Näin juurikin, että seura vaikuttaa itse siihen lipunhintaan, mutta on turha vedota siihen, että kun on katsojia paljon, niin paljon tulee niistä rahaakin. Tämä on sellaista nuoralla tanssia, että paljonko se lippu saa maksaa, että ne ihmiset tulee katsomaan peliä halliin. Yksinkertaistettuna voisi sanoa, että parempi saada 6000 ihmistä halliin kympillä, kuin 3000 kahdella kympillä.
Nollatulos ei tosiaan pitäisi olla mahdoton tavoite, mutta pakko sanoa, että kyllä sitä vaikeuttaa suuresti tämä ilmapiiri, jota monet levittävät. Oikeus heillä on toki siihen, mutta kun on selvää, ettei sillä saada Ilvestä konkurssiin, eikä se vaikuta omistajavaihdoksiin, niin sillä ei tehdä kuin hallaa sekä taloudelle, että joukkueen vahvistumiselle.
En pääse täältä kaukaa nyt tarkistamaan, mutta oliko tuon keskilipun hinta aidosti tutkittu vai olettamus Jääkiekkolehden budjetoiduista (ei siis toteutuneista) lipputuloista? Jos viimeinen, niin muistaakseni IH itse syyspaneelissa selitti, että Jääkiekkolehden jako on liian karkea ja esim. Ilves ilmoitti muistaakseni aitio- ja VIP-lippuja, jotka luonnollisesti nostavat keskilipun hintaa selkeästi, toisessa kategoriassa. Mutta voi olla, että tuosta on tutkimuskin tehty perustuen toteutuneeseen dataan.
Olenkin lähettänyt päättäjille terveisiä, että nuo seurojen ilmoittamat budjettiluvut pitää saada yhtenäistettyä. Pitäisi olla helppo homma nykymaailmassa.
Mitä tulee ilmapiiriin, niin siinä lähes kaikki aseet ovat IH:lla. He ovat itse luoneet tällaisen ilmapiirin toiminnallaan, esiintuloillaan ja valehteluillaan. Siellä vallitsee vanhanaikainen käsitys, että ihmiset ovat vietävissä. He syyttelevät mielellään ulkopuolisia sidosryhmiä siitä, etteivät saa itse asioitaan kuntoon. Tilikauden tuloksen valehtelut, strategiaryhmän perustamisankat, ulkopuolisten ihmisten lisäämiset Sjöblomin vastaiselle listalle ja vakuutusmaksujen myöhästymisen syyn vieritykset A-nuorten ja heidän vanhempien niskoille. Tässä vain muutama.
Toimimalla rehellisesti ja avoimesti ei voi mennä kovinkaan pahasti pieleen. IH:n toimistolla on monta henkilöä, jotka työskentelevät sen 1700-2000 tuntia vuodessa. Siinä on aikaa kääntää kelkka ja harjoitella.
Jos mietitään osakeantivedätystä, niin tulee mieleen, että onko uusilla osakkeenomistajilla oikeus perua kauppansa? Heille on vakuuteltu vielä syksyllä, että tappio tulee olemaan 400 k€ ja joku on varmasti käyttänyt näitä laskelmissaan. Ja toteutunut tappio olikin lähes 760 k€. Jos ostat asuntoa, jonka myyjä vakuuttaa olevan 200 neliötä asuinpinta-alaltaan ja tarkastusmittauksessa asunto osoittautuu olevan 110 neliötä, niin saanet purkaa kaupan. Tosin antiesittelyssä sanotaan, että kiekkopisnes on mitä on ja sen tuloksellisuudesta ei ole takuita, mutta siinä viitataan tulevaisuuteen. Nyt korjailtiin jälkikäteen tappioita tuplaksi.
Käsittääkseni rahaa tulee molempien kausien aikana. Eli jonkin verran pitäisi näkyä jo viime vuoden tilinpäätöksessä..
Tämä on ensimmäinen kausi pitkään aikaan, kun ei makseta pelaajille tai valmentajille kotiin. Yksinkertaisesti huonoja päätöksiä. Liian suuret kulut ja liian pienet tulot aiheuttavat yleensä tappiota.
On vielä huolestuttavampaa, jos päättynyt tilikausi jo sisälsi noita Jokerirahoja. Silloin todellinen tappio lähestyy jo milliä.
Itse taas epäilen, että Ilves joutui maksamaan jotain ekstraa Hurtubisen ja Pesosen irtisanomisissa. Mitä tulee huonoihin päätöksiin, niin tästä olen usein kirjoittanut. Hallituksessa ei ole tainnut olla kertaakaan kiekkoihmistä, joka tuntee lajin läpikotaisin, eikä sitä ole nytkään (ja muutenkin siletä puuttuu eri sektorien osaajia). Vinnien orkesterin maine on sitä luokkaa, ettei pätevät ihmiset hakeudu Ilvekseen. Valinnat tehdään lähipiiristä ihmisistä, jotka ovat sopivia. Huhuhan kertoo, että Juupenkin yli olisi keväällä kävelty joukkueen rakentamisessa.
Noihin kulujen paisumisiin on joka vuosi tiedotettu puuttuvan. Se on ollut aina ykkösteema. Mitä se sitten kertoo osaamisesta, kun sitä ei tapahdu? Erikoinen yksityiskohta on se, että palkkamenot ovat aina nousseet hurjasti Raipen jälkeisenä kautena. Näin tapahtui viimeisen pelivuoden ja ainoan päävalmentajavuoden jälkeen.
Yksittäisiä osumia voi silti tulla. Toivotaan, että tämä kausi on sellainen. Taloudellisen tuloksen pitäisi olla kaiken järjen mukaan selkeästi voitollinen ja kaukalossakin on eväitä menestyä.