Ihmettelyketju

  • 6 327 435
  • 38 716

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kyllä vain. Itseäni tosin huolestuttaa, jos nuorison trendi jatkuu samanlaisena, niin kuka rakentaa talot ja viljelee maat 20-30 vuoden päästä? Tubettajatko? Vai Instagram "tähdet"? Vai rakennetaanko ne pelaamalla esportsin tapaan?
Siis kuinka paljon noita tyyppejä on, jotka tienaavat elantonsa tubettamalla/instagramilla/e-sportsilla? 100? Ei tuo ole mikään merkittävä määrä ihmisiä. Aika monella on oikea työ tuossa sivussa. Monella tuo jäänee vaiheeksi. Ihan hyvin talot on tullut rakennettua, vaikka urheilijoita, taiteilijoita ja muusikoita on ollut paljon enemmän jo pitkään.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Monien armeijajutut tuntuvat ihan vierailta.

Juoksin armeija-aikana tammikuussa Ouluhallissa Cooperissa pikku kuumeessa (37,2) 3650 m. Sitten sain 30 UK-päivää (urheilukomennus). Viikonloput sain vapaaksi ikään kuin extrana, kun oli joku pienikään kisatapahtuma, niin pe klo 16 kasarmilta pois ja su 24.00 takaisin. Sen päälle kotirataleiriviikot 1 x kk eli kasarmilla piti olla illalla vahvuuslaskennassa ja yö kassulla, muuten ei kyselty missä oli. Kuntsareita tuli niin monesta hommasta, etten edes muista mistä kaikesta.

Sodan syttyessä pitänee tehdä sitä mitä teki armeijassakin - lähteä lomille.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Monien armeijajutut tuntuvat ihan vierailta.

Tämä on yksi maailman iso ongelma. Tasa-arvosta puhutaan, vaikka oikeasti monesti pitäisi puhua tasalaatuisuudesta.

Eli siis siitä miten se saavutettaisiin. Taatusti eri varuskunnissa on eri meno, mutta miksi, jos tässä kerran samaa maata puolustetaan.
 
K

Kiekkokatsoja

Toistaiseksi nuorisosta on aina tullut hyviä veronmaksajia, mutta eihän se menneisyys sitä takaa näin olevan tulevaisuudessakin.

Jossain kohta saattaa tulla nuoriso mikä onkin pilalla. Se on sitten liian myöhäistä huomata se.
Minusta tuo mainitsemasi veronmaksujuttu, on jo aikaa sitten lähtenyt heikentymään. Kiitos hyvinvointivaltiomme sosiaaliturvalle, ja sille että enää ei ohjata tai jopa "painosteta" nuoria kohti työssäkäyntiä ja veronmaksua. Sitä ei tehdä vanhempien, koulun, minkään muunkaan yhteiskunnan järjestelmän kautta.
Nykyisin on ok olla tekemättä yhtään mitään yhteiskunnan hyväksi.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Meillä tuo myönnettiin, ja olen tästä käytännössä 100% varma, kun toimistorunkkarina noiden kuntsareiden kanssa olin tekemisissä. Sitä en osaa sanoa, kuinka paljon palveluspaikalla, -ajalla tai ihan yksikölläkin oli vaikutusta, ilmeisesti se sitten vaihteli.

Meillä tosin myönnettiin kuntsareita suoritetuista leireistäkin, joten eipä Parolan suklaakomppania ehkä nimenä ollut mikään tuulesta temmattu...
Niinikään kirjurina toimiessa jäi mieleen erään vähän vanhemman krh-jääkärin saamat 30 kuntsaria. Syynä vain ja ainoastaan kyseiselle tekniikan tohtorille USA:laisesta yliopistosta odottamatta tarjottu työpaikka, jonka takia piti saada asevelvollisuus suoritettua hiukan etuajassa.
Melko joustavaa toimintaa, sanoisin. En tiedä, kuinka ylhäältä komppanian päällikön oli pitänyt kysyä lupa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niinikään kirjurina toimiessa jäi mieleen erään vähän vanhemman krh-jääkärin saamat 30 kuntsaria. Syynä vain ja ainoastaan kyseiselle tekniikan tohtorille USA:laisesta yliopistosta odottamatta tarjottu työpaikka, jonka takia piti saada asevelvollisuus suoritettua hiukan etuajassa.
Melko joustavaa toimintaa, sanoisin. En tiedä, kuinka ylhäältä komppanian päällikön oli pitänyt kysyä lupa.
Tämä kuulostaa järkevältä ja positiiviselta. Itsellä oli sellainen kuva, että piti olla urheilija saadakseen tuollaisia etuuksia.

Eräs tupakaverini oli SM-tason urheilija ja hän oli harjoituksissa tai pelissä joka ilta, joiden jälkeen kasarmille nukkumaan. Päivisin hän oli kirjurina. Muistaakseni kävi leireillä kerran tai kaksi, mutta illaksi taas harjoituksiin ja kasarmille nukkumaan. Käsittääkseni ei nukkunut yhtään yötä metsässä. Lol.

Ei siinä. Huippu tyyppi ja suhtautui asiaan huumorilla.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hollannin keskikenttäpelaaja nro 10, Danielle van de Donk. Niin kauan kuin minulla on naama, on hänellä paikka johon istahtaa.
Jaa. Minusta de Donk näyttää vähän sellaiselta pikkupojalta silmiltään ja kasvoiltaan. Kokeilepa rajata vaikka sormilla pitkät hiukset ja kroppa pois kuvasta. Hyvin menisi Daniel van de Donkista. Tee sama temppu Kosovare Asllanin kuvan kanssa ja huomaat kuka on oikeasti kaunis nainen.

Ihmettelen miten joku voi puhua samana päivänä de Donkista ja Kosovare Asllanista.
Mutta nämähän ovat makuasioista, joista ei voi kiistellä.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Asllani? Oikeesti? Melko kirveellä veistetyt kasvot, ja nenä lähes kuin Zlatanilla. Jos sovinistisesti asettaisin naisten MM-kisojen pelaajat kauneusjärjestykseen, niin kyllä de Donk olisi kärjessä, jos ei nyt jäänyt jotain huomaamatta, ja Asllani jossain puolenvälin paikkeilla.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Suoraselkäistä toimintaa??? Ensin raiskataan ja sitten kun mediassa pyydetään havaintoja raiskaajasta niin ilmoittaudutaan poliisille. En tiedä katsotaanko se jotenkin tekijän hyväksi että itse ilmottautuu eikä odota kusi sukassa että poliisi onnistuu selvittämään rikoksen. Oikeasti en osaa sanoa asiaan mitään. Paras jos olisi jättänyt raiskaamatta...

Vierumäen väkivaltaisesta raiskauksesta epäilty ilmoittautui itse poliisille (Ylen juttu Vierumäen raiskauksesta ja sen selviämisestä kun tekijä ilmoittautui poliisille)
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
@Iisoppi Oisko suoraselkäistä, jos ei vain mene ja raiskaa? Ainakin näin mä sen näen. Toki ihan hyvä jotta omatunto kolkutti.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Oisko suoraselkäistä, jos ei vain mene ja raiskaa? Ainakin näin mä sen näen. Toki ihan hyvä jotta omatunto kolkutti.
Niin minäkin sen näen. Siksi tämä nyt on täällä ihmettely-ketjussa (vaikka ensin meni vahingossa väärään ketjuun) kun olin että häh, ensin raiskataan väkivaltaisesti ja sitten ilmottaudutaan poliisille. Jäin vaan miettimään että onko se suoraselkäistä että otetaan vastuu teosta ja onko siitä jotain hyötyä "oikeudessa"... Että on itse ilmottautunut.

Jokainen raiskaus on turha ja väärin... traumatisoivakin. Vaikka jotkut niitä toivookin ihmisille jotka sanoo jotain positiivista maahanmuuttajista... Esim. ettei kaikki tummat nuoret miehet ole raiskaajia ja hyväksikäyttäjiä. Niin on minullekin sanottu että sietäisin tulla mutiaisen raiskaamaksi. Myöhemmin se oli muka vain kännissä ja läpällä mutta ei se kivaa ole kuulla. Ihmettelen sitä miten joku voi sanoa toiselle niin ilkeästi (~sietäisit tulla raiskatuksi) vaan sen takia että hän korjaa valheellisen väittämän että kaikki "mutiaiset" raiskaa jossain vaiheessa tai hyväksikäyttää lapsia.
 
Viimeksi muokattu:

Baldrick

Jäsen
Mua ihmetyttää, että mikä siinä on, kun aina pitkillä lennoilla tulee ilmavaivoja. Sitten on kuitenkin vaikea päästellä ilmat pihalle, kun raahautuu vessaan.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Mua ihmetyttää, että mikä siinä on, kun aina pitkillä lennoilla tulee ilmavaivoja. Sitten on kuitenkin vaikea päästellä ilmat pihalle, kun raahautuu vessaan.

Epäilisin hiilinjalanjälkien aiheuttamaa alipainetta suolistossa. Sitten kun suoliston ulkopuolella on myös alipaine korkealla, ei näitä syntisiä pieruja noin vain päästetä pihalle.

Mä ihmettelen miksi meteorologit päivystävät? Aina puhutaan päivystävästä meteorologista? Onko taka-päivystäjäkin? Jos sää kääntyy dramaattisesti, mitä päivystäjä tekee? Ylimääräinen sää-lähetys?
 
Viimeksi muokattu:

Grafix

Jäsen
Mä ihmettelen miksi meteorologit päivystävät? Aina puhutaan päivystävästä meteorologista? Onko taka-päivystäjäkin? Jos sää kääntyy dramaattisesti, mitä päivystäjä tekee? Ylimääräinen sää-lähetys?

Sinne Ilmatieteenlaitokselle voi soitella mihin aikaan tahansa ja kysellä sääennusteita yms. Palvelua käyttää esim merellä liikkujat, siviili-ilmailijat, viranomaistahot ja tietenkin media, joka haluaa lausuntoja huomiseen seksihelteeseen liittyen. Pääasiassahan siellä tehdään kaikkea muuta kuin telkkarin säälähetyksiä.

Itsekin olen joskus tuonne kilauttanut kun järjestettiin vähän reilumman kokoisia tapahtumia ja piti saada arviota mahdollisesta sääsuojauksesta.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Mä ihmettelen miksi meteorologit päivystävät? Aina puhutaan päivystävästä meteorologista? Onko taka-päivystäjäkin? Jos sää kääntyy dramaattisesti, mitä päivystäjä tekee? Ylimääräinen sää-lähetys?
Päivystävältä meteorogilta voi tiedustella puhelimitse (ehkä nykyään on muitakin tiedustelukanavia, en tiedä) viimeisiä sääennusteita. Jos vaikka on lähdössä jollain kevyellä kipolla lentämään niin voi kysellä sääennustetta että onko millaisia tuulia tulossa tms. Ja päivystys on todellakin ympäri vuorokautista ja sääennusteita päivitetään "jatkuvasti". Ilmatieteenlaitoksen sivuilta löytyy varmaan järkevämmät ja kattavammat kertomukset päivystävistä meteorologeista...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Päivystävä meteorologi on myös se taho minne soitetaan omien häiden jälkeen ja raivotaan miksi siellä satoi.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Voi olla, että katson asiaa nyt lyhytnäköisesti, mutta ihmetyttää suuresti tämä itku Poliisin työmatkan muuttamisesta vapaa-ajaksi. Monessako duunipaikassa ylipäätään maksetaan palkkaa siltä ajalta, kun matkustat töihin? Miten tämä eroaa normaaleista työssäkäyjistä?

Poliisikansanedustaja Tom Packalén puuttuu päällepissaamiseen: "Poliisit pakotetaan toiselle puolelle Suomea korvauksetta, aivan sairas juttu" - Suomen Uutiset

Otetaan lainaus:

"Nyt meillä tulkitaan voimassaolevaa työehtosopimusta sillä tavalla, että matkustamiseen käytetty aika ei ole työaikaa. Eli jos me lähdemme esimerkiksi Tampereelle joukkojenhallintaan mellakkavarusteissa, niin menemme sinne tunniksi töihin."
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Voi olla, että katson asiaa nyt lyhytnäköisesti, mutta ihmetyttää suuresti tämä itku Poliisin työmatkan muuttamisesta vapaa-ajaksi. Monessako duunipaikassa ylipäätään maksetaan palkkaa siltä ajalta, kun matkustat töihin? Miten tämä eroaa normaaleista työssäkäyjistä?

Eihän poliisi ole mikään normaali duunipaikka. Ehkä joku on, mutta itse ainakaan en olisi sekuntiakaan sellaisessa työpaikassa missä voitaisiin pakottaa menemään keikalle toiselle puolelle maata ilman korvausta.

Meillä avokonttorissa halusin tuossa jokin aika sitten vapaaehtoisesti siirtyä sunnuntaina ollakseni maanantaina täydessä mellakkavarustuksessa. Totta kai siitä korvattiin tai en olisi mennyt ja tämä oli siis vielä oma ehdotukseni kuinka ateisti voi liikkua sunnuntainakin, jos asioista sovitaan.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Otetaan lainaus:

"Nyt meillä tulkitaan voimassaolevaa työehtosopimusta sillä tavalla, että matkustamiseen käytetty aika ei ole työaikaa. Eli jos me lähdemme esimerkiksi Tampereelle joukkojenhallintaan mellakkavarusteissa, niin menemme sinne tunniksi töihin."
Eikös tämä ole normaalikäytäntö keikkaduunissa? Hä tä vai mitä? Joku keikkatyöläinen voidaan lähettää Helsingistä Tampereelle illaksi, eikä sekään saa muuta kun kilometrikorvaukset matkan ajalta, jos niitäkään?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Eikös tämä ole normaalikäytäntö keikkaduunissa? Hä tä vai mitä? Joku keikkatyöläinen voidaan lähettää Helsingistä Tampereelle illaksi, eikä sekään saa muuta kun kilometrikorvaukset matkan ajalta, jos niitäkään?
Poliisi ei ole keikkatyöläinen noin niin kuin lähtökohtaisesti. Poliisilla on työpaikka esim. Oulussa. Nyt pomojen määräyksestä voidaan käskeä töihin vaikkapa Tampereelle. Tampereella on töitä tunniksi. Reissuun menee kaikkinensa lähes vuorokausi, mutta tehtyjä työtunteja se yksi. Ei tuo kivaa ole, jos ne muut tunnit