Näihin on tässä vaiheessa vähän ilkeä vastata, koska ratkaisuja ei ole tehty. Yksi etenemismalli rahaliikenteen osalta olisi hoitaa asia siten, että iso raha varmistaa kaupat ja iskee nimet lappuun. Kun kaikki on varmaa, käynnistetään joukkorahoitus ns. kirsikaksi jo leivotun kakun päälle. Tämä on siis yksi malli.
Tällaiseen malliin - mikäli kaupan ehdot ovat aidosti läpinäkyvät ja osoittavat Manngardin klaanille ovea pääomistajan paikalta - olisi minun mielestäni turvallista lähteä mukaan. Kannattaa kyllä ottaa huomioon sekin, minkä nimim. Kunto toi esiin, että Manngardin luopuminen kokonaan omistuksestaan toisi huomattavasti enemmän uskottavuutta ja luottamusta (lue: rahaa) Ilves Hockey Oy:hyn. Tämä olisi Manngardinkin hyvä tiedostaa; nyt olisi mahdollisuus osoittaa olevansa se suurin Ilves-fani.
Eikös leikki ole sitten siinä.
Niinpä se taitaa olla, mutta kysymykseni koskikin sijoitettuja rahoja. Mitä niille sitten tapahtuu?
Tämä pienosakkaiden vastarinta on riski, joka tällaisessa hankkeessa on yksinkertaisesti pakko ottaa huomioon. He varmasti tajuavat, mitä tämä hanke tekee onnistuessaan Ilves Hockey Oy:n arvolle (up up up!) ja toisaalta heidän osakkeidensa arvolle (down, way down). Tämän vuoksi suunnatusta osakeannista ei voi neuvotella pelkästään Manngardin kanssa, koska hän ei sitä voi päättää. On neuvoteltava myös Jääskeläisen ja muiden Ilveksen suurimpien omistajien kanssa. Viidestä suurimmasta vähintään neljä on saatava mukaan, tai homma menee erityisen hankalaksi.
Tämän hankkeen kaatumisesta pienosakkaiden vastustukseen ei saa tulla taas yksi tekosyy lisää Manngardin kokoelmiin: "minä taas yritin myydä, mutta kun..." Ja sitten taas vähän savuverhoa ja strategiaryhmää, ja "all set" seuraavaksi pariksi kaudeksi.
Ja kunnioituksella, nimimerkki HeGe41: Kysymyksiin, joihin et osaa vastata, kannattaa jo tässä vaiheessa hankkia vastaus ainakin sen osalta, milloin asia saattaisi mahdollisesti selvitä, ja keneltä sen vastauksen silloin saa. Tämän hankkeen pitää onnistuakseen olla kristallinkirkas kaikille sijoittajille, ja sellaisena sitä on myös markkinoitu - läpinäkyvänä. Kuten tiedät: sosiaalinen media on myös yksi markkinointikanava - varmasti tässä(kin) tapauksessa se tärkein.
P.S. Miksi oli tämän hankkeen kannalta niin tärkeää, että ihmiset tukisivat Ulkojäät-tapahtumaa?