Inttiin lähdössä?

  • 1 216 417
  • 3 574

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Tuosta AUK:sta muutama sananen. Meillä ainakin pidettiin todella isojakin propaganpa puheita isojen herrojen toimesta siitä, miten tärkeää on hakeutua AUK:n, jos haluaa pärjätä elämässään muutoin kuin hanttihommissa. Lyötiinpä vielä karttakepillä pöytäänkin ja korotettiin ääntä että todelliset loppuelämän menestyjät ovat kaikki näitä AUK:n ja RUK:n käyneitä. Eipä siinä, itseäni moinen lähinnä huvitti mutta kyllä siellä muutamia oli jotka sitten asian uskoivatkin.

Nyt, vuosia tuon jälkeen, olen nähnyt kaksi tuolloin AUK:n lähtenyttä tekijää menestyvässä työelämässään. Kumpikin kaupan kassalla. Ei sillä, että siinä mitään huonoa ja häpeällistä olisi, mutta eikö se AUK tehnytkään vain ja ainoastaan niitä todellisia johtajia ja menestyjiä yritysmaailmaan?
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Silti ei oikein tiedä mitä tulee tapahtumaan ja jännittää mitä tuleman pitää.

Mitä sitä turhaan jänskättämään, aivot narikkaan ja tekee niin kuin käsketään. Maailman yksinkertaisin paikka oleskella vähintään puolivuotta. Jengi tekee tuon paikan itselleen vaikeaksi omilla ajatuksillaan.

Niitä en pystynyt ymmärtämään, jotka hajoilivat lomilta palatessaan samantien. Mitä helvettiä, vaikka siellä kotona olisikin muikkeli, niin kyllä sitä nyt viikon jaksaa odottaa (itsekin seurustelin inttiaikana). Tietysti silloin voi olla hiukan hankalampaa, jos on jäänyt jotain selvittämättömiä asioita, mutta kuitenkin. Suurimmaksi osaksi, armeija on hauska paikka hengailla. Siitä pystyy tehdä itselleen juuri niin rankan kuin itse haluaa. Ja jos et aikaisemmin osannut luistaa asioista, niin tuolla viimeistään opit senkin jalon taidon. Ei kannata ryhtyä alikessun nakkikoneeksi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Silti ei oikein tiedä mitä tulee tapahtumaan ja jännittää mitä tuleman pitää.
Kannattaa katsoa maikkarin Kasarmi-sarjaa. Kaikki tähän asti tulleet jaksot näkyy kaiketi maikkarin netissä.
Siitä saat jonkinlaisen käsityksen mitä siellä tulee olemaan, niin osaat hiukan varautua asioihin. Ei tule sitä shokkia mikä itselleni pääsi käymään.
 

Greffin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pittsburgh Penguins
Kiitoksia näistä ja monista muista hyvistä neuvoista. Seuraavaksi olisi vuorossa kauppareissu ja viimeistenkin tavaroiden hankkiminen. Pitää joku lista vielä kirjoittaa tai varmasti unohdan ostaa rannekellon tai rakkolaastareita tjs.

Jännää tämä odottaminen. Kaikkialta kuulee inttitarinoita siitä lähtien, kun pääsee yläasteelle ja kaikki ovat sieltä selvinneet. Silti ei oikein tiedä mitä tulee tapahtumaan ja jännittää mitä tuleman pitää.

Turha jännittää. Kaikki opetetaan kädestä pitäen ja niin monta kertaa, että Suomen urpoinkin osaa asian selkäytimestään. Inttiin mennessä ei tarvitse välttämättä tietää yhtään mitään koko paikasta, sillä niin tarkasti ja alkeista opetetaan kaikki, ettei voi olla oppimatta.

Tuo kello on joo ihan käyttökelpoinen. Itse väänsin 9kk Spol-miehistössä, enkä kelloa tarvinnut, mutta on se hyvä, että ryhmässä ainakin yhdellä on kello. Itse katselin kännykästä sen verran mitä kelloa tarvitsi katsoa, eli lähinnä kipinöissä. Kännykkä on muuten hyvä kaveri kipinöihin. Voi laittaa herätyskellon vartin välein ja ottaa aina tirsat ennen kun laittaa pökköä pesään.

Suosittelen tekemään muuten sen kepposen, että kun herätetään kipinään, niin herättää samantien seuraavan. Unissaan kaveri saattaa niellä syötin ja aamulla ihmetellään, että mikä tässä kipinälistassa kusee, kun vielä pitäisi tunti jonkun pitää kipinää. Hyvät naurut saa.
 

