Ilmastonmuutosta vastaan – mitä SINÄ teet?

  • 91 619
  • 1 013

scholl

Jäsen
Haluaisin tietää, että ovatko nämä todellakin hinttareita vai onko tämä joku oma päähänpistosi. Minusta tuollaisen kielenkäytön voisi kyllä jättää tästä kokonaan pois, jos ei ole esittää mitään faktaa.

Et taida tietää mitä hinttari tarkoittaa. Olen joskus jossain ketjussa sen selittänyt, mutta aina joku spede jaksaa siitä mussuttaa. Viherhinttari on yleisnimi pääkaupunkiseudulla kettutytöille, vegaaneille, vihreiden kannattajille ja muille vastaaville. Tavallinen hinttari taas on aiemmin jo kattavasti analysoitu, joten en jaksa siitä enää rautalangasta vääntää.

Ja korostan, että hinttarilla ei ole mitään tekemistä hintin kanssa.
 

scholl

Jäsen
että saksalaiset hakevat paljon puolasta... ja tiedät varmasti..

Saksalaiset hakevat Puolasta ja Tsekistä kyllä lähinnä tupakkaa. Toki joku voi hakea alkoholiakin, mutta se on kyllä Saksassa sen verran edullista, että se mitä itse olen asiaan perehtynyt niin tupakka on se, mitä eniten haetaan. Toisaalta etäisyydet ovat niin lyhyet siellä päin, että so what. Suomessa landet hakevat tavaraa Keskisen kyläkaupasta useankin sadan kilometrin matkoja. Aivan sama asia sinänsä.

Mainiota, jos jotkut luopuvat autoista. Meille muille jää enemmän tilaa ajaa.
 

scholl

Jäsen
Äsken ei muutama linja-auto vaikuttanut mitään 6 miljardin ihmisen maapallolla, mutta nyt lähdet sitten noinkin valtavin toimenpitein puhdistamaan maapalloa.

tuo ei nyt missään tapauksessa ollut mikään ilmaston lämpenemistä vastustava hanke, vaan ajattelin vain asioita järkevästi. Aikakausilehtiä ei olisi pakko nähdä kertakäyttöhyödykkeinä.
 

Luiro

Jäsen
Et taida tietää mitä hinttari tarkoittaa. Olen joskus jossain ketjussa sen selittänyt, mutta aina joku spede jaksaa siitä mussuttaa. Viherhinttari on yleisnimi pääkaupunkiseudulla kettutytöille, vegaaneille, vihreiden kannattajille ja muille vastaaville. Tavallinen hinttari taas on aiemmin jo kattavasti analysoitu, joten en jaksa siitä enää rautalangasta vääntää.

Ja korostan, että hinttarilla ei ole mitään tekemistä hintin kanssa.

Ai hitto. En ole koskaan kuullutkaan tuota hinttari -sanaa käytettävän muista kuin Alexander Stubbista ja hänen kaltaisistaan muovituotteista. Yleensä siis kokoomuslaiset ovat tuntemieni helsinkiläisten tai yleensäkin ihmisten kielenkäytössä hinttareita. Kepulaisuus taas viittaa enemmänkin eläimiinsekaantumiseen.

Että eiköhän nää paskajutut vois jättää vai rupeatko kohta jauhamaan Tavjasta (mikähän vittu se nyt onkaan)?
 

scholl

Jäsen
Tärkeämpää kuin pohtia täällä jotain pieniä juttuja olisi laittaa maajussien toiminta kondikseen. Laittavat sikana lannoitteita, jotka valuvat Itämereen ja sinilevä on tassussa välittömästi. Toinen vastaava on ryssä. Kanervakin käy Moskovassa tekemässä sinunkauppoja, muttei uskalla sanoa, että laittakaan Pietarin touhut kuriin. Siellä ei ole edes jätevedenpuhdistuslaitoksia, vaan jätevedet menevät suoraan mereen ja jokainen voi arvioida, mitä se tarkoittaa Suomenlahdelle.

Siihen verrattuna ei sitten tunnu yhtään missään, että keittääkö joku vähän liikaa vettä vai ei. Näpertelystä ei tule mitään, vaan pitää laittaa isot ongelmat kondikseen.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Tehdäänpä sopimus, jos luovut omasta autostasi ja lupaat ettet sellaista enää hanki, niin lupaan vaikka heti irtisanoutua töistäni. Otatko haasteen vastaan?
En ota. Minulle autostani luopuminen tarkoittaisi samalla työpaikastani luopumista. Tietysti voisin hakeutua toiselle alalle, mutta ihan niin suureen elämänmuutokseen en tässä vaiheessa ole valmis vain allekirjoittaakseni jotain pointtia.

Mutta respektit sille, että olisit ollut valmis tuon kokoluokan elämänmuutokseen vain laittaaksesi jauhot suuhun internetin nimimerkille.

Kuten olen koettanut selvittää, niin sillä luopuuko yksi juntti Suomesta autoilusta on periaatteessa sama kuin, että päättääkö sama juntti luopua riisin syömisestä. Riisin viljely on yleisintä maataloutta ja maatalouden osuus ilmastonmuutokseen ylittää liikenteen osuuden kirkkaasti. Pitää siis miettiä, että oliko äskeinen riisi-ateria oli elämäni viimeinen.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Saksalaiset hakevat Puolasta ja Tsekistä kyllä lähinnä tupakkaa.
kin. Yritätkö jotenkin vähätellä tätä viinarallia, joka koskee lähes jokaista maata jossain mitassa? Onko tämä sinusta sitten jotenkin hyvä ja tarpeellinen juttu?
 

Luiro

Jäsen
Siihen verrattuna ei sitten tunnu yhtään missään, että keittääkö joku vähän liikaa vettä vai ei. Näpertelystä ei tule mitään, vaan pitää laittaa isot ongelmat kondikseen.

Ei voi vaatia muilta mitään, jos ei omat asiat ole kunnossa. Se on kaksinaismoralismia. Aivan kuten on huvittavaa, että Yhdysvallat paasaa vapaudesta ja demokratiasta ja siellä on sitä vain nimeksi.

Onko Suomi uskottavampi puhumaan ympäristönsuojelusta, jos täällä onnistutaan saamaan Kioton sopimuksen tavoitteet kiinni ja muutenkin eletään ekologisesti vai toimitaanko niin, että huudetaan muille että säästäkää ympäristöä, koska teitä on enemmän?
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Tärkeämpää kuin pohtia täällä jotain pieniä juttuja olisi laittaa maajussien toiminta kondikseen.

Näin ketjun aloittajana näkisin asian niin, että suurempia kokonaisuuksia voi hyvin pohtia varsinaisessa ilmastonmuutosketjussa. Täällä olisi nimenomaan mielenkiintoista kuulla yksittäisten ihmisten teoista. Siksi tuossa ketjun otsakkeessa on korostettu henkilöimistä.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Pietarin touhut kuriin. Siellä ei ole edes jätevedenpuhdistuslaitoksia, vaan jätevedet menevät suoraan mereen ja jokainen voi arvioida, mitä se tarkoittaa Suomenlahdelle.

Ruotsin pääministeri Göran Persson vihki Pietarissa jäteveden puhdistamon 2005. Tämä puolitti puhdistamattoman jäteveden laskun Suomenlahteen.
VA-yhtiö Pietarissa, NCC, Skanska ja suomalainen YIT vastasivat projektista.

http://www.sida.se/sida/jsp/sida.jsp?d=669&a=4462
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Siihen verrattuna ei sitten tunnu yhtään missään, että keittääkö joku vähän liikaa vettä vai ei. Näpertelystä ei tule mitään, vaan pitää laittaa isot ongelmat kondikseen.
Mitä hyötyä on laittaa joku, tai jotkut isot asiat kuntoon, jos kaikki pieni jää tekemättä?
 

Luiro

Jäsen
Mitä hyötyä on laittaa joku, tai jotkut isot asiat kuntoon, jos kaikki pieni jää tekemättä?


Katos ei tavallisilla ihmisillä ole mitään vastuuta. Se on viherhinttareitten touhua, jos väittävät että esimerkiksi pienistä puroista kasvaa jne.

Tämä keskustelu on taas niin vitun turha, että antaa olla.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Katos ei tavallisilla ihmisillä ole mitään vastuuta. Se on viherhinttareitten touhua, jos väittävät että esimerkiksi pienistä puroista kasvaa jne.
Ympäristöaktivisti on aika tuttu termi, mutta harvemmin puhutaan ympäristöpassivista. Hänelle ei koskaan sovi mikään, eikä hän näe ongelmaa siinä, jos 20 000 jätkää kusee jokeen, koska kerran Jukajan sahakin saa laskea paskansa samaan jokeen.

Tässä on taas kysymyksessä se asenne, jota ilman homma ei onnistu. Ihmisen on helpompi muuttaa elintapojaan, paljonkin, verrattuna suurempiin asioihin, joihin tarvitaan pohdintaa ja poliittisia päätöksiä ja jonkun täytyy ottaa myös vastuu seurauksista. Ihmiset itse voivat sitten tehdä paljonkin, jos riittää -asennetta.
 

Rike.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kissapedot
Mutta respektit sille, että olisit ollut valmis tuon kokoluokan elämänmuutokseen vain laittaaksesi jauhot suuhun internetin nimimerkille.

Pelaan uhkapelejä vain silloin kun tiedän varmasti voittavani. Tämä oli nyt ihan selvä tapaus, eli turha tästä mitään respektiä on jaella.

Kuten olen koettanut selvittää, niin sillä luopuuko yksi juntti Suomesta autoilusta on periaatteessa sama kuin, että päättääkö sama juntti luopua riisin syömisestä. Riisin viljely on yleisintä maataloutta ja maatalouden osuus ilmastonmuutokseen ylittää liikenteen osuuden kirkkaasti. Pitää siis miettiä, että oliko äskeinen riisi-ateria oli elämäni viimeinen.

No hyvä on, en jaksa kinastella. Itse tein sen päätöksen että luovuin autoilusta ja olen tosi tyytyväinen siihen päätökseen. Luuletko tosiaan että en ole miettinyt tätä asia perin pohjin? Puntaroin asioita ja päätin että henkilökohtaisesti paras ratkaisu olisi ensimmäisenä luopua autosta. Nyt kun olen "auto-vapaa" niin olen alkanut miettimään myös muita keinoja joilla voin vaikuttaa ympäristöön. Olen pyrkinnyt aina suosimaan lähialueilla valmistettuja tuotteita ja nyt olen entistä enemmän kiinnostunut siirtymään täysin vegaani-ruokavalioon, koska sen ekologiset vaikutukset ovat aivan ylivoimaisia verrattuna sekasyöntiin.

Musta on tärkeintä että jokainen edes jollain tavalla osallistuu ilmastonmuutoksen torjumiseen. En mä halua syylistää ketään siitä että ovat hyvän asian kanssa tekemisessä. Kyllä se pienikin uhraus on aina parempi kuin ei mitään.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
- Ajan uudehkoa erittäin taloudellista autoa ja pyöräilen aina kuin mahdollista
- Kodinkoneet ja elektroniikat ovat pääosin uusia, ja myös vähän sähköä kuluttavia
- Pyrin korvaamaan kaikki asunnon hehkulamput energiansäästölampuilla

Näillä teeseillä tunnen tekeväni oman osuuteni ilmastonmuutosta vastaan.
 

scholl

Jäsen
Mitä hyötyä on laittaa joku, tai jotkut isot asiat kuntoon, jos kaikki pieni jää tekemättä?

Eivät ne jää tekemättä, mutta jokainen voi tehdä niitä ilman sen suurempaa haloota. Se haloo pitäisi käydä niistä isoista asioista.

Yritätkö jotenkin vähätellä tätä viinarallia, joka koskee lähes jokaista maata jossain mitassa?

Ei vaan yritän suhtautua siihen realistisesti.

Onko tämä sinusta sitten jotenkin hyvä ja tarpeellinen juttu?

Tavallaan on. Kuten sanottua niin viinaralli ei eroa mistään muustakaan ostosmatkailusta. Eikä oikeastaan siitäkään, että matkustaisi vaikkapa jalkapallo- tai jääkiekko-otteluun toiselle paikkakunnalle, eikä muustakaan matkailusta. Jokaisella on joku syynsä käydä jossain, enkä ainakaan itse ala niitä laittamaan arvojärjestykseen. Sitä paitsi juomien haussa voi olla järkeäkin. Monet juomat ovat yhä melko paikallisia, joten käynti viinitilalla voi olla ihan hyvä kokemus ja mukaan ostettavat juomat ovat sellaisia, mitä täältä ei ehkä saisi. Sama koskee muita juomia. Jos ostat ulkomailta olutta mukaasi niin ne ovat ehkä jotain paikallisia juomia. Jos joku matkustaa pelkästään juomaa hakemaan, eikä käytä majoitus- tai ruokailupalveluita niin silloin se on vähän samanlaista toimintaa kuin Itä-Suomessa bensanhakureissut. Siinä on kyse ihan puhtaasti arbitraasista, joten en siihen puutu sen enempää. Taloudellisessa toiminnassa tuollaisia hyötyjä aina välillä syntyy vaikkakin pitkässä juoksussa ne pienenevät.

Itse ainakin suhtaudun paljon krittisemmin ihmiseen, joka asuu esim. 50km päässä työpaikaltaan ja ajaa sinne joka aamu ja illalla takaisin kuin henkilöön joka asuu lähellä työpaikkaa ja käy satunnaisesti matkalla autollaan jossain. Tai siis en nyt voi sanoa, että autoiluun kovin kriittisesti suhtaudun, mutta en oikein ymmärrä, miksi osa asuu niin jumalattoman kaukana duunistaan. Muuttaisivat lähemmäksi
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Omia ekotekojani mitä tulee mieleen.
-Fillarilla duuniin ja baariin, talvisin kävellen (n. 1/2 h). Autoa tai motskaria en osta.

-Vaihdoin alkuvuonna Ekosähköön, oli jopa edullisempi kuin entinen sopimus
mutta olisin muutenkin sen vaihtanut. Sai siitä jotain boonuspisteitäkin.

-Energiansäästölamppuja on esim. keittiössä. Ei kannata muuten ostaa mitään
halpismerkkejä, ne eivät kestä. Led-valaisimia pitää myös harkita.

-Kierrätys, joka tosin meidän kertsissä tuntuu olevan ihan v*un vaikea asia joillekin,
lähinnä että mitä laitetaan mihinkin. Biopistettä ei ole, sitä olen kaivannut.
Pitänee kysellä asiasta taloyhtiöltä.

-Oma täyttöpullo firman vesipisteelle ja oma reppu kauppareissuilla.

-Tietokoneen ja laturin otan pois seinästä jos en tarvitse esim. yön tai duunissa viikonlopun ajaksi. Se jatkojohtokatkasin on hyvä ukkosellakin.

Miinuspuolella ruokavaliosta tulee aika paljon muovijätettä sivutuotteena, liikaa puolivalmisteita ja 1-2 annoksen pakkauksia. Harrasteisiin liittyy myös turhan paljon sähkövempeleitä musan, tietokoneen, digiboksin jne myötä. Seuraavien kodinkoneiden pitää olla vesi&voima-säästäväisimpiä.
 
Viimeksi muokattu:

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Lopetin sauhuttelun. Maailma pelastuu.

Kyllä tässä on turha pyristellä Kiina Intia akselin kasvavien saasteiden keskellä. Kommunisteja kun ei ilmastosopimuksilla kovistella. Ja nyt en tarkoita Halosta.

Yritetään nyt edes pitää tämä pohjola suht siistinä. Lämpö nousee, sille ei enää mitään mahda. Evoluution hoitanee pitkällä aikavälillä niin, että härmäläinenkin viihtyy helteessä.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Säästän sähköä ja bensaa. Siinäpä ne taitavat olla. Ilmalämpöpumppu tuli hankittua sähkö/puulämmitteiseen talooni, joten kulutan ensi talvena tod.näk sähköä reilusti vähemmän kuin ennen. Juu, ja viilennykseen vehjettä ei kannata käyttää.

Edit. Ja lopetin muuten sanomalehden tilaukseni. Uutiset löytää ilman paperiakin. Tätä en tosin silloin mieltänyt ympäristöteoksi, mutta sellainenhan se oli.

Tuosta matkailusta yleisesti. Luin muistaakseni Hesarista, jossa jotain matkatoimiston johtajaa tms. oli haastateltu. Väitti että matkailu on kuulemma egologisesti hyvinkin kestävää toimintaa. Tuottaa 12% maailman bkt:sta, ja vain 3% kasvihuonepäästöistä. Sinänsä hyvä hyötysuhde moneen muuhun alaan verratuna ehkäpä. Tiedä sitten millä perusteilla tuohon on päädytty.
 
Viimeksi muokattu:

Brett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat, kehä-III:n ulkopuolinen Suomi
En tee yhtään mitään, roskaan ja paskaan minkä kerkeän. Maailmanloppu tulee ja niin sen on tarkoituskin tulla, ennemmin tai myöhemmin. Ihminen on jo tuhonnut elinympäristönsä aikoja sitten. Jos pelastusta joku kaipaa niin lopettakoon ensin kaiken tegnologian(sisältäköön tuo termi kaikki mahdolliset koneet ja härvelit) maan päältä, aletaan kaikki jälleen viljelemään maata ja tuottamaan jotain hyödyllistä. Jos näin ei tehdä, niin ei tarvitse tehdä yhtään mitään, kaikki muu on turhaa "jeesustelua". Mitään ei ole tehtävissä, eikä tarvitse ollakaan, oikeissa tietokirjoissa asioiden kulku on ennustettu jo aika päiviä sitten ja me nykypäivän viisastelevat pellet emme sille enää mitään mahda.
 

viza

Jäsen
Suuret ongelmat ovat edelleenkin Afrikassa, Etelä-Amerikassa (joissa molemmissa kaadetaan mielettömät määrät puuta ja tuhotaan sademetsiä, puuthan eivät tietenkään takaisin kasva ja tuottavat vieläpä vähän energiaa), Kauko-Idässä (Kiina-ilmiö ja sen tuomat saateet sun muu roska) ja siellä Ameriikassa. Korpikylän kuralammen saastuminen on helvetin pieni vahinko globaalisti verrattuna Korallilautan häviämiseen.

Itse en käytä bussia kuin pitkiin matkoihin ja kovalla pakkasella, sateellakin kävelen yleensä tai käytän pyörää. Mökki on tietenkin sähköistetty aurinkosähköllä meidän perheessä eikä kunnon sähköjä ole tarkoituskaan koskaan hommata jos minä vain saan siihen vaikuttaa. Kaupungissa liikkumiseen autoa käyttävät ovat pellejä.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Miksi pitää aina puhua pääasiassa tieliikenteestä ja yksityisautoilusta? Yksityisautoilun osuus hiilidioksidipäästöistä on Suomessa jotain 10 % luokkaa. Pelkästään lämmitys+muut sähkövempaimet tuottaa rontti 30 %. Eikö tuossa olisi helpompi saavuttaa tuloksia?

Autoilun verottamista kaiketi halutaan perustella jonkinlaisilla ympäristösyillä. Minun on em. lukujen valossa hieman vaikea uskoa tällaisiin motiiveihin. Enemmänkin kyse on siitä, että valtion on helppo saavuttaa fiskaaliset intressinsä autoilua verottamalla, autoilijat kun ovat pääsääntöisesti maksukykyisiä veronmaksajia.

Ja toisekseen tuntuu siltä, että autoilua eniten vastustavat (ja verotusta kannattavat) ne, joilla siihen ei ole varaa, vihreät vai miksi tämä prekariaattiporukka nyt sitten itseään kutsuukin. Noh, tämä nyt on vain tällainen anekdootti, jota ei tule ottaa turhan vakavasti.
 

SidStathos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Tottenham,Glasgow Celtic.
Kierrätän ja sammutan sähkölaitteet aina kun en niitä käytä. Omaa autoa en myöskään aio hankkia koska asun alueella missä julkiset yhteydet pelaavat loistavasti.

Huonoa omatuntoa kannan ainoastaan suihkussa läträämisestä,siellä tulee munittua usein tarpeettoman kauan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös