Ihmettelyketju

  • 6 346 881
  • 38 752

Sue

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, #89; lentosuukko KooKoolle
Kuulostaa uskottavalta. Minusta kalskea pääte eikä soinnu nätisti.

Saattaapa siihen murrekin leimansa laittaa; kai minäkin pohjimmiltani sanoisin Jokereitte kuin Jokerie. Nyt kun mietin niin puolikielisenä käytän kyllä noita kaikkia, leikilläni tuota runomuotoakin vähintään viikoittain, ettei raukka kuole kokonaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Lisättäköön genetiivipatteristoosi vaihtoehdot Jokereitten/Jukureitten sekä Jokerein/Jukurein. Jälkimmäinen on toki vanhahtava ja runollinen, mutta kaikki neljä päätettä ovat yhä käyttökelpoisia. Onpa viideskin olemassa (esimerkkinä käytetään usein omenaa: omenien; omenoiden; omenoitten; omenojen; omenain), mutta Jokerejen taitaa jäädä teoreettiseksi...

Päätteen valinta on makuasia. Media pyrkinee taloudellisuuteen, siksi lyhin vaihtoehto?
Median ammattitaito on usein hämmästyttävän huono, näkyy erityisesti numeroiden ”taloudellisessa” lyhentämisessä. Esim. ”joku voittaa seitsemännen mestaruutensa” voi olla ihan random ”7:nen”. Eivät siis vain osaa. Odottelen vain, koska joku taivuttaa nuo Jokeritin/Jukuritin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Sue

Sue

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, #89; lentosuukko KooKoolle
Median ammattitaito on usein hämmästyttävän huono, näkyy erityisesti numeroiden ”taloudellisessa” lyhentämisessä. Esim. ”joku voittaa seitsemännen mestaruutensa” voi olla ihan random ”7:nen”. Eivät siis vain osaa. Odottelen vain, koska joku taivuttaa nuo Jokeritin/Jukuritin.

Tämä on totta. Pidän erityisesti muodosta 6:des.

Olen myös törmännyt monesti svetisismiin 'josko', jota voidaan pitää ammattikirjoittajalta yhtä kardinaalisena virheenä kuin noita lukuja. Kiire ei saisi olla syy tähän. Ennen hyvä kieli tuli toimittajilta selkärangasta, nykyisin on paljon enemmän hapuilua.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Leon

torspo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Missä hitossa on Viaplayn Dal-Col ottelutallenne tältä yöltä? Matsi on kyllä pelattu ja otteluseurannan perusteella jengi on katsonut sen suorana. Viaplaylle tukkapöllyä. Seuraava matsi ensi yönä eikä sitäkään näy Viaplayn appsissa ohjelmatiedoissa.

Samaa ihmettelen. MIstä mä oikein maksan, helvetti.
 

Glove

Jäsen
Tämä on totta. Pidän erityisesti muodosta 6:des.

Olen myös törmännyt monesti svetisismiin 'josko', jota voidaan pitää ammattikirjoittajalta yhtä kardinaalisena virheenä kuin noita lukuja. Kiire ei saisi olla syy tähän. Ennen hyvä kieli tuli toimittajilta selkärangasta, nykyisin on paljon enemmän hapuilua.
oikolukukin tuntuu olevan nykyään vähän niin ja näin. Lähes päivittäin törmää juttuihin, joissa on joku ihan ihme sana seassa. Aivan kuin olisimkirjoitettu ensin jotain ja sitten korjattu toiseen muotoon ja joku sana jäänyt sinne korjaukseen kellumaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Sue

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Lähes päivittäin törmää juttuihin, joissa on joku ihan ihme sana seassa. Aivan kuin olisimkirjoitettu ensin jotain ja sitten korjattu toiseen muotoon ja joku sana jäänyt sinne korjaukseen kellumaan.
Minulle käy usein noin kun vaihdan kesken lauseen suunnitelmaa miten sanon asiat. Usein myös puuttuu verbi tai se on kaksi kertaa... varsinkin olla-verbi tuntuu olevan sellainen joka unehtuu tai on pariin kertaan (on on vissiin niin lyhyt ettei sitä huomaa puuttuvan tai jo olevan)... Enkä huomaa aina näitä virheitä heti vaikka oikoluenkin viestit yleensä heti lähettämisen jälkeen...
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Tämä on totta. Pidän erityisesti muodosta 6:des.

Olen myös törmännyt monesti svetisismiin 'josko', jota voidaan pitää ammattikirjoittajalta yhtä kardinaalisena virheenä kuin noita lukuja. Kiire ei saisi olla syy tähän. Ennen hyvä kieli tuli toimittajilta selkärangasta, nykyisin on paljon enemmän hapuilua.
Kielitoimiston mukaan josko on aivan käypä sana. Siinä ei ole mitään kyseenalaista.


"Puun myyjillä on mielessään loppuvuoden hintapiikki, ja siksi nyt odotellaan, josko hinta taas kääntyisi nousuun. (sanomalehden pääkirjoitus).

Varsinkin pohdiskelevassa tyylissä, jossa voi kuulua kirjoittajan oma ääni, käytetään myös sanaa josko. Se tuo usein mukanaan toteutuvan mahdollisuuden merkityksen. Ilmaukseen sisältyy tällöin myös tunnepitoista ja rentoakin sävyä. Josko ei siksi ole neutraalin asiatyylin piirre."

Mutta käy siis esimerkiksi sanomalehtien pääkirjoitusteksteihin. Josko olet kuitenkin eri mieltä, ehkä, mutta Kielitoimisto on tuollaista mieltä.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Onko Tampereella narkkaus lisääntyny viimeaikoina? Tossa kylällä kun pyärii niin viikonpäivästä ja kellonajasta riippumatta jos jonkinlaista lautassilmästä menninkäistä pörrää. Ja jos kuljet onnikalla kirkolta laitakaupunkille tai toisinpäin niin miltei aina joku huppupää nuakkuu penkissä räkä poskella. Vai kiinnittääkö näihin nykyään Setämiehenä enemmän huamioo kun aiemmin kun ei tuu kylillä niin paljoo pyärittyä kun nuarempana. Tiä häntä.
 

Sue

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, #89; lentosuukko KooKoolle
Kielitoimiston mukaan josko on aivan käypä sana. Siinä ei ole mitään kyseenalaista.


"Puun myyjillä on mielessään loppuvuoden hintapiikki, ja siksi nyt odotellaan, josko hinta taas kääntyisi nousuun. (sanomalehden pääkirjoitus).

Varsinkin pohdiskelevassa tyylissä, jossa voi kuulua kirjoittajan oma ääni, käytetään myös sanaa josko. Se tuo usein mukanaan toteutuvan mahdollisuuden merkityksen. Ilmaukseen sisältyy tällöin myös tunnepitoista ja rentoakin sävyä. Josko ei siksi ole neutraalin asiatyylin piirre."

Mutta käy siis esimerkiksi sanomalehtien pääkirjoitusteksteihin. Josko olet kuitenkin eri mieltä, ehkä, mutta Kielitoimisto on tuollaista mieltä.

Tämä oli minulle uusi tieto, kiitos! Lienee siis syytä päivittää omat kielioppitaitoni; olen vielä sitä koulukuntaa, jolle opetettiin, että joskoa ei tule käyttää. Omaan kieleen en kieltämättä sitä tule päästämään, niin tiukassa istuu tämä särähdys. No, toisaalta tämä ei ole ihme, koska en vieläkään osaa kirjoittaa 'alkaa tekemään', vaikka se on ollut kelpo jo iän kaiken. Kieli muuttuu ja hyvä niin, mun pitää vain haastaa aivoni sen edessä.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Onko Tampereella narkkaus lisääntyny viimeaikoina? Tossa kylällä kun pyärii niin viikonpäivästä ja kellonajasta riippumatta jos jonkinlaista lautassilmästä menninkäistä pörrää. Ja jos kuljet onnikalla kirkolta laitakaupunkille tai toisinpäin niin miltei aina joku huppupää nuakkuu penkissä räkä poskella. Vai kiinnittääkö näihin nykyään Setämiehenä enemmän huamioo kun aiemmin kun ei tuu kylillä niin paljoo pyärittyä kun nuarempana. Tiä häntä.
Aina se Tampere on sellainen ollut. Joka kerta kun siellä käy, niin ihan sama minne kaupungin alueella menee, tulee sellainen lähiöostarifiilis kaikista niistä ihmisistä. Kaupunkina muuten ihan kiva.
 

Warthog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Onko Tampereella narkkaus lisääntyny viimeaikoina? Tossa kylällä kun pyärii niin viikonpäivästä ja kellonajasta riippumatta jos jonkinlaista lautassilmästä menninkäistä pörrää. Ja jos kuljet onnikalla kirkolta laitakaupunkille tai toisinpäin niin miltei aina joku huppupää nuakkuu penkissä räkä poskella. Vai kiinnittääkö näihin nykyään Setämiehenä enemmän huamioo kun aiemmin kun ei tuu kylillä niin paljoo pyärittyä kun nuarempana. Tiä häntä.
Keskusta-alueella asuvana olen pistänyt saman merkille. Yhtäkkiä alkanut nistien ja muiden puliukkojen määrä lisääntymään räjähdysmäisesti. Onks sinne perustettu joku niiden asumisyksikkö vai mikä tää juttu on hei... Eikös keskustassa pitäia asua kaikenmaailman minkkiturkkista porvaria.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Onko Tampereella narkkaus lisääntyny viimeaikoina? Tossa kylällä kun pyärii niin viikonpäivästä ja kellonajasta riippumatta jos jonkinlaista lautassilmästä menninkäistä pörrää. Ja jos kuljet onnikalla kirkolta laitakaupunkille tai toisinpäin niin miltei aina joku huppupää nuakkuu penkissä räkä poskella. Vai kiinnittääkö näihin nykyään Setämiehenä enemmän huamioo kun aiemmin kun ei tuu kylillä niin paljoo pyärittyä kun nuarempana. Tiä häntä.
Sunnuntaina oli kaksi semmoista pirivieteriä Stockmannilla "ostoksilla" että uunoinkin vartija olisi huomannut välittömästi. Naisedustajan bongasin hajuvesiosastolta tutkailemassa miellyttäviä tuoksuja, ruokapuolelta kun pääsin takaisin niin miespuolinen kiilusilmä oli löytynyt jostain ja tulivat vastaan kahden riuskan vartijan saattamana. En sano enkä väitä että olisi varkausaikeita ollut, olihan siinä mahdollisuus että ohjasivat pariskunnan juhlavaateosastolle, jos vaikka syyshäät oli tulossa ja sopivaa retonkia oltiin ostamassa.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Ihmettelen, että miksi lääkärit suostuvat (ja ovat suostuneet) leikkaamaan tätä jotakin ihmis-Keniä, linkki Iltalehteen. Kaverilla on selkeästi jotain vikaa henkisessä tasapainossa ja luulisi, että lääkärien etiikan mukaisesti homma olisi laitettu jo aikaa sitten säppiin.

Ainiin, mutta kun raha jne.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ihmettelen, että miksi lääkärit suostuvat (ja ovat suostuneet) leikkaamaan tätä jotakin ihmis-Keniä, linkki Iltalehteen. Kaverilla on selkeästi jotain vikaa henkisessä tasapainossa ja luulisi, että lääkärien etiikan mukaisesti homma olisi laitettu jo aikaa sitten säppiin.

Ainiin, mutta kun raha jne.
En tiiä mutta tuon tyypin ei kyllä kannata saunaan mennä. Käy vielä niin että keho sulaa siitä ympäriltä ja jäljelle jää pelkkä luuranko.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Onko Tampereella narkkaus lisääntyny viimeaikoina? Tossa kylällä kun pyärii niin viikonpäivästä ja kellonajasta riippumatta jos jonkinlaista lautassilmästä menninkäistä pörrää. Ja jos kuljet onnikalla kirkolta laitakaupunkille tai toisinpäin niin miltei aina joku huppupää nuakkuu penkissä räkä poskella. Vai kiinnittääkö näihin nykyään Setämiehenä enemmän huamioo kun aiemmin kun ei tuu kylillä niin paljoo pyärittyä kun nuarempana. Tiä häntä.
Mie olen asunut Joensuussa elämästäni ehkä 23 vuotta kaikenkaikkiaan, ja koskaan mulle kukaan ei ole tullut huumeita tarjottelemaan. Aika moni on vuosien varrella ravintoloissa ja kadullakin nyhtänyt hihasta ja halunnut ostaa. Miksiköhän. Ehkä mulla on joku aura.
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Tuolla "Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa..."- ketjussa oli jo tavallaan hieman keskustelua tästä aiheesta, mutta minä laitan tänne koska sopii paremmin ihmettelyketjuun.

Löytyyköhän Jatkoajan syövereistä ketjua johon käyttäjä @Punamusta ei olisi kantanut korttansa kekoon? Tuntuu, että punis kirjoittaa tänne 24/7, ja lähes joka ketjuun. Ja kaikki vieläpä erittäin asiallista tavaraa.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Miten Ritokoski on päässyt Suomen suosituimpaan radio-ohjelmaan?

Aivan helvetin rasittava.

Kai se on siirryttävä äänikirjoihin heti aamusta.
 

Keskiviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion KalPa
Miten on mahdollista että instagram näyttää kumppanini olleen aktiivinen instassa sellaiseen aikaan jolloin tiedän hänen satavarmasti nukkuneen. Ainakin kahdesti pistänyt ihmettelemään tuo seikka aamulla kun herään ennen häntä tai keskellä yötä kun olen käynyt vessassa ja selannut instaa. Hän ollut aktiivinen hetkeä aiemmin ja olen puhelimen sijainnista ja muista seikoista varma että nukkunut vieressäni tuohon aikaan.

Käykö siis joku muu hänen tilillään vai onko kyseessä jonkinlainen instagramiin liittyvä virhe.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Virallisina henkilöllisyyden todistuksina kelpaavat vain virallinen henkilökortti ja passi. Molemmat ovat voimassa 5 vuotta. Henkilökortti maksaa 54 euroa ja passi maksaa 51 euroa. Passia tarvitsee matkustaessa.

Miksi minä tai kukaan ottaisi tuon henkilökortin passin sijaan tai sen lisäksi, vain koska se on näppärämpi kantaa mukana? Tarvitseeko omaa henkilöllisyyttään todistaa henkilökortilla oikeaksi useinkin?

Pitäisi passi uusia ja ajattelin ottaa henkilökortinkin samalla, mutta sitten huomasin henkilökortinkin olevan voimassa vain 5 vuotta. Eli jää nyt kyllä ottamatta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Miksi minä tai kukaan ottaisi tuon henkilökortin passin sijaan tai sen lisäksi, vain koska se on näppärämpi kantaa mukana? Tarvitseeko omaa henkilöllisyyttään todistaa henkilökortilla oikeaksi useinkin?
Jos ei ole ajokorttia, niin varmaan silloin tällöin, esim Postissa, baarissa tai polliisille. Jos on ajokortti, niin sitten vaikea keksiä henkilökortille käyttöä versus passi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös