Itse siirrän katseen hyökkääjiin.
Ollaan pelattu 10 kierrosta ja tehokolmikon takana ainostaan Stransky ja Najman ovat suorittaneet kelvollisesti, tosin näilläkin molemmilla ainoastaan yksi maali.
Stranskyn maali kahden miehen yvllä, Najmanin byyri Suomen ja Lööken syötöstä tehtynä.
Näiden takana seuraava on Meskanen 0+3 tehoilla jonka takana vielä 8 tehotonta hyökkääjää.
Itse en ummista silmiä tältä ongelmalta.
Itse kuitenkin sanon, että joukkueen sisäistä pistepörssiä ei kannata lukea kuin piru raamattua. Olen seurannut pidemmän aikaa tätä trendiä jossa joku floppaa pisteiden valossa aina - siis oikeasti aina. Mutta se ei tarkoita sitä, että pelaaja itsessään automaattisesti olisi floppi, ehkä hänen roolinsa vain on erilainen kuin alunperin on kuviteltu.
Ensinnäkin pitää tiedostaa, että Liigan kärkijoukkueet tekevät poikkeuksetta aina maksimissaan 200 maalia kaudessa, viimeisen 10 vuoden aikana tuon rajapyykin on ylittänyt tasan kerran Lukko sekä Kärpät. 190 maalin kauteenkin yltää monesti vain yksittäiset joukkueet.
Jos joukkueen maalit jakautuisivat tasaisesti neljän ketjun kesken niin sulla olisi pirun tehokkaat alemmat ketjut, mutta vastaavasti joukkueen ylivoiman pitäisi olla ala-arvoista koska aina pari ketjua pelaa ylivoimaa.
Oikeastihan siis ylivoimapisteiden merkitys on aivan valtava sisäisessä pistepörssissä. Jos Ilveksen pelaajia vertaa pisteiden perusteella niin silloin pitää ottaa tarkasteluun vain tasakentällisin syntyneet pisteet. Kuinka vertailukelpoisia voisi olla keskenään pelaaja joka ei pelaa koskaan ylivoimaa sellaisen kanssa, joka pelaa sitä aina? Ei ollenkaan.
Tasakentällisin syntyneet pisteet:
Lööke 11 (Joista 2 pistettä tyhjään maaliin)
Suomi 10 (2p tm)
Mäntykivi 7
Najman 5
Stransky 5 (1p tm)
Borg 3 (1p tm)
Meskanen 2
Könönen 2
Väisänen 2 (1p tm)
Nättinen 2
Ratinen 1
Björkvist 1
Bau 1
Superketju erottuu sieltä selvästi edukseen, yllättävänkin selkeästi. Pitää katsoa joskus vuodenvaihteen tienoilla uudestaan koska oma kutina on, että erot tulevat vähän kaventumaan.
Sen sijaan voidaan enemmänkin spekuloida kuinka merkittävä ero sitten puolestaan on vaikka kolmen pisteen ero Najmanin ja Nättisen välillä kymmenessä ottelussa? Itse väitän, että se on sellainen ero ettei sitä pysty edes oikeasti analysoimaan pelkästään pistesaraketta tuijottamalla. Se tarkoittaa sitä, että Najman tekee yhden pisteen verran tehoja enemmän joka neljäspeli. Jos Nättisenlle tulisi joku suonenveto ja tekisi yhteenotteluun kolmepistettä niin ero olisi sillä kurottu ympeen. (Nättisen ja Najmanin tilalla voi käyttää ketä tahansa esimerkkiä)
Toisekseen jos joukkueen sisäisessä pistepörssissä haittaa se, että Suomi ja Lööke on tehnyt tehoja noin paljon enemmän kuin vaikka Ratinen ja Bau niin en silti usko, että moni palstalainen haluaisi sekoittaa keskenään. Kuitenkin lienee jokaiselle selvää, että Suomen ja Lööken rinnalla varmaan sieltä tulisi jokunen irtopiste silloin tällöin, mutta se ei liene Niemelän ensisijainen motiivi mitata joukkueen onnistumista.
Kolmannekseen mielestäni tuossa tasakentällisin nähtävässä pistekertymässä erottuu selvästi pelaajat jotka ovat ison profiilin pelaajia/hankintoja. Ja sitten pienemmän marginaalin pelaajia. Lisäksi siinä on samanlailla havaittavissa selkeä vedenjakaja hyökkäysorjentoituneiden ja puolustusorjentoituneiden pelaajien välillä. Mielestäni hyvin peilautuu siihen miten jo ennen kauden alkua spekuloitiin keiltä odotetaan tehoja ja keiltä sitten jotain muita apuja.
........
Kaiken kaikkiaan itse näen, että tämän hetken Ilves on kuitenkin tasapainoinen kokonaisuus ja suosittelen seuraamaan enemmän sitä paljonko joukkue tekee maaleja kuin paljonko siellä joku yksittäinen pienen profiilin pelaaja tekee maaleja. Parhaimmillaanhan tuo kokoonpano on sellainen, että siellä Könönen, Ratinen ja kumppanit pelaavat nolla-nollaa ja aiheuttavat vastustajalle jäähyn josta puolestaan Mäntykivi, Suomi ja kumppanit käy tekemässä ylivoimalla maalin.