Itse en ole konkurssien suhteen asiantuntija myönnän sen heti alkuun. Enkä tiedä myöskään mitä todellisuudessa Liigassa oikeasti tapahtuisi, jos Ilves menisi konkurssiin. On liigaosakkeen arvo mikä tahansa 1,5 - 3,0 millin välillä, niin tuo lienee enemmän laskennallinen, enkä usko, että kukaan maksaisi Ilveksen liigaosakkeesta lähellekään laskennalista arvoa.
Varmasti yksi merkittävin tekijä olisi konkurssin tekohetki. Jos se tapahtuisi nyt kesällä, niin voisi kuvitella, että Liigan ensimmäinen huoli olisi siinä, että pelaajien ja valmentajien palkat turvattaisiin. Miten tulkittaisiin useiden vuosien sopimukset? Kausarin ostaneet vaatisivat rahansa takaisin samoin kuin yhteistyökumppanit. Jos palkkojen, muiden velvoitteiden, pankkilainan ja ostovelkojen jälkeen jää muutama kolikko, niin eiköhän konkurssien todelliset voittajat eli lakimiehet veisi loput. Ja kuten aikaisemmin totesin, niin veikkaan, että piensijoittajan saaminen (Meskanen omisti 0,8% antaessaan lainan) ajaa yrittäjän (omistusosuus yli 50%) saamisten edelle. Vinnielle tuskin jäisi euroakaan.
Konkurssitilanteessa Ilves lähtisi Mestiksestä. Parin kauden sisällä Ilves todennäköisesti operoisi tuon sarjan suurimmalla budjetilla. Nousu voisi tapahtua nopeastikin saman tyylisellä buumilla kuin Porissa aikanaan tai se voisi ottaa 3-6 kautta, jona aikana talous voitaisiin rakentaa vahvaksi. Keskusareena näillä näkymin tulee joka tapauksessa ja niin Tampereella kuin Liigassa on painetta saada tuonne terve Ilveskin. En usko, että Ilveksen kannattajat siirtyisi Tapparan taakse, vaan hallissa kävisi Mestiksen suurin yleisömäärä. Suurimmat yhteistyökumppanit on luonnollisesti liigajoukkueen takana, mutta Mestis-Ilveksellekin niitä riittäisi tuolle tasolle tarpeeksi.
Vinnie on pitkälti kuoppansa kaivanut. Hän on tuuliviiren tavoin syönyt sanansa niin moneen suuntaan, ettei hänen ja varsinkaan Jääskeläisen toimiin luoteta yhtään. Monesti olen todennut, miten Hannu Mattila tilanteen kiteytti jo kaksi vuotta sitten. Mattila pyörii jatkuvasti Pirkanmaan merkittävien yrittäjien (ja samalla potentiaalisten ostajien) keskuudessa ja omaa varmasti yhden parhaimman näkemyksen, miten tästä Ilveksen touhusta ajatellaan. Aikoinaan Hantta totesi, että työkeikka useimmin pirkanmaalaisessa firmassa alkaa sillä, että ensin keskustellaan lätkästä ja sen jälkeen työasiat. Voisin kuvitella, että yrittäjät myös kysyvät häneltä, että uskaltaako Ilveksen toimintaan vieläkään sijoittaa.
Itse mokasin reilu vuosi sitten ja lainasin rahaa Talvivaaralle. Hävisin 79% sijoituksistani. Itse otin riskin. Kukaan ei maksa edes promillea tuosta tappiostani takaisin. Ottihan se pattiin, kun vielä rahan menetyksen lisäksi lainasin rahaa firmalle, jonka toiminta hävetti (ekologinen puoli). Olis tosi kliffaa, jos joku maksais noi mun menettämät rahat takaisin ja vielä isolla korolla. Mutta huonomminkin olisi taloudellisesti voinut käydä. Otin tappion vastaan, enkä menettänyt kaikkea. Näin olisi Vinniellekin voinut käydä, jos olisi luopunut ajoissa.
Ja vieläkään ei Vinnielle ole myöhäistä tehdä tästä nollapisnestä tai jopa kannattavaa. Sijoittaa vain lisää rahaa ja alkaa tehdä oikeita henkilövalintoja.