Ihmettelyketju

  • 6 350 993
  • 38 754

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Useissa ohjelmissa ihminen tulee kotiin ja ottaa jääkaapista (tai jostain) avatun viinipullon ja ottaa lasillisen. Ihmettelen että onko ihmisillä siis koko ajan jääkaapissa (tai jossain muualla) avattu viinipullo josta voi ottaa lasillisen.
Käsikirjoittajat/ohjaajat eivät elä normaalissa maailmassa. Heillä varmaan on viinipulloja. Joku gini pullo on kyllä ihan nähtykin olevan avonaisena ja siitä on kaadettu GT heti töistä tulon jälkeen.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Useissa ohjelmissa ihminen tulee kotiin ja ottaa jääkaapista (tai jostain) avatun viinipullon ja ottaa lasillisen. Ihmettelen että onko ihmisillä siis koko ajan jääkaapissa (tai jossain muualla) avattu viinipullo josta voi ottaa lasillisen.
Kyllä näin todellakin on, joskin todistusaineistoni on ainoastaan anekdoottitasoa ja siten todistusarvokelvotonta.

(edit. ts. kyllä olen nähnyt tällaista livenä tapahtuneen ja olevan)
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Useissa ohjelmissa ihminen tulee kotiin ja ottaa jääkaapista (tai jostain) avatun viinipullon ja ottaa lasillisen. Ihmettelen että onko ihmisillä siis koko ajan jääkaapissa (tai jossain muualla) avattu viinipullo josta voi ottaa lasillisen.
Jos on ns funktionaalinen alkoholist(a/-isti) nauttija niin saattaa olla. Itselläni on kyllä usein 1-2 punaviinipulloa jossa korkki on painettu kiinni, joten voi ottaa lasillisen jos sille tuntuu (ei tosin jääkaapissa). Jääkaapissa on sitten valkkaria, pari pulloa, Pinot Grigiota yleensä, joista toinen kiinni, toinen avattu. Avaamattomia punkkuja on ehkä 20.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Olen ihmetellyt monta kertaa sitä, jos jossain kaupassa on ale-vaatteita, niin vieressä saattaa olla kyltti "aletuotteilla ei vaihto- tai palautusoikeutta".

Siis täh... Jos mä ostan vaikkapa norm.200€ hintaisen takin jostain puoleen hintaan, eli 100€, niin sama takkihan se silti on. Miksi ei muka voi vaihtaa/palauttaa, jos putiikki on vielä pystyssä. Luulisi nyt tuossakin kuluttajasuojaa olevan. Vai onks näissä nyt joku juttu, jota en ymmärrä :)
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Olen ihmetellyt monta kertaa sitä, jos jossain kaupassa on ale-vaatteita, niin vieressä saattaa olla kyltti "aletuotteilla ei vaihto- tai palautusoikeutta".

Siis täh... Jos mä ostan vaikkapa norm.200€ hintaisen takin jostain puoleen hintaan, eli 100€, niin sama takkihan se silti on. Miksi ei muka voi vaihtaa/palauttaa, jos putiikki on vielä pystyssä. Luulisi nyt tuossakin kuluttajasuojaa olevan. Vai onks näissä nyt joku juttu, jota en ymmärrä :)
On siinä ale-vaatteessa kuluttajansuojan mukainen oikeus. Se taas ei ole automaattisesti vaihto- tai palautusoikeus, sillä kauppa saa myös korjata vian. Ja siis, kuluttajansuojahan koskee vaan sitä, että ostetussa tuotteessa onkin jokin vika.

Monilla kaupoilla on tavaroille kuluttajansuojaa paljon laajempi vaihto- ja palautusoikeus. Voi esim. palauttaa, jos ei tykkääkään tuotteesta. (Tätä ei kuitenkaan ole kaikissa kaupoissa.) Tuo ei vaihto- tai palautusoikeutta koskee vain tuota kaupan omaa ”ylimääräistä” vaihto- tai palautusoikeutta.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
On siinä ale-vaatteessa kuluttajansuojan mukainen oikeus. Se taas ei ole automaattisesti vaihto- tai palautusoikeus, sillä kauppa saa myös korjata vian. Ja siis, kuluttajansuojahan koskee vaan sitä, että ostetussa tuotteessa onkin jokin vika.

Monilla kaupoilla on tavaroille kuluttajansuojaa paljon laajempi vaihto- ja palautusoikeus. Voi esim. palauttaa, jos ei tykkääkään tuotteesta. (Tätä ei kuitenkaan ole kaikissa kaupoissa.) Tuo ei vaihto- tai palautusoikeutta koskee vain tuota kaupan omaa ”ylimääräistä” vaihto- tai palautusoikeutta.

Ok, kiitos kattavasta vastauksesta. Eli moni kauppa ottaa tuotteen mahdollisesti takaisin (vaihto tai palautus) siis tavallaan "hyvää hyvyyttään" ja asiakasta miellyttääkseen.

Vaikka tarvitsisi ottaa vaan vikatilanteessa?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ok, kiitos kattavasta vastauksesta. Eli moni kauppa ottaa tuotteen mahdollisesti takaisin (vaihto tai palautus) siis tavallaan "hyvää hyvyyttään" ja asiakasta miellyttääkseen.

Vaikka tarvitsisi ottaa vaan vikatilanteessa?
Just näin. Eikä vikatilanteessakaan ole pakko vaihtaa tai hyväksyä palautusta, jos vian voi korjata. Lisää tietoa kilpailu- ja kuluttajaviraston sivulla.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Just näin. Eikä vikatilanteessakaan ole pakko vaihtaa tai hyväksyä palautusta, jos vian voi korjata. Lisää tietoa kilpailu- ja kuluttajaviraston sivulla.

Tänx, joistain asioista selkeästi tulee ajatuksissa itsestäänselvyyksiä, kun niitä jokapuolella näkee.

Se on tietysti hanurista, että joku Zalando käyttää palautusmahdollisuutta markkinoinnissa. Jengi sitten tilaa kasan tuotteita, eikä pidä kun pienen osan, joskus ei sitäkään. Ekologista hommaa...
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se on tietysti hanurista, että joku Zalando käyttää palautusmahdollisuutta markkinoinnissa. Jengi sitten tilaa kasan tuotteita, eikä pidä kun pienen osan, joskus ei sitäkään. Ekologista hommaa...
Perseestähän tuo "ylikuluttaminen" on noin lähtökohtaisesti mutta postimyynnin palautusoikeus on perusteeltaan vähän eri kuin normalissa kaupankäynnissä noin muuten. Eli esim vaatteen ostaminen postimyynnin kautta on hankalaa kun et voi kokeilla että sopiiko se edes ja siksi nuo palautukset on sillä alalla vähän kun pakkorako... Se että tilaat tuhat vaatetta ja palautat ne 999 niin silloin puhutaan vähän eriasiasta...
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Perseestähän tuo "ylikuluttaminen" on noin lähtökohtaisesti mutta postimyynnin palautusoikeus on perusteeltaan vähän eri kuin normalissa kaupankäynnissä noin muuten. Eli esim vaatteen ostaminen postimyynnin kautta on hankalaa kun et voi kokeilla että sopiiko se edes ja siksi nuo palautukset on sillä alalla vähän kun pakkorako... Se että tilaat tuhat vaatetta ja palautat ne 999 niin silloin puhutaan vähän eriasiasta...

Jees, näinhän se tietysti on. Toki noihinkin voisi jotain tolkkua laittaa, mutta miten sen sitten vapaassa markkinassa tekee. Voisiko olla joku pieni %-kustannus jokaisesta palautetusta, vaikka 10. Eli 50€ farkuista 5€ "palautuskulua",

Joku sellanen vissiin ollukin joskus noilla firmoilla, ennen villiä aikaa.
 
Viimeksi muokattu:

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mikä vittu siinä vessapaperissa on erikoista, kun sitä pitää varata puolen vuoden tarpeeksi? Kuvittelin, että tätä ei Suomessa tapahtuisi mutta ei saatana. Kaikilla kärryt täynnä paskapaperia.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Mikä vittu siinä vessapaperissa on erikoista, kun sitä pitää varata puolen vuoden tarpeeksi? Kuvittelin, että tätä ei Suomessa tapahtuisi mutta ei saatana. Kaikilla kärryt täynnä paskapaperia.
Pakko se sperma on johki pyyhkiä ja tämän kriisin aikana se tarve saattaa lisääntyä entisestään. Kuvittele nyt miten moni sinkkumies tylsistyy alta aikayksikön kuoliaaksi jos mistään ei tule urheilua.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Mietiskelin, että nyt kun telkasta ei pian urheilua enää näe, eikä mitään matseja voi mennä baariinkaan katsomaan (elleivät vanhoja ala näyttämään) niin pitääkö tässä ite ruveta urheilemaan. Vaiko sittenkin vaan torijuopoksi tuonne Prisman kulmalle huutelemaan hamstraajille, jotta tuo mulle olutta samalla.
 

euron kolikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Mietiskelin, että nyt kun telkasta ei pian urheilua enää näe, eikä mitään matseja voi mennä baariinkaan katsomaan (elleivät vanhoja ala näyttämään) niin pitääkö tässä ite ruveta urheilemaan. Vaiko sittenkin vaan torijuopoksi tuonne Prisman kulmalle huutelemaan hamstraajille, jotta tuo mulle olutta samalla.

Eiköhän meille kohta tule ulkonaliikkumiskieltokin.
Sinänsä tuommoinen karanteeniin joutuminen kuulostaisi jo ihan houkuttelevalta vaihtoehdolta. Voisi vain hyvällä omatunnolla makoilla kotona ja kattoa urheilua. Eiku...
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Mikä vittu siinä vessapaperissa on erikoista, kun sitä pitää varata puolen vuoden tarpeeksi? Kuvittelin, että tätä ei Suomessa tapahtuisi mutta ei saatana. Kaikilla kärryt täynnä paskapaperia.

Tätä olin tulossa itsekin ihmettelemään. Nyt se sit selvis, että mikä se toinen on, mitä se Turun sinappi -tyyppi ei vaihda. Se on tää vitun Lotus Embo.
 

euron kolikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Vessapaperihommaa myös itsekin ihmetellyt. Oon miettiny, että onko vessapaperilla jotain muutakin käyttötarkoitusta perseen pyyhkimisen lisäksi. Jotain, joka auttaa kriisitilanteessa mutta josta minulla ei ole tietoa, eikä siitä internetissäkään kerrota. Perseensähän nyt saa huolellisemmin puhdistettua sillä bideesuihkulla.

Kai munkin pitää huomenna mennä hamstraamaan muutama paketti. Ihan vaan varmuuden vuoksi.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Vessapaperihommaa myös itsekin ihmetellyt. Oon miettiny, että onko vessapaperilla jotain muutakin käyttötarkoitusta perseen pyyhkimisen lisäksi. Jotain, joka auttaa kriisitilanteessa mutta josta minulla ei ole tietoa, eikä siitä internetissäkään kerrota. Perseensähän nyt saa huolellisemmin puhdistettua sillä bideesuihkulla.

Kai munkin pitää huomenna mennä hamstraamaan muutama paketti. Ihan vaan varmuuden vuoksi.
Samaa teki mieli tulla myös ihmettelemään. Ehkä ihmiset syö sitä kun muut varmuusvarastot on lopussa? Sen nyt jotenkin ymmärtää että roudaa hernaria kuukauden tarpeiksi vaikken nyt ehkä ole siihen itse lähdössäkään kun uskallan luottaa ettei yhteiskuntamme vielä tähän epidemiaan kaadu (tai jos kaatuu niin paskaako sitä tuskaa pitkittämään).
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Ihminen nyt vaan on jostain syystä niin hiton kieroutunut olento, että sen luontoon kuuluu haluta enemmän mitä oikeastaan tarvii...
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Vessapaperista saa kuulemma tehtyä kiljua. Ehkä vessapaperin hamstraajat ovat kuulleet saman jutun kuin minä.
 

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
Jos Suomesta loppuu vessapaperi niin silloin on oikeasti iso kriisi. Ja kaupoistahan se on hetkellisesti loppu, mut sen verran tuota paperiteollisuutta täällä pitäs olla ettei kokonaan lopu. Jos mä sairastun koronaan ja joudun karanteeniin, niin kait nyt naapurit yms (täällä maalla) tuo kauppakassin ovelle pyydettäessä.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Jos Suomesta loppuu vessapaperi niin silloin on oikeasti iso kriisi.
Joku tarina 90-luvun alusta, lama-ajalta, kertoo että Pekka Herlin oli jäänyt ökymersullaan tienvarteen. Siinä Pekka sitten potki Mesen renkaita ja kiroili ääneen. Joku ohikulkenut irvileuka oli huutanut ivallisesti Pekalle että, "Hehheh, loppuko Herliiniltä bensa?" Pekka oli mulkaissut tätä humoristia halveksuen ja huutanut: "Saatana, sulta loppuu ennemmin leipä kun multa bensa."
Tarinan todenperäisyyttä en tiedä, mutta eikös tuo sangen mulkku mies ollut.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Joku tarina 90-luvun alusta, lama-ajalta, kertoo että Pekka Herlin oli jäänyt ökymersullaan tienvarteen. Siinä Pekka sitten potki Mesen renkaita ja kiroili ääneen. Joku ohikulkenut irvileuka oli huutanut ivallisesti Pekalle että, "Hehheh, loppuko Herliiniltä bensa?" Pekka oli mulkaissut tätä humoristia halveksuen ja huutanut: "Saatana, sulta loppuu ennemmin leipä kun multa bensa."
Tarinan todenperäisyyttä en tiedä, mutta eikös tuo sangen mulkku mies ollut.
Lienee ollut. Harva rikas on rikkaaksi tullut olemalla ystävällinen rahvaan suuntaan. Mukavat ihmiset on ihan erikseen ja sitten on nämä, joiden ei tarvitse ostaa punaisella laputettua leipää. Voi toki olla joku mukavakin rikas, mutta minä en ainakaan ole tavannut yhtään. Omaa napaa tuijottavia, ylimielisiä ja itsekeskeisiä paskiaisia kaikki tyynni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös