Ilmastonmuutosta vastaan – mitä SINÄ teet?

  • 91 701
  • 1 013

Luiro

Jäsen
Jätteiden lajittelulla on helvetisti vaikutusta ilmastonmuutokseen, sillä sekajätteen seassa mätänevä orgaaninen materiaali tuottaa rutkasti metaania, joka on vielä hiilidioksidia pahempi kasvihuonekaasu. Sen sijaan asiallisesti mullaksi maatuva biojäte ei päästöjä aiheuta.

Itse kun tuota paskaa tulee kärrättyä, niin huolestuneempi olen siitä, että esimerkiksi kaupat heittävät järjettömiä määriä ruokaa pois viikottain. Se on kyllä täydellistä ympäristöstä piittaamattomuutta. Kun on kotona aina opetettu, että ruokaa ei saa heittää pois, kun sitä on niin vähän, niin sitten pienetkin kaupat heittävät kuutiokaupalla ruokaa roskikseen. Ja Hämeenlinnassakaan ei ole biojätteen käsittelylaitosta, joten matka täytyy suunnata Hyvinkäälle, joten ei sekään kovin ympäristöystävällistä ole. Varsinkin, kun sitä kierrätyksen tuloksena syntynyttä multaa on niin perkeleesti, että ei enää tiedetä mihin sitä laitetaan.

Ja ymmärtääkseni tätä asiaa ei ole koskaan kunnolla laskettu, että kumpi saastuttaa enemmän; biojätteen erottelu sekajätteestä vai se, että ne ajetaan molemmat samalle penkalle.
 

Luiro

Jäsen
Ei vaan pelkästään julkisuudessa esiintyneitä kannanottoja ja ihmisten tunnelmia. Esim. turkisteollisuus pitää häätää Suomesta ja niitä viherhinttareita ei haittaa yhtään se, että se siirtyy huonompiin olosuhteisiin Kiinaan.

Haluaisin tietää, että ovatko nämä todellakin hinttareita vai onko tämä joku oma päähänpistosi. Minusta tuollaisen kielenkäytön voisi kyllä jättää tästä kokonaan pois, jos ei ole esittää mitään faktaa.
 

scholl

Jäsen
Oletko nähnyt koskaan viinarallia välillä Ruotsi-Tanska-Saksa? Tätä väliä junnaa päivittäin kymmenet linja-autot ja taitavat nousta satoihin viikonloppuna. Sen päälle sitten sadat henkilö- ja pakettiautot, peräkärryineen. Ruotsalaiset linja-autoyhtiöt järjestävät erikoisia viinanhakumatkoja ja nämä ovat erittäin suosittuja. Tämä päälle sitten kaikki laivaliikenne.

Maailmassa on yli kuusi miljardia ihmistä niin siinä muutamat linja-autot tuolla välillä ei ole mikään merkittävä ongelma. Siitäkin päästäisiin, jos Ruotsi laskisi väkevien hintoja kuten Suomi on jo tehnyt.
 

Luiro

Jäsen
Maailmassa on yli kuusi miljardia ihmistä niin siinä muutamat linja-autot tuolla välillä ei ole mikään merkittävä ongelma. Siitäkin päästäisiin, jos Ruotsi laskisi väkevien hintoja kuten Suomi on jo tehnyt.


Maailmassa on toki yli kuusi miljardia ihmistä ja jos jokainen niistä eläisi kuten me, niin maailmanloppu tulisi noin kolmessa kuukaudessa. Vaikka meitä on vähän ja elämme kohtuullisen ekologisesti, niin se ei vapauta meitä vastuusta millään tavalla.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Ongelma vaan on, että jos yritysten niskaan laittaa liiikaa velvoitteita, niin ne siirtävät toimintonsa sellaisiin maihin missä ympäristösanktiot ovat tuntematon käsite.
Yrityksethän toimivat pakotteiden ohjaamana ja siten miten se parhaiten kannattaa. Niin kauan kun rekkaralli on ok ja iso rekkaa taksiakin halvempi, niin ralli pyörii.
Yksi hyvä esimerkki tästä rekkarallista on nurmikko, joka kasvaa Rotterdamin sataman kiskoilla.

Joku ehdotti, että jokaisessa tuotteessa pitäisi olla jonkin värinen leima, joka kertoo siitä miten monta kilometriä tuotteella on takanaan. Näin kuluttaja voisi suosia helpommin tuotteita, joita ei ole kuskattu pitkin Eurooppaa.
 

scholl

Jäsen
Yksi konkreettinen ehdotus tilanteeseen, jossa sairaaloissa ja lääkäriasemilla odottavalla ei ole mitään lehtiä luettavana ja toisekseen kotiintulevat aikakausilehdet menevät yhden nopean lukemisen jälkeen paperinkeräykseen:

YTV-aikakausilehtikeräys

Laitettaisiin muutama keräyspiste, jonne ihmiset voisivat tuoda aikakausilehtensä luettuaan ne. Sen jälkeen velvoitetyöllistetyt tai pitkäaikaustyöttömät lajittelisivat ne. Tämän jälkeen niistä tehtäisiin muutaman aihealueen (autolehdet, talouslehdet, urheilulehdet, akkojen lehdet) sisältäviä paketteja ja lähetettäisiin eri paikkoihin. Ilman maksua näitä paketteja voisivat saada julkiset terveydenhoitopisteet ja erityisesti niiden odotushuoneet. Eli niitä menisi terveyskeskusten ja sairaaloiden odotusauloihin sekä sairaaloiden osastoille. Vanhat, kuluneet lehdet heitettäisiin pois. Pientä kuukausimaksua vastaan samanlaisia paketteja voitaisiin toimittaa myös yksityisille lääkäriasemille, apteekkeihin, kuntosaleille jne. On esim. älytöntä se, että lääkärikuluni Diacorilla lasketaan tuhansissa euroissa ja selattavana siellä on joku yksi kappale joku jumalattoman vanha ja loppuun kulunut Moottori-lehti. Auta armias jos ei muista ottaa mukaan edes päivän Kauppalehteä niin odotus on tuskaisaa.

Itse olisin valmis viemään kevyesti luettavat lehdet kuten Auto-Bildin, Option, Talouselämän tai jonkun muun lehden hyvinkin nopeasti sen jälkeen, kun se on himaan tullut, sellaiseen keräyspisteeseen. Sen jälkeen se olisi aika nopeasti jonkun luettavana, jolle se lehti ei tule himaan. Jossain määrin vituttaa kantaa järkyttävät määrät aivan uudenveroisia aikakausilehtiä keräyspaperiin.
 

Ambi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse olisin valmis viemään kevyesti luettavat lehdet kuten Auto-Bildin, Option, Talouselämän tai jonkun muun lehden hyvinkin nopeasti sen jälkeen, kun se on himaan tullut, sellaiseen keräyspisteeseen. Sen jälkeen se olisi aika nopeasti jonkun luettavana, jolle se lehti ei tule himaan. Jossain määrin vituttaa kantaa järkyttävät määrät aivan uudenveroisia aikakausilehtiä keräyspaperiin.
Meidän [kerros]talossa on sellanen kierrätyssysteemi että asukkaat roudaa luetut lehtensä tuonne talon kerhohuoneeseen josta sitten jokainen voi käydä lukasemassa sen viikon Seiskansa tai hakea kasan kotiin luettavaksi, tosi kätevää eikä tarvi maksaa helvetisti lehtien tilaamisesta kun sen kuitenkin luet max. kahdesti, lajitelmassa löytyy varmaan n. eri 30 lehteä Aku Ankasta ET-lehteen.
 

Rike.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kissapedot
Siis faktahan on että liikenne on se suurin ympäristön kuormittaja. Autoilu on todella herkkä aihe länsimaissa, mutta totuus on että yksityisautoilusta luopuminen on suurin teko mitä yksittäinen ihminen pystyy ikinä tekemään ilmastonmuutoksen hyväksi. Toinen on lentomatkojen boikotoiminen. Sitten on paljon pieniä juttuja, kuten esim. suosimalla lähialueilla ja kotimaassa valmistettuja tuotteita.

Itse tein radikaalin päätöksen ja luovuin omasta autostani. Kuljen työmatkat pääsääntöisesti pyöräilen tai kävellen, joskus harvoin käytän yleisiä kulkuneuvoja. Oma auto on monelle ego-kysymys ja näin ollen voidaan harrastaa vaikka mitä nysväystä ympäristön hyväksi ihan vain omatunnon puhdistamiseksi, mutta autosta ei vain luovuta. Tekopyhää mun mielestä, ihminen pärjää ilman autoa, etenkin jos asuu kaupungissa tai jossain isommassa taajamassa.
 

solamnic76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlos Tevez... siis punaistako pitää kumartaa?
Itse olen päätymässä ostamaan isoa amerikkalaista vania. Ilmastomuutosta ei tavallisen ihmisen pikkupikkutoimilla pysäytetä, kun suomessakin valtaosa saasteista tuottaa teollisuus eri muodoissaan.
 

Rike.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kissapedot
Itse olen päätymässä ostamaan isoa amerikkalaista vania. Ilmastomuutosta ei tavallisen ihmisen pikkupikkutoimilla pysäytetä, kun suomessakin valtaosa saasteista tuottaa teollisuus eri muodoissaan.

Noinhan voi jokainen ihminen tällä pallolla ajatella. Se on tosi kiva kuulla kun sinua ei "pikku ihmisenä" nämä hommat koske. Mitä järkeä tässä on tehdä sitten yhtikäs mitään, kun ei ne kumminkaan koske tavallisia ihmisiä?? Ei hemmetti, mua suoraan sanoen vituttaa tuollainen asenne.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Siis faktahan on että liikenne on se suurin ympäristön kuormittaja.
Kiinnostaisi tietää mitä päästöjä tarkoitat. Esim. jo pelkästään karjatalous tuottaa enemmän kasvihuonekaasuja kuin liikenne maailmanlaajuisesti. Suomessa ja muissa teollisuusmaissa tilanne ei ole niin paha, mutta maatalous tuottaa tällä hetkellä varovaistenkin arvioiden (Finfood) mukaan 15 prosenttia maamme kasvuhuonepäästöistä. Liikenteen osuudeksi ollaan arvioitu olevan vajaan viidenneksen.

Harvemmin on lehdissä syyllistetty hampurilaisen popsijoita saati sitten karjatalouden harjoittajia.

Ja kuten Solamnic76 sanoikin, niin suurin kuormittaja suoraan ja epäsuoraan (energiantarve) on ylivoimaisesti teollisuus.

Suurin ympäristöteko mitä suomalainen voi tehdä on irtisanoutua työstään. Odotan, että Rike.K tekee sen huomenna.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Kuljen työmatkat pääsääntöisesti pyöräilen tai kävellen, joskus harvoin käytän yleisiä kulkuneuvoja. Oma auto on monelle ego-kysymys ja näin ollen voidaan harrastaa vaikka mitä nysväystä ympäristön hyväksi ihan vain omatunnon puhdistamiseksi, mutta autosta ei vain luovuta. Tekopyhää mun mielestä, ihminen pärjää ilman autoa, etenkin jos asuu kaupungissa tai jossain isommassa taajamassa.

Olenko tekopyhä ego-mään, kun asun kaupungissa/taajamassa (asukkaita reilut 50 000) ja väitän tarvitsevani autoa lähes päivittäin. En siis pyöräile, kävele tai käytä julkisia kulkuneuvoja (eivät kulje työaikanani). Pitäisikö minun kulkea 180 kilometriä kodin ja työpaikan väliä joka työpäivä esmes fillarilla? Väittäisin, että ei oikein nappaa. Tammikuussa pakkasta saatta olla n. -40 astetta. Fillarilla töihin - joo-o. Voi olla munat huurussa jo alkumatkasta.
Kaupunkien ja kaupunkien välillä on nääs eroja - kaitten.

Itse olen vähentänyt hengittämistä jonkin verran => vähemmän CO:ta taivaan tuuliin.Tulee myös vähemmän päästeltyä metaania takapuolesta.
Olenko hyvä ihminen?
 

Rike.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kissapedot
Kiinnostaisi tietää mitä päästöjä tarkoitat. Esim. jo pelkästään karjatalous tuottaa enemmän kasvihuonekaasuja kuin liikenne maailmanlaajuisesti. Suomessa ja muissa teollisuusmaissa tilanne ei ole niin paha, mutta maatalous tuottaa tällä hetkellä varovaistenkin arvioiden (Finfood) mukaan 15 prosenttia maamme kasvuhuonepäästöistä. Liikenteen osuudeksi ollaan arvioitu olevan vajaan viidenneksen.

Harvemmin on lehdissä syyllistetty hampurilaisen popsijoita saati sitten karjatalouden harjoittajia.

Ja kuten Solamnic76 sanoikin, niin suurin kuormittaja suoraan ja epäsuoraan (energiantarve) on ylivoimaisesti teollisuus.

En tiedä miten liikenne määritellään noissa tutkimukissa, mutta itse tarkoitin liikenteellä kaikkea sitä kuormitusta, jota tavaran tai ihmisen liikuttaminen aiheuttaa. Itse työskentelen logistiikka-alalla ja tiedän tasan tarkkaan kuinka paljon energiaa tarvitaan jonkun tuotteen kuskaamisesta paikasta toiseen. Rekat, lentokoneet ja laivat käyttävät aivan järjettömiä määriä energiaa pelkästään siihen että joku asia tai tavara saadaan kuljetettua tänne Suomeen kauppoihin.

Luulisi että ihmiset jo maalaisjärjellä pystyisivät päättelemään, mikä asia niitä kasvihuonepäästöjä aiheuttaa, mutta kun ei. Koko autoteollisuus on jo järjetön, aina kehitellään ja valmistetaan uusia malleja markkinoille. Autossa jo pelkästään tarvittavat raaka-aineet eivät ole halpoja tai ympäristöystävällisiä. Niitä joudutaan rahtaamaan ympäri maailmaa tehtaille. Surullista on vain ihmisten oma ego-keskeisyys, kaikkea muuta kyllä voidaan tehdä, mutta omasta autosta ei pystytä vain luopuun.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Itse työskentelen logistiikka-alalla ja tiedän tasan tarkkaan kuinka paljon energiaa tarvitaan jonkun tuotteen kuskaamisesta paikasta toiseen. Rekat, lentokoneet ja laivat käyttävät aivan järjettömiä määriä energiaa pelkästään siihen että joku asia tai tavara saadaan kuljetettua tänne Suomeen kauppoihin.
Eli olet suoraan työsi kautta vastuullinen noista teollisuuden liikennepäästöista ja vittuilet yksityisautoilijoille heidän egoistaan? Tulkitsen tämän siten, että et ole irtisanoutumassa huomenna toimestasi.

Muuten - esimerkiksi riisin viljely tuottaa aivan saatanasti metaania ja kuten voitte arvata, niin Aasiassa riisinviljely on melkoisen laajaa toimintaa. Tällä hetkellä Sergei muuten on valmistamassa riisipohjaista indonesialaistyylistä ateriaa. Kun ynnää riisinviljelyn päästöt sen kuljettamiseen liittyviin päästöihin (oli se sitten tuotu meritse tai ilmateitse), niin ateriani on ekologinen kämmenjälki on melkoinen.

Minä en luota ihmisten maalaisjärkeen pätkääkään, sillä nythän tapetilla on ollut ihmisten yksityisautoilu yhtenä maailmanselityksenä kasvihuonepäästöille, vaikka tilastot sanovat muuta.

Koetankin peräänkuuluttaa sitä ajattelua, että kun liikenteen (johon siis lasketaan kaikki tie-, meri-, raide- ja ilmaliikenne) päästöt ovat se 15-20 prosenttia, niin ihmiset koettaisivat miettiä sitä 85 prosenttiakin. Vaikka liikenteen päästöt saataisiin maailmalla nollaan, niin se yksin ei vaikuta vielä mihinkään. Siinä missä tekniikka jossain määrin kykenee parantamaan päästöjen määrä per kuljettu kilometri, niin lehmää on vaikeampi upgradata vähemmän pierevään malliin.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Maailmassa on yli kuusi miljardia ihmistä niin siinä muutamat linja-autot tuolla välillä ei ole mikään merkittävä ongelma.

En ole laskenut linja-autoja, vaan puhunut viinarallista pari esimerkin kera. Tiedät varmasti, että tanskalaiset hakevat paljon viinaa Saksasta ja tiedät varmasti, että saksalaiset hakevat paljon puolasta... ja tiedät varmasti..

Mitenkäs monta lähtöä on näin kesä-aikana Helsingistä Tallinnaan? Joko on yli 100? Ja sitten ne myös ne kuljetukset, jotka vievät ensin kaljat Viroon, jotta suomalaisilla olisi mitä ostaa.

Logiikallasi ei ympäristöä rasittaville tekijöille kannata tehdä mitään, ellei voida puhua suoraan suurista mittasuhteista. Niinkö? Ja suurille ei sitten mahda mitää, koska ne ovat liian suuria. Siis kädet ylöskö, kun puhutaan pienemmistä asioista, joista aloittaa?

Muistan muuten erään jutun Sveitsistä. Heidän sähköntuotantonsa ei oikein tahtonut riittää muutamia vuosia sitten. Maan hallitus esitti, että jos kaikki käyttävät pyykkikonetta vain jonain tiettynä ajankohtana, kun sähkönkulutus oli pienimmillään, niin heidän ei tarvitsisi rakentaa uutta atomivoimalaa. Ihmiset ostivat tämän jutun, eivätkä pesseet vaatteitaan koneillaan silloin, kun sähköä tarvittiin eniten, eikä uutta voimalaa rakennettu. Kysymys oli siis näin pienestä jutusta.

Siitäkin päästäisiin, jos Ruotsi laskisi väkevien hintoja kuten Suomi on jo tehnyt
Toivon mukaan voisit oivaltaa myös, että ajan juuri tätä takaa...
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Laitettaisiin muutama keräyspiste, jonne ihmiset voisivat tuoda aikakausilehtensä luettuaan ne.
Äsken ei muutama linja-auto vaikuttanut mitään 6 miljardin ihmisen maapallolla, mutta nyt lähdet sitten noinkin valtavin toimenpitein puhdistamaan maapalloa.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Tammikuussa pakkasta saatta olla n. -40 astetta. Fillarilla töihin - joo-o.

Tämä nyt on vähän sivusta, mutta nykyään ei taideta niin usein päästä noille lukemille ja silloinkin puhutaan vain parista päivästä.

Toiseksi, kuljin itse ensimmäisessä työpaikassani pyörällä, ympäri vuodet ja mittari vajosi kylmimmillään -35 asteeseen. Ei ollut mitään ongelmia, kun sen tiesi aina aamulla lähtiessä. Tänä päivänähän on eri asia, kun tallissa on auto, tai sitten nurkan takaa menee linja-auto. Kulki se silloinkin, mutta lähimmältä pysäkiltä oli yhtä pitkä matka töihin, kuin kotoa.

Jengi on vaan nykään niin paskahousua, että pitää varmaan kohta hakea töihin jo sateellakin.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eikös Irwin jo aikoinaan tehnyt ilmastonmuutoksesta biisin? Vai mitähän tämä honottaja mahtoi tarkoittaa laulaessaan, "kun on alkuun päästy niin antaa mennä vaan"?

Eipä tämä maapallo taida ihmisten tekemisillä tai tekemättä jättämisillä enää parantua. Eiköhän se hieman suuremman luokan katastrofi ole lähinnä ajan kysymys. Se riittääkö siihen meriveden pinnan nousu kuudella metrillä vai saadaanko ihmispopuulaatiota vähennettyä miljoonien sijasta miljardeilla on sitten mielenkiintoisempi pähkinä. Jaot on joka tapauksessa menossa uusiksi. Kukaan ei vielä tiedä kenen pallit on vaarassa ja ovatko ne vaarassa kastua, paahtua tai jäätyä. Elämme ns. mielenkiintoisia aikoja.

Meikäläisen valinnoilla ei ole mitään merkitystä, mutta kyllä sitä edelleen tulee roskat eriteltyä.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Rekat, lentokoneet ja laivat käyttävät aivan järjettömiä määriä energiaa pelkästään siihen että joku asia tai tavara saadaan kuljetettua tänne Suomeen kauppoihin.

Aivan. Muistan erään rekkakuskin, joka kertoi, ettei paluukuorma ole aina läheskään täysi. Kerran hänellä oli vain yksi sohva kyydissään, kun palasi, muistaakseni Hollannista.

Länsi-Euroopan elintarvike kaupoistakin on tänä päivänä helppo löytää suomalaisia ja ruotsalaisia perunoita. Mutta ei ole myöskään vaikea löytää heidän perunoitaan meidän kaupoistamme...
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Koetankin peräänkuuluttaa sitä ajattelua, että kun liikenteen (johon siis lasketaan kaikki tie-, meri-, raide- ja ilmaliikenne) päästöt ovat se 15-20 prosenttia, niin ihmiset koettaisivat miettiä sitä 85 prosenttiakin.

Itse asiassa tätä 15-20 prosenttia ollaan mietitty kauankin, mutta ei se tarkoita sitä, että vaikka siitä puhutaankin, niin kaikki muu on unohdettu.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Tämä nyt on vähän sivusta, mutta nykyään ei taideta niin usein päästä noille lukemille ja silloinkin puhutaan vain parista päivästä.

- clip -
Jengi on vaan nykään niin paskahousua, että pitää varmaan kohta hakea töihin jo sateellakin.

Toissa talvena oli kahteen otteeseen n. kolmen viikon ajan - 30 pahemmalla puolella nuo pakkaslukemat. Männä talvena oli vain n. puolitoista viikkoa tuollaisia pakkasia. Paljonko oli muuten työmatkasi, jos saa kysyä? Oletko todella sitä mieltä, että olen paskahousu ja minun pitäisi mennä kesät talvet töihin fillarilla ja polkea 180 km/päivä? 90 km suuntaansa joka aamu ja päivä? Tervetuloa "siivoaja" kokeilemaan...
 

Rike.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kissapedot
SergeiK kirjoitti:
Eli olet suoraan työsi kautta vastuullinen noista teollisuuden liikennepäästöista ja vittuilet yksityisautoilijoille heidän egoistaan? Tulkitsen tämän siten, että et ole irtisanoutumassa huomenna toimestasi.
Tehdäänpä sopimus, jos luovut omasta autostasi ja lupaat ettet sellaista enää hanki, niin lupaan vaikka heti irtisanoutua töistäni. Otatko haasteen vastaan?

Koetankin peräänkuuluttaa sitä ajattelua, että kun liikenteen (johon siis lasketaan kaikki tie-, meri-, raide- ja ilmaliikenne) päästöt ovat se 15-20 prosenttia, niin ihmiset koettaisivat miettiä sitä 85 prosenttiakin. Vaikka liikenteen päästöt saataisiin maailmalla nollaan, niin se yksin ei vaikuta vielä mihinkään. Siinä missä tekniikka jossain määrin kykenee parantamaan päästöjen määrä per kuljettu kilometri, niin lehmää on vaikeampi upgradata vähemmän pierevään malliin.

En todellakaan ole syylistämässä ketään tässä keskustelussa, vaikka tuntuu että kalikka on kalahtanut jo aika moneen. Itse tein muutama vuosi sitten kriittisiä pohdintoja siitä mikä olisi paras tapa henkilökohtaisesti vaikuttaa ilmastomuutokseen ja muutenkin ympäristöön. Luovuin kokonaan autoilusta ja se on kyllä ollut hyvä päätös, taloudellisesti sekä myöskin liikunnallisesti. Tällä hetkellä kyllä yksityisautoilu on suurin kuormittaja mitä yksittäinen ihminen aiheuttaa ympäristölle, siitä ei vain pääse yli eikä ympäri.

Olet kyllä siinä oikeassa, että karjatalous on myöskin todella suuri kuormittaja, olenkin tässä jo pitkään miettinyt sitä että luopuisin kokonaan lihasta. Veganismi on tulevaisuutta, itse näen tuon olevan järkevin vaihtoehto sille että ihmiskunta tulee säilymään.
 

Gascoigne

Jäsen
Suosikkijoukkue
16.3.2014 Jokerit -> HPK
Pieniä tekoja...

*Ostin pari kytkimellä varustettua jatkojohtoa, toinen tietokoneeseen ja toinen telkkariin. Kun en käytä laitteita niin napsautan sähköt pois. €

*Ei mainoksia/ilmaisjakeluita lappu oveen! Sain kantaa kerran viikossa sylillisen turhaa jätepaperia ulos ennen kuin tajusin laittaa tuon lapun. En myöskään tilaa mitään lehtiä vaan luen kaiken sähköisesti. €

*Turha autoilu pois, kävellen tai pyörällä kaikki pikkumatkat. €€€

*Musiikki ja elokuvat netistä. konserteissa ja elokuvateattereissa tosin käyn.€

*Katson kiekkoa ja futista nykyään vain telkasta. HPK-JOKERIT ottelu pitää tosin käydä katsomassa aina. €€€

*Kulutan melko vähän, rahat menee lähinnä kalliisiin osakkeisiin ja halpoihin naisiin.

- käytän vettä liikaa. tykkään olla suihkun alla 3-kertaa päivässä ja hampaita ja kasvoja pestessä vesi juoksee koko ajan =/ Tästä en tingi, tykkään vedestä.

-Ajelen autolla 100km päivässä kun käyn töissä, olisi järkevämpää asua työpaikan lähellä.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Toissa talvena oli kahteen otteeseen n. kolmen viikon ajan - 30 pahemmalla puolella nuo pakkaslukemat. Männä talvena oli vain n. puolitoista viikkoa tuollaisia pakkasia.
Niin, aika normaali talvi siis.

Paljonko oli muuten työmatkasi, jos saa kysyä?
En mitannut koskaan. Noin 5 km.

Oletko todella sitä mieltä, että olen paskahousu ja minun pitäisi mennä kesät talvet töihin fillarilla ja polkea 180 km/päivä? 90 km suuntaansa joka aamu ja päivä?
Eihän se ole mies eikä mikään, joka ei tällaista pikku matkaa jaksa fillarilla ajaa! Noh, leikki leikkinä. En kuitenkaan viitannut tähän matkaan kommentissani. Ei keneltäkään vaadita, että pitäisi fillaroida sellaisia matkoja.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Mutta ilmastonmuutoksen pahin vihollinen on asenne. Aina löytyy joltain mielipide, jonka mukaan johonkin tiettyyn asiaan ei kannata keskittyä, koska joku toinen asia on paljon pahempi.

Eilisessä konsertissa esitettiin niinkin pieniä juttuja, kuin oikean vesimäärän keittäminen. Totta kai kaikki tällainen vaikuttaa, silloin kun on asenne kunnossa ja ollaan samaa mieltä. Konsertit keräsivät 5 miljardia katsojaa ja miten paljon katsojia oli television välityksellä? Voisko heittää lonkalta, että joku miljardi miettii ensin kerralla, miten paljon iskeä vettä pannuun?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös