Saariselta hyvä kirjoitus. Tuo minun tuhannen katsojan vaje oli omasta mielestäni viime kauteen verrattuna. Potentiaalia on vielä enempäänkin. Vuosien varrella on matkasta jäänyt jo useita Ilvesläisiä, jotka ovat hallissa käyneet vuosikymmeniä. Yhteen aikaan Ilveksessä keskustelimmekin siitä, että hallissa kävijän keski-ikä on noussut huolestuttavasti. Kun kiersi hallia ympäri saattoi jo etukäteen arvata, kenet näkee missäkin kulmassa. Ongelmana on ollut uuden sukupolven riittävä löytyminen.
Kannattamista on monella tasolla ja kannattajia ei voi laittaa yhteen kategoriaan. En osaa itsekään luokitella kannattajia, mutta tässä jotain yritelmää. Peruskannattaja tulee peliin pitkälti peliesityksistä ja organisaatiosta huolimatta. Peliesitysten myötä määrä lisääntyy tai vähenee. Yksi ryhmä on luonnollisesti Ilves ry:läiset ja heissä löytyy perusjäseniä ja niitä, jotka tekevät organisaatiossa töitä eri tasoilla. Toimintaa rahoittavat (Ilves-henkiset yrittäjät ja liikemiehet/naiset) voidaan irroittaa ehkä yhdeksi ryhmäksi. He tuovat esim. asiakkaitaan peleihin. Oma ryhmänsä on sitten nämä, jotka tulevat katsomaan jäällä pörrääviä kavereitaan, naapureitaan tai sukulaisiaan.
Sen mitä olen itse matseissa tänä vuonna käynyt, olen kokenut, että hallista puuttuu emoseuran jäseniä, junnuja, sukulaisia/kavereita ja näitä toimintaa aikaisempina vuosina tukeneita. Tämä siis oma subjektiivinen kokemukseni. Noissa ryhmissä on paljon väkeä, joille Ilves merkitsee muutakin kuin otteet kentällä.
Joskus kirjoitinkin, että tällä sekavalla organisaatiollakin voidaan osua yksittäisiin menestyksiin. Nyt tätä tämän hetken menestystä ei välttämättä olisi, jos Raipe olisi suostutellut jotain muuta kuin Tuokkolaa.
Saarisen kehoitus Seize the Day on hyvä elämänohje. Uskon, että nekin henkilöt, jotka ovat jääneet pois hallista ja ehkä juuri tällä minuutilla tekevät töitä Ilveksen 8- vuotiaiden tai B-junnujen kanssa nauttivat kuitenkin täysin Edustus-Ilveksen voitoista. He eivät välttämättä osta tällä hetkellä suoraan IH Oy:n tuotteita, mutta tekevät kovasti töitä, jotta peruskannattajatkin voivat jatkossakin ihastella "Eero Savilahtien" suorituksista. He ovat ehkä ostaneet kanavapaketin ja tv-rahahan on suurin IH Oy yksittäinen tulonlähde. Kovia Ilvesläisiä hekin, kuten hallissa ahkerasti käyvät.