Mun on ainakin pakko luottaa siihen, että valmennusjohto on hyvin kartalla Iikan asenteesta ja fiiliksistä, kun kerran päivittäin ovat hänen kanssaan tekemisissä. Näyttöpaikkoja on kyllä annettu, vaikka rehellisyyden nimissä sellaista sopivaa tutkaparia ei ole löytynytkään. Iikka on kyllä kärsinyt jatkuvista ketjumuutoksista ja joutunut pelaamaan myös puukäsien kanssa samassa kentässä, mutta ykköstä lukuunottamatta niin ovat joutuneet muutkin, eivätkä nämäkään syyt täyttä synninpäästöä Iikalle anna. Jos haluat olla johtava pelaaja, sun pitää olla johtava pelaaja ja siihen kuuluu myös ne vähän vähemmän itseä kiinnostavat duunit. Johtavat pelaajat tekevät tavalla tai toisella myös ketjukavereistaan vähän parempia pelaajia. Vastavuoroisesti voidaan myös kysyä, olisiko joku muu pelaaja tehnyt parempaa tulosta, jos ei olisi tarvinnut pelata Iikan kanssa? Toimii se toiseenkin suuntaan. Jos sun ketjussa on puukäsiä, sun pitää itse ottaa rohkeasti enemmän vastuuta maalinteosta. Mulle ei oikein kelpaa se vaihtoehto, että potentiaalinen 20 maalin pelaaja ei yhtäkkiä haluaisikaan tehdä enää maaleja, vaan ainoastaan syötellä.
Oheisesta linkistä
Ottelu ottelulta | #4 Kangasniemi, Iikka | Liiga voi jokainen käydä katsomassa Iikan ottelukohtaiset tilastot. Itselleni tuli vähän yllätyksenä, että Iikka on laukonut kohti maalia vain 64 kertaa 31:ssä ottelussa. Se tekee 2,06 vetoa kohti maalia per ottelu. Esim. Ässiä vastaan 13.12. pelatussa matsissa, mistä puuttui maajoukkue-heebot, Iikka pelasi yli 19 minuuttia ja laukoi kolme kertaa koko matsissa. KooKoota vastaan Iikka ei laukonut kertaakaan, vaikka HIFK:lla oli 59 vetoa kohti maalia. Siinä pelissä hän pelasi sellaisten puukäsien kuin Anton Lundellin ja Teemu Tallbergin kanssa, eli ihan kelpo äijien kanssa kuitenkin. Jos verrataan laukausmääriä vaikka Teemu Turuseen, joka kai olisi se paras mittari, jos haluaa olla tähtipelaaja, Turunen on laukonut 34:ssa ottelussa 142 kertaa, eli 4,18 kertaa/peli, eli yli kaksi kertaa enemmän kuin Iikka. Tai jos Turunen on liian ylivoimainen pelaaja, niin kävisikö Michael Keränen? 26 ottelua, 98 laukausta, 3,77 vetoa kohti maalia/peli. Tai Ville Leskinen: 14 o, 48 laukausta, 3,43 vetoa kohti maalia/peli. Tilastoista ei tietenkään näy kaikkea, mutta voi niistä jotakin päätellä ja kyllä mun muistini mukaan Iikka on luvattoman monta kertaa syöttänyt vielä, kun olisi pitänyt rohkeasti vetää itse ja hakea ratkaisua. Voi olla, että johtuu heikosta itseluottamuksesta, mutta ei se itseluottamus varmasti paranekaan, jos niitä onnistumisia ei itselle tule tai siirtää ratkaisuvastuun jollekin muulle.
@Postinjakaja n ehdottama Sallisen "apukoutsaaminen" on kaunis ajatus, mutta siinä vaiheessa, kun muut pelaajat joutuvat ohjeistamaan valmentajaa yhden pelaajan kanssa operoimisessa, ollaan joukkueen kannalta huonossa tilanteessa. Vaikka olisi kuinka kapteeni, joukkueessa ei pitäisi ikinä tulla tilannetta, missä pelaajat neuvovat valmentajaa peluutuksen suhteen, paitsi tietenkin, jos koutsi erikseen siitä kysyy. Ja voi olla, että kysyykin. Olen melko varma, että Kousan ja Saarisen kanssa on juteltu Iikasta yleisestikin, kun heillä yhteistä historiaa kuitenkin Lahdesta löytyy. Ja olisi mun mielestä muutenkin vähän erikoista, jos kapteeni sanoisi, että mä olen niin hyvä pelaaja, että jos ei mun kanssa peli kulje, niin sitten vaan kiertoon :D. Mun ymmärrykseni mukaan Pikkarainen on hyvin ihmislähtöinen valmentaja ja hän haluaa huomioida pelaajat myös yksilöinä, joten mun on tätä taustaa vasten vaikea kuvitella, että Iikalle olisi vain muristu, että pelaa saatana paremmin tai että hänet olisi vain hetken mielijohteesta siirretty katsomoon. Toki en tätä pysty kumoamaankaan, mutta erikoiselta se tuntuisi niiden tietojen valossa, mitä Pikkaraisen valmennustyylistä on kerrottu.
Itsekin antaisin Iikalle vielä näyttöpaikan, JOS asenne on kohdillaan ja hänen kanssaan pystytään tilanteesta huolimatta asioimaan ihan normaalisti ja hän on itse halukas korjaamaan kentällä niitä asioita, mistä nyt on jäänyt vähän vajaaksi. Mun mielestä Iikka on parhaimmillaan oikein viihdyttävä pelaaja ja katson hänen taiteilujaan kentällä oikein mielelläni. Vähän voisin pakon edessä antaa siimaa puolustuspään työskentelystäkin, jos jengillä muuten pelit sujuu ja Iikka tekee tulosta. Huonoimmillaan Iikan peli on niin kamalaa katsottavaa, että alkaa ketjukavereiden puolesta vituttaa ihan huolella: vaihtoon mennään ihan väärään aikaan, erityisesti silloin, kun pitäisi nopeasti kääntyä kohti omaa puolustualuetta, syötöt ja sijoittuminen on huonoja, jne.
Tässä kaiken keskellä on hyvä myös muistaa, että kukaan ei ole seuraa tai joukkuetta suurempi. Jos valmennus odottaa kaikilta joukkueen pelaajilta tiettyjä asioita ja niiden tärkeyttä tuloksen tekemiseksi on erityisesti viime aikoina korostettu, ei voida katsoa yhden tai muutamankaan pelaajan sluibaamista sovituista asioista läpi sormien. HIFK ei myöskään ole ensimmäinen joukkue, missä Iikalla on vähän haasteita. Iikan vertaaminen esim. Calouniin on myös vähän outoa, sillä Calounin voitontahto ja halu ratkaista pelit olivat ihan toista luokkaa kuin Iikalla ja tulosta tuli ihan oikeasti.
Ehkäpä Iikalle paras joukkue olisi sellainen, missä hän saisi olla joukkueen tähti, pelata rajattomasti ykkös-yv:tä ja missä playoff-paikka olisi joukkueelta upea suoritus, ei minimivaatimus. Tällaisessa joukkueessa Iikan olisi varmasti helpompi päästä siihen flowhun, missä peli on upeaa ja viihdyttävää. Jos joukkue häviää, mutta hän itse tekee pisteitä, mitä sen niin väliä, kun juuri kukaan ei voittoa edes odottanut. Ja jos sitten joukkue voittaakin, on siinä Iikalla todennäköisesti ollut sormensa pelissä positiivisessa mielessä ja itseluottamus kasvaa entisestään. Taidoistahan se ei ole Iikan kohdalla kiinni, mutta korvien välissä joku sen nyt estää. Kauhean montaa huonoa kevättä tai loppukautta ei pelaaja voi pelata ilman, että se alkaa vaikuttaa omaan maineeseen. Toivottavasti Iikka saa juonen päästä kiinni. Jos ei meillä, niin sitten muualla.