Purezone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Maanantaina olis lähtö Riihimäelle Viestirykmenttiin edessä. Kellään jatkoaikalaisella kokemuksia kyseisestä palveluspaikasta? Itsellä näin pari päivää ennen lähtöä positiivisen odottava fiilis, mutta eiköhän sekin vaihdu negatiiviseksi maanantain koittaessa..
 
Jakaako ne nykyään verkkopaitoja talon puolesta? Meillä ei ainakaan aikoinaan noita saanut ja ekojen kinkkujen jälkeen kotoa tuodut verkkopaidat helpotti omaa oloa huomattavasti kesähelteiden koulutuksissa.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Ota vaikka kolmet bokserit ja kolmet sukat niin kyllä se jo huomattavasti auttaa asiaa.

Omat shampoot ja hammastahnat pitää olla mukana kyllä.

Minua vähän nyt ihmetyttää, että missä näitä omia boxereita, paitoja, sukkia ynms. aiotaaan säilyttää? Asiat ovat varmasti muuttuneet siitä, kun minä intin kävin, mutta meillä oli tasan yksi kaappi ja siellä ei todellakaan saanut olla mitään muuta kuin Inttikamaa. Kai sentään kaapit tarkastetaan tupatarkastuksen yhteydessä?

Ja tarkoitan tuolla ylläolevalla nimenomaan alokasaikaa. Toki kaikennäköisiä vapauksia sitten myöhemmin tuli. Minullakin oli itseasiassa kaksi kaappia. Toinen täynnä siviilikamaa :) Tosin meitä ei ollut kuin kaksi äijää tuvassa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minua vähän nyt ihmetyttää, että missä näitä omia boxereita, paitoja, sukkia ynms. aiotaaan säilyttää? Asiat ovat varmasti muuttuneet siitä, kun minä intin kävin, mutta meillä oli tasan yksi kaappi ja siellä ei todellakaan saanut olla mitään muuta kuin Inttikamaa. Kai sentään kaapit tarkastetaan tupatarkastuksen yhteydessä?

Ja tarkoitan tuolla ylläolevalla nimenomaan alokasaikaa. Toki kaikennäköisiä vapauksia sitten myöhemmin tuli. Minullakin oli itseasiassa kaksi kaappia. Toinen täynnä siviilikamaa :) Tosin meitä ei ollut kuin kaksi äijää tuvassa.

Kaikki mitkä sieltä ei näy kaapin ulkopuolle pystyy olemaan. Vaikka lomakassissa pitää niitä tavaroita. Toki tilaa rajallisesti ettei ihan kaikkea mukaan kannata ottaa, mutta tarpeeksi hyvin kun sumplii noita niin kyllähän ne helposti sinne kaappiin mahtuu kunhan mitään ei näy ulkopuolelle ja pitää mahtua kaappiin oikeille paikoille ne armeijan tavarat...

Edit: ja tosiaan ei parit bokserit ja sukat hirveästi tilaa vie ja suositeltaa kyllä minusta ottaa nuo mukaan.. näillä keleillä ei hirveän yli yhtä päivää pitempään yhtä vaatekappaletta haluaisi pitää.. toki viikon välein pääsee pyykkitupaan, mutta kun boksereitakin taitaa olla kolmet kappaleet vain ja saman verran sukkia niin kyllähän se haju alkaa olemaan mahtava jos ulkona 30 astetta lämpöä.. toki tilanne on kaikille sama, mutta kuitenkin.. tai sitten pyykkäilee iltaisin vessassa, mutta tiedä sitten onko sekään niin järkevä vaihtoehto.. mielummin omat bokserit mukaan niin riittää vaihdettavaa..
 

tutzba

Jäsen
Johtamisjutusteluun sellanen näkökulma, että onhan se kiva käskeä, kun muut tottelevat.

Mistä helvetistä siis tulee tuollainen lapanen-juttu...?

Asiahan lähti tuosta KiVin kommentista. "Onhan se kiva käskeä, kun muut tottelevat". Oletko Temptation käynyt inttiä? Jos et, niin et varmaankaan ymmärrä miksi tuo minun korviini kuulostaa oudolta. Armeijassa johtajan tehtävä ei ole nauttia siitä, että saa käskyttää muita. Siellä organisoidaan asioita, johdetaan omalla esimerkillä, selvitetään alaisten kysymyksiä ylemmiltä jne. Toisin sanoen johtajan tehtävään kuuluu todella paljon muuta kuin käskyttäminen. Jos alaisten pompottaminen on ykkösasia, on asiat huonosti "johtajalla".
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Minua vähän nyt ihmetyttää, että missä näitä omia boxereita, paitoja, sukkia ynms. aiotaaan säilyttää?

Pasi jo selvensikin tuota asiaa. Mutta siis armeijassa ainakin meillä (I/11 Onttola RJK) oli kaapin oltava tietyssä ja samassa järjestyksessä ulospäin. Esimerkiksi alimmalla hyllyllä oli trangia, seuraavalla hyllyllä pakki, jollakin hyllyllä piti olla villapaidan etummaisena jne. Niiden takana sai olla mitä vain, koska niitä ei näkynyt siinä tarkastuksen yhteydessä. Sama koski myös ylempiä hyllyjä, jossa tilaa oli paljon. Eli lomakassiin sai laittaa mitä vaan, kunhan sopi kaapin ovi kiinni. Lomakassiin kyllä sopii heittämällä muutamat bokserit ja sukat (itse säilytin niitä siellä missä muitakin alusvaatteita, itse pidin osaa hellyjen takana). Tarkastuksessa ei kaappeihin kosketa tai tavaroita pengota, katsotaan vaan, että kaikilla on kamppeet samassa järjestyksessä.
 
Nyt, vuosia tuon jälkeen, olen nähnyt kaksi tuolloin AUK:n lähtenyttä tekijää menestyvässä työelämässään. Kumpikin kaupan kassalla. Ei sillä, että siinä mitään huonoa ja häpeällistä olisi, mutta eikö se AUK tehnytkään vain ja ainoastaan niitä todellisia johtajia ja menestyjiä yritysmaailmaan?

Tämä ei ole mitään anti-AUK-propagandaa, mutta omaa kaveripiiriä katsellessa on hauska todeta että se ainut alikessun natsat saanut on taksikuski. Toimitusjohtajat, ravintolapäälliköt, tiimiesimiehet ja muut "paremmin" pärjänneet ovat olleet inttiaikoina kirjureita, spadeja, traktorikuskeja ja muita puolen vuoden väsyneitä rivimiehiä.
Itse en ole sattuneista syistä AUKkia käynyt, mutta on varmasti hieno kokemus. Jos joutuisin 12 kuukautta palvelemaan, ihan perusluonteeni puolesta haluaisin päästä opettamaan muita ja kouluttamaan uusista alokkaista hyviä ja täyspäisiä sotilaita.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Ei ollut itsellänikään tarkoitus dissata AUK:a tai RUK:a, lähinnä pointtina oli siis se, että älkää lähtekö mukaan siihen intin propagandaan siitä, että elämässä menestyäkseen pitää ko. laitoksen ohjeistuksia noudattaa ja mennä pakolla AUK:n. Jos muutoin halua ja intoa on, niin AUK on hyvä kokemus, mutta kyllä ne myöhemmän elämän johtajat yms. tulevat suurimmaksi osaksi niistä, joilla persoona ja luonne siihen hommaan muutoinkin on.
 

Andrew

Jäsen
Suosittelen kaikille intiin lähtijöille vapautuksen hakemista. Se on nykyisin helppoa. Miksi käyttää 6 kk elämästä jossain aivottomassa laitoksessa.

Suomi on ainoa Pohjoismaa missä on pakollinen armeija. Ruotsi on jo siirtynyt palkka armeijaan. Norjassa ja Tanskassa on pitkään ollut täysin vapaaehtoisuuteen perustuva asepalvelus ja nämäkin maat siirtyvät palkka armeijaan muutaman vuoden sisällä.

Suomella eikä muillakaan Pohjoismailla voi olla uskottavaa maanpuolustusta. Me olemme shakkinappuloita, kuten muutkin pienet maat, muut Pohjoismaat ovat tämän tajunneet, Suomessa ollaan tässäkin asiassa vähän hitaita!
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Siellä organisoidaan asioita, johdetaan omalla esimerkillä, selvitetään alaisten kysymyksiä ylemmiltä jne. Toisin sanoen johtajan tehtävään kuuluu todella paljon muuta kuin käskyttäminen. Jos alaisten pompottaminen on ykkösasia, on asiat huonosti "johtajalla".

Näinhän asia menee jos eletään "Strömsöössä" (sijaitsee muuten tuossa mökin naapurissa), mutta kun parikymppiset mukulat joutuvat/ saavat vastuun, reaktiot ovat monenlaisia. Itse olin tuon ikäisenä epävarma ja jälkeenpäin ajateltuna olin kokelaana varsin ikävä johtaja, sellainen jolla asiat olivat huonosti. Vasta kertausharjoituksissa ymmärsin homman idean, opin johtamaan ja junailemaan asioita oikeasti, muutos Lammiosta Koskelaan. Varusmiesjohtamiseen liittyy myös se mokaaminen, josta pitäisi oppia, eikä ajatella että asiat ovat lopullisesti huonosti.
 

Fernando

Jäsen
Suosikkijoukkue
los serranos
Ihmetyttää tää jengin antiarmeija meininki inttiin lähdettäessä, mä ainakin henk koht lähen kohottaa kuntoo ja laihtumaan enkä opettelemaan sotimaan. Jos opin sotimaan siinä ohella niin mikäpäs siinä...
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Ihmetyttää tää jengin antiarmeija meininki inttiin lähdettäessä, mä ainakin henk koht lähen kohottaa kuntoo ja laihtumaan enkä opettelemaan sotimaan.

Ihan hyvä, jos pystyt tiputtamaan painoa intissä. Alokasaikana tuo saattaa olla vielä mahdollista (jos siellä edes juostaan enää tänä päivänä?), mutta koulutusaikana on jo niin suffelia, että paino vain nousee. Tai riippuu tietysti siitä, mitä olet menossa sinne tekemään? Mikään kunnon kohotus paika armeija ei ole, ellet sitten käy myös omatoimisesti samalla treenaamassa. Perus tykärinä (tykkimies) ei pääse kunto nousemaan.
 

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Puolustusvoimat harrastaa kyllä tuota propagandaa, että aliupseerikurssin käyneistä niin ja niin moni kuuluu parhaaseen tuloneljännekseen yms.. Toki varmasti paikkaansa pitäviä tietoja, mutta kyllä kai sen kaikki tajuavat, ettei tuo aliupseerikurssin käyminen ihmisen tuloja paranna. Ja vaikka vuoden intissä olinkin, en ala moralisoimaan niitä, jotka kokevat intin käymisen ajanhukkana ja laistavat tavalla tai toisella. Itse olen heittänyt yhtälailla hukkaan kaikki muutkin reilut parikymmentä elinvuottani, niin ei kai se yhden vuoden päälle sitten enää ole :D
 

J.Petke

Jäsen
Puolustusvoimat harrastaa kyllä tuota propagandaa, että aliupseerikurssin käyneistä niin ja niin moni kuuluu parhaaseen tuloneljännekseen yms..

Eikös se yleensä niin ole, että ne fiksuimmat ja ahkerimmat yleensä valkkautuu sinne AUK:iin ja ne ketkä haluavat sitten päästä helpommalla valitsevat sen 6kk linjan. Poikkeuksia toki aina löytyy kummastakin porukasta mutta pääsääntöhän se on juuri näin. Yleensä nämä AUK-ihmiset sitten pärjäävät jatkossakin suhteessa paremmin.
 

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Eikös se yleensä niin ole, että ne fiksuimmat ja ahkerimmat yleensä valkkautuu sinne AUK:iin ja ne ketkä haluavat sitten päästä helpommalla valitsevat sen 6kk linjan. Poikkeuksia toki aina löytyy kummastakin porukasta mutta pääsääntöhän se on juuri näin. Yleensä nämä AUK-ihmiset sitten pärjäävät jatkossakin suhteessa paremmin.

Niin. Eli lyhyesti sanottuna ja karkeasti yleistäen johtajakoulutksen saaminen puolustusvoimissa ja hyvä tulotaso myöhemmin korreloivat keskenään, mutta ovat molemmat seurausta jostain muusta kuin toisistansa.

Varaan itselleni oikeuden olla RUK:n käynyt sossupummi.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eikös se yleensä niin ole, että ne fiksuimmat ja ahkerimmat yleensä valkkautuu sinne AUK:iin ja ne ketkä haluavat sitten päästä helpommalla valitsevat sen 6kk linjan. Poikkeuksia toki aina löytyy kummastakin porukasta mutta pääsääntöhän se on juuri näin. Yleensä nämä AUK-ihmiset sitten pärjäävät jatkossakin suhteessa paremmin.

No ei nyt niinkään. AUK:kkiin hakeutuu myös porukkaa jonka ainoa tavoite on päästä huutamaan ja komentamaan,toki pieni osa mutta kuitenkin.
 

J.Petke

Jäsen
Niin. Eli lyhyesti sanottuna ja karkeasti yleistäen johtajakoulutksen saaminen puolustusvoimissa ja hyvä tulotaso myöhemmin korreloivat keskenään, mutta ovat molemmat seurausta jostain muusta kuin toisistansa.

Juuri näin. Hienosti sanottu.

editoidaas hieman...:

Luultavasti AUK:ssa on kuitenkin vähemmän luusereita kuin 6kk remmissa fiksuja kavereita.
 
Eikös se yleensä niin ole, että ne fiksuimmat ja ahkerimmat yleensä valkkautuu sinne AUK:iin ja ne ketkä haluavat sitten päästä helpommalla valitsevat sen 6kk linjan. Poikkeuksia toki aina löytyy kummastakin porukasta mutta pääsääntöhän se on juuri näin. Yleensä nämä AUK-ihmiset sitten pärjäävät jatkossakin suhteessa paremmin.

Ei ainakaan omalla kohdalla pidä paikkaani. Omasta saapumiserästä mitä jätkiä näkee, niin molemmat kokelaat joita olen nähnyt intin jälkeen ovat "hanttihommissa", toinen muuttomiehenä ja toinen kaupan hyllyttäjänä. Aliupseereista sitten ei kovinkaan moni ole kyllä missään hienoissa hommissa, vaan suurin osa on ihan tavallisissa töissä. Muutenkin tuo yleistys on ihan perseestä. Ennemmin heittäisin oman arvion, että 10% AUKkiin lähtijöistä on niitä, jotka tietävät/ajattelevat AUKin olevan hyödyksi tulevaisuudessa (eli nämä ovat niitä fiksuja), 20% odottelee esim. koulun alkua ja on siksi vuoden, 70% ovat liian tyhmiä, laiskoja tai saamattomia tehdäkseen sen eteen, etteivät joutuisi AUKiin ja sinne joutumisen jälkeen kertovat kaikille ympäröiville ihmisille, etenkin 6kk miehille, että "natsoilla saa pillua ja rahaa".
 

Jämäpakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flyers
Olen maanantaina menossa Niinisaloon suorittamaan asevelvollisuuttani ja tuli näin viimeisillä hetkillä tyhmä kysymys liittyen Kelan maksamaan asumistukeen asepalveluksen ajalta.

Eli siis lieneekö Kelalle riittäviksi syiksi, että olen viimeiset 4 vuotta asunut pois vanhempien luota, vaikka pari viikkoa ennen palvelusta vaihdoin asuinpaikkaa Porista takaisin Tampereelle ja kalliimpaan asuntoon. Työt, jotka odottavat intin jälkeen ja muija, joka asuu saman katon alla.

Olen siinä uskossa, että tuossa olisi tarpeeksi syitä(yli 3kk pois porukoilta, tulevat työt) asumistuelle, mutta voin kaiketi olla väärässäkin.
 

StopTheRock

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen maanantaina menossa Niinisaloon suorittamaan asevelvollisuuttani ja tuli näin viimeisillä hetkillä tyhmä kysymys liittyen Kelan maksamaan asumistukeen asepalveluksen ajalta.

Eli siis lieneekö Kelalle riittäviksi syiksi, että olen viimeiset 4 vuotta asunut pois vanhempien luota, vaikka pari viikkoa ennen palvelusta vaihdoin asuinpaikkaa Porista takaisin Tampereelle ja kalliimpaan asuntoon. Työt, jotka odottavat intin jälkeen ja muija, joka asuu saman katon alla.

Olen siinä uskossa, että tuossa olisi tarpeeksi syitä(yli 3kk pois porukoilta, tulevat työt) asumistuelle, mutta voin kaiketi olla väärässäkin.

Ole vaan huoletta. Kyllä sä kaiken mahdollisen rahallisen tuen sieltä tulet saamaan. Mun mielestä homma menee juuri silleen, että jos on muuttanut 3kk aikaisemmin pois vanhempien luota, on oikeutettu tukeen. Sähän oot muuttanut jo 4 vuotta sitten ja vaihtanut vaan kämppää. Itse tein silleen vuosi sitten (2/10 saapumiserää olen) että muutin tyttöystävän kanssa yhteen intin jo alettua. PV kun katsoo sinun tällöin perustavan perheen, eli tukien saanti ja muutto ei vaatinut sitä 3kk aikaa ennen intin alkua. Tämänkin sain itseasiassa tietää vasta intin ensimmäisellä viikolla varuskuntamme sosiaalikuraattorilta, että tyttöystävän kanssa yhteenmuutto tukien saannin puolesta on mahdollista missä vain vaiheessa vaikka kesken inttiä. Muutenkin kannattaa käyttää hyväksi varuskunnan sosiaalikuraattorin palveluksia, itse kävin siellä milloin mistäkin syystä. Ensimmäisen kuukauden hoidin asuntoasioita, sitten kävin huvikseen avautumassa ja hajoilemassa ja viimeisinä parina kuukautena kävin selailemassa kuraattorin kanssa mollia ja laittamassa työhakemuksia sinne sun tänne.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös