Ikimuistoisia on monia, mutta mainittakoon tässä Sonisphere 2010. Slayer on juuri saanut viimeisteltyä Raining Bloodin ja lopettanut keikkansa, kun sitten taivas räjähti niskaan.
Loppuilta meni onneksi minun osalta hyvin, kaikista osallistujista ei valitettavasti voi sanoa samaa.
No bärkkeles! Olihan siellä toinenkin jatkislainen.1993 U2 Tukholman Olympiastadionilla. Zooropa -kiertueen keikka. Eka kerta kun näin (silloisen) suosikkibändini livenä. Keikka oli sekä musiikillisesti että visuaalisesti täyttä tykitystä. Vieläkin omaan makuuni Achtung Baby / Zooropa aikakausi oli bändin kulta-aikaa. Setlist.
Hyviä keikkoja on nähty monta, mutta kaksi on ollut vielä ylitse muiden:
1993 U2 Tukholman Olympiastadionilla. Zooropa -kiertueen keikka. Eka kerta kun näin (silloisen) suosikkibändini livenä. Keikka oli sekä musiikillisesti että visuaalisesti täyttä tykitystä. Vieläkin omaan makuuni Achtung Baby / Zooropa aikakausi oli bändin kulta-aikaa. Setlist.
1998 Radiohead, Worcester, MA. Mielestäni maailman parhaan levyn (OK Computer) tiimoilta tehty kiertue. Silmämääräisesti n. Hakametsän kokoisessa jäähallissa vetivät todella tiukalla asenteella. Taisi olla viimeisiä hetkiä ennen stadionluokkaan pomppaamista. Setlist.
U2 Helsingin Olympiastadionilla 9.8.1997. Sain konsertiin lipun tsägällä kun rahapulassa oleva kaverini möi lipun minulle. Suosikkibändi ekan kerran livenä, ja kentältä lopulta todella hyvät paikat. Kun konsertti alkoi en edes tajunnut että olin todella lähellä sitä yleisön keskellä olevaa kakkoslavaa jossa bändi esitti osan biiseistä.
Se oli tuo 27.5. mihin liput tuli myöhemmin myyntiin. Itse olin juurikin tuolla 28.5. keikalla, Paukka totesi vielä keikan alussa että sen päivän keikka on nimenomaan se "Night number one". Oli kyllä ihan hyvä keikka ja Paul Stanleyn ääni oli vielä jokseenkin kuosissa verrattuna siihen mitä se on ollut viimeiset kymmenen(?) vuotta.KISS Hartwall Arenalla 27 tai 28.5. 2008. En muista nyt kummassa näytöksessä olin, mutta se oli kuitenkin se johon tuli liput myyntiin myöhemmin
Ok. Itselläkin oli muistikuva että se oli se aikaisempi. Jotain kommenteja näin keikkojen jälkeen että siinä ekassa keikassa bändi olisi ollut hieman energisempi. Paul ja Gene oli jo silloin lähellä kuuttakymppiä, mutta tais ne just eilenkin keikan heittää eli vielä jaksaa sedät heilua.Se oli tuo 27.5. mihin liput tuli myöhemmin myyntiin.
Se oli tuo 27.5. mihin liput tuli myöhemmin myyntiin. Itse olin juurikin tuolla 28.5. keikalla, Paukka totesi vielä keikan alussa että sen päivän keikka on nimenomaan se "Night number one". Oli kyllä ihan hyvä keikka ja Paul Stanleyn ääni oli vielä jokseenkin kuosissa verrattuna siihen mitä se on ollut viimeiset kymmenen(?) vuotta.
Minäkin näin Leskisen noina aikoina, tuo kombo oli silloin liikkeellä. Juice oli 90-luvun puolivälissä vielä fyysisesti suht ok kunnossa ainakin Juice-asteikolla, ja täysipainoisten keikkojen heittäminen luonnistui suunnilleen kuten nuorempanakin. Ei kai Juice tuolloinkaan ihan raitis ollut, mutta elämäntapansa olivat ainakin vielä tuossa kohdassa suht asialliset sen 80-luvun lopun romahduksen jäljiltä.Kai tässä pitää mainita ensimmäinen ja ainoa kerta, kun näin maestro Leskisen keikalla. Tämä tapahtui Hotelli Karhussa, Kotkassa 1994 Kiveä ja sämpylää-kiertueen myötä, tai sen levyn tiimoilta tehtyjen keikkojen. Kitaroissa oli Petander ja Pantse jne.. Oli se hienoa ja näin jälkikäteen vielä hienompaa, kun se tosiaan jäi ainoaksi kerraksi, kun näin suuresti arvostamani taitelijan Juice Leskisen livenä. Muistaakseni oli kyllä ihan iskussa silloin ekana biisinä Mies, joka rakastaa itseään.
Muistaakseni viimeinen Juicen ”oikea” keikka, jota todistin paikan päällä, tapahtui kesällä 1996 Tavastialla. M. Petander ja P. Syrjä olivat silloinkin remmissä. Kaikki toimi. Lisämausteena kuulimme Creamin White Roomin, joka istui settiin kuin olisi siinä aina ollutkin.
Kyllä Leskisellä ajatus pelasi ihan loppuun saakka, vaikka tiesi hyvin tiimalasinsa viimeisten hiekkojen olevan vääjäämättä valumassa. Kirjojen ja aikalaisjuttujen perusteella Juice muuttui loppua kohti jotenkin sentimentaalisempaan suuntaan, mutta kyllä sieltä tarvittaessa tuli entisen kaltaisia repliikkejä, niin hyvällä kuin vähemmän hyvällä.Mulla viimeiseksi jäi Juicen keikka Tampereen Keskustorilla muutama kuukausi ennen kuolemaansa. Aika väsynyt herra jo oli, mutta sana taittui edelleen terävästi. Taisi olla elokuun alkupäiviä 2006? Kaksi muutakin kertaa tuli mestari nähtyä: Ruisrockissa 1990 sekä Aitoon Kirkastusjuhlilla joskus 80-luvun puolivälin paikkeilla. Kovia vetoja olivat nuo!
Zakk Wylde veti tuolloin 16 minuutin kitarasoolon ja kaikkia vitutti.Ozzy Osbourne 29.3.1989 helsingin jäähallissa ja lämppärinä kirsikkana kakun päällä itse Udo Dirkschneider. Komeeta, perkele.