Inttiin lähdössä?

• 1 239 337
  • 3 632

Andrew

Jäsen
Suosittelen kaikille intiin lähtijöille vapautuksen hakemista. Se on nykyisin helppoa. Miksi käyttää 6 kk elämästä jossain aivottomassa laitoksessa.

Suomi on ainoa Pohjoismaa missä on pakollinen armeija. Ruotsi on jo siirtynyt palkka armeijaan. Norjassa ja Tanskassa on pitkään ollut täysin vapaaehtoisuuteen perustuva asepalvelus ja nämäkin maat siirtyvät palkka armeijaan muutaman vuoden sisällä.

Suomella eikä muillakaan Pohjoismailla voi olla uskottavaa maanpuolustusta. Me olemme shakkinappuloita, kuten muutkin pienet maat, muut Pohjoismaat ovat tämän tajunneet, Suomessa ollaan tässäkin asiassa vähän hitaita!

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Siellä organisoidaan asioita, johdetaan omalla esimerkillä, selvitetään alaisten kysymyksiä ylemmiltä jne. Toisin sanoen johtajan tehtävään kuuluu todella paljon muuta kuin käskyttäminen. Jos alaisten pompottaminen on ykkösasia, on asiat huonosti "johtajalla".

Näinhän asia menee jos eletään "Strömsöössä" (sijaitsee muuten tuossa mökin naapurissa), mutta kun parikymppiset mukulat joutuvat/ saavat vastuun, reaktiot ovat monenlaisia. Itse olin tuon ikäisenä epävarma ja jälkeenpäin ajateltuna olin kokelaana varsin ikävä johtaja, sellainen jolla asiat olivat huonosti. Vasta kertausharjoituksissa ymmärsin homman idean, opin johtamaan ja junailemaan asioita oikeasti, muutos Lammiosta Koskelaan. Varusmiesjohtamiseen liittyy myös se mokaaminen, josta pitäisi oppia, eikä ajatella että asiat ovat lopullisesti huonosti.

Fernando

Jäsen
Suosikkijoukkue
los serranos
Ihmetyttää tää jengin antiarmeija meininki inttiin lähdettäessä, mä ainakin henk koht lähen kohottaa kuntoo ja laihtumaan enkä opettelemaan sotimaan. Jos opin sotimaan siinä ohella niin mikäpäs siinä...

Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Ihmetyttää tää jengin antiarmeija meininki inttiin lähdettäessä, mä ainakin henk koht lähen kohottaa kuntoo ja laihtumaan enkä opettelemaan sotimaan.

Ihan hyvä, jos pystyt tiputtamaan painoa intissä. Alokasaikana tuo saattaa olla vielä mahdollista (jos siellä edes juostaan enää tänä päivänä?), mutta koulutusaikana on jo niin suffelia, että paino vain nousee. Tai riippuu tietysti siitä, mitä olet menossa sinne tekemään? Mikään kunnon kohotus paika armeija ei ole, ellet sitten käy myös omatoimisesti samalla treenaamassa. Perus tykärinä (tykkimies) ei pääse kunto nousemaan.

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Puolustusvoimat harrastaa kyllä tuota propagandaa, että aliupseerikurssin käyneistä niin ja niin moni kuuluu parhaaseen tuloneljännekseen yms.. Toki varmasti paikkaansa pitäviä tietoja, mutta kyllä kai sen kaikki tajuavat, ettei tuo aliupseerikurssin käyminen ihmisen tuloja paranna. Ja vaikka vuoden intissä olinkin, en ala moralisoimaan niitä, jotka kokevat intin käymisen ajanhukkana ja laistavat tavalla tai toisella. Itse olen heittänyt yhtälailla hukkaan kaikki muutkin reilut parikymmentä elinvuottani, niin ei kai se yhden vuoden päälle sitten enää ole :D

J.Petke

Jäsen
Puolustusvoimat harrastaa kyllä tuota propagandaa, että aliupseerikurssin käyneistä niin ja niin moni kuuluu parhaaseen tuloneljännekseen yms..

Eikös se yleensä niin ole, että ne fiksuimmat ja ahkerimmat yleensä valkkautuu sinne AUK:iin ja ne ketkä haluavat sitten päästä helpommalla valitsevat sen 6kk linjan. Poikkeuksia toki aina löytyy kummastakin porukasta mutta pääsääntöhän se on juuri näin. Yleensä nämä AUK-ihmiset sitten pärjäävät jatkossakin suhteessa paremmin.

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Eikös se yleensä niin ole, että ne fiksuimmat ja ahkerimmat yleensä valkkautuu sinne AUK:iin ja ne ketkä haluavat sitten päästä helpommalla valitsevat sen 6kk linjan. Poikkeuksia toki aina löytyy kummastakin porukasta mutta pääsääntöhän se on juuri näin. Yleensä nämä AUK-ihmiset sitten pärjäävät jatkossakin suhteessa paremmin.

Niin. Eli lyhyesti sanottuna ja karkeasti yleistäen johtajakoulutksen saaminen puolustusvoimissa ja hyvä tulotaso myöhemmin korreloivat keskenään, mutta ovat molemmat seurausta jostain muusta kuin toisistansa.

Varaan itselleni oikeuden olla RUK:n käynyt sossupummi.

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

No ei nyt niinkään. AUK:kkiin hakeutuu myös porukkaa jonka ainoa tavoite on päästä huutamaan ja komentamaan,toki pieni osa mutta kuitenkin.

J.Petke

Jäsen
Niin. Eli lyhyesti sanottuna ja karkeasti yleistäen johtajakoulutksen saaminen puolustusvoimissa ja hyvä tulotaso myöhemmin korreloivat keskenään, mutta ovat molemmat seurausta jostain muusta kuin toisistansa.

Juuri näin. Hienosti sanottu.

editoidaas hieman...:

Luultavasti AUK:ssa on kuitenkin vähemmän luusereita kuin 6kk remmissa fiksuja kavereita.

Ei ainakaan omalla kohdalla pidä paikkaani. Omasta saapumiserästä mitä jätkiä näkee, niin molemmat kokelaat joita olen nähnyt intin jälkeen ovat "hanttihommissa", toinen muuttomiehenä ja toinen kaupan hyllyttäjänä. Aliupseereista sitten ei kovinkaan moni ole kyllä missään hienoissa hommissa, vaan suurin osa on ihan tavallisissa töissä. Muutenkin tuo yleistys on ihan perseestä. Ennemmin heittäisin oman arvion, että 10% AUKkiin lähtijöistä on niitä, jotka tietävät/ajattelevat AUKin olevan hyödyksi tulevaisuudessa (eli nämä ovat niitä fiksuja), 20% odottelee esim. koulun alkua ja on siksi vuoden, 70% ovat liian tyhmiä, laiskoja tai saamattomia tehdäkseen sen eteen, etteivät joutuisi AUKiin ja sinne joutumisen jälkeen kertovat kaikille ympäröiville ihmisille, etenkin 6kk miehille, että "natsoilla saa pillua ja rahaa".

Jämäpakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flyers
Olen maanantaina menossa Niinisaloon suorittamaan asevelvollisuuttani ja tuli näin viimeisillä hetkillä tyhmä kysymys liittyen Kelan maksamaan asumistukeen asepalveluksen ajalta.

Eli siis lieneekö Kelalle riittäviksi syiksi, että olen viimeiset 4 vuotta asunut pois vanhempien luota, vaikka pari viikkoa ennen palvelusta vaihdoin asuinpaikkaa Porista takaisin Tampereelle ja kalliimpaan asuntoon. Työt, jotka odottavat intin jälkeen ja muija, joka asuu saman katon alla.

Olen siinä uskossa, että tuossa olisi tarpeeksi syitä(yli 3kk pois porukoilta, tulevat työt) asumistuelle, mutta voin kaiketi olla väärässäkin.

StopTheRock

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen maanantaina menossa Niinisaloon suorittamaan asevelvollisuuttani ja tuli näin viimeisillä hetkillä tyhmä kysymys liittyen Kelan maksamaan asumistukeen asepalveluksen ajalta.

Eli siis lieneekö Kelalle riittäviksi syiksi, että olen viimeiset 4 vuotta asunut pois vanhempien luota, vaikka pari viikkoa ennen palvelusta vaihdoin asuinpaikkaa Porista takaisin Tampereelle ja kalliimpaan asuntoon. Työt, jotka odottavat intin jälkeen ja muija, joka asuu saman katon alla.

Olen siinä uskossa, että tuossa olisi tarpeeksi syitä(yli 3kk pois porukoilta, tulevat työt) asumistuelle, mutta voin kaiketi olla väärässäkin.

Ole vaan huoletta. Kyllä sä kaiken mahdollisen rahallisen tuen sieltä tulet saamaan. Mun mielestä homma menee juuri silleen, että jos on muuttanut 3kk aikaisemmin pois vanhempien luota, on oikeutettu tukeen. Sähän oot muuttanut jo 4 vuotta sitten ja vaihtanut vaan kämppää. Itse tein silleen vuosi sitten (2/10 saapumiserää olen) että muutin tyttöystävän kanssa yhteen intin jo alettua. PV kun katsoo sinun tällöin perustavan perheen, eli tukien saanti ja muutto ei vaatinut sitä 3kk aikaa ennen intin alkua. Tämänkin sain itseasiassa tietää vasta intin ensimmäisellä viikolla varuskuntamme sosiaalikuraattorilta, että tyttöystävän kanssa yhteenmuutto tukien saannin puolesta on mahdollista missä vain vaiheessa vaikka kesken inttiä. Muutenkin kannattaa käyttää hyväksi varuskunnan sosiaalikuraattorin palveluksia, itse kävin siellä milloin mistäkin syystä. Ensimmäisen kuukauden hoidin asuntoasioita, sitten kävin huvikseen avautumassa ja hajoilemassa ja viimeisinä parina kuukautena kävin selailemassa kuraattorin kanssa mollia ja laittamassa työhakemuksia sinne sun tänne.

Suosikkijoukkue
JypFabun poliittinen ideologia
Omasta saapumiserästä mitä jätkiä näkee, niin molemmat kokelaat joita olen nähnyt intin jälkeen ovat "hanttihommissa", toinen muuttomiehenä ja toinen kaupan hyllyttäjänä.

Omalta kohdalta vahva eri. Meidän komppanian RUKin käyneistä kolme on lakimiehiä, yksi DI, yksi inssi ja yksi kauppasurkean käynyt. Koko porukasta yksi oli selkeä vatipää ja sotahullu joka asui jossain pitkospuiden päässä ja ilmeisesti halusi lusia vuoden ettei tarvitse jatkaa sukutilalle lannanluontia. Muista ei ole mitään havaintoa, mutta fiksun oloisia kavereita olivat.

Suosikkijoukkue
Jokerit, Philadelphia Flyers
Taidan itse sitten olla poikkeustapaus, mutta olen oikein mielelläni inttiin menossa ja RUK on tavoitteena.

Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Taidan itse sitten olla poikkeustapaus, mutta olen oikein mielelläni inttiin menossa ja RUK on tavoitteena.

No eihän tuossa paikassa ole oikeasti mitään kamalaa, oppii elämään erilaisten ihmisten kanssa ja myös omatoimisuutta pystyy parantamaan (pääsee sieltä mamman helmoista vähän kokeilemaan omia siipiään, kun sinne kuitenkin pääsee aina takaisin). On kuitenkin ainutlaatuinen elämänkokemus, joten turha sen kanssa on hajottaa päätään.

Jos lähdet tuollaisella asenteella liikkeelle, on kaikki oletettavasti helpompaa verrattuna siihen, jos lähtisi valmiiksi jo kauhea vitutus päällä. Alokasaikana tsemppaat täysiä ja et laiskottele, niin eiköhän tuo RUK voi olla ihan mahdollinen kohdallasi.

anatsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thrashers
Mistäs helkatista minä rokotuskortin tässä nyt vetäsen? Onko se pakollinen, kun ei oikein löydy mistään ja mitään hajua ei ole, että olis edes koskaan annettu?

Kaikki muut suht tarpeelliset on tai menen nyt ostamaan.

Kannattaako muuten ottaa omia t-paitoja mukaan? Jos näin, niin millaisia ne saa olla?

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Mistäs helkatista minä rokotuskortin tässä nyt vetäsen? Onko se pakollinen, kun ei oikein löydy mistään ja mitään hajua ei ole, että olis edes koskaan annettu?
Muistaakseni sillä ei tehnyt yhtään mitään. Sitä paitsi firma keksii kyllä keinot, jos heidän on saatava tietää saamasi rokotukset. Ota löysin rantein vaan.
Kannattaako muuten ottaa omia t-paitoja mukaan? Jos näin, niin millaisia ne saa olla?
Minä en käyttänyt koskaan mitään omia vaatteita intissä. Jos harrastat liikuntaa vapaa-ajalla, saatat ehkä haluta käyttää omia urheiluvaatteita. Aivan sama, minkälaisia omat vaatteesi ovat; jos ne näkyvät muuten kuin urheillessa (jos on annettu lupa pitää omia kamppeita treenatessa) valitusta tulee aina. Armeijan kamoilla pärjää kuitenkin täysin.

Tulikin hauska anekdootti mieleen näistä loputtomista varustekyselyistä. Meillä ErUuKoo:ssa eräs upseerioppilas kysyi nohevana taistelijana Reserviupseerikoulun varapäälliköltä, saako lenkkeillessä käyttää omia lenkkareita, kun varapäällikkö piti meille oppituntia ja halusi tietää onko meillä jotakin kysyttävää.
Tarviiko passia ottaa mukaan kun kerta ajokortti ja kela-kortti pitää jo ottaa mukaan?
Ei tarvitse. Kunhan on joku henkkari.

Viimeksi muokattu:

Sic

Jäsen
Tarviiko passia ottaa mukaan kun kerta ajokortti ja kela-kortti pitää jo ottaa mukaan? Varusmies 2010 -oppaassa ei ainakaan ole mainittu että pitäs passi ottaa, mut joissaki listoissa seki näkyny.

Ja mikäs tää lukko kuivauskaappia varten on? Pitääkö mukamas ite ottaa tuo mukaan.

Viimeksi muokattu:

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen

Kaikki muut suht tarpeelliset on tai menen nyt ostamaan.

Minulla ei ollut rokotuskorttia kun menin Kajaannin I/08, eikä sitä siellä edes missään vaiheessa kyselty. Yhdellä kymmenestä se ylipäätään taisi olla mukana, joten ei kannata stressata siitä. Hyvillä mielin voit mennä ilman sitä, etkä varmasti ole ainut jolta se puuttuu.

Etenkin näin kesällä omilla t-paidoilla ei tee oikeastaan mitään. Voit käyttää niitä vapaa-ajalla varuskunnan kuntosalilla, mutta et oikeastaan missään muualla. Ensimmäiseen kahteen viikkoon tuota vapaa-aikaa ei juurikaan mahdu ja se vähäinenkin vapaa-aika menee yleensä tupakavereihin tutustuessa. Suosittelen jättämään omat t-paidat kotiin ja tuomaan niitä sitten tarvittaessa lomilta mukanaan.

julle-jr

Jäsen
Kuten sanottua, päällysvaatteidena alla voit pitää mitä tahansa omia vaatteita, kunhan ne eivät näyt päälle päin. Eli jos esimerkiksi varustukseksi määrätään villapaita, voit pitää alla omaa t-paitaasi, eikä sillä ole väliä millainen se on, se ei saa näkyä kuitenkaan päälle. Kesällä varustus on yleensä sen verran kevyt, että oma t-paita voi olla vaikeaa piilottaa päällysvaatteiden alle. Jos esimerkiksi tulee tilanne, että päällystakki täytyy riisua sisälle mentäessä ja alla on vain oma t-paita, niin luultavasti lähdet juosten hakemaan valtion virallista t-paitaa kaapistasi jne. Ideana siis on, että joukolla johon kuulut, on aina palveluksen ollessa käynnissä samannäköinen varustus päällä. Jos tykkäät esimerkiksi nukkua t-paita päällä, voi oma paita ehkä siinä tarkoituksessa olla ihan ok, mutta muuten vapaa-ajallakin täytyy pitää valtion virallisia vaatteita päällimmäisenä (pl. esimerkiksi kuntosali tms.).

Viimeksi muokattu:

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Jos esimerkiksi tulee tilanne, että päällystakki täytyy riisua sisälle mentäessä ja alla on vain oma t-paita, niin luultavasti lähdet juosten hakemaan valtion virallista t-paitaa kaapistasi jne.
Meillä ainakin kaikki istuivat takit päällä, jos kaikilla ei ollut samanlaisia paitoja takin alla. Kaveri poolossa sai arvostusta muilta kesähelteillä oppitunneilla.

AUK:n alussa kesän lopulla olimme oppitunnilla pooloissa, vaikka aurinko porotti ulkona. Tunnin jälkeen kouluttaja poistutti meitä kasarmin edessä olevaan ylämäkeen, koska poolo oli aivan väärä varuste siinä säässä.

Ah, niitä aikoja.

anatsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thrashers
No niin. 23 tuntia palvelukseenastumiseen.

Nyt on kaikki hankittuna. Aamulla vielä optikolta näköpapereita matkaan, kun jostain luin, että olisi hyvä olla matkassa. Mites nuo kengät? Saako omia lenkkareita viedä? Jos saa, niin kannattaako se suoraa paukauttaa lenkkarit jalassa kasarmille? Sehän olisi käytännöllisempää. Itselläni siis virhe askelmassa ja penikkatauti, niin omat pohjalliset olisivat melkeinpä välttämättömyys. Toki minä firman kengilläkin jonku matkan taivallan, mutta sitten alkaakin jo kirurgin veitsi häämöttää.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy