Inttiin lähdössä?

• 1 239 383
  • 3 632

Cassu

Jäsen
Eipä sitä enää ressaa kuntotesteistä. Näin naisena ehkä tavoitteet on olleet liian korkealla. Jospa vaan nollaisi pään ja alkaisi nauttia lopusta siviiliajasta. Palaan kertomaan, koska potkivat pihalle :) Tsemppiä muillekkin lähtijöille! Se on loppuviimeen lyhyt aika ihmiselämässä..

PS. Mä haluan spolliksi

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eipä sitä enää ressaa kuntotesteistä. Näin naisena ehkä tavoitteet on olleet liian korkealla. Jospa vaan nollaisi pään ja alkaisi nauttia lopusta siviiliajasta. Palaan kertomaan, koska potkivat pihalle :) Tsemppiä muillekkin lähtijöille! Se on loppuviimeen lyhyt aika ihmiselämässä..

PS. Mä haluan spolliksi

Taitaa tuo olla melkein kaikille naisille sama homma. Ja kyllähän intissä nyt yleisesti vaaditaan naisilta hieman enemmän mutta ei siitä mitään stressiä kannata ottaa. Tuskimpa potkivat jos motivaatiosi nyt on edes välttävässä kunnossa. Lyhyt aikahan se on ja varmasti saa ainakin muutaman elinikäisen hyvän kaverin ja paljon kokemuksia joita ei muualta saa.

Ja tuohon viimeiseen.. Vuhvuh!! Kukaan ei halua sotakoiraksi,kissatkin nauraa niille.

Lohipoika

Jäsen
Vartiohommista sen verran, että suosittelen kaikille tuleville sotilaspoliiseille pysymään hyvissä väleissä komppanian kirjurin kanssa. Kyseinen nollataulu nimittäin tekee vartiolistat, eli päättää missä vietät aikasi kun vartionakkula napsahtaa. Suosittelen Tolkkisten varastoa Porvoossa tai Santiksen porttia.

Kirjuri todellakin oli tämän spollen paras kaveri kasarmilla (II/08, hähää, te tulitte meidän tilalle). Ekoilla kerroilla mentiin, minne pistettiin, mutta sitten hän väsähti tähän hommaan ja kysyi, minne haluaisin. Parhaimmat paikat ovat pressanlinnalla, vaikka polvet väsyy siitä seisomisesta, mutta päivät pitkä pelattiin Pro Evolution Socceria ja katottiin leffoja/Simpsonit ja yleensä päästiin tunniksi kaupungille täydentämään varastoja (lisäksi pressanlinnalla saa mahtavia muistoja halosista, lipposista ja kavereista), mutta ehdottomasti mahtavin vartipaikka on saaren kiertovartio, mutta sinne ei pääse ilman intin ajokorttia, jonka voi ajaa P-kauden aikana (suosittelen, helpottaa) ja varsinkin päiväkierto (yö huoltaa kaikki autot ja sekoittaa päivärytmin, mikä vituttaa viikonloppulomilla). Minä pääsin kokemaan jokaisen vartiopaikan, joten osaan sanoa, mikä on paras. Tolkkinen on myös rento paikka, mutta sinne kannattaa tuoda reilusti omaa evästä, koska on ainoa paikka, josta ei pääse ostoksille. Jostain kumman syystä intissä tekee kovasti mieli karkkia ja limua.

Ja tuohon viimeiseen.. Vuhvuh!! Kukaan ei halua sotakoiraksi,kissatkin nauraa niille.

Kateellisten panettelua. Spollet pääsee ampumaan normaalien lisäksi pistooleilla ja haulikoilla ja muutenkin palvelus on paljon helpompaa (=vähemmän hajottavaa): leireillä sisäyöpymiset, suihku ja vessa, autokyydit leireille, pakin ja luhan pääsee pesemään, autopartio, asutuskeskustaistelu... En vaihtaisi sekuntiakaan perusjääkärin kanssa. Kolmen kuukauden ylimääräinen palvelusaika nummijääkäriin verrattuna ei oikeasti ole mitään.

Mogly

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuudelta aamulla viimeiset seitsemän (7) aamua jäljellä, ja pikkuhiljaa alan jo jännittämään että mihin hommiin minut laitetaan, se onkin ainoa asia mitä inttiasioista tällähetkellä jännittelen. Omasta mielestäni kuitenkin tulen juttuun monenlaisten ihmisten kanssa ja asennetta löytyy hommien hoitamiseen.

Spol saattaisi olla ihan mukava vaihtoehto ja kutsunnoissa vähän siihen malliin puhuttiinkin että todennäköisesti Spol mutta sekin tässä kerkee muuttumaan moneen kertaan, ennenkuin portista astuu sisään.

Lukeeko muilla Santikseen lähtijöillä palvelukseenastumis määräyksessä, mihin hommiin laitetaan? Itselläni tosiaan lukee vain Kaartin Jääkärirykmentti / Santahamina

Naisista intissä tulikin mieleeni kysymys, että tilastoidaanko erikseen naispuoliset palveluksen keskeyttäjät? Sillä omien kokemuksieni pohjalta tuo prosenttiluku on huomattavasti suurempi. Ainakin Öbis 1/09 niistä noin 20 naikkosesta valehtelematta puolet jätti leikin kesken, sama toistui muistaakseni seuraavassa erässä.

Upinniemeen lähtijöitä täällä? Ihan paska mesta. Mm. merivoimilla kun fyrkkaa on nolla suhteessa maavoimiin, niin varusteet on perseestä. Leppoisia tehtäviä: matruusi 270vrk (paitsi Pohjanmaa ja ohjusveneet), uimavalvoja 270vrk, hamppilääkärin assari 270vrk, meripioneeri 270vrk ja tietysti kirjuri 180vrk sekä ennen kaikkea viestimies 180vrk. Totalskeidahommia: merivalvoja 270 ja spolmiehistö 270. AU-hommista en sano mitään.

Isosaari oli kyllä hieno ja jokseenkin myös ainutlaatuinen paikka suorittaa p-kausi.

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kateellisten panettelua. Spollet pääsee ampumaan normaalien lisäksi pistooleilla ja haulikoilla ja muutenkin palvelus on paljon helpompaa (=vähemmän hajottavaa): leireillä sisäyöpymiset, suihku ja vessa, autokyydit leireille, pakin ja luhan pääsee pesemään, autopartio, asutuskeskustaistelu... En vaihtaisi sekuntiakaan perusjääkärin kanssa. Kolmen kuukauden ylimääräinen palvelusaika nummijääkäriin verrattuna ei oikeasti ole mitään.

Mites Pasikuski? Tuli oltua kaikenlaisilla mahdollisilla leireillä joten ampumaan pääsi lähes kaikilla mahdollisilla intin vehkeillä+pioneerien pommit.
Paskoja ajonakkeja ei tule kuten rekkakuskeilla. Leireillä yleensä nato-kamiinat eikä sotilaallisuudesta tietoakaan. Plussana vielä lomien huikea määrä. Minulla oli 17 kuntsaria kun parhaalla alikersantilla oli 11.

Mogly

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mm. merivoimilla kun fyrkkaa on nolla suhteessa maavoimiin, niin varusteet on perseestä.

Taitaa myös tuo vähien rahojen sijoittaminen järkevästi olla ongelmallista Suomenlahden merenpuolustusalueella? yhtenä hyvänä esimerkkinä Ilmatyynyalus Tuuli (Wikipedia)

Mites Santiksen vippikuskin hommat? Millä nimellä nykyisin kulkee ja miten kyseisiin hommiin pääsee? Sen verran tällähetkellä tiedän että matka kävisi Spol-miehistön kautta.
Voin toki myös olla väärässä näin mututiedon pohjilta.

Haastattelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Winnipeg Jets
Mites Santiksen vippikuskin hommat? Millä nimellä nykyisin kulkee ja miten kyseisiin hommiin pääsee? Sen verran tällähetkellä tiedän että matka kävisi Spol-miehistön kautta.
Voin toki myös olla väärässä näin mututiedon pohjilta.

Taitaa mennä nimellä Spol-kuljettaja. Miehistöstä tosiaan haetaan Haku joskus P-kauden lopussa. En nyt osaa sanoa kuinka helposti pääsee, mutta muistaakseni omasta P-kauden tuvasta kolme sotilasta siirtyi kuskeiksi. Spol-kuskin homma on kirjurin jälkeen se toiseksi löysin nakki mitä sotilaspoliisikomppaniassa voi saada. Taiteaa mennä niin että kuskeista about puolet on koko ajan yksikön palveluksessa ja toinen puolisko "ajossa".

Mogly

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taitaa mennä nimellä Spol-kuljettaja. Miehistöstä tosiaan haetaan Haku joskus P-kauden lopussa. En nyt osaa sanoa kuinka helposti pääsee, mutta muistaakseni omasta P-kauden tuvasta kolme sotilasta siirtyi kuskeiksi. Spol-kuskin homma on kirjurin jälkeen se toiseksi löysin nakki mitä sotilaspoliisikomppaniassa voi saada. Taiteaa mennä niin että kuskeista about puolet on koko ajan yksikön palveluksessa ja toinen puolisko "ajossa".

Näin itsekkin kaverilta kuulleena että melko löysiä hommia, mutta kai silti ihan kivaa ajella herroja ympäriinsä? Vaatimuksena vissiin B-kortti eikä liikennerikkomuksia alla ja tietenkin intin ajolupa?

Taitaa myös tuo vähien rahojen sijoittaminen järkevästi olla ongelmallista Suomenlahden merenpuolustusalueella? yhtenä hyvänä esimerkkinä Ilmatyynyalus Tuuli (Wikipedia)

Kyllä, siellä parkissa se möllötti ja taitaa möllöttää tänä päivänäkin. Aika hasardi hankinta todellakin. Tuolla 14M€ upgreidaisi varmasti ihan hyvin esim. varusmiehille jaettavaa varustusta tai remontoisi vaikkapa vanhat homeiset kasarmit.

On se kyllä komean näköinen tuo Tuuli, siistiä olisi päästä kyytiin, todellinen nopeus on käsittääkseni 60 solmun luokkaa.

Lohipoika

Jäsen
Mites Pasikuski? Plussana vielä lomien huikea määrä. Minulla oli 17 kuntsaria kun parhaalla alikersantilla oli 11.

No minä en olekaan millään lailla haukkunut muita koulutushaaroja toisin kuin sinä:

Kuntsareitakin tuli muistaakseni 15. Olisi tullut muutama lisää, jos olisi käynyt enemmän lenkeillä tai saanut ylennyksiä.

Mogly

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä, siellä parkissa se möllötti ja taitaa möllöttää tänä päivänäkin. Aika hasardi hankinta todellakin. Tuolla 14M€ upgreidaisi varmasti ihan hyvin esim. varusmiehille jaettavaa varustusta tai remontoisi vaikkapa vanhat homeiset kasarmit.

On se kyllä komean näköinen tuo Tuuli, siistiä olisi päästä kyytiin, todellinen nopeus on käsittääkseni 60 solmun luokkaa.

Siellä se Öbiksessä palvelevan kaverin mukaan vieläkin möllöttää, itse tuon kyseisen kapistuksen myös näin kun valaa olin katsomassa.

45 min - Merivoimien moka @ Youtube

Hauska pätkä kun päätöksen Tuulin ostosta tehneitä herroja kiusataan.

Käsittääkseni koko laitos on epäkäytännöllisyyden huippu, puheiden mukaan Tuuli ei mahtuisi edes täydessä 60 solmun vauhdissa kääntymään itämeressä ja kun Tuuli Öbiksessä lyödään tulille niin kuulemma ääni kantautuu Tallinnan rannikolle saakka.

Haastattelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Winnipeg Jets
Näin itsekkin kaverilta kuulleena että melko löysiä hommia, mutta kai silti ihan kivaa ajella herroja ympäriinsä? Vaatimuksena vissiin B-kortti eikä liikennerikkomuksia alla ja tietenkin intin ajolupa?

Juurikin näin. Tosin muitakin keikkoja on kuin kenraaleiden sun muiden kuskaukset. Omasta saapumiserästä yksi kuski perseili niin paljon että "alennettiin" ajamaan pelkkiä huoltoajoja, eli ruoka ja kalustekuljetuksia ympäri Santista.

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Minä olen menossa 2/11 erässä Parolaan ja minäkin olen miettinyt sotilaspoliisiksi ryhtymistä. Milläköhän prosentilla siksi haluavat pääsee sinne ja mitä vaatimuksia siinä on? Entä missä vaiheessa tuo pitäisi päättää, jos sotilaspoliisiksi halajaa.

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minä olen menossa 2/11 erässä Parolaan ja minäkin olen miettinyt sotilaspoliisiksi ryhtymistä. Milläköhän prosentilla siksi haluavat pääsee sinne ja mitä vaatimuksia siinä on?
Prosenteista en tiedä, mutta tärkein vaatimus on, että on tyhmempi kuin tykkimies.

Kole13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kutsunnoissa on näytetty pojille ilmeisesti mehukas spol-video jota kuulemma nykyään näytetään kovasti kutsunnoissa, joka saapumiserästä ainakin puolet on näköjään ryhtymässä sotilaspoliisiksi.

Omista kutsunnoista on niin kauan aikaa, että en muista mitä videoita siellä näytettiin.

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä olen menossa 2/11 erässä Parolaan ja minäkin olen miettinyt sotilaspoliisiksi ryhtymistä. Milläköhän prosentilla siksi haluavat pääsee sinne ja mitä vaatimuksia siinä on? Entä missä vaiheessa tuo pitäisi päättää, jos sotilaspoliisiksi halajaa.

Heh itsekin tätä mietin, että missä vaiheessa on meno muuttunut, kun kaikki haluavat eivät pääsisi sotilaskoiraksi. No kai se portilla seisominen on sitten kivaa :)

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Kutsunnoissa on näytetty pojille ilmeisesti mehukas spol-video jota kuulemma nykyään näytetään kovasti kutsunnoissa, joka saapumiserästä ainakin puolet on näköjään ryhtymässä sotilaspoliisiksi.
Samaa mietin itsekin. Mistä mahtaa moinen spolmania iskostua nuorten miesten ajatuksiin?

Saahan siinä SP-hihamerkin myötä valtuudet vallankahvaan heti palveluksen alussa. Ei tarvitse arvomerkkejä ja auktoriteetteja kunnioittaa, kun tilanteen tullen pääsee spollena laittamaan porukkaa ojennukseen. Monelle tämä on ihan oikeasti mieltä ylentävää ja iso houkutin spol-koulutukseen. Harvemmin sitä rivisotilas voi kävellä alikersantin yli, mutta sotilaspoliisille se ei ole ongelma.

Toki koulutus tarjoaa myös jotain avuja siviilielämän hommiin ja toisaalta harvemmin tarttee leireillä ryömiä. Miinuksena sitten lukematon määrä kinkkuja sekä 9kk palvelus. Eikä tosiaan miehistön keskuudessa mikään pidetty ihmislaji.

Random Hero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse astun palvelukseen Satakunnan Lennostoon maanantaina, onko ketään muita tulossa Pirkkalaan päin? Itselle napsahtaa 98% varmasti vähintään 9kk kakku, joka hieman kiristelee jo tässä vaiheessa. Käsittääkseni noin puolet alokkaista "erikoistuvat" spolleiksi, toivottavasti en itse kuitenkaan. Palvelukseen astuminen ei jännitä oikeastaan yhtään, mutta vituttaa sitäkin enemmän... Voisin ennustaa että Satunnainen Sankari tulee hajoamaan useaan otteeseen seuraavan vuoden aikana!

korvahiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP (Flyers, D)
Tasan viikko siis vielä odottelua. Odotus on vähän jo tuskaista, kun ei käytännössä saa mitään enää aikaan. Ei sitä lenkillekään enää kannata lähteä ja lihaskunnossakaan tuskin mitään muutosta saa aikaan viikossa. Jäällä käyn vähän höntsäilemässä kuten kävisin muutenkin.

Katselin tuossa vähän noita Santahaminan eri komppanioita. Ei kyllä mitään käsitystä saanut muodostettua, että mikähän noista olisi sellainen sopivan vaativa ja paljon antava kokemus. Spolleiksi tosiaan moni kaveri tuntuu haluavan, mutta tuskin kukaan intin jo käynyt sitä suosittelee. Kuulemma aika vihattuja nuo omien kyttääjät. 12kk olisi aika jees, ehkä se sitten on auk/ruk. Kuskiksi en oikein haluaisi, kuulostaa aika sluibailulta.

Eli voisiko joku vähän selventää järkikielelle noita 1., 2. ja 3. jääkärikomppaniaa sekä tukikomppaniaa? Sotilaspoliisikomppanian ja kuljetuskomppanian uskoisin käsittäväni nimienkin perusteella. Ja mihin noista sijoitetaan eniten porukkaa, mihin joutuu ns. jämät, jotka ei osaa itse ehdottaa mitään mihin haluaisi?

Alkaa tässä vähän viime tingassa kiinnostamaan nuo jutut...

E: Kuulemma enää ei oikein pystykään vaikuttamaan siihen, mihin komppaniaan sijoitetaan, vaan se kerrotaan heti ensimmäisenä päivänä ja on siis varmaan päätetty jo. Kutsunnoissa olisi varmaan pitänyt sanoa se komppania, johon haluaa, mutta omat perustelut "Miksi Santahamina?"-kysymykseen oli: "Kaupunki olosuhteissa taistelu vaan kiinnostaa enemmän kuin mitä metsässä sotiminen." Ja pääsin Santahaminaan, en nyt välttämättä tuon takia. Monelta vähän suuremmalta kaverilta oli heti kysytty halukkuutta spol-koulutukseen ja varmaan ne sinne menevätkin, elleivät osanneet sanoa EI!

Viimeksi muokattu:

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No minä en olekaan millään lailla haukkunut muita koulutushaaroja toisin kuin sinä:

No enhän minäkään haukkunut.Pientä kuittailua koirille pitääkin harrastaa. Lähinnä ihmettelin miten tuo Spolleksi haluaminen on niin kovassa huudossa?

Saahan siinä toki huudella jopa kokelaille heijastimen väärästä asennosta + on tainnut olla kyllä melko raflaava esittelyvideo kutsunnoissa. Olikohan siinä videossa portilla partiointia kun toiset lähtevät/tulevat lomilta, sitähän se taitaa pääasiassa olla.

weean

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
+ on tainnut olla kyllä melko raflaava esittelyvideo kutsunnoissa. Olikohan siinä videossa portilla partiointia kun toiset lähtevät/tulevat lomilta, sitähän se taitaa pääasiassa olla.

Voisin kuvitella kyseisen videon olevan tässä.

Omat kokemukset sotilaspoliisien varusmiespalveluksesta ovat rajalliset, mutta sen verran olen päätellyt että rekryvideoa on romantisoitu jopa puolustusvoimien mittapuulla melko runsaasti. Arki voi olla karua jos tuo on se minkä perässä hommiin pyrkii. Vaikka niinhän se tietenkin oikeastaan on hommissa kuin hommissa.

On kuitenkin sanottava että omassa palveluspaikassani sotilaspoliisit käyttäytyivät portillakin asiallisesti, ja hoitivat oman tehtävänsä nopeasti ja ilman ylimääräisyyksiä.

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Voisin kuvitella kyseisen videon olevan tässä.

Omat kokemukset sotilaspoliisien varusmiespalveluksesta ovat rajalliset, mutta sen verran olen päätellyt että rekryvideoa on romantisoitu jopa puolustusvoimien mittapuulla melko runsaasti. Arki voi olla karua jos tuo on se minkä perässä hommiin pyrkii. Vaikka niinhän se tietenkin oikeastaan on hommissa kuin hommissa.

On kuitenkin sanottava että omassa palveluspaikassani sotilaspoliisit käyttäytyivät portillakin asiallisesti, ja hoitivat oman tehtävänsä nopeasti ja ilman ylimääräisyyksiä.

Aika rankalla kädellä kyllä suolattu tuo video.

Toivottavasti ketään ei oikeasti luule että se on tuollaista.

Ei minullakaan nyt mitään kovin pahaa sanottavaa ole. Ylimääräinen pätemisentarve katoaa kuitenkin aamujen vähetessä. Omalla kohdalla huonoimmat kokemukset olivat kahdesta nuoremman saapumiserän naispuolisesta spollesta. Aina oli jokin huonosti, pidettiin portilla asennossa vesisateessa, kokelaita seisotettiin heijastisulkeisissa jne.. Pätemisentarve oli melko jäätävää.

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Aika rankalla kädellä kyllä suolattu tuo video.

Toivottavasti ketään ei oikeasti luule että se on tuollaista.

Ei minullakaan nyt mitään kovin pahaa sanottavaa ole. Ylimääräinen pätemisentarve katoaa kuitenkin aamujen vähetessä. Omalla kohdalla huonoimmat kokemukset olivat kahdesta nuoremman saapumiserän naispuolisesta spollesta. Aina oli jokin huonosti, pidettiin portilla asennossa vesisateessa, kokelaita seisotettiin heijastisulkeisissa jne.. Pätemisentarve oli melko jäätävää.

Melkoinen video oli kyllä. Näytti lähinnä elokuvalta :D

Minulla ei ainakaan ole pätemisen tarvetta, mutta olisi vain kiva saada joku vähän erilainen kokemus, kuin perus metsäsissi, niitä on kuullut jo ihan tarpeeksi veljiltä. :)

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Omalla kohdalla huonoimmat kokemukset olivat kahdesta nuoremman saapumiserän naispuolisesta spollesta. Aina oli jokin huonosti, pidettiin portilla asennossa vesisateessa, kokelaita seisotettiin heijastisulkeisissa jne.. Pätemisentarve oli melko jäätävää.
Erittäin harvinaista tuollainen. Omana aikanani en muista edes kuulleeni mitään vastaavaa. Ei tuollainen päteminen kuulu oikein kuvaan.

Toisaalta portilla olevien spollien tehtäviin ymmärtääkseni kuuluu tsekata, että portista ulos ei mene varusmiehiä niin sanotusti väärissä varusteissa. Lähinnä sellaiseen luulisi olevan aihetta puuttua, jos joku lompsii portista lomille lätsä takaraivolla ja takki auki tms. En sitten tiedä, jos spolleille on jossain annettu ohjeeksi kontrolloida että joka iltalomalaisella on heijastin völjyssä, mutta epäilen suuresti.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy