Vaikka ei liity ihan suoraan ilmastomuutokseen, liittyy kyllä keskusteluun nyt. Osakkeiden tms sijoitusten arvo määräytyy yhä enemmän muualla, kuin itse osakkeen perinteisellä markkina-arvostuksella. Kun maailman osakkeiden yhteisarvo on jossain 100 000 miljardin kieppeillä, erilaisten - ja myös osin osakkeisiin liittyvien - johdannaismarkkinoiden arvo on jossain 1 500 000 miljardin tms luokassa. USA:ssa subprime-kriisi luotiin pitkälti johdannaisilla. Tällä hetkellä ongelma voisi olla johdannaissopimusten taustalla olevat vakuudet - joita ei välttämättä ole. Ainakaan, jos mietitään maailman BKT:ta ja osakemarkkinoita yhteensä. Ne eivät ole juuri mitään verrattuna johdannaismarkkinaan. Johdannaisten avulla jättipelurit pystyvät luomaan uusia kuplia ja näiden vaikutus saattaa olla kuplan puhjetessa valtava koko maailman talouteen.
Ilmastonmuutokseen yllä oleva liittyy sitä kautta, että johdannaisia voi ostaa ja myydä mm. ilmastoon ja ympäristöön liittyen. Johdannaissopimus on rahoitusinstrumentti, jonka arvo perustuu jonkin arvopaperin, valuutan, koron, raaka-aineen tms arvoon. Esimerkiksi jokin iso rahoituslaitos (TOP-10 maailmassa) voi ottaa näkemyksen, jonka mukaan maan X ympäristöongelmat ovat kasvussa puhtaan energian tuotannon heikon kannattavuuden vuoksi ja myydä joko osakkeita näkemyksen mukaan lyhyeksi tai käyttää johdannaisia. Tavoitteeseen pyritään myös miljoonien media- ja somekampanjalla.
Tämä vain yksinkertaistettuna esimerkkinä siitä, miten vaikkapa suuren yleisön ilmastotietoutta todennäköisesti pyritään mm. johdannaismarkkinoilla hyödyntämään samaan tapaan kuin kaikkea muutakin.
Ilmastonmuutokseen yllä oleva liittyy sitä kautta, että johdannaisia voi ostaa ja myydä mm. ilmastoon ja ympäristöön liittyen. Johdannaissopimus on rahoitusinstrumentti, jonka arvo perustuu jonkin arvopaperin, valuutan, koron, raaka-aineen tms arvoon. Esimerkiksi jokin iso rahoituslaitos (TOP-10 maailmassa) voi ottaa näkemyksen, jonka mukaan maan X ympäristöongelmat ovat kasvussa puhtaan energian tuotannon heikon kannattavuuden vuoksi ja myydä joko osakkeita näkemyksen mukaan lyhyeksi tai käyttää johdannaisia. Tavoitteeseen pyritään myös miljoonien media- ja somekampanjalla.
Tämä vain yksinkertaistettuna esimerkkinä siitä, miten vaikkapa suuren yleisön ilmastotietoutta todennäköisesti pyritään mm. johdannaismarkkinoilla hyödyntämään samaan tapaan kuin kaikkea muutakin.