Inttiin lähdössä?

  • 1 218 764
  • 3 574

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minä olen menossa 2/11 erässä Parolaan ja minäkin olen miettinyt sotilaspoliisiksi ryhtymistä. Milläköhän prosentilla siksi haluavat pääsee sinne ja mitä vaatimuksia siinä on?
Prosenteista en tiedä, mutta tärkein vaatimus on, että on tyhmempi kuin tykkimies.
 

Kole13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kutsunnoissa on näytetty pojille ilmeisesti mehukas spol-video jota kuulemma nykyään näytetään kovasti kutsunnoissa, joka saapumiserästä ainakin puolet on näköjään ryhtymässä sotilaspoliisiksi.

Omista kutsunnoista on niin kauan aikaa, että en muista mitä videoita siellä näytettiin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä olen menossa 2/11 erässä Parolaan ja minäkin olen miettinyt sotilaspoliisiksi ryhtymistä. Milläköhän prosentilla siksi haluavat pääsee sinne ja mitä vaatimuksia siinä on? Entä missä vaiheessa tuo pitäisi päättää, jos sotilaspoliisiksi halajaa.

Heh itsekin tätä mietin, että missä vaiheessa on meno muuttunut, kun kaikki haluavat eivät pääsisi sotilaskoiraksi. No kai se portilla seisominen on sitten kivaa :)
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Kutsunnoissa on näytetty pojille ilmeisesti mehukas spol-video jota kuulemma nykyään näytetään kovasti kutsunnoissa, joka saapumiserästä ainakin puolet on näköjään ryhtymässä sotilaspoliisiksi.
Samaa mietin itsekin. Mistä mahtaa moinen spolmania iskostua nuorten miesten ajatuksiin?

Saahan siinä SP-hihamerkin myötä valtuudet vallankahvaan heti palveluksen alussa. Ei tarvitse arvomerkkejä ja auktoriteetteja kunnioittaa, kun tilanteen tullen pääsee spollena laittamaan porukkaa ojennukseen. Monelle tämä on ihan oikeasti mieltä ylentävää ja iso houkutin spol-koulutukseen. Harvemmin sitä rivisotilas voi kävellä alikersantin yli, mutta sotilaspoliisille se ei ole ongelma.

Toki koulutus tarjoaa myös jotain avuja siviilielämän hommiin ja toisaalta harvemmin tarttee leireillä ryömiä. Miinuksena sitten lukematon määrä kinkkuja sekä 9kk palvelus. Eikä tosiaan miehistön keskuudessa mikään pidetty ihmislaji.
 

Random Hero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse astun palvelukseen Satakunnan Lennostoon maanantaina, onko ketään muita tulossa Pirkkalaan päin? Itselle napsahtaa 98% varmasti vähintään 9kk kakku, joka hieman kiristelee jo tässä vaiheessa. Käsittääkseni noin puolet alokkaista "erikoistuvat" spolleiksi, toivottavasti en itse kuitenkaan. Palvelukseen astuminen ei jännitä oikeastaan yhtään, mutta vituttaa sitäkin enemmän... Voisin ennustaa että Satunnainen Sankari tulee hajoamaan useaan otteeseen seuraavan vuoden aikana!
 

korvahiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP (Flyers, D)
Tasan viikko siis vielä odottelua. Odotus on vähän jo tuskaista, kun ei käytännössä saa mitään enää aikaan. Ei sitä lenkillekään enää kannata lähteä ja lihaskunnossakaan tuskin mitään muutosta saa aikaan viikossa. Jäällä käyn vähän höntsäilemässä kuten kävisin muutenkin.

Katselin tuossa vähän noita Santahaminan eri komppanioita. Ei kyllä mitään käsitystä saanut muodostettua, että mikähän noista olisi sellainen sopivan vaativa ja paljon antava kokemus. Spolleiksi tosiaan moni kaveri tuntuu haluavan, mutta tuskin kukaan intin jo käynyt sitä suosittelee. Kuulemma aika vihattuja nuo omien kyttääjät. 12kk olisi aika jees, ehkä se sitten on auk/ruk. Kuskiksi en oikein haluaisi, kuulostaa aika sluibailulta.

Eli voisiko joku vähän selventää järkikielelle noita 1., 2. ja 3. jääkärikomppaniaa sekä tukikomppaniaa? Sotilaspoliisikomppanian ja kuljetuskomppanian uskoisin käsittäväni nimienkin perusteella. Ja mihin noista sijoitetaan eniten porukkaa, mihin joutuu ns. jämät, jotka ei osaa itse ehdottaa mitään mihin haluaisi?

Alkaa tässä vähän viime tingassa kiinnostamaan nuo jutut...

E: Kuulemma enää ei oikein pystykään vaikuttamaan siihen, mihin komppaniaan sijoitetaan, vaan se kerrotaan heti ensimmäisenä päivänä ja on siis varmaan päätetty jo. Kutsunnoissa olisi varmaan pitänyt sanoa se komppania, johon haluaa, mutta omat perustelut "Miksi Santahamina?"-kysymykseen oli: "Kaupunki olosuhteissa taistelu vaan kiinnostaa enemmän kuin mitä metsässä sotiminen." Ja pääsin Santahaminaan, en nyt välttämättä tuon takia. Monelta vähän suuremmalta kaverilta oli heti kysytty halukkuutta spol-koulutukseen ja varmaan ne sinne menevätkin, elleivät osanneet sanoa EI!
 
Viimeksi muokattu:

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No minä en olekaan millään lailla haukkunut muita koulutushaaroja toisin kuin sinä:

No enhän minäkään haukkunut.Pientä kuittailua koirille pitääkin harrastaa. Lähinnä ihmettelin miten tuo Spolleksi haluaminen on niin kovassa huudossa?

Saahan siinä toki huudella jopa kokelaille heijastimen väärästä asennosta + on tainnut olla kyllä melko raflaava esittelyvideo kutsunnoissa. Olikohan siinä videossa portilla partiointia kun toiset lähtevät/tulevat lomilta, sitähän se taitaa pääasiassa olla.
 

weean

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
+ on tainnut olla kyllä melko raflaava esittelyvideo kutsunnoissa. Olikohan siinä videossa portilla partiointia kun toiset lähtevät/tulevat lomilta, sitähän se taitaa pääasiassa olla.

Voisin kuvitella kyseisen videon olevan tässä.

Omat kokemukset sotilaspoliisien varusmiespalveluksesta ovat rajalliset, mutta sen verran olen päätellyt että rekryvideoa on romantisoitu jopa puolustusvoimien mittapuulla melko runsaasti. Arki voi olla karua jos tuo on se minkä perässä hommiin pyrkii. Vaikka niinhän se tietenkin oikeastaan on hommissa kuin hommissa.

On kuitenkin sanottava että omassa palveluspaikassani sotilaspoliisit käyttäytyivät portillakin asiallisesti, ja hoitivat oman tehtävänsä nopeasti ja ilman ylimääräisyyksiä.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Voisin kuvitella kyseisen videon olevan tässä.

Omat kokemukset sotilaspoliisien varusmiespalveluksesta ovat rajalliset, mutta sen verran olen päätellyt että rekryvideoa on romantisoitu jopa puolustusvoimien mittapuulla melko runsaasti. Arki voi olla karua jos tuo on se minkä perässä hommiin pyrkii. Vaikka niinhän se tietenkin oikeastaan on hommissa kuin hommissa.

On kuitenkin sanottava että omassa palveluspaikassani sotilaspoliisit käyttäytyivät portillakin asiallisesti, ja hoitivat oman tehtävänsä nopeasti ja ilman ylimääräisyyksiä.

Aika rankalla kädellä kyllä suolattu tuo video.

Toivottavasti ketään ei oikeasti luule että se on tuollaista.

Ei minullakaan nyt mitään kovin pahaa sanottavaa ole. Ylimääräinen pätemisentarve katoaa kuitenkin aamujen vähetessä. Omalla kohdalla huonoimmat kokemukset olivat kahdesta nuoremman saapumiserän naispuolisesta spollesta. Aina oli jokin huonosti, pidettiin portilla asennossa vesisateessa, kokelaita seisotettiin heijastisulkeisissa jne.. Pätemisentarve oli melko jäätävää.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Aika rankalla kädellä kyllä suolattu tuo video.

Toivottavasti ketään ei oikeasti luule että se on tuollaista.

Ei minullakaan nyt mitään kovin pahaa sanottavaa ole. Ylimääräinen pätemisentarve katoaa kuitenkin aamujen vähetessä. Omalla kohdalla huonoimmat kokemukset olivat kahdesta nuoremman saapumiserän naispuolisesta spollesta. Aina oli jokin huonosti, pidettiin portilla asennossa vesisateessa, kokelaita seisotettiin heijastisulkeisissa jne.. Pätemisentarve oli melko jäätävää.

Melkoinen video oli kyllä. Näytti lähinnä elokuvalta :D

Minulla ei ainakaan ole pätemisen tarvetta, mutta olisi vain kiva saada joku vähän erilainen kokemus, kuin perus metsäsissi, niitä on kuullut jo ihan tarpeeksi veljiltä. :)
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Omalla kohdalla huonoimmat kokemukset olivat kahdesta nuoremman saapumiserän naispuolisesta spollesta. Aina oli jokin huonosti, pidettiin portilla asennossa vesisateessa, kokelaita seisotettiin heijastisulkeisissa jne.. Pätemisentarve oli melko jäätävää.
Erittäin harvinaista tuollainen. Omana aikanani en muista edes kuulleeni mitään vastaavaa. Ei tuollainen päteminen kuulu oikein kuvaan.

Toisaalta portilla olevien spollien tehtäviin ymmärtääkseni kuuluu tsekata, että portista ulos ei mene varusmiehiä niin sanotusti väärissä varusteissa. Lähinnä sellaiseen luulisi olevan aihetta puuttua, jos joku lompsii portista lomille lätsä takaraivolla ja takki auki tms. En sitten tiedä, jos spolleille on jossain annettu ohjeeksi kontrolloida että joka iltalomalaisella on heijastin völjyssä, mutta epäilen suuresti.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En edes muistanut mutta kyllä tuosta heijastimesta taidettiin aika usein huomauttaa jos sellaista ei ollut mukana. Toisaalta ihan ymmärrettävää, kun tummissa asuissa liikutaan talven pimeillä.
 

HIFK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL, Barcelona, Miami Heat
Tuli tuossa mieleen, että kun oma inttireissuni ei mennyt millään tavoin edes hyvin, niin olisin kiinnostunut noista rauhanturvahommista. Onko tuo asepalvelus ainoa mittari, mitä käytetään valinnoissa? Siis jos ei mitään rikkomuksia ole, tms. Vai otetaanko millään tavoin huomioon muuttuneet olesuhteet, valmius, tms?
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Voisin kuvitella kyseisen videon olevan tässä.

Aiheesta hieman ohi, mutta olipa tyhmiä venäläisiä (noh, niitähän ne oli). Spollet karauttavat rakennukselle parilla pasilla ja mustamaija saattaa pillit vinkuen. Sitten ikkuna pommilla sisään, ovista sivuleikkurilla läpi ja Родина-puolustujan havahtuvat vasta, kun ovi runnotaan sisään ja flashbangia lentää huoneeseen.

No joo, ihan hyvä mainosvideo ei siinä mitään. Joskin tuossa kuvitteellisessa tilanteessa luulisi nuo keikat hoitavan esim. Utin porukat tai Karhu-ryhmän, ei perusvahtispollet.
 

tutzba

Jäsen
Tuli tuossa mieleen, että kun oma inttireissuni ei mennyt millään tavoin edes hyvin, niin olisin kiinnostunut noista rauhanturvahommista. Onko tuo asepalvelus ainoa mittari, mitä käytetään valinnoissa? Siis jos ei mitään rikkomuksia ole, tms. Vai otetaanko millään tavoin huomioon muuttuneet olesuhteet, valmius, tms?

Täältä löytyy valintakriteerit.
 
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Maanantaina olisi Kajaaniin lähtö ja pioneeriksi laittoivat kutsunnoissa merkintää. Saapahan sitten nähdä, että minne sitä lopulta joutuu. Ihan innolla ainakin vielä olen lähdössä, mutta katsotaan miltä se homma alkaa siellä maistumaan. Toiveena olisi olla 6 tai 9kk ja sitten syksyllä jonnekkin opiskelemaan. Vuosi tuntuu vähän turhan pitkältä ainakin omaan mieleeni. Letinkin eilen jo ajoin pois ja täytyy sanoa, että jo on ikävä... Näytän melkoiselta urpolta ilman lettiä :D
 

Kece

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampa
Maanantaina olisi Kajaaniin lähtö ja pioneeriksi laittoivat kutsunnoissa merkintää.

Itellä tulee pian puoli vuotta täyteen reservissä. 1/10 erä ja myöskin Kajaani, en tosin pioneeri ollut vaan KRHK:ssa tuli 6kk vietettyä. Muista yksiköistä en tiedä, mutta ainakin meillä oli suht tiukkaa varustuksen suhteen. Esim. taistelusandaaleilla ei saanut kulkea käytävillä, ellei suihkuun ollut menossa tai valtion viralliset verkkarit olleet päällä.

Täällä ollut puhetta, että ei kannata omia vaatteita ottaa poislukien sukat ja bokserit. Kajaaniin kun kerta menet niin suosittelen hieman toista. Kannattaa ottaa ainakin pari omaa t-paitaa ja sisäpelikengät, nimittäin Heikinhallissa saa/sai pitää omia vaatteita myös intin liikuntasessioiden aikana(ainakin me saatiin) ja toki jos haluaa käydä illalla pelaamassa säbää tai puntilla, ei tarvi hikoilla kaikkia intin t-paitoja heti. Kuitenkin voi tulla aikoja jolloin varusvaihtoon ei pääsekään.

Omasta inttiajasta voisin kertoa sen, että nopeeta meni! 6kk tosiaan paha nakki ollut. Tosin voi johtua myös siitä, että sain luultavasti yksikön helpoimmat hommat. Alunperin hain tekakuskiksi mutten päässyt, sitten heitinmieheksi, en päässyt siihenkään hommaan. Lopulta huoltojoukkueen itkk-ampujaksi laittoivat. Aluksi vitutti, mutta kun tajusi myöhemmin mikä tuuri kävi, niin ei voi muuta kuin olla tyytyväinen.
Okei, itko painaa vitusti, mutta kuitenki pysty nakittaa pari jamppaa jeesaamaan jos siltä tuntui ja kun ei edes lumessa sitä tarvinnu raahata niin aika pieni paha se oli. Intin aikana en kaivanu yhtään poteroa, en mennyt yhteenkään nyrkkiin, päivällä ei tarvinnu mennä vartioon kun itkolla piti olla, sai matkustaa rasin/masin hytissä ja tietysti se, että huoltojoukkueessa ei todellakaan nälkä päässyt yllättämään.

Eli jos haluatte helpot hommat, niin hakekaa huoltojoukkueeseen: ei tarvi muuten tetsata kovinkaan paljoa. Ja muutenkin hyvä asenne tärkeä niinkuin täällä sanottu, monesti, ihan vitun monesti siellä vituttaa, mutta jälkeenpäin niitäkin muistelee ihan hyvällä!
 

Hanhi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, AS Roma
Voisin kuvitella kyseisen videon olevan tässä. .

Voisin kuvitella, että edes hieman tämän suuntaista menoa on Kaartin Jääkärirykmentissä, eikä niinkään pelkästään sotilaspoliiseilla ympäri Suomen. Mene ja tiedä. Ei ainakaan pitäisi olla samanlaista metsässä rämpimistä kuin muualla (P-kauden jälkeen)

Itse olin parolassa (tykkimiehenä) ja yksi viikonloppu pelkästään asutuskeskustaistelua, pelkästään omassa kasarmirakennuksessa, oli ihan hauskaa vaihtelua :)
 

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
Voisin kuvitella, että edes hieman tämän suuntaista menoa on Kaartin Jääkärirykmentissä, eikä niinkään pelkästään sotilaspoliiseilla ympäri Suomen. Mene ja tiedä. Ei ainakaan pitäisi olla samanlaista metsässä rämpimistä kuin muualla (P-kauden jälkeen)

Itse olin parolassa (tykkimiehenä) ja yksi viikonloppu pelkästään asutuskeskustaistelua, pelkästään omassa kasarmirakennuksessa, oli ihan hauskaa vaihtelua :)

Meillä spol-miehistö sai unohtaa metsässä rämpimisen heti P-kauden jälkeen. Spol Alikit saatiin tetsata koko ensimmäiset puoli vuotta. Koulutukseen kun kuuluu olla ryhmäjohtaja niin missäs muualla sitä "oppii" johtamaan kuin Taipalsaaren puskissa? Siistejä hommia on kyllä tarjolla tupla-ja triplakinkkujen lomassa! Ollaan mm. harjoiteltu taistelua terroristeja vastaan Voikkaan vesilaitoksella ja harjoiteltu tilanteita tyhjissä kasarmeissa joissa kimppuun käydään nyrkein ja potkien. Ei ihme että 20% omasta aukistani päätyi metroon töihin ja toiset 20% armeijan leipiin. Laittakaa YV:tä jos haluatte kysyä lisää spol-hommista.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En edes muistanut mutta kyllä tuosta heijastimesta taidettiin aika usein huomauttaa jos sellaista ei ollut mukana. Toisaalta ihan ymmärrettävää, kun tummissa asuissa liikutaan talven pimeillä.

Ysiykkösten kanssa heijastin jalassa oli pakollinen aina pimeällä. Lomapuvun eli loppuaikana nollavitosten kanssa "talviaikaan" käytettiin aina heijastinta,päivälläkin.

Herrajumala,siitähän olisi varmaan saanut pamppua ja putkaa jos olisi kokonaan unohtunut. Yleensä narinaa tuli heijastimen väärästä paikasta jalassa.
 

Baldrick

Jäsen
Joo maanantaina lähtö Keuruulle pioneerin hommiin. Kotio tuli kirje, jonka unohdin ja siinä luki, että pitää palauttaa 13.12 mennessä. Avasin sen pari viikkoa sitten :)

Nyt muuten semmonen hommeli mielessä, että olen korkeassa kuumeessa jne. niin mitenkähän mun lähdön laita tapahtuu? Onko mun pakko mennä linkkii kuolemaa vai voiko ottaa lääkäriltä parin päivän lykkäyksen? Siis jos nyt satun vielä maanantaina kipeänä olemaan.
 

Simba

Jäsen
Itse astun palvelukseen Satakunnan Lennostoon maanantaina, onko ketään muita tulossa Pirkkalaan päin? Itselle napsahtaa 98% varmasti vähintään 9kk kakku, joka hieman kiristelee jo tässä vaiheessa. Käsittääkseni noin puolet alokkaista "erikoistuvat" spolleiksi, toivottavasti en itse kuitenkaan. Palvelukseen astuminen ei jännitä oikeastaan yhtään, mutta vituttaa sitäkin enemmän... Voisin ennustaa että Satunnainen Sankari tulee hajoamaan useaan otteeseen seuraavan vuoden aikana!

Tervetuloa vaan. Itse olen nyt kaksi viikkoa pyörinyt Pirkkalassa. 3 viikkoa olen ensin laivueessa ja sen jälkeen pitäisi teitä aloikkaita olla paimentamassa. Sen jälkeen pääseekin takaisin omiin hommiin loppupalveluksen ajaksi. 1. joukkueessa tulen olemaan, että jos sukunimesi on aakkosten alkupäästä, niin varmasti tavataan. Ihan mukava paikka tuo Pirkkala on, tosin välillä on olo kuin olisi eläintarhaan tullut kun Halliin vertaa. Tosin eiköhän se tuosta rauhoitu, kun vanhat lähtevät pois.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Se olis sitten itsellänikin edessä astuminen armeijan harmaisiin ensi viikon maanantaina. Vekaralle käy oma tieni. Jotenkin hassu fiilis, kun koko ajan on tuo armeija tuntunut niin kaukaiselta ajatukselta ja nyt yhtäkkiä se alkaakin ensi viikolla. No eiköhän siellä ihan mukavaa ole, katsellaan mitä tuleman pitää.

Semmoinen kysymys nyt tuli mieleen, kun käyn tässä viikonlopun aikana leikkauttamassa hiukset, kuin lyhyeksi ne nyt pitää vetää? Ihan sängelle vaan vai voiko siihen vähän jättää hiuksia päälakea peittämään? Ja toinen kyssäri koskee sitten rannekelloa. Eikös sen saa pitää kädessä vai onko siihenkin olemassa jotain säädöksiä.
 

Ritarisydän

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Philadelphia Flyers, Real Madrid
Semmoinen kysymys nyt tuli mieleen, kun käyn tässä viikonlopun aikana leikkauttamassa hiukset, kuin lyhyeksi ne nyt pitää vetää? Ihan sängelle vaan vai voiko siihen vähän jättää hiuksia päälakea peittämään? Ja toinen kyssäri koskee sitten rannekelloa. Eikös sen saa pitää kädessä vai onko siihenkin olemassa jotain säädöksiä.

Mikäli oikein muistan, yleisessä palvelusohjesäännössä sanotaan, että hiukset eivät saa mennä korvien eikä silmien päälle. Myös niskasta sanottiin jotain, mutta en muista mitä. Rannekelloa saa tai ainakin meillä Viestirykmentissä sai pitää vaikka 24/7, ja itse ainakin koin kellon kovin hyödylliseksi intissä. Ei muuta kun tsemppiä sitten vaan! Itselläni intti loppuu huomenna :D
 

HIFK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL, Barcelona, Miami Heat
Täältä löytyy valintakriteerit.

Joo, tuon olen lukenutkin pariin kertaan, mutta tuntuu vain jotenkin tyhmältä, kun tuossa lukee että käy tyydyttävä/tyydyttävä, kun ainakin mitä itse kattelin noita listoja eri operaatioihin lähtevistä eri aikoina, niin eipä yhtään normijääkäriä tullut vastaan. Afganistaniin alin arvo oli kersantti ja niitäkin muutama.

Vähän että mistähän tuon kersantin/ylikin arvon sitten oikein pieraisee yhtäkkiä? Muutenkin vähän turha juttu, kun tuota rauhanturvaamishommaa mainostetaan monissa lehdissä, esim. Hesarissa ja Turkkarissa. Aivan kuin se olisi jokin yleinen työhakemus, johon monet voivat päästä. Fakta kuitenkin on aika lailla toisenlainen. Afganistaniinkin pääsee lähinnä sellaisia henkilöitä, jotka ovat jotain kouluttajia varsukunnissa tai sitten harrastavat jotain reservitoimintaa. Normijampoilla ja rivimiehillä ei hirveästi tuonne ainakaan oman ymmärryksen mukaan ole asiaa, vaikka motivaatiota olisikin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös