Inttiin lähdössä?

• 1 239 350
  • 3 632

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jokainen saa muistella omaa armeija-aikaansa miten haluaa, mutta täytyy kyllä silti myöntää, että hieman ihmetyttää miten joku jaksaa vielä vuosikymmenten jälkeen kertoilla jotain inttijuttuja. Sen verran lyhyt aika on ihmisen elämä, että kyllä sen puoli vuottakin olisi itse mieluummin tehnyt jotain oikeasti hyödyllistä tai vaikkapa jotain oikeasti haastavaa. Mutta juu, ihan hyvähän se on, että me ihmiset ollaan erilaisia.
Niinpä. Onneksi me ollaan kaikki erilaisia. Joku kertoo jonkun kolmenkymmenen vuoden takaisen muiston armeijasta ja jopa sama tai sitten joku toinen henkilö kertoo muistojaan kolmenkymmenen vuoden takaisen muistonsa suosikkijoukkueensa ottelusta.

Enemmän ihmettelisin sitä, jos noinkin elämässä poikkeuksellisen ajan olisi elänyt eikä ihmisellä olisi mitään muistoja jäänyt muisteltavaksi ja joskus joillekin muille myös kerrottavaksi.

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Hienoja muistoja ja pohdintaa palstatovereilta yllä. Minulle aina itselle tulee mieleen oma inttiaikani, kun mediassa pohditaan huutomerkein uusien varusmiesten fyysisen kunnon riittävyyttä ja huononemista. Aloitin varusmiespalvelukseni I/08 Upinniemessä ja tarkoitukseni oli jatkaa suvunperinteitä laivastonsinisissä. Tarkemmin ottaen tarkoituksena oli päästä vähintään laivastoaliupseerikouluun, joka ainakin siihen aikaan vaati jonkinlaista hyvää suoriutumista P-kaudella. Tätä varten treenasin vähän ekstraa ennen inttiin lähtöä ja P-kauden Cooper-tulos olikin liki 3000 metriä sekä muutenkin sain hyvät arviot kouluttajilta P-kaudesta, joten ovet avautuivat laivastoaliupseerikouluun helposti. Lyhyen aliupseerikoulun kasarmielämän jälkeen tuli paikka merenkulkualiupseeri-oppilaana eräältä alukselta. Siihen oikeastaan loppui omalta osaltani "sykkiminen" ja urheilu painottui aluksen joka perjantaiseen sählyvuoroon sekä satunnaisiin muihin urheilupalveluksiin. Aluksen omat erinomaiset kokit pitivät myös hyvin ravittuna. Sitten tulikin kotoutus-Cooperin aika ja tulos oli piirun päälle 2000 metriä. Muistan vieläkin Viirikkömme varapäällikön primitiivisen raivarin, kun hän näki kotoutuvien aliupseereiden (en ollut yksin tässä veneessä) kotoutuskuntotestien tulokset. Ihan vakavissaan uhkasi laittaa meidät kaikki kuntokouluun, mutta se jäi toteutumatta. Helvetin epäkypsäähän tuollainen toiminta itseltä oli ja tekisin monta asiaa toisin nykypäivänä, mutta toisaalta mitä voi odottaa parikymppiseltä epäkypsältä klopilta? P-kauden jälkeen tai ainakin minun aikanani oli kyllä helvetisti omaa aikaa. Varsinkin, kun meidän alus oli hyvin usein kiinni sotasatamassa kontra muuta alukset, jotka olivat enemmän liikkeellä. Jälkikäteen ajateltuna tuon luppoajan olisi voinut käyttää paljon fiksummin esimerkiksi kuntoiluun tai opiskeluun, mutta turha jossitella enää. Hyviä muistoja pelkästään itsellä.

Frankie, reservin merenkulku-alikersantti

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Hyvän kotikasvatuksen saanut ei kyllä intissä kasva, vaan taantuu. Huonon kotikasvatuksen saaneet taasen saattavat intissä kasvaakin miehiksi, mutta todennäköisesti jättävät armeijan kesken kun ahdistaa muiden totteleminen.
Pääpiirteissään noin, mutta kyllä se kasvatuksellinen aspekti tulee monelle ikään kuin sivutuotteena, kun ensimmäistä kertaa elämässä alkaa vaihe, jolloin ei saakaan itse päättää mitä tekee, ja joutuu myös tekemään asioita joita ei haluaisi. Sanoisin, että se tulee näille yksilöille kreivin aikaan, koska muuten se oppi sitten tulisi paljon ikävämmillä tavoilla pitkin elämää. Sitten on tapaukset, kuten maanantaina palveluksen aloittanut oma poikani, jotka ovat ainoina lapsina sen tilanteen edessä, että nyt et olekaan yksin vaan ihan koko ajan osa ryhmää. Ja ryhmän tekeminen vaikuttaa sinuun, ja sinun tekemisesi vaikuttaa ryhmään. Fiksut kyllä sopeutuvat, kuten oma poikani tulee tekemään, koska hän on fiksu, koska hän on juuri minun poikani.

1313

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tehtiinpäs. Se "mieheksi" kasvaminen armeijassa on juuri tuota,että opitaan kestämään vähän kurjuutta ja epämukavuutta ja se, ettei itse ole se maailman napa, vaan homma pyörii vähän isomman porukan ympärillä. Toki samalla opitaan ne tarpeelliset sotajututkin.
Ainakin minä hajoilin parikymppisenä oikein huolella noihin paskajuttuihin. Myöhemmin tajusin, kuinka lapsi olin silloin vielä. Melkein kapaloista kuoriutunut.

Tuossa parisen vuotta sitten tuli käytyä MPK:n ryhmänjohtajakurssi, jossa vedeltiin keskellä yötä asemiin menoa kesken teltan pystytyksen ja sitten teltta olikin väärässä paikassa ja taas välillä asemiin.

Kyllä siinä tuli seuraavana aamuna puolen tunnin yöunien jälkeen mietittyä, että olen mä mielenvikainen tyyppi, kun tänne olen itseni vapaaehtoisesti lykännyt. Mutta hyvällä porukkahengellä siitäkin mentiin läpi.

Jass0

Jäsen
Heikkilä 1/02. Kovat on kovii.
Vanha kunnon Heikkilä. Olitko viimeisessä saapumiserässä Heikkilään, vai koska sinne viimeinen saapumiserä tuli?
Itse kävin Heikkilässä kerran varusmiesaikanani, kun jotain herroja sinne kuljetin. Sen jälkeen käynyt muutaman kerran munkkikahvilla, josta tulikin mieleen, että pitäisi varmaan "taas" mennä käymään mikäli sinne vielä siviilit pääsee.

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vanha kunnon Heikkilä. Olitko viimeisessä saapumiserässä Heikkilään, vai koska sinne viimeinen saapumiserä tuli?
Itse kävin Heikkilässä kerran varusmiesaikanani, kun jotain herroja sinne kuljetin. Sen jälkeen käynyt muutaman kerran munkkikahvilla, josta tulikin mieleen, että pitäisi varmaan "taas" mennä käymään mikäli sinne vielä siviilit pääsee.
Meidän erä jäi toiseksi viimeiseksi, kasarmi suljettiin varusmiespalvelukselta 2002 lopussa. Muistaakseni pahoja sisäilmaongelmia ainakin oli.

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jokainen saa muistella omaa armeija-aikaansa miten haluaa, mutta täytyy kyllä silti myöntää, että hieman ihmetyttää miten joku jaksaa vielä vuosikymmenten jälkeen kertoilla jotain inttijuttuja. Sen verran lyhyt aika on ihmisen elämä, että kyllä sen puoli vuottakin olisi itse mieluummin tehnyt jotain oikeasti hyödyllistä tai vaikkapa jotain oikeasti haastavaa. Mutta juu, ihan hyvähän se on, että me ihmiset ollaan erilaisia.
Itseä taas jälkikäteen erityisesti huvittaa nämä "nyt meni puoli vuotta hukkaan, olisin voinut paahtaa uraa 45,5 vuotta, enkä sitä nykyistä 45 vuotta"-näkemykset. Vai oliko sulla oikeasti mielessä jotain hyödyllistä tai haastavaa, eikä opiskelemaan ja siitä töihin-polku? Mikä se nyt oli, mikä jäi väliin?

Rupture

Jäsen
Suosikkijoukkue
Läski-Bibeau, WPG
Se on kiva lukea näitä tarinoita, vaikka itsellä on palvelus vasta edessä.

12-vuotiaana aloin pelkäämään inttiä. Jokin siinä kokonaisuudessa ei istunut oikein Pikku-Rupturelle. Silloin ajattelin että siihenhän on vielä paljon aikaa, että otetaas vaan rennosti.

Kun täytin 16 vuotta, älysin että se intti alkaa kolkuttamaan oviani pikkuhiljaa, ja aloin taas pelkäämään inttiä. Isoveli oli suorittanut jo palveluksensa ja palanut kotiin muutama kuukausi ennen syntymäpäivääni. Aloin juttelemaan asiasta isälleni, joka on tehnyt 30 vuotta töitä Puolustusvoimille sekä isoveljelleni, kenellä oli tuore kokemus asepalveluksesta, ja se auttoi suhtautumiseeni niin paljon ettei rajaa. Sai minut melkeinpä jopa odottamaan inttiä.

Nyt ollaan nykyhetkessä, ja kutsunnat minulla on marraskuussa. Päätoiveena ajankohdalle on 1/26, ja suorituspaikkana Vekaranjärvi. Suhtaudun inttiin tällä hetkellä neutraalisti, mutta hiukan positiivisesti samalla. Hyvä saada elämään kokemuksia jotka eroavat arjesta, vaikka eivät ole välttämättä kaikista mukavimpia elämyksiä.

Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
No juu, totta kai kotikasvatus ja ystäväpiiri vaikuttaa enemmän kuin joku määräaikainen "leiri" parikymppisenä. Silti tuo on yllättävän monelle se ensimmäinen kerta elämässä, kun joutuu säännöllisesti epämukavuusalueelle ja noudattamaan säntillisesti sääntöjä ja ohjeita. Ja tekee näille hyvää.
C-paperit saaneena koen että muutaman kuukauden visiitti Lidlin työntekijänä oli mun "intti". Siellä on työntekijöille tiukkaakin tiukemmat säännöt. Jos esim. ruokatauko venähti edes minuutilla, oli se lähes tulkoon maailmanloppu esimiehelle. Lisäksi vain yksi henkilö sai olla kerrallaan tauolla.

Oli siellä muitakin erikoisia ja ehdottomia sääntöjä joiden noudattaminen vaati veronsa. Lidlillä on myös semmoinen paha tapa ylikuormittaa työntekijöitään. Kuuden päivän työviikot on siellä ihan arkea. Näin ainakin siinä myymälässä mihin minä päädyin.

Mutta itse inttiin, ei harmita että sain C-paperit. Inhoan muutenkin kaikkia aseita joten olisin joka tapauksessa valinnut sivarin, jos siihen tilanteeseen olisi tultu.

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt ollaan nykyhetkessä, ja kutsunnat minulla on marraskuussa. Päätoiveena ajankohdalle on 1/26, ja suorituspaikkana Vekaranjärvi. Suhtaudun inttiin tällä hetkellä neutraalisti, mutta hiukan positiivisesti samalla. Hyvä saada elämään kokemuksia jotka eroavat arjesta, vaikka eivät ole välttämättä kaikista mukavimpia elämyksiä.
Vekara on hyvä paikka. Iso kasarmi, jossa taitaa olla kaikki maavoimien perusyksiköt. Jos ei mitään ihmeempiä suunnitelmia ole suosittelen menemään inttiin heti kun se on käytännössä mahdollista. Odottelu on ikävää. Itse aloitin kanssa palveluksen tammikuussa aikanaan herran vuonna 2011 juurikin vekaranjärvellä. Kirjoitin ylioppilaaksi keväällä 2010 ja olin sitten sen jälkeen kesäkuusta joulukuuhun töissä ja tienasin hyvät rahat armeija-ajalle, kun vielä vanhempien luona tuon ajan asustelin. Mutta jotain kannattaa suunnitella ajalle ennen armeijaa, jos siinä kohtaa kalenteri näyttää tyhjää tai sitten tosiaan sinne vaan heti kun mahdollista.

Rupture

Jäsen
Suosikkijoukkue
Läski-Bibeau, WPG
Vekara on hyvä paikka. Iso kasarmi, jossa taitaa olla kaikki maavoimien perusyksiköt. Jos ei mitään ihmeempiä suunnitelmia ole suosittelen menemään inttiin heti kun se on käytännössä mahdollista. Odottelu on ikävää. Itse aloitin kanssa palveluksen tammikuussa aikanaan herran vuonna 2011 juurikin vekaranjärvellä. Kirjoitin ylioppilaaksi keväällä 2010 ja olin sitten sen jälkeen kesäkuusta joulukuuhun töissä ja tienasin hyvät rahat armeija-ajalle, kun vielä vanhempien luona tuon ajan asustelin. Mutta jotain kannattaa suunnitella ajalle ennen armeijaa, jos siinä kohtaa kalenteri näyttää tyhjää tai sitten tosiaan sinne vaan heti kun mahdollista.
Itsekin juuri ajattelin että menisin töihin ja eläisin "normaalia" elämää kirjoitusten jälkeen. Siinä samalla sitten etsin opiskelupaikkaa koska eihän lukion papereilla kuuhun lennetä. Sitten siinä kun saan opiskelupaikan niin etsin asuntoa ja pistän kaikki siviilipuolen asiat kuntoon jos/kun muutto on edessä vieraaseen kaupunkiin.

Voihan se toki olla niin että menen 2/25 erässä. Kyllä siinäkin ajassa ehtii töitä tehdä kirjoitusten jälkeen, ja tähyskellä opiskelupaikkaa. 1/26 vaan sopisi minulle, että saisi enemmän aikaa noita asioita varten.

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyökkääminen/puolustaminen/sotiminen metsässä, huoltokierrokset ja leiripaikan vaihdot keskellä yötä, läpi yön kestävät ”suunnistuskisat” täydessä varustuksessa, parin viikon mönkijäsafari, purojen ylittäminen alasti varusteet pään päällä talvipakkasilla jne. jne.. Täysin unohtumattomia extreme-kokemuksia, jollaisia ei kyllä intin ulkopuolella ole oikein mahdollista kokea ainakaan sellaisessa mittakaavassa, jonka intti tarjoaa.

Vaikka juuri siinä hetkessä olisi kyrpä otsassa, niin ei kannata missata noita intin tarjoamia ainutlaatuisia kokemuksia movettamalla jossain kasarmin punkassa.

Jass0

Jäsen
12-vuotiaana aloin pelkäämään inttiä. Jokin siinä kokonaisuudessa ei istunut oikein Pikku-Rupturelle. Silloin ajattelin että siihenhän on vielä paljon aikaa, että otetaas vaan rennosti.
Miksi pelkäämään? Hitto, menisin uudestaan jos voisin. Muistan edelleenkin päivämäärät, koska astuin palvelukseen ja koska pääsin pois. 14.7.2003 menin, joten kohta 21 vuotta tasan, siitä kun kävelin (tuonkin muistan kuin eilisen) kohti bussiasemaa, josta hyppäsin tulevia alokkaita täynnä olevaan linja-autoon.
Mahtavia muistoja sieltä jäi, suurin osa siis hyviä, vaikka ei sielläkään kaikki asiat aina ihan putkeen menneet.

Itsellä meni aikanaan koko aika Haminassa ja pari vuotta aiemmin tapahtuneen kolarin vuoksi osana parasta B-ryhmää. Syynä ilmeisesti se etteivät halunneet ottaa riskiä siitä, että jalka hajoaa pahemmin / pysyvästi siellä ollessa = joutuvat maksamaan korvauksia. Tehtävänä oli olla yhden reserviupseerikoulun komppanian kirjurina. Oli varmaan kyllä paras tehtävä mitä koko Haminasta löytyi (toki riippui paljon siitä mihin komppaniaan kutsu kävi). Mielenkiintoista hommaa riitti ja käytännössä isolta osin sai olla osa kantahenkilökuntaa.

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielestäni on paska sanonta "Armeijasssa tehdään pojista miehiä". Ei tehdä.

Sen sijaan armeijan suorittaminen tekee monelle hyvää. Se toimii hyvänä kokemuksena elämässä tarvittaville asioille, kuten epämieluisten asioiden sietäminen, yhteistyö, me-henki, äärirajoille meneminen jne. Toisin sanoen, siellä opitaan taitoja sekä sotimista että elämää varten. Ja niistä elämää varten opittavista asioista on oikeasti hyötyä.

Menin inttiin 02/00. Rovaniemelle. LapItR. Helvetin kova kuri. Helvetin tiukat kouluttajat, sekä upseerit että aliupseerit. Kovasta kurista huolimatta meillä oli hiton hyvä meininki koko ajan. Kouluttajat joka tasolla olivat kovasta kurista huolimatta todella reiluja. Jos ja kun homma toimi, niin senkin huomasi välittömästi. Vittumaisin aika itselle oli oikeastaan johtajakausi aliupseerina, kun omassa ryhmässä oli pari härömpää tyyppiä. Toisaalta hymyn nostaa kaveri, joka oli mun johtamassa tuvassa uudessa saapumiserässä p-kaudella, ja kuulin että kaveri saapui takaisin Rovaniemelle RUK:n priimuksena. Hänestä kyllä huomasi päivästä yksi, että tuossa on tekijämies.

Joka tapauksessa, yhtään ainutta noista 362 päivästä en vaihtaisi pois. Välillä armoton vitutus, mutta lopputuloksena niin paljon muistoja kavereiden kanssa, että muusta näitä ei saa.

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Vähän tiedustelua kaverin puolesta kyselen -hengessä ja hakuammuntana tähän ketjuun, kun en nyt oikein parempaakaan keksi. Säkylään siirtymiseen ei ilmeisesti oikein joukkoliikenne tarjoa mahdollisuuksia mistään päin? Vasta palveluksensa Säkylässä aloittaneella kaverilla paluu ensimmäisiltä lomilta poikkeuksellisesti maanantaina, jolloin ei kuulemma varusmieskuljetuksia järjestetä (koska ilmeisesti muu porukka palaa jo sunnuntaina).

Pohjois-Suomesta on melko mahdotonta päästä liikkumaan julkisilla Säkylään asti, joten mikähän ratkaisu tähän voisi olla toimivin? Bussilla pääsee Poriin ja Raumalle asti, mutta kummastakaan ei ilmeisesti busseja kulje Säkylään (pl. Raumalta yksi bussi, se lähtee liian aikaisin). Myöskin Tampereelle pääsisi sujuvasti junalla, mutta sieltä nyt ei ole sen enempää jatkoyhteyksiä Säkylän suuntaan. Onko tässä siis ainoina vaihtoehtoina "vähän" reilumpi jalkamarssi tai taksikyyti omaan piikkiin? Vai onko puolustusvoimilla velvollisuus järjestää matkat, vaikka tulisi lisäkustannuksia, ts. onko mahdollista, että maksaisivat esimerkiksi taksin aiheuttamat kustannukset, mikäli muuten ei pääse perille?

Varsin hankalia tuntuu olevan lomamatkat Säkylästä jatkoakin ajatellen, mikäli ei tosiaan noita varusmieskuljetuksia järjestetä. Ja ei kai niitä järjestetä kuin sellaisina "vakiopäivinä", kun on enemmän kulkijoita. Erityisen haastavaksi tämän tekee se, kun muutenkin lomamatkoihin menee reilusti aikaa pohjoisen suunnalta. Saattaa pidemmällä tähtäimellä vähän syödä motivaatiota :)

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Myöskin Tampereelle pääsisi sujuvasti junalla, mutta sieltä nyt ei ole sen enempää jatkoyhteyksiä Säkylän suuntaan. Onko tässä siis ainoina vaihtoehtoina "vähän" reilumpi jalkamarssi tai taksikyyti omaan piikkiin?
Toimiiko nykyään liftaaminen? Aikanaan ainakin Säkylästä Tampereelle onnistui hyvin, tosin sitä ensimmäistä kyytiä Huittisten suuntaan kassulta oli vaikea saada. Muuten Säkylä on aika toivottomien yhteyksien päässä.

Wimrfin

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New Jersey Devils
Vähän tiedustelua kaverin puolesta kyselen -hengessä ja hakuammuntana tähän ketjuun, kun en nyt oikein parempaakaan keksi. Säkylään siirtymiseen ei ilmeisesti oikein joukkoliikenne tarjoa mahdollisuuksia mistään päin? Vasta palveluksensa Säkylässä aloittaneella kaverilla paluu ensimmäisiltä lomilta poikkeuksellisesti maanantaina, jolloin ei kuulemma varusmieskuljetuksia järjestetä (koska ilmeisesti muu porukka palaa jo sunnuntaina).

Pohjois-Suomesta on melko mahdotonta päästä liikkumaan julkisilla Säkylään asti, joten mikähän ratkaisu tähän voisi olla toimivin? Bussilla pääsee Poriin ja Raumalle asti, mutta kummastakaan ei ilmeisesti busseja kulje Säkylään (pl. Raumalta yksi bussi, se lähtee liian aikaisin). Myöskin Tampereelle pääsisi sujuvasti junalla, mutta sieltä nyt ei ole sen enempää jatkoyhteyksiä Säkylän suuntaan. Onko tässä siis ainoina vaihtoehtoina "vähän" reilumpi jalkamarssi tai taksikyyti omaan piikkiin? Vai onko puolustusvoimilla velvollisuus järjestää matkat, vaikka tulisi lisäkustannuksia, ts. onko mahdollista, että maksaisivat esimerkiksi taksin aiheuttamat kustannukset, mikäli muuten ei pääse perille?

Varsin hankalia tuntuu olevan lomamatkat Säkylästä jatkoakin ajatellen, mikäli ei tosiaan noita varusmieskuljetuksia järjestetä. Ja ei kai niitä järjestetä kuin sellaisina "vakiopäivinä", kun on enemmän kulkijoita. Erityisen haastavaksi tämän tekee se, kun muutenkin lomamatkoihin menee reilusti aikaa pohjoisen suunnalta. Saattaa pidemmällä tähtäimellä vähän syödä motivaatiota :)
Puolustusvoimat on velvoitettu korvaamaan matkakulut mikäli sellaisia tulee (esimerkiksi taksi- tai bensamaksut) mikäli ei ole mitään muuta keinoa palata varuskuntaan. Eli jos tosiaan ei ole muuta kuin taksi niin kuitit talteen ja yksikköupseerille (vääpeli) niin valtion pitäisi nuo korvata. Monimutkainen prosessi tuo mun tietääkseni on, omaa kokemusta ei kuitenkaan ole joten voin olla väärässä.

Tämä on vitun perseestä. Itse kotiuduin kesäkuussa ja tuntuu että joka vitun lomat oli hirveä suunnittelu että miten pääsee kotiin tai kasarmille.

Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Puolustusvoimat on velvoitettu korvaamaan matkakulut mikäli sellaisia tulee (esimerkiksi taksi- tai bensamaksut) mikäli ei ole mitään muuta keinoa palata varuskuntaan. Eli jos tosiaan ei ole muuta kuin taksi niin kuitit talteen ja yksikköupseerille (vääpeli) niin valtion pitäisi nuo korvata. Monimutkainen prosessi tuo mun tietääkseni on, omaa kokemusta ei kuitenkaan ole joten voin olla väärässä.

Tämä on vitun perseestä. Itse kotiuduin kesäkuussa ja tuntuu että joka vitun lomat oli hirveä suunnittelu että miten pääsee kotiin tai kasarmille.
95 menin armeijan. Silloin ainakin oli ettei lomalle ole pakko edes lähteä. Olisi saanut viettää viikonlopun kasarmilla jos olis kyydit menneet vaikeaksi. Muutama seuraavassa saapumiserässä oli Ruotsissa asuvia niin he eivät ainakaan joka viikonloppu menneet kotiin.

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF

Tämä tosiaan selvisi nyt sen verran eteenpäin, että useammalla vaihdolla onnistuu pääsy Säkylään asti (Oulu-Tampere-Eura-Säkylä), joskin varuskuntaan taitaa olla edelleen kuutisen kilometriä viimeiseltä pysäkiltä. Ja ketju on varsin hauras, myöhästymisiä ei kestä pahemmin tulla VR:llä tai Onnibusilla. Toki niissä tapauksissa myöhästyminen ei ole katastrofi, vaikka aiheuttaa tietysti harmaita hiuksia. Mutta hyvä tietää, että jonkinlainen korvausvelvollisuus on kuluille, jos joskus oikein hankalaksi menee. Ja veikkaan että tulee jossain vaiheessa menemään.

Yllä mainittu liftaus varmaan yksi vaihtoehto rohkeimmille, mutta toki nykypäivänä kyydin saamisen varaan ei kannata liikoja laskea :)

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Mutta hyvä tietää, että jonkinlainen korvausvelvollisuus on kuluille, jos joskus oikein hankalaksi menee. Ja veikkaan että tulee jossain vaiheessa menemään.
Kannattaa varmistaa yksikössä, että minkälaisia matkakuluja korvataan. En tiedä miten nykyisin on, mutta tuskin mitään pidempiä taksimatkoja alkavat maksamaan. Ennen jos ei kyydit täsmänneet niin silloin piti tulla vaikka päivää aikaisemmin lomilta pois. Omalla autolla tulijat maksoivat bensansa ihan itse ja sellaisista kuluista ei kyllä mitään korvauksia saanut. Nykyisin voi tietysti asia olla jo toisin, mutta ei kannata suoraan tuudittautua siihen, että kaikki matkakustannukset korvataan. Kysymällä tämäkin asia selviää.

Mä kun aikanaan hiissasin tuota Säkylä - Helsinki -väliä, niin vaihtoehdot tosiaan olivat kohtuu vähissä. Muutaman kerran käytin kuntsareita niin, että meno tai paluu piti tehdä omin päin, silloin vaihtoehdot olivat luokkaa ”taksilla Kokemäelle tai Huittisiin” ja siitä julkisilla eteenpäin. Kokemäeltä pääsi ainakin silloin jollain resiinalla Tampereelle ja siitä Helsinkiin, Huittisista sitten Porin ”pikalinjalla” eli bussilla Helsinkiin. Viikon päivärahat paloivat aina taksimatkaan, joskin kerran kuski antoi muutaman euron alennusta ja totesi, että ”käytä ne mieluummin sotilaskotiin”. Kiitin tästä eleestä ja söin pari ylimääräistä munkkia. Reilut kolmekymppiä maksoi Huittinen - Huovinrinne taksimatka. Kukaan ei kyllä edes vahingossa sanonut, että tuon kulun saisi PV:n piikkiin.

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Mä kun aikanaan hiissasin tuota Säkylä - Helsinki -väliä, niin vaihtoehdot tosiaan olivat kohtuu vähissä. Muutaman kerran käytin kuntsareita niin, että meno tai paluu piti tehdä omin päin, silloin vaihtoehdot olivat luokkaa ”taksilla Kokemäelle tai Huittisiin” ja siitä julkisilla eteenpäin. Kokemäeltä pääsi ainakin silloin jollain resiinalla Tampereelle ja siitä Helsinkiin, Huittisista sitten Porin ”pikalinjalla” eli bussilla Helsinkiin. Viikon päivärahat paloivat aina taksimatkaan, joskin kerran kuski antoi muutaman euron alennusta ja totesi, että ”käytä ne mieluummin sotilaskotiin”. Kiitin tästä eleestä ja söin pari ylimääräistä munkkia. Reilut kolmekymppiä maksoi Huittinen - Huovinrinne taksimatka. Kukaan ei kyllä edes vahingossa sanonut, että tuon kulun saisi PV:n piikkiin.
Aikanaan Stadista pääsi arkipäivinäkin ihan kätevästi, kun piti vaihtaa vain Forssassa bussia ja sillä pääsi sitten Huovinrinteelle, eikä se vaihtoaikakaan ollut mikään pitkä. Tästä on kuitenkin reilut 30 vuotta, joten onhan nuo varmaan muuttuneet siitä.

Rekka Pinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Vancouver Canucks
Itse ollut nyt kolme viikkoa palveluksessa. Kajaanissa palvelen ja tavoitteena olisi spolleksi päästä. Minkähänlainen se pääsykoe sitten on? Fyysistä kuntoa nyt ainakin testataan, mutta kuulemma myös henkistä kuntoa testataan. Mitähän tuo sitten käytännössä tarkoittaa? Olisi hienoa, jos joku osaisi tuosta hieman kertoa, niin osaisi varautua.

Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Itse ollut nyt kolme viikkoa palveluksessa. Kajaanissa palvelen ja tavoitteena olisi spolleksi päästä. Minkähänlainen se pääsykoe sitten on? Fyysistä kuntoa nyt ainakin testataan, mutta kuulemma myös henkistä kuntoa testataan. Mitähän tuo sitten käytännössä tarkoittaa? Olisi hienoa, jos joku osaisi tuosta hieman kertoa, niin osaisi varautua.
En valitettavasti osaa kertoa pääsykokeista mitään, mutta on kyllä mielenkiintoista, miten eri tavalla sotilaspoliisiksi voi päätyä. Kaartissa automaattisesti noin 1/3 saapumiserästä on sotilaspoliiseja ilman mitään pääsykokeita, toki kutsunnoissa tehdään päätös ja karsinta tähän liittyen. Itseltäni vain aikoinaan kysyttiin työväenopistolla Hesarilla notta "mites, kiinnostaisiko sotilaspoliisin hommat?" ja tuohon sai sitten vastata oman fiiliksen mukaan kyllä tai ei.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy