AUK:iin. Lisäksi vedin kuntotestit ja juuri tuon B-kokeen tahallani heikosti. Mulle ei edes missään vaiheessa ehdotettu AUK:a. Pitää olla siis kutsunnoista lähtien selkeä strategia, jolloin AUK:n ja RUK:n kyllä välttää.

En tehnyt virhettä, minulle armeijan käyminen asiallisesti oli selviö, vastuunpakoilu ei kuulu luonteenpiirteisiini.
 

Fordél

Jäsen
En tehnyt virhettä, minulle armeijan käyminen asiallisesti oli selviö, vastuunpakoilu ei kuulu luonteenpiirteisiini.

Armeijan voi käydä asiallisesti myös kuudessa kuukaudessa eikä kyse ole mistään vastuunpaikoilusta. Esimerkiksi allekirjoittaneesta ei olisi ollut mitään hyötyä AUK:ssa, koska motivaatio olisi ollut nolla. Sulla ilmeisesti toisin, hyvä niin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Armeijan voi käydä asiallisesti myös kuudessa kuukaudessa eikä kyse ole mistään vastuunpaikoilusta. Esimerkiksi allekirjoittaneesta ei olisi ollut mitään hyötyä AUK:ssa, koska motivaatio olisi ollut nolla. Sulla ilmeisesti toisin, hyvä niin.

Mikäli tekee jotain tahallaan heikosti, mistä on kyse ellei vastuunpakoilusta?
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...vastuunpakoilu ei kuulu luonteenpiirteisiini.

Vetosit YLpalvoon, kävit kolmen yliluutnantin puhuttelussa ja kerroit ettei lähtö Haminaan kiinnosta ja pidit pääsi loppuun asti.

Yritit siit pakoilla vastuuta, mutta kun et siinä onnistunut niin se ei kuulu luonteenpiirteisiisi?
 

Jne

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal FC, Florida Panthers
6kk kakulla olisi tarkoitus päästä ja tykkimiehen pestiä olen funtsinut, koska pari tuttua ovat tykkimiehiksi menossa. Hullujen hommaahan se taitaa olla?

Itse olin Vekaralla ja 1KT:ssa (ensimmäinen kenttätykistöpatteri) saapumiserässä 1/09. Puolella vuodella selvisin poppa konsteilla, alikessu ja lutit oli viemässä mua AUK:iin eli siinä vaiheessahan oli pakko alkaa valehtelemaan. Älykkyystesteissä vedin ruksit päin helvettiä esim: "Mikä tulee seuraavaksi?" "Pallo-ympyrä-pallo-ympyrä-x"
x:n tilalle ku heität että "kolmio" niin luutnanttien into saada sut johtajakoulutukseen vähenee huomattavasti. Myös persoonallisuustesteissä ne klassiset: "Kuuletko ääniä päässäsi?"- Kyllä ja "Onko Suomi mielestäsi puolustamisen arvoinen?" - Ei, ovat loistovastauksia.
Noilla vastauksilla pääsin puolen vuoden viestimieheksi juoksemaan kelarulla selässä sitten huhtikuussa Rovajärvellä mäkeä ylös :) RUK:iin varmasti olisin päässyt, mutta elämäntilanteeseeni ei sopinut muu, kuin 6kk nakki.
Jokainen tyylillään.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vetosit YLpalvoon, kävit kolmen yliluutnantin puhuttelussa ja kerroit ettei lähtö Haminaan kiinnosta ja pidit pääsi loppuun asti.

Yritit siit pakoilla vastuuta, mutta kun et siinä onnistunut niin se ei kuulu luonteenpiirteisiisi?

Suoritin armeijassa omalla tasollani ja se vei minut RUK:un. En olisi halunnut sinne ja kerroin sen valitsijoille. Mutta kun tämä ei auttanut, lähdin Haminaan ja palasin sieltä SatTR:n parhaana viestiupseerina.

Minusta se, ettei halua tehdä jotain, ei ole vastuunpakoilua. Tuskin yksikään sotilas haluaa sotaan, mutta sinne mennään kun on pakko.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Itsellä oli myös jo kutsunnoista lähtien strategia valmiina ja kuuden kuukauden hommat tähtäimessä. Selkävaivojen perusteella B:n paperit napsahti, ja sellainen duuni, jossa pystyi lukemaan pääsykokeisiin riittävän hyvin läpi koko tuon kevään. Palkinto odotti sitten heinäkuussa, kun neljän päivän sisään tuli ensin hyväksymiskirje JYU:n liikuntatieteellisestä ja TJ0. Nyt ensimmäinen syksy opiskeluja takana, ja samaan aikaan tammikuussa intin aloittaneet kaverit hajoilevat edelleen viikonloppuisin (onneksi nyt pääsevät hekin pikapuoliin pois). Ei sillä, ei siinä todellakaan mitään väärä ole, että intin suorittaa maksimiteholla jos siitä jotain kokee hyötyvänsä. Eikä siinäkään, että vetelee puolivaloilla jos näkee, että itselle on parempaa käyttöä jossain muualla. Maailman typerin ratkaisu on kuitenkin jäädä sinne roikkumaan vuodeksi vaikkei halua.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minusta se, ettei halua tehdä jotain, ei ole vastuunpakoilua.

Minusta se on nimenomaan sitä. Mikäli sinut käsketään RUK:iin, niin menet sinne mukisematta tai pullikoimatta ilman selityksiä ja kyselyitä. Yritit välttää upseerikoulun ja siinä samalla yritit pakoilla vastuuta. Sotilas lähtee sotaan, kun käsketään eikä yritä välttää sitä millään selityksillä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minusta se on nimenomaan sitä. Mikäli sinut käsketään RUK:iin, niin menet sinne mukisematta tai pullikoimatta ilman selityksiä ja kyselyitä. Yritit välttää upseerikoulun ja siinä samalla yritit pakoilla vastuuta. Sotilas lähtee sotaan, kun käsketään eikä yritä välttää sitä millään selityksillä.

Tämä selvä. Ilmeisesti sinun ajatusmaailmassa ihmisellä ei saa olla omaa tahtoa vaan kaikki pitää toteuttaa kyselemättä. Itse en ole samaa mieltä.
 

Fordél

Jäsen
Mikäli tekee jotain tahallaan heikosti, mistä on kyse ellei vastuunpakoilusta?

Suunnitelmasta siitä mikä on parhaaksi omalle elämälle ja myös Suomen armeijalle. Sain tuota kautta hyvän homman ja voin rehellisesti todeta, että hoidin sen vastuullisen tehtävän vimpan päälle. Yhtä rehellisesti voin todeta, että pääsin tehtävään tuolla omalla keplottelullani. Jos tämä on jonkun mielestä vastuunpakoilua niin se on mulle aivan se ja sama. Tosin korostetaan, että tuskin ne olisi mua muutenkaan laittaneet AUK:iin, koska sinne tungettiin vain A-miehiä.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä selvä. Ilmeisesti sinun ajatusmaailmassa ihmisellä ei saa olla omaa tahtoa vaan kaikki pitää toteuttaa kyselemättä. Itse en ole samaa mieltä.

Älähän laita sanoja toisen suuhun. Ihmisellä saa olla, mutta harvemmin sotilaalla.

Sinun pitäisi SatTR:n parhaana viestiupseerina tietää, että armeijassa toimitaan hyvinkin pitkälle näin. Niin sodan kuin rauhankin aikana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös