"Niin, tehtiin eroa, eli ei sanoisin, että tunteet ovat se millä ihminen ensisijaisesti reagoi ympäristöönsä"
Väärin, aivan totaalisesti väärin. Ihminen reagoi ensisijaisesti vaistoilla ja tiedostamattomilla mekanismeilla tai mitä nämä "käden vetäminen pois kuumasta"-jutut ovatkaan. Et edes ehdi tiedostaa että joku asia on polttava ennenkuin olet ottanut kätesi siitä pois.
"Puhut nyt lain toteuttamisesta, minä lain syntyprosessista. Jos tunteita ei olisi lakeja ei tarvittaisi. Mutta edelleen: ajattelu edellyttää tunnetta ei päinvastoin. Entä ne puhtaasti järkeen perustuvat järjestelmät, joissa laki säädettiin niin kuin oikein on, kansan tavoista riippumatta.!
Pah, "jos jumalaa ei ole ei ole moraalia..." Kyllä ihmisen elämän lopettaminen olisi rationaalisellekin ihmiselle haitallinen tapahtuma, kenties hän käsittäisi murhan äkillisenä formatointina mutta tuskin sitä olankohautuksella huomioitaisiin etenkin jos formatoitu henkilö omaisi arvokkaita tietoja tms.
Käsittääkseni puhtaasti järkeen perustuvia järjestelmiä ei ole ollut olemassa, koska kukaan ei ole siihen valmis siirtymään koska meidät on kasvatettu siihen mitä me olemme. Jos yrität nyt ottaa esimerkin niin olet luultavimmin väärässä, usko pois NL tai Natsisaksa eivät olleet järkeen perustuvia(siis kokonaisuudessaan).
Laista vielä sen verran että sen synnyttäminen ei varsinaisesti vaadi tunteita vaan yhteisiä sopimuksia jotka perustuvat toteamuksiin. Tietokoneet kykenevät tekemään "lakeja" tai siis ne kykenevät tunnistamaan "laittomia komentoja" yms. jotka niihin on ohjelmoitu jotteivat savut karkaisi(näin yksinkertaistaen).
Tai siis tarkemmin ottaen kun minä tiedän että vaikkapa kernel-tiedoston tuhoaminen estäisi käyttöjärjestelmän käytön ja sitten ohjelmoin kerneliin ohjelman joka estää kernelin tuhoamisen niin minä en käytä tässä tunnetta eikä tietokone, ajaessaan ohjelmaa joka estää kernelin tuhoamisen(siis laki §1 Kernelin tuhoamisesta).
" Minua vain ihmetyttää halusi soveltaa luonnontiedettä ihmisen toimiin, vaikka toteat, että universaaleja totuuksia ei ole olemassa... haluat toimia objektiivisesti, vaikka mitään objektiivista positiota ei löydy."
Vaikka en näe vuorenhuippua niin voin silti kiivetä rinnettä pitkin.
"Tämä loukkaa minua. Tahallasiko ymmärsit väärin, vai pidätkö minua totaalisesti menetettynä tapauksena.
Tiedäthän, tieto on valtaa. Meidän tapauksessamme osittaista valtaa luonnon yli, me kykenemme hyötymään tiedosta. Vai mitä tohtori Faustus"
Itseasiassa tieto ei taida olla valtaa, vaan tapa miten tietoa käytetään. Tokihan me hyödymme tiedosta, vaikkapa siitä miten parantaa muutama mitätön tauti jotka aikoinaan tappoivat ihmisiä valtavia määriä.
Sinä väitit ettei omaa olemassaoloa voi todistaa ilman toisia ihmisiä, minä vastasin siihen. Toisten ihmisten merkitys tässä todistuksessa on samanlainen kuin todistaessasi painovoimaa tiputat omenan sijaan päärynän, eli siis vain keino toisten joukossa. Itsearvoisesti kuitenkaan ihmisten olemassaolo ei ole merkityksellistä olemassaolosi kannalta.
Senpä takia pyydän sinua perustelemaan väitteesi:
"mutta ihmisenä kukaan ei ole olemassa ilman toisia ihmisiä"
Jos tällä tarkoitat humanistisesti sitä että ollakseen ihminen pitää kasvaa muitten ihmisten kanssa, olet oikeassa. Mutta tuo ei oikeastaan eroa mitenkään eläimistä tms.
Itse metafyysisen "olemassaolon" kanssa tuolla väitteellä ei ole mitään tekemistä.
"Ulkopuolisen tarkkailijasi havainnot jäävät kovin pintapuolisiksi, jos hän tekee eron ihmissyönnissä vain siihen syövätkö jotkin ihmiset toisiaan vai eivät."
Miksi hän tekisi näin?
"Jos ulkopuolinen tarkkailija taas haluaa tilanteesta enemmän irti, haluaa ymmärtää miksi ihmisiä syödään, miten toisia syövät ihmiset suhtautuvat itseensä, omaan ruumiiseensa, muihin ihmisiin, samaan ryhmään kuuluviin tai ulkopuolisiin, tällöin täytyy tarkkailijan olla ihmisenä ihmisten, tai kannibaalien, parissa. Ihminen, joka ei koe tunteita ei siihen kykene"
Olen tainnut pariin kertaan mainita että tieto tunteista on ihan hyödyllistä mutta tunteiden tunteminen ei ole merkityksellistä, riittää että tietää miten ne vaikuttavat ihmisiin.
Tunteiden kokeminen ei siis varsinaisesti ole tarpeellista, riittää tosiaan se että tietää miten ihmiset keskiarvoisesti reagoivat asioihin. Sillä miten ihminen sisällään tuntee ei oikeastaan ole mitään merkitystä koska sitä ei voi mitata kukaan muu kuin tuo kyseinen ihminen itse, vain lopputulos voidaan havaita yleisesti ja se on tilastollisesti kuitenkin jo varsin luotettava havainto.
Mistä tiedät että itse tunnet tunteita? Pohdi tätä kysymystä hieman pidempään niin kenties huomaat ettei vastaus olekaan niin yksinkertainen kuin luulet.
Olisi mielenkiintoista tietää miten biologit suhtautuisivat väitteeseesi, raukat kun ovat yrittäneet pitkään oppia eläinten tavoista ulkopuolisina tarkkailijoina(ainakaan en tiedä ornitologia joka olisi muuttunut kotkaksi ja lähtenyt hengaamaan kotkien joukossa).
Väärin, aivan totaalisesti väärin. Ihminen reagoi ensisijaisesti vaistoilla ja tiedostamattomilla mekanismeilla tai mitä nämä "käden vetäminen pois kuumasta"-jutut ovatkaan. Et edes ehdi tiedostaa että joku asia on polttava ennenkuin olet ottanut kätesi siitä pois.
"Puhut nyt lain toteuttamisesta, minä lain syntyprosessista. Jos tunteita ei olisi lakeja ei tarvittaisi. Mutta edelleen: ajattelu edellyttää tunnetta ei päinvastoin. Entä ne puhtaasti järkeen perustuvat järjestelmät, joissa laki säädettiin niin kuin oikein on, kansan tavoista riippumatta.!
Pah, "jos jumalaa ei ole ei ole moraalia..." Kyllä ihmisen elämän lopettaminen olisi rationaalisellekin ihmiselle haitallinen tapahtuma, kenties hän käsittäisi murhan äkillisenä formatointina mutta tuskin sitä olankohautuksella huomioitaisiin etenkin jos formatoitu henkilö omaisi arvokkaita tietoja tms.
Käsittääkseni puhtaasti järkeen perustuvia järjestelmiä ei ole ollut olemassa, koska kukaan ei ole siihen valmis siirtymään koska meidät on kasvatettu siihen mitä me olemme. Jos yrität nyt ottaa esimerkin niin olet luultavimmin väärässä, usko pois NL tai Natsisaksa eivät olleet järkeen perustuvia(siis kokonaisuudessaan).
Laista vielä sen verran että sen synnyttäminen ei varsinaisesti vaadi tunteita vaan yhteisiä sopimuksia jotka perustuvat toteamuksiin. Tietokoneet kykenevät tekemään "lakeja" tai siis ne kykenevät tunnistamaan "laittomia komentoja" yms. jotka niihin on ohjelmoitu jotteivat savut karkaisi(näin yksinkertaistaen).
Tai siis tarkemmin ottaen kun minä tiedän että vaikkapa kernel-tiedoston tuhoaminen estäisi käyttöjärjestelmän käytön ja sitten ohjelmoin kerneliin ohjelman joka estää kernelin tuhoamisen niin minä en käytä tässä tunnetta eikä tietokone, ajaessaan ohjelmaa joka estää kernelin tuhoamisen(siis laki §1 Kernelin tuhoamisesta).
" Minua vain ihmetyttää halusi soveltaa luonnontiedettä ihmisen toimiin, vaikka toteat, että universaaleja totuuksia ei ole olemassa... haluat toimia objektiivisesti, vaikka mitään objektiivista positiota ei löydy."
Vaikka en näe vuorenhuippua niin voin silti kiivetä rinnettä pitkin.
"Tämä loukkaa minua. Tahallasiko ymmärsit väärin, vai pidätkö minua totaalisesti menetettynä tapauksena.
Tiedäthän, tieto on valtaa. Meidän tapauksessamme osittaista valtaa luonnon yli, me kykenemme hyötymään tiedosta. Vai mitä tohtori Faustus"
Itseasiassa tieto ei taida olla valtaa, vaan tapa miten tietoa käytetään. Tokihan me hyödymme tiedosta, vaikkapa siitä miten parantaa muutama mitätön tauti jotka aikoinaan tappoivat ihmisiä valtavia määriä.
Sinä väitit ettei omaa olemassaoloa voi todistaa ilman toisia ihmisiä, minä vastasin siihen. Toisten ihmisten merkitys tässä todistuksessa on samanlainen kuin todistaessasi painovoimaa tiputat omenan sijaan päärynän, eli siis vain keino toisten joukossa. Itsearvoisesti kuitenkaan ihmisten olemassaolo ei ole merkityksellistä olemassaolosi kannalta.
Senpä takia pyydän sinua perustelemaan väitteesi:
"mutta ihmisenä kukaan ei ole olemassa ilman toisia ihmisiä"
Jos tällä tarkoitat humanistisesti sitä että ollakseen ihminen pitää kasvaa muitten ihmisten kanssa, olet oikeassa. Mutta tuo ei oikeastaan eroa mitenkään eläimistä tms.
Itse metafyysisen "olemassaolon" kanssa tuolla väitteellä ei ole mitään tekemistä.
"Ulkopuolisen tarkkailijasi havainnot jäävät kovin pintapuolisiksi, jos hän tekee eron ihmissyönnissä vain siihen syövätkö jotkin ihmiset toisiaan vai eivät."
Miksi hän tekisi näin?
"Jos ulkopuolinen tarkkailija taas haluaa tilanteesta enemmän irti, haluaa ymmärtää miksi ihmisiä syödään, miten toisia syövät ihmiset suhtautuvat itseensä, omaan ruumiiseensa, muihin ihmisiin, samaan ryhmään kuuluviin tai ulkopuolisiin, tällöin täytyy tarkkailijan olla ihmisenä ihmisten, tai kannibaalien, parissa. Ihminen, joka ei koe tunteita ei siihen kykene"
Olen tainnut pariin kertaan mainita että tieto tunteista on ihan hyödyllistä mutta tunteiden tunteminen ei ole merkityksellistä, riittää että tietää miten ne vaikuttavat ihmisiin.
Tunteiden kokeminen ei siis varsinaisesti ole tarpeellista, riittää tosiaan se että tietää miten ihmiset keskiarvoisesti reagoivat asioihin. Sillä miten ihminen sisällään tuntee ei oikeastaan ole mitään merkitystä koska sitä ei voi mitata kukaan muu kuin tuo kyseinen ihminen itse, vain lopputulos voidaan havaita yleisesti ja se on tilastollisesti kuitenkin jo varsin luotettava havainto.
Mistä tiedät että itse tunnet tunteita? Pohdi tätä kysymystä hieman pidempään niin kenties huomaat ettei vastaus olekaan niin yksinkertainen kuin luulet.
Olisi mielenkiintoista tietää miten biologit suhtautuisivat väitteeseesi, raukat kun ovat yrittäneet pitkään oppia eläinten tavoista ulkopuolisina tarkkailijoina(ainakaan en tiedä ornitologia joka olisi muuttunut kotkaksi ja lähtenyt hengaamaan kotkien joukossa).