Inttiin lähdössä?

  • 1 218 409
  • 3 574

Favor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Edmonton Oilers.
Millaiset mahdollisuudet on vaihtaa palveluspaikkakuntaa jos onkin mieli muuttunut kutsuntojen jälkeen? Niinisaloon olisi tällä hetkellä määrä mennä heinäkuussa 2008 mutta ajattelin, että toisaalta olisi kaikin puolin mukavampi suorittaa palvelus lähempänä. Tässä kun olisi ihan kivenheiton päässä esimerkiksi Riihimäki, Vekara ja tietenkin Lahden oma Hennala. ELSO kävi mielessä mutta en haluaisi varmaa vuoden nakkia joten onko muita tapoja kuin hakeutuminen erikoisjoukkoihin? Perusteluina vaihdolle ei juuri muita olisi kuin välimatkat + tekosyyt.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Millaiset mahdollisuudet on vaihtaa palveluspaikkakuntaa jos onkin mieli muuttunut kutsuntojen jälkeen?

Melko olemattomat, jos palvelukseenastumismääräys on jo kerran olemassa. Kannattaahan tuota silti tietysti tiedustella, vaikkapa oman sotilasläänin esikunnasta, siellä tietänevät Jatkoaikaa paremmin.
 

Kalmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, LäKi, KK-V, PaRa, Suomalaiset NHL:ssä
Niinisalo on aikamoinen lepokoti, joten sen puolesta ei kannata vaihtaa. Varsinkin säämiehenä pääse melkoisen helpolla + sääasemalla on omat etunsa.
 

Cassu

Jäsen
Ite anoin siirtoa ja sainkin sen alle kuukautta ennen palvelukseenastumista. Sitä en tiedä onko miesten kohdalla eri asia ja mulla oli kyllä siinä sotakoirakoulu syynä
 

Leiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SuKiKa
Vähiin käy aamut kasarmilla, ennen kuin ne loppuvat kokonaan. Enää 40 aamua kärsittävänä, sitten voi sanoa palveluksen olevan omalla kohdalla ohi. Onhan tästä ajasta jäänyt jo tähän mennessä huikeasti kokemuksia mieleen ja varmasti tulee vielä jotain jäämään myös loppuajasta. Toimipistemiehenä oleminen Keuruun Pioneerirykmentin keskusvarastolla on varmasti yksi leppoisimmista hommista, mihin P-kauden jälkeen voi "joutua". Työnlaatuun kuuluu pääosin harjoituksiin lähtevien tilausten kasaaminen/purkaminen, työkalujen korjaus/kunnostus, ym. kaikenlainen varastolla tapahtuva näppäily. Kaikinpuolin kokemuksena intti on ollut ainakin allekirjoittaneelle ihan mukava kokemus, mutta todella mahtavaa on päästä sieltä myös pois tammikuun alussa.
 

Jindebyne

Jäsen
Millaiset mahdollisuudet on vaihtaa palveluspaikkakuntaa jos onkin mieli muuttunut kutsuntojen jälkeen? Niinisaloon olisi tällä hetkellä määrä mennä heinäkuussa 2008 mutta ajattelin, että toisaalta olisi kaikin puolin mukavampi suorittaa palvelus lähempänä. Tässä kun olisi ihan kivenheiton päässä esimerkiksi Riihimäki, Vekara ja tietenkin Lahden oma Hennala. ELSO kävi mielessä mutta en haluaisi varmaa vuoden nakkia joten onko muita tapoja kuin hakeutuminen erikoisjoukkoihin? Perusteluina vaihdolle ei juuri muita olisi kuin välimatkat + tekosyyt.

Siirtäminenhän on helppoa kuin heinänteko. Minut määrättiin Vekaralle kutsunnoissa vasten tahtoani, niin pari kuukautta sen jälkeen olikin jo Santiksen miehiä ja naapurissa koko inttini vietintinkin. Laitat siihen vaan vitun älyttömät kusetukset niin varmasti toimii, keksi jotain henkilökohtaista ja koskettavaa.
 

Ponkke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Pallo, Sht
Sillä eikös salibandy nuorten SM:ssä ja miesten 1.divarissa ole melko painava syy urheiluvapaiden anomiseen? No ainakin koutsin mielestä on.

Kyllä henk.koht. ainakin sain vapaata pelejä varten. Näin siis nuorten Sm:ssä. Oli se nannaa lähteä pelaa kun muut meni leirille:D
 

Anatooli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan pallo, jyp
Tiedustelenpa tässä vain...

On tässä ikää jo kertynyt ja pitäisi tuo armeija hoitaa jollain konstilla jaloista. Olin saanut aikaisemmin jalkavaivojen takia lykkäystä ja nyt lääkäri kirjoitti minulle todistuksen jossa suosittelee asepalveluksesta vapauttamista. Osaako kukaan sanoa voinko kuitenkin joutua sinne vai riittääkö tuo tuomaan esim. c-paperit?
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
On tässä ikää jo kertynyt ja pitäisi tuo armeija hoitaa jollain konstilla jaloista. Olin saanut aikaisemmin jalkavaivojen takia lykkäystä ja nyt lääkäri kirjoitti minulle todistuksen jossa suosittelee asepalveluksesta vapauttamista. Osaako kukaan sanoa voinko kuitenkin joutua sinne vai riittääkö tuo tuomaan esim. c-paperit?

Kaverillani oli sama juttu. Lekuri suositteli pohjallisia, joiden teettäminen olisi maksanut about 200€. Eipä taida PV noita mielellään maksella ja ilmankaan ei tietenkään voi olla. Eli ei muuta kuin pohjallisreseptiä hankkimaan.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Sillä eikös salibandy nuorten SM:ssä ja miesten 1.divarissa ole melko painava syy urheiluvapaiden anomiseen? No ainakin koutsin mielestä on.

Viisi vuotta sitten Santiksessa sitä sai mihin vaan säännöllsesti tapahtuneeseen harjoitteluun. Alikessukaveri alkoi heti harrastamaan sulkista. Santiksen spollet tosin kiersivät silloin tällöin harjoituspaikkoja läpi, ja jos ei jäksteriä treeneissä näkynyt/muu vedätys, niin eipä napsunut enää hv:ta.
 

Anatooli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan pallo, jyp
Kaverillani oli sama juttu. Lekuri suositteli pohjallisia, joiden teettäminen olisi maksanut about 200€. Eipä taida PV noita mielellään maksella ja ilmankaan ei tietenkään voi olla. Eli ei muuta kuin pohjallisreseptiä hankkimaan.


Ensimmäisellä armeijakerralla oli tuollaiset pohjalliset. Eivät auttaneet yhtään mitään. Sain siis noiden jalkavaivojen takia aikanaan e-paperit. Eli siis lykkäystä.

Siviililääkäri kirjoitti vain, että noita hoitoja on kokeiltu ja hän suosittaa etten kävisi asepalvelusta loppuun. Kiinnostaisi tietää pystyykö nuo armeijan lääkärit tuolla jälkitarkastuksessa kumoamaan siviililääkärin lausunnon?
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kiinnostaisi tietää pystyykö nuo armeijan lääkärit tuolla jälkitarkastuksessa kumoamaan siviililääkärin lausunnon?
Pystyvät. Vapautuksestahan eivät edes armeijan lääkärit suoraan päätä, vaan sen tekee lääkärinlausuntojen pohjalta sairaantarkastuslautakunta. Minun vapautukseeni leimaa lyömässä oli varuskunnan terveysaseman lääkärin lisäksi pari komppanianpäällikköä sekä terveydenhoitaja.

Saman lautakunnan kautta muistaakseni ne E:n paperitkin kai tulevat, eli lienee sinullekin tuttua puuhaa.
 

mazapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Tammikuussa -08 olisi lähtö Santahaminaan. Pääsääntöinen tai yleisin palvelusaika kuulemma 270vrk, mutta 180vrk löytyy myös. Mitään vinkkejä miten tuolla 180vrk:lla selviäisi? Pitää suorittaa kaikki rimaa hipoen?

Vinkit on kyllä tervetulleita. Jostain syystä olin siinä uskossa että Santiksenkin yleisin palvelusaika olisi 180vrk.
 

Groozie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vapautuksestahan eivät edes armeijan lääkärit suoraan päätä, vaan sen tekee lääkärinlausuntojen pohjalta sairaantarkastuslautakunta. Minun vapautukseeni leimaa lyömässä oli varuskunnan terveysaseman lääkärin lisäksi pari komppanianpäällikköä sekä terveydenhoitaja.

Santiksessa tämä lautakunta oli kyllä minun siellä ollessani lähinnä muodollinen juttu. Pari kysymystä, paperit kuntoon ja kotiin.
 

Jindebyne

Jäsen
Tammikuussa -08 olisi lähtö Santahaminaan. Pääsääntöinen tai yleisin palvelusaika kuulemma 270vrk, mutta 180vrk löytyy myös. Mitään vinkkejä miten tuolla 180vrk:lla selviäisi? Pitää suorittaa kaikki rimaa hipoen?

Vinkit on kyllä tervetulleita. Jostain syystä olin siinä uskossa että Santiksenkin yleisin palvelusaika olisi 180vrk.

No ellet kuskiksi tai spolleksi joudu niin 180vrk on sinun palvelusaikasi, ellet AUK:iin halua mennä. En osaa auttaa, että miten pystyt kiertämään kohtalosi, jos edellämainittuihin 270vrk nakkeihin joudut, paitsi hankkimalla B:n paperit.

Jos taas käy niin hyvin, että sinut sijoitetaan Krhk, Pstk tai 1jk niin palvelet 180vrk ja naama punasena huudat ettet ole päivääkään enempää kun kyselyt kohdallesi osuvat .Ei siinä edes tarvitse alkuaikoja sen pelossa vetää puolilla valoilla. Tietysti, jos pisteesi ovat tyyliin yksikön eliittiä ja vapaaehtoisia ei ole tarpeeksi tai olet antanut päättäjille vähänkin siimaa, että pystyvät laittamaan paperiin ettet vastusta lisää puolta vuotta ilmaista yösijaa, niin saattaa nalli napsahtaa. Vinkkinä voisin antaa, että vedä siellä muiden mukana ja kun kysellään onko innostusta niin tinkimättä ei ole (jos ei siis ole) ja jos alkavat kysymään syytä tms, niin ainakin omalla kohdalla sanoin, että opiskelut alkavat asepalveluksen jälkeen. Ei nekään siellä niin tampioita ole, että tuossa vaiheessa sinua valitsevat.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Santiksessa tämä lautakunta oli kyllä minun siellä ollessani lähinnä muodollinen juttu. Pari kysymystä, paperit kuntoon ja kotiin.
Juu, itse asiassa Hallissa muutama vuosi sitten käskettiin huoneeseen, ja mitään kyselemättä ilmoitettiin että lääkärinlausunnon perusteella ovat päätyneet vapauttamaan palveluksesta, "ellette itse asiaa vastusta". Sain pidettyä naaman peruslukemilla, vaikka vaikeaa oli.
 

Leiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SuKiKa
Tj 15, joista 12 kuluu eilen alkaneella joululomalla. Kassuaamuja toisin sanoen on jäljellä enää vaivaiset kolme, joten aika vähissä on allekirjoittaneen palvelus Suomen armeijassa. Henkisesti p-kauden jälkeinen muutto uuteen yksikköön ja sen mukana tuomat asiat ovat omalta osaltaan hieman koetelleet, mutta lukuunottamatta muutamaa "hajoamista", tässä on selvitty puolessa vuodessa melko hyvin. Ensi vuoden alussa mennään siis enää pariksi päiväksi käymään ja homma on paketissa, onhan sitä tammikuun 4. päivää odotettukin jo..
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Kaverillani oli sama juttu. Lekuri suositteli pohjallisia, joiden teettäminen olisi maksanut about 200€. Eipä taida PV noita mielellään maksella ja ilmankaan ei tietenkään voi olla. Eli ei muuta kuin pohjallisreseptiä hankkimaan.

Puolustusvoimien haluttomuuteen maksaa ei kannata perustaa suuria toiveita. Puolustusvoimat kustansivat minulle pohjalliset, yhden lääkekuurin sekä silmälasit. Arvioisin, että kokonaishinta on haarukassa 1000 - 1200 €. Silmälasien osuus on toki jonkunmoinen, linssit maksoivat kokonaan ja sangat tiettyyn markkamäärään asti. Markat vaihtuivat euroiksi kesken armeija-aikani.

Pohjallisten kanssa pärjäsin meidän kävelyillä pitkin Jämsän metsiä. Pisin oli 13 km, sekin aliupseerien suunnistustaitojen johdosta muutaman kilometrin liian pitkä.
 

Jeffrey

Jäsen
Tammikuussa -08 olisi lähtö Santahaminaan. Pääsääntöinen tai yleisin palvelusaika kuulemma 270vrk, mutta 180vrk löytyy myös. Mitään vinkkejä miten tuolla 180vrk:lla selviäisi? Pitää suorittaa kaikki rimaa hipoen?

Vinkit on kyllä tervetulleita. Jostain syystä olin siinä uskossa että Santiksenkin yleisin palvelusaika olisi 180vrk.


Tossa Trancezz:lta vähän vanhentunutta tietoa. Eli tammikuun saapumiserä santiksessa sijoitetaan 1.Jk, 2.Jk, 3.Jk, Tukikomppania ja Kuljetuskomppania. Näistä 1.Jk, 3, Jk ja Tukikomppania tarjoaa tuon 6kk palvelusajan, mikäli ei tule johtajakoulutukseen valituksi. Mikäli minut laitettaisiin 2.Jk:n (9kk) tai Kuljuun (12kk) rekkamieheksi niin siinä tapauksessa melkein Aukin valitsisin. Ehkäpä helpoin tapa välttää Aukki on heti P-kauden alussa tulevat P1 ja P2 kokeet. Joista P1 kokeessa on ihan perus palikkatesti ja P2 on koe jossa kysymykset on tyyliin "oletko koskaan ajatellut avata kukkakaupan" tai esim. "rakastatko äitiäsi?". Mikäli teet nämä kokeet juurikin täysin perseelleen niin ei sua aukkiin laiteta, hullun paperit kyllä voit saada.
 

Spiit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pohjallisten kanssa pärjäsin meidän kävelyillä pitkin Jämsän metsiä. Pisin oli 13 km, sekin aliupseerien suunnistustaitojen johdosta muutaman kilometrin liian pitkä.

Pakko vain mainita, että olet kyllä melkoisen lyhyillä marsseilla selvinnyt! Omat kokemukset osuvat haarukkaan 25-30 km ja käsittääkseni monilla nuo ovat olleet vielä tuosta paljon pitempiä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pakko vain mainita, että olet kyllä melkoisen lyhyillä marsseilla selvinnyt! Omat kokemukset osuvat haarukkaan 25-30 km ja käsittääkseni monilla nuo ovat olleet vielä tuosta paljon pitempiä.

Peruspata oli kirjuri.

Terveisin,

res. korpr, esikuntalähetti (4 leiriaamua, yksi tunnin hiihtolenkki eikä yhtään marssia 330 vrk:n aikana).
 

Prinsiippi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tj 15, joista 12 kuluu eilen alkaneella joululomalla. Kassuaamuja toisin sanoen on jäljellä enää vaivaiset kolme, joten aika vähissä on allekirjoittaneen palvelus Suomen armeijassa.

Amen. Sama tarina itsellä. Lähdin Vekaralle heinäkuussa ja nyt ollaan kotiutumassa. Pakko sitä on hiukan fiilistellä... :)

Tuolla joku kyseli "puolen vuoden vinkkejä". Voitte tottua, että juuri tuo "miten pääsen puolella vuodella" on yleisin keskustelunaihe p-kaudella. Jos puhutaan AUK:n välttämisestä, niin varmin tapa on varmasti älykkyyskokeiden taktinen ryssiminen, kuten joku jo aiemmin neuvoi. Onnea matkaan vaan kaikille tammikuussa lähteville ja hajoilkaa kylmyyteenne... X)
 

Fakap

Jäsen
Tuolla joku kyseli "puolen vuoden vinkkejä".

Varmin tapahan on hakeutua johonkin hieman "nohevampaan" aselajiin. Esim. Pioneeri-, Jääkäri- ja Sissikomppanioissa hyvin harvoin tarvitsee pakottaa ketään AUK:lle. Palvelusaikakin on paljon mielenkiintoisempaa kuin jonkun Sergein vieressä makoilu tai sopan keittäminen.
 

Old Ray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Sori jos oon laiska, mutten milllään kehtaa kahlata tähän aikaan yöstä ketjua läpi.

Kysymys kuuluu: millaisia kokemuksia tykkimiehillä on intistä? Itse olen menossa 2009 tammikuussa Kajjjaaniin kyseiseen komppanjaan/pataljoonaan/rykmenttiin (en tiiä mitä mikäkin tarkottaa).
 

Tifu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, HSV
Parin viikon päästä koittaa itselle armeijaan lähtö ja Kajaaniin vie tie. Onko muita Jatkoajan uljaita sotureita matkalla sinne päin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös