Aikainen päätös kaudelle, huhut tappiollisesta taloustuloksesta ja todella vaatimattomat näkymät ensi kauden joukkueen ja menestyksen osalta. Tiedotteen mukaan hyökkäyspäähän ei edes etsittäisi enää vahvistuksia. Kirjoitin tästä jo toiseen ketjuun, mutta nyt on pakko esittää kysymykset täälläkin.
Ihmettelen kovasti mikäli Ilves ei noilla yleisömäärillä ja liigan edullisimpiin lukeutuvalla joukkueella onnistu tekemään voittoa kaudesta, kuten hieman on epäilty. Jokin yhtälössä ei täsmää, sillä paljon pienemmillä yleisömäärillä ja kalliimmilla joukkueilla operoivat KalPa ja Pelicans tähän ilmeisesti yltävät. Molempien liikevaihtokin on Ilvestä suurempi.
Jos tämä näin jatkuu Ilveksen osalta niin uusi Ilves ei toimi sen paremmin kuin vanhakaan Ilves, eikä tätä kovin pitkään jaksa seurata kuin kovimmat hc-kannattajat. Seuralta toivoisi nyt selkeää ulostuloa nykytilanteesta ja päivitystä aiempaan, varsin mahtipontiseen strategiaan. Tästä on aika pitkä matka sinne tavoitteeksi asetettuun CHL:ään ja Liigan mitalipeleihin.
Oma näkemykseni on eroava. Ilves on ottanut valtavan stepin talouspuolella. Nyt on muistettava talouden realiteetit ja lähtökohta. Vuosi sitten Ilves oli käytännössä konkursissa. Jalon vetämä ryhmä pelasti Ilveksen tältä. Kuluvan tilikauden osalta harmittavaa oli, että kauppojen teko viivästyi niin pitkälle, että tähän kauteen valmistautuminen jäi myöhäiseksi.
Mitä tuo valtava steppi käytännössä on merkinnyt? Ensimmäiseksi se on merkinnyt organisaation uudelleen rakentamisen. Vanhojen epäedusllisten rakenteiden purkamista. Epäselvyyksien ja velkojen minimointia. Vanhan johdon jäljiltä on löytynyt ikäviä asioita vielä kuluvan tilikauden jälkimmäiselläkin puoliskolla. Suuri askel on otettu myös järjestelmien luonnissa. Vanha johto eli kuin se kuuluisa sika pellossa. Vain itse hyötyen ja ilman tavoitteellisuutta, vastuita ja velvollisuuksia. Tällä hetkellä jokainen euro tiedetään. Mistä eurot tulevat ja minne ne menevät. Jokaiselle henkilölle on asetettu ensi kauden tavoitteet ja tavoitteiden toteutumista seurataan.
Itse aikoinani asetin uudelle johdolle tavoitteen, että talous pitää saada vakautettua ennen siirtymistä uuteen halliin. Vanhaa tilannetta ei pystytä korjaamaan yhdessä kaudessa, niin huono se tilanne oli. Mitä itse olen huhuja kuullut, niin Ilves tullee pääsemään lähelle nollatulosta, joka on lähtökohtiin hyvä saavutus (vertaa kymmenen edellistä tilikautta). Tuleva tilikausi on ensimmäinen todellinen tilikausi uudelle johdolle. Tavoiteasetantani oli, että ennen uutta hallia Ilveksen tulee taloudellisesti nousta Liigan keskikastiin (sijoille 6-8).
Ilveksen vetovoimasta. Kannattajien mielestä kaikkien pelaajien odotetaan tulevan juuri Ilvekseen. Miettikää faktat. Vuosi sitten Ilves oli käytännössä konkurssissa. Tämän jälkeen Ilves ei ole vielä julkaissut yhtään tilikauden tulosta! Ulkoapäin taloudellinen luottamus ei voi olla vielä kovinkaan suurta. Se rakennetaan pitkäjänteisesti.