Olisiko täällä vinkkejä inttihajotukseen? Velipoika suorittaa tällä hetkellä varusmiespalvelustaan, ja vaikuttaa todella masentuneelta ja hajonneelta. P-kausi meni ilmeisesti vielä ihan suht asiallisesti, mutta nyt siirto uuteen yksikköön jossa joutuvat olemaan metsässä lähes kaikki päivät. TJ67 ja vielä olisi jäljellä kuusi leiriä ja pari ginestä. Taustatietoina sellaista että veljeni on (kuten minä myös) normaalia allergisempi, on astmaa, allergiaa oikeastaan kaikelle mahdolliselle ja iho-ongelmaa. Itse sain noilla vaivoillani B-paperit, joten pääsin vähän helpommalla, mutta veljelläni tuo ei ole onnistunut vaikka on yrittänyt käydä juttelemassa veksissä asiasta. Ruoka-allergioita on paljon, ja sekös vituttaa metsäleireillä kun päivässä noin yksi ateria jää tulematta kokonaan ja lopuiltakin puuttuu jotain kuten vaikka leipä. Yksi vakavempi allergiakohtauskin metsässä on sattunut ja sieltä lähdettiin ambulanssilla varuskunnan ulkopuolelle sairaalaan vuorokaudeksi. Silti jostain syystä veksin veijareiden mukaan ei ole vielä kyllin pätevät perusteet B-papereille ja veli sitten tetsaa siellä muiden A-miesten kanssa ilman mitään vapautuksia. Kapiaisetkin ovat liikenteessä "oma vikas että oot allerginen"-ajatusmallilla, eli ei paljoa sympatiaa heru.
Omasta kokemuksestani pelkään vielä, että veljelläni saattaa olla melko kylmät välit tupakavereihinsa, koska on jatkuvasti porukan viimeisimpiä ja ravaa jatkuvasti veksissä juttelemassa ja hakemassa lääkkeitä. Oman inttini aikana jouduin kestämään eräänlaista "kiusaamista" noista allergioista, vittuiltiin movettajana sun muuna koko palvelusajan. Kasvattaa vaan entisestään hajotusta kun läheisimmät kaverit löytyvät naapuriyksiköistä, jos edes sieltäkään.
Mites sitten nuo E-paperit? Veljen mukaan veksissä ei suostuta edes E-papereita kirjoittamaan, kuulemma ainoa tie kassulta ulos on siviilipalvelus. Eihän tuo E-luokka kyllä oikein hyvä vaihtoehto ole, siellä ne aamut jossakin tulevaisuudessa kummittelevat ja kun tiedossa on ensi syksylle opiskelujen alkamista, niin ikävästi sotkisi opiskelukuviota. Minä olin siinä uskossa että E-paperit saa "kuka vain ja milloin vain", ainakin omana aikana useampi lähti jonkun masennuksen perusteella kotiin kasvamaan.
Tosiaan vinkkejä ja näkemyksiä kuulisin muilta. Veli väläyttelee jo sivarikorttia. Eikö tosiaan noilla vaivoilla irtoa B- tai C- (tai E-) palveluskelpoisuutta? Kai sille kävisi joku kirjurin/muun helpotetun pestin hommat ja niillä voisi lusia loput aamut alta pois, mutta kun tämä(kään) ei kelpaa talon väelle. Onko tässä tosiaan turvauduttava siviilipalvelukseen ja näin aamut kasvaisivat huomattavasti? Sosiaalikuraattorille luultavasti soitellaan huomenna, mutta huomenna pitäisi lähteä myös viikoksi metsään, joten varmuutta siitä saako sos.kuraattorille aikaa/lupaa lähteä metsästä.