Inttiin lähdössä?

  • 1 217 899
  • 3 574

pongo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eräältä toiselta foorumilta tälläistä lueskelin väitti vielä, että juttu olisi tosi ja että muutos olisi tullut juuri 1/09 palveleville en usko, että jokaisessa varuskunnassa on näin.

Terveisin reservin aurinkolainen!
Sodankylään tuli ainakin 1/09 saapumiserälle tuollaisia sääntöjä. Muutamat oman saapumiseräni (II/07) alikit hajoilivat uusiin sääntöihin. Sen käsityksen kuitenkin sain, että uusien sääntöjen kattavuudessa oli eroja jopa komppanioiden välillä. Mutta kyllä osa esim. SissiK:n alikersanteista tunsivat olonsa aika tarpeettomaksi, itse kun olivat käyneet morttikautensa vielä kovemman sisäkurin aikana.

Kyllä sinne inttiin hajosi. Mutta hengissä siitä selvisi, ja välillä jopa haluttaisi kertaamaan ja ampumaan muutamia hyviä ammuntoja. Aijai niitä jantteriraukkoja...
 

Jarzki

Jäsen
Tosin yksistään meidän tuvasta valikoitui jo ekan kahden viikon aikana sellaiset 3-4 kaveria, joita AUK eittämättä p-kauden jälkeen kutsuu, joten tuskinpa AUK miksikään pakoksi itselleni edes muodostuu.

Tuo ei välttämättä vielä sitä takaa, sillä kun meillä uudet alokkaat saapuivat, niin P-kauden jälkeen yhdestä joukkueeni tuvasta lähti muistaakseni kahta lukuunottamatta kaikki alokkaat AUKiin, eli taisi olla lähemmäs kymmenen alokasta samasta tuvasta. Jos vain sattuu hyvät tapaukset kohdalle, niin ei ne tupia katsele. Niin meilläkin suuri osa ajatteli, että kun tästä tuvasta lähtee niin monta muutakin, ettei itse tarvitse. Mutta kuinkas kävikään :)

EDIT:
Kyllähän tuo intti osasi olla hajottava paikka, mutta jälkikäteen jää mieliin pääasiassa positiiviset fiilikset. Sitä vitutusta, kun ulkona oli kesällä 25 lämmintä, suojapuku 2000 päällä ja naamari naamalla, tehtävän kestäessä koko päivän koko paikan aukeimmalla paikalla, jossa ei mitään varjoa ole ja ruuasta ei tietoakaan, oli melkoisen sanoin kuvaamaton. Tosin kun sain omaan päähäni iskostettua ajatuksen, että kuitenkin teen kaiken niin hyvin kuin vain mahdollista ja samalla pyrkien näyttämään muille esimerkkiä, niin siitäkin osasi omalla tavallaan nauttia. Niin ja oli siellä muuten kylmäkin välillä.

Myös monta teltan kanssa koomailua osasivat silloin vituttaa, kun vettä valuu sisään tai nollakelillä satanut raskas lumi oli romahduttanut osan teltasta, mutta niistäkin selvittiin. Ja kaikki tulevat selviämään.

Aika kuitenkin kultaa muistot ja eilenkin kavereiden kanssa monet vitutukset tuli jaettua alkoholin kanssa läträtessä. Se on mukavaa. Ja uusia tuttavuuksia, vaikkei ehkä parhaita kavereitakaan, jäi erittäin paljon.
 
Viimeksi muokattu:

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Kaikki on niin kauan kivaa kun ei ole kylmä. Sitten kun tietää mitä on kylmä, tietää mikä on kivaa ja mikä ei.

Kuulostaa porukka aika lunkilta tuosta palveluksestaa toistaiseksi. Hyvä näin, mutta se laittoi ihmetyttämään kun tuossa keskiviikkona tuli oltua happamalla tuossa keskustassa ja siellä oli jotain alokkaita jo pörräämässä kai sitten jollain pivillä, että mitä vittua ne siellä tekee tammikuussa? Itsellä oli yksi elämässä. Ihmettelen vain.
 

Jarzki

Jäsen
Kuulostaa porukka aika lunkilta tuosta palveluksestaa toistaiseksi. Hyvä näin, mutta se laittoi ihmetyttämään kun tuossa keskiviikkona tuli oltua happamalla tuossa keskustassa ja siellä oli jotain alokkaita jo pörräämässä kai sitten jollain pivillä, että mitä vittua ne siellä tekee tammikuussa? Itsellä oli yksi elämässä. Ihmettelen vain.

Tarkoitatko siis nimenomaan pidennettyä iltavapaata vai normaalin iltavapaan aikaa? Eli mihin aikaan illasta niitä siellä pörräili?

Meillä sai Keuruulla iltavapaita viettää alkuajan jälkeen(muutaman viikon jälkeen) joka ilta kasarmialueen ulkopuolellakin, joitain pieniä poikkeuksia lukuun ottamatta. Pivit ovat tottakai eri asia, eikä niitä myönnetä kovinkaan reilusti. Mutta ilman piviäkin pääsee varuskunnan alueen ulkopuolelle usein.
 

Hack

Jäsen
Kaikki on niin kauan kivaa kun ei ole kylmä. Sitten kun tietää mitä on kylmä, tietää mikä on kivaa ja mikä ei.

Kaikki on niin kauan kivaa kun ei ole märkää. Kajaanissa parhaimmillaan -27 astetta, eikä edes vituta, jos osaa kunnolla kerrospukeutua. Muutenkin ensimmäiset kaksi viikkoa mennyt erittäin nopeasti. Välillä on vituttanut, välillä ei, useimmiten ei.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Tarkoitatko siis nimenomaan pidennettyä iltavapaata vai normaalin iltavapaan aikaa? Eli mihin aikaan illasta niitä siellä pörräili?

Meillä sai Keuruulla iltavapaita viettää alkuajan jälkeen(muutaman viikon jälkeen) joka ilta kasarmialueen ulkopuolellakin, joitain pieniä poikkeuksia lukuun ottamatta. Pivit ovat tottakai eri asia, eikä niitä myönnetä kovinkaan reilusti. Mutta ilman piviäkin pääsee varuskunnan alueen ulkopuolelle usein.

Kyllä pojat siellä olutta yms reippaasti kietoitvat ja tekivät lähtöä Alepubiin!!? ja kello oli tällöin arviolta noin 23
 
Pari viikkoa on nyt tullut oltua Helsingin Isosaaressa intissä, ja nyt kaipaisinkin vinkkejä heiltä, jotka ovat tuolla intin käyneet/aloittaneet.

Millä ilveellä sieltä pääsisi puolella vuodella pois? Sen verran vaikeaa se ilmeisesti on A-miehelle, että kaikki vinkit otetaan vastaan.

Kappas vaan, itsekin aloitin Playa Del Suklaasaaressa tuossa pari viikkoa sitten. Niin meillähän oli tuo jonkun sortin infotilaisuus tällä viikolla, jossa kerrottiin, että n. 15 saa sen puolen vuoden nakin. Sen myötä on ainakin mulla alkanut henkinen valmistautuminen 9kk tai jopa 12kk palvelusaikaan. Merivoimissahan on aina vähän 6kk tehtäviä.

Ei mulla mitään oikotietä onneen ole, mutta mahdollisuuksia on muutama. Yksi vaihtoehto on perseillä niin, että sulle tarjotaan vapautusta vedoten "sopeutumisvaikeuksiin". Itselleni yksi kuspää-alikki vähän vihjaili tätä kun olin hieman poikennut säännöistä tietämättäni. Käsittääkseni saaresta on lähtenytkin muutama tästä syystä. Toinen on se, että joka paikassa teet selväksi ettet aio lusia 6kk enempää (näissä haastatteluissa sun muissa). Tai sitten keksit kaikennäköistä (opiskelut alkavat, perheyrityksessä sukupolvenvaihdos jne) tekosyytä ja esität ne vakuuttavasti. Viimeisenä voi pistää vaan kädet ristiin, että just sulle tarjottais jotain kirjurin pestiä (vaikka b-miehille nämäkin järjestäen taitaa mennä).

Kaiken kaikkiaan Isosaari on melko suklainen paikka vrt. muihin. On rantasaunaa, pienet etäisyydet, vähän porukkaa ja hyvää ruokaa.

Tosin ymmärrän tuskasi, jos olet 3. jaoksessa (ltn. Hasan & co)!

Näillä eväillä kohti huomisaamun lomiltapaluuta.

proffa#8 kirjoitti:
Eräältä toiselta foorumilta tälläistä lueskelin väitti vielä, että juttu olisi tosi ja että muutos olisi tullut juuri 1/09 palveleville en usko, että jokaisessa varuskunnassa on näin.

No on tuossa listassa jokunen, joka pitää Isosaaressa paikkaansa. Esimerkiksi tunti ruokailun jälkeen juoksuttaminen on kielletty. Punkkaa ja pinkkaa ei saa räjäyttää tai ainakaan meillä sitä ei olla tehty kunnolla. Ehkä vedetty yksi lakanan sivu auki tai taitettu pinkka niin, että sen saa vielä koottua nopeasti takaisin. Vapaa-ajalla sotkuun, tupakalle, salille tai saunalle mentäessä kysellään arvomerkkejä (ja joskus kysymyksiä tietosanakirjasta..), mutta ovet ja roskis ovat kyllä pysyneet paikallaan toistaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Kappas vaan, itsekin aloitin Playa Del Suklaasaaressa tuossa pari viikkoa sitten. Niin meillähän oli tuo jonkun sortin infotilaisuus tällä viikolla, jossa kerrottiin, että n. 15 saa sen puolen vuoden nakin. Sen myötä on ainakin mulla alkanut henkinen valmistautuminen 9kk tai jopa 12kk palvelusaikaan. Merivoimissahan on aina vähän 6kk tehtäviä.

Näin se sinänsä menee meikäläiselläkin. 9 kuukauttakin olisi vielä hyväksyttävissä, mutta vuotta en tule intissä olemaan. Se on vaan liikaa kun ei nappaa.

Kaiken kaikkiaan Isosaari on melko suklainen paikka vrt. muihin. On rantasaunaa, pienet etäisyydet, vähän porukkaa ja hyvää ruokaa.

Joo, oon ihan samaa mieltä, ja kuten tossa viestissäkin sanoin niin eihän tuolla mitään hirveää ole olla (ainakaan toistaiseksi), pieni normi vitutus tietysti hetkittäin on päällä. Mutta kun ei vaan kiinnosta ja opiskelutkin pitäs alottaa elokuun lopussa, niin puolella vuodella selviäminen olis mahtava homma. Sen aion myös kaikissa mahdollisissa tilaisuuksissa ilmaista.
 

Fordél

Jäsen
En ymmärrä miten armeijan muistot muuttuvat ajan kanssa jotenkin "kultaisiksi". Ei mulla ainakaan aika ole mitenkään muuttanut niitä fiiliksiä, joita armeijassa koin. Armeija on valitettavasti pakko käydä ja vaikka siellä kohtaa kaikenlaista paskaa sekä turhauttavaa toimintaa, on se vain pakko vetää läpi, jonka jälkeen voi jatkaa muuta elämää. Tuo muu elämä kannattaa pitää koko ajan mielessä eikä liikaa uppoutua armeijan maailmaan sekä niihin järjettömiin ennakkokäsityksiin mitä kaikki kertovat armeijasta. Jokainen kohtaa intin omalla tavallaan ja jokainen palveluspaikka on erilainen. Jos hoidat asiasi hyvin niin mitään ongelmia ei ilmene. Jos alat spedeilemään niin kusessa ollaan, mutta niin oltaisiin jos kyseessä olisi jokin muu paikka kuten vaikka työpaikka. Turha siis tahallaan kerjätä vaikeuksia ja vetää jotain showta intissä.

Mutta tosiaan näin jälkikäteen mietittynä niin pystyn erittäin hyvin palaamaan mielessä siihen tunnelmaan ja fiilikseen, joka itsellä oli intissä. Eikä mulla ne muistot ole mitenkään kultaantunut. Muistan kyllä kaiken sen hyvän mitä siellä oli, mutta myös sen kaiken paskan. Elämäni kannalta kaiken kaikkiaan mitätön laitos, joka ei muuttanut mua mihinkään suuntaan. Suomen kannalta kuitenkin tärkeä instituutio, joka pitää olla olemassa.

Itse lähdin sillä mentaliteetilla inttiin, että täällä on pakko olla enkä aio olla kuin puoli vuotta. Tein kaiken minkä piti, mutta erilaiset testit vedin aika vituiksi ja missään vaiheessa ei kukaan maininnutkaan mun kohdalla AUK:a. Suosittelen tätä tyyliä. Ole siis harmaata massaa, mutta älä missään vaiheessa anna mitään viestiä siihen suuntaan, että sinusta olisi AUK:iin. Ja jos sitä ehdotetaan, kieltäydy koko ajan ja keksi itsellesi joku pätevä selitys, jossa pysyt koko ajan. AUK:sta ei ole oikeastaan mitään hyötyä tulevaisuuden kannalta, joten en suosittele sitä. Ne puoli vuotta voi käyttää paljon fiksumminkin.
 
Viimeksi muokattu:

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Onko sinulla kavereita intistä, joiden kanssa pidät yhteyttä monen vuoden jälkeen? Itse ainakin olin melko avoimin mielin, meni melko kivasti ja aika kyllä on kullannut itselle kaikki muistot, osan palautti kertaukset mieliin karulla tavalla mutta samat naamat ja hyvät jutut kultasi nekin. Mutta olemme erilaisia.
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
AUK:sta ei ole oikeastaan mitään hyötyä tulevaisuuden kannalta, joten en suosittele sitä. Ne puoli vuotta voi käyttää paljon fiksumminkin.
Huomasin tuossa vähän aikaan sitten että aukista saa hyväksiluettua yhden johtamisen kurssin amk-inssiopinnoista, joten ainakin jotain hyötyä siitä oli itselleni :D
 

12961

Jäsen
Huomasin tuossa vähän aikaan sitten että aukista saa hyväksiluettua yhden johtamisen kurssin amk-inssiopinnoista, joten ainakin jotain hyötyä siitä oli itselleni :D

Yliopistoissa, ainakin meillä homma menee edelleenkin niin, että intin johtajaopinnot pitää ilmoittaa 6kk etukäteen, mikä taas ei ole mahdollista, koska et ennen inttiä tiedä ollaanko sinua viemässä mahdollisesti AUK- vai RUK-suuntaan.

Käytännössä siis yhdelläkään meiltä valmistuneella ei ole AUK/RUK-pinnoja opinnoissaan vaikka ylivoimaisesti suurin osa jommankumman onkin käynyt.


Kaiken hyvän lisäksi intissä jaksettiin joka väliin kertoa, että lähes joka kouluun saa pinnoja. Niinpä meillekin, mutta vain periaatteen tasolla.
 

Lampinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Jere Lassilan joukkueet
Tosiaan ekat kahet viikot on takanapäin ja sopivasti maanantaikin on vapaa. Samoin käy myös tällä viikolla. Tänään linkka lähtee 17:20 ja viimmeistään 23:00 pitää olla ilmottautunu yksikköön. Kolme päivää metsässä ja sitten jällein tarkastukset ja valmistauminen uuteen kolmen päivän lomaan :)

Mitä ekaan kahteen viikkoon tulee ni ohan siellä negatiivisia asioita ollut ja myös positiivisia. Urheilu mahdollisuudet siellä on loistavat ja se aika mitä arkisin menee koneella (2-4h) niin nyt sen voi käyttää paljon paremmin ja tehokkaammin. Uintitaitotestissä tuli myös suht helppo pronssinen mitali joka oli 400m uintia ja vähintään 50 metriä piti olla selkää.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
erilaiset testit vedin aika vituiksi ja missään vaiheessa ei kukaan maininnutkaan mun kohdalla AUK:a. Suosittelen tätä tyyliä.

No jaa, riippuu aikalailla paikasta ja saapumiserästä onko tuosta mitään hyötyä. Kotkassa toitotettiin heti alusta, että parhaat pääsevät valitsemaan, ei vain koulutushaaraa vaan myös palveluksen pituuden. Kaikkien yllätykseksi tämä piti vielä paikkansa ja itse en ainakaan kuullut, että ketään olisi varsinaisesti pakotettu olemaan jokin muu aika kuin itse olisi halunnut. AUK-paikkojakin riitti vähän erikoisemmillekin kavereille, jotka niitä oikeasti halusivat vaikka tasaisella otannalla eivät ehkä sinne olisi kuuluneetkaan. Paljon fiksumpi se noin oli hoitaa, jolloin motivaatio säilyi itsekullakin. Henk.koht. sekä fyysiset että palikkatestit menivät kaikki alokasryhmän (neljä joukkuetta) top-5:en, mutta jatkohaluista keskusteltaessa ilmoitin vain että keväällä on pääsykokeet eli kiitos mutta ei kiitos vuoden palvelusajalle. Ihan hyvässä hengessä tuo ymmärrettiin ja eipä tuosta mitään ongelmaa ainakaan sillä saarella tullut. Ennemminkin hyvin menneestä alokasajasta oli se hyöty, että jatkossa säilyi tällä maineella kaikilta paskanakeilta ja mielekkäitä hommia riitti paljon useamin kuin muutamilla näillä leikiksiheittäneillä.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ne puoli vuotta voi käyttää paljon fiksumminkin.

Itse kävin armeijan ns. helpoimmalla mahdollisella tavalla pitkäaikaisesta harrastuksestani johtuen. P-kaudenkin vietin puoliksi varuskuntasairaalassa (tosin hyvästä syystä) joten sotilaskoulutus meni jotakuinkin perseelleen. Tämä kyllä näkyi sitten myöhemmin testituloksissakin.

Nyt vanhemmalla iällä, 11 vuotta intistä kotiutumisen jälkeen alkaa tuntua, että jos nuori mies jättää ilmaisen johtajakoulutuksen ja varmasti monella tapaa ainutkertaisen elämänkokemuksen hankkimatta syystä "ettei juuri nyt nappaa" niin kannattaa vielä miettiä. Olen satavarma, että AUK:sta on ihmiselle jotakin etua, vaikka sitten vain amk-kurssien hyväksilukemisen (vai mitä osaamisen tunnustamista nykyään onkaan?) muodossa.

Itselläni tuohon ei ollut terveydellisiä eikä kyllä fysiikankaan puolesta mahdollisuutta. Joka tapauksessa jälkikäteen tuntuu, että pienellä tsempillä ja asioiden ajattelemisella etukäteen olisi saanut intistäkin paljon enemmän irti.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... AUK:sta ei ole oikeastaan mitään hyötyä tulevaisuuden kannalta, joten en suosittele sitä. Ne puoli vuotta voi käyttää paljon fiksumminkin.

Olen erimieltä. Nuorelle ihmiselle on loistava kokemus toimia johtajana isolle ryhmälle erilaisissa tilanteissa. Tästä on aivan varmasti hyötyä tulevaisuudessa.
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Olen erimieltä. Nuorelle ihmiselle on loistava kokemus toimia johtajana isolle ryhmälle erilaisissa tilanteissa. Tästä on aivan varmasti hyötyä tulevaisuudessa.

Saa esiintymisvarmuutta, uusi kokemus ja voi saada hyviä kavereita. Ja missään muualla ei tuossa iässä saa harjoitella johtamista ja kokonaisuuksien hahmottamista. Töitä ja kouluja kerkee käymään koko loppuelämän ei se ole yhdestä 6kk lisästä kiinni. Lisäksi nuo on vain positiivista extraa työhaastatteluissa, jos ottaa asian itse oikein esille.
 

Fordél

Jäsen
No jaa, riippuu aikalailla paikasta ja saapumiserästä onko tuosta mitään hyötyä. Kotkassa toitotettiin heti alusta, että parhaat pääsevät valitsemaan, ei vain koulutushaaraa vaan myös palveluksen pituuden. Kaikkien yllätykseksi tämä piti vielä paikkansa ja itse en ainakaan kuullut, että ketään olisi varsinaisesti pakotettu olemaan jokin muu aika kuin itse olisi halunnut. AUK-paikkojakin riitti vähän erikoisemmillekin kavereille, jotka niitä oikeasti halusivat vaikka tasaisella otannalla eivät ehkä sinne olisi kuuluneetkaan. Paljon fiksumpi se noin oli hoitaa, jolloin motivaatio säilyi itsekullakin.

Riippuu tietysti hyvin paljon siitä palveluspaikasta. Itsellä taas meni niin, että AUK:iin lähtivät parhaat + ne, jotka eivät kieltäytyneet lähdöstä tai eivät ainakaan tehneet yksikön päällikölle tarpeeksi hanakasti selväksi, että AUK:iin en ole menossa. Uskoisin, että isommassa paikassa on parempi vaan olla harmaata massaa, vetää testit suht päin vittua (ei liiaksi), toitottaa joka paikassa, että ei pysty suoriutua AUK:sta sekä keksiä joku syy miksei sinne voi mennä. Kaveri keksi hyvän tekosyyn eli kertoi yksikön päällikölle kuinka pienenä oli räjähtänyt joku räjähde (muistaakseni ilotulite) käsissä eikä tämän takia pysty käsittelemään räjähteitä. Meni läpi ja palvelusaika oli 6kk. Toinen kaveri taas kertoi kuinka hänelle on luvattu työpaikka Tsekeistä...Meni läpi. No mutta tietysti palveluspaikkakohtaista.

Saa esiintymisvarmuutta, uusi kokemus ja voi saada hyviä kavereita. Ja missään muualla ei tuossa iässä saa harjoitella johtamista ja kokonaisuuksien hahmottamista. Töitä ja kouluja kerkee käymään koko loppuelämän ei se ole yhdestä 6kk lisästä kiinni. Lisäksi nuo on vain positiivista extraa työhaastatteluissa, jos ottaa asian itse oikein esille.

Tähän se hyöty sitten rajoittuukin eli kavereihin, kokemukseen ja esiintymisvarmuuteen. Se keillä noita jo on, eivät tee AUK:lla mitään. Ei sitä oikeasti arvosteta juuri missään työhaastatteluissa tai jos joku työnantaja sitä kovastikin arvostaa niin se kertoo paljon ko. työpaikasta...Armeijan johtamistavat erovat hyvin paljon nykyisistä johtamisfilosofioista enkä näe armeijalla olevan siis juuri mitään hyötyä tältä kantilta. Jos tuon 6kk käytät lukemalla johtamisen kirjallisuutta, olet taatusti paremmilla antimilla varustettu johtamaan kuin armeijan johtajakoulutuksen käyneillä. Toki raakileita molemmat jos/kun osaamista ei muuten ole.

Sitten jos olet epävarma esiintymisesi suhteen ja haluat tähän varmuutta, voi AUK/RUK olla ihan hyvä paikka tuon harjoitteluun sekä itsevarmuuden parantamiseen.
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Työnantajat myös arvostaa tietynlaista monipuolista kokemusta. Jos siellä taustalla on hyvä mies, nohevaa armeijan johtamistaustaa jne niin voi olla aika huoletta duunien kanssa.

Yleensähän ne tyypit jotka käy johtajakoulutuksen niin opiskelevat ja kouluttavat itseään hyvään asemaan yhteiskunnassa.

Ei tietysti millään pelkällä armeijan johtaja-koulutuksella kuuta saa taivaalta, mutta palana kokonaisuutta se on hyvä lisä.

Ns. hyvä tyyppi+ armeijasta jämiä + osaava kaveri = todella kova yhdistelmä.

Jos kaksi osaamiseltaan ja papereiltaan samalla viivalla olevaa on työhaastattelussa niin joku hyvä/hyvä res.vänr sotilaspassi on mukava Jokeri.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Saa esiintymisvarmuutta, uusi kokemus ja voi saada hyviä kavereita. Ja missään muualla ei tuossa iässä saa harjoitella johtamista ja kokonaisuuksien hahmottamista.
Ei nyt noin yksioikoisesti kannata ajatella. Esiintymisvarmuutta, johtamista ja kokonaisuuksien hahmottamista voi oppia todella monella eri tavalla ennen armeijaakin. Mietis nyt uudestaan. Se mikä toimi sinulla, ei ole ainoa oikea totuus.

Lisäksi nuo on vain positiivista extraa työhaastatteluissa, jos ottaa asian itse oikein esille.

Joskus tulee kysyttyä kun uusia poikia tulee töihin että onko armeija käyty, enempää ei kiinnosta. Ei viitsi ottaa "verstaalle" uutta jätkää, kouluttaa se ja sitten päästää se armeijan ajaksi pois ja siihen taas ottaa joku tilalle siksi aikaa. Mutta jos joku hakee hommia sorvin ääreen ja mainostaa että "olen muuten alikersantti" niin jää siinä heti sellanen maku että mitähän tuossa taas haettiin.
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Mutta jokainen tekee omat ratkaisunsa ja siihen varmasti jokainen itsensä tunteva parhaan ratkaisun osaa tehdä. Ei näissä elämän valinnoissa ole mitään ainutta oikeaa ratkaisua.

Joku haluaa käydä johtajakoulutuksen, vaikka koska haluaa tehdä oman velvollisuutensa hyvin. Joku 6kk kävijä taas haluaa mennä juuri silloin jonnekin opiskelamaan, kun sattui pääsemään --->ihan ok.

Joka tapauksessa suunnilleen kolmanneksen harmaisiin astuvista pitää käydä johtajakoulutus, että reservi-armeija saa reservin aliupseeriston ja upseeriston. Vaikka koko hommasta ei olisi mitään hyötyä niin osan tämäkin homma pitää tehdä.


Edit: Toki johtamista ja esiintymisvarmuutta voi harjoitella muillakin tavoilla. Aika harvassa ne tilanteet kumminkin olivat ainakin omalla osalla 19 vuotiaana. Sitten kun lyödään P-kaudella alaisuuteen alokasjoukkue niin siinäpä sitä kokemusta sitten saa.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tähän se hyöty sitten rajoittuukin eli kavereihin, kokemukseen ja esiintymisvarmuuteen. Se keillä noita jo on, eivät tee AUK:lla mitään. Ei sitä oikeasti arvosteta juuri missään työhaastatteluissa tai jos joku työnantaja sitä kovastikin arvostaa niin se kertoo paljon ko. työpaikasta...Armeijan johtamistavat erovat hyvin paljon nykyisistä johtamisfilosofioista enkä näe armeijalla olevan siis juuri mitään hyötyä tältä kantilta. Jos tuon 6kk käytät lukemalla johtamisen kirjallisuutta, olet taatusti paremmilla antimilla varustettu johtamaan kuin armeijan johtajakoulutuksen käyneillä. Toki raakileita molemmat jos/kun osaamista ei muuten ole.

Sitten jos olet epävarma esiintymisesi suhteen ja haluat tähän varmuutta, voi AUK/RUK olla ihan hyvä paikka tuon harjoitteluun sekä itsevarmuuden parantamiseen.

Epäilenpä, että kyseessä on tahallinen provo, mutta vastaanpa nyt kuitenkin.

Olen kuullut useammasta työnantajasta, jotka katsovat ensin, että missäs ja miten on intti käyty, ja sitten katsotaan vasta muuta osaamista. Omissakin työhaastatteluissa tuo on nostettu esille, enkä ole voinut asialla juuri kehuskella, vaikka ylennyksen armeija-aikana sainkin. Väitän, että suurimmassa osassa työhönottoja auk:n käymisellä on positiivinen klangi.

Väitteesi puolen vuoden johtamisopin lukemisesta on järjetön. Itse en ainakaan ottaisi töihin 19-vuotiasta kaveria joka on ollut 6kk intissä ja lukenut sen jälkeen puoli vuotta oma-aloitteisesti johtamisoppia. Nämä eivät ole edes vertailukelpoisia, sillä käsittääkseni auk:ssa harjoitellaan ratkaisujen tekemistä käytännön tilanteissa ja viestin perille saattamista käytännössä, ja useinpa vielä paineen alaisena. Miten tällainen opitaan kirjaa lukemalla?

Omasta, rajoittuneesta näkökulmastani katsoen johtamiskoulutuksen läpikäyminen armeijassa kertoo, ei niinkään teoreettisesta johtamisosaamisesta, mutta tietynlaisesta ihmistyypistä, joka laittaa itsensä peliin ja on valmis venymään päästäkseen tavoitteisiinsa. Tietynlainen karsinta on jo tuossa vaiheessa elämää läpäisty.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Tähän se hyöty sitten rajoittuukin eli kavereihin, kokemukseen ja esiintymisvarmuuteen. Se keillä noita jo on, eivät tee AUK:lla mitään. Ei sitä oikeasti arvosteta juuri missään työhaastatteluissa tai jos joku työnantaja sitä kovastikin arvostaa niin se kertoo paljon ko. työpaikasta...Armeijan johtamistavat erovat hyvin paljon nykyisistä johtamisfilosofioista enkä näe armeijalla olevan siis juuri mitään hyötyä tältä kantilta. Jos tuon 6kk käytät lukemalla johtamisen kirjallisuutta, olet taatusti paremmilla antimilla varustettu johtamaan kuin armeijan johtajakoulutuksen käyneillä. Toki raakileita molemmat jos/kun osaamista ei muuten ole.

Sitten jos olet epävarma esiintymisesi suhteen ja haluat tähän varmuutta, voi AUK/RUK olla ihan hyvä paikka tuon harjoitteluun sekä itsevarmuuden parantamiseen.

Johtaminen tulee aina persoonasta, olet sitten armeijan kapiainen tai kirkkoherra. Myytti, että esim. yritysjohtaminen eroaisi jotenkin armeijan johtamisesta on väärä, esiintymistapa voi erota, ei johtaminen. Armeijassa johdetaan ihmisiä ja pyritään motivoimaan heidät toimimana tietyllä tavalla, aivan samaa tehdään työelämässä. Jos ihminen joutuu armeijassa vetoamaan rautaan kaulassa, joutuu hän tekemään samoin työelämässä. AUK:ssa nuori ihminen saa koulutusta johtamiseen ja saa samalla harjoitella tätä käytänössä, ilman paineita. Kun ikää karttuu, viisas kaveri oppii omasta toiminnastaa. Itse huomasin olleeni varsin kusipäinen kaveri kokelasaikana ja pyrin oppimaan tästä huomiosta.

Kirjoista ei opita johtamista, ainoastaan sen perusteita. Ja tähän riittää yhden tai kahden perusteoksen lukeminen, koska johtamisessa on kysymys persoonasta.

Jos sinä koet olleesi valmis johtaja ja esiintyjä alle 27 vuotiaana, niin väitän että olet väärässä.
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Armeijassa saa kyllä hyvää käytännön kokemusta johtamisesta. Se on eri asia, kun kirjojen pänttääminen. Ja muutenkin Tosifanilta hyvä kirjoitus, aika lailla samaa mieltä.

Mutta nämä on yksilöllisiä ratkaisuja. Ei näihin asioihin ole yksiselitteistä vastausta.
 

Fordél

Jäsen
Yleensähän ne tyypit jotka käy johtajakoulutuksen niin opiskelevat ja kouluttavat itseään hyvään asemaan yhteiskunnassa.

Niin tässä on se syy minkä takia esim. RUK:n käyneet ovat menestyneet myös työelämässä. Heillä on yleensä motivaatio kunnossa myös opiskelun suhteen. Kyse ei siis ole siitä, että RUK, jotenkin takaisi armeijan jälkeen mitään menestystä vaan sen käyvät ihmistyypit ovat vain normaalia jämptimpää ja motivoituneempaa sorttia.

Ns. hyvä tyyppi+ armeijasta jämiä + osaava kaveri = todella kova yhdistelmä.

Jos kaksi osaamiseltaan ja papereiltaan samalla viivalla olevaa on työhaastattelussa niin joku hyvä/hyvä res.vänr sotilaspassi on mukava Jokeri.

Tässä yhtälössä tuo armeija näyttelee aivan mitätöntä roolia. Koulutus ja työkokemus ovat ne tärkeimmät asiat. Sen jälkeen tulee ns. hyvä tyyppi, jonka jälkeen tulee esim. järjestökokemus, muu osaaminen ja koulutus sekä armeija. Tärkeintä on yleensä, että olet käynyt intin eikä se ole enää tiellä vaikeuttamassa työmahdollisuuksia. Ei intti ole mitenkään pahasta ja tottakai RUK:n käyminen kannattaa tuoda esille, mutta siihen melkeimpä sitten jääkin. Sen sijaan jos se tuo sulle työhaastattelussa ja muutenkin jämäkkyyttä olemukseen sekä parempaa ulosantia niin tämän arvo voi olla jo paljon kovempi kuin se mitä lukee sotilaspassissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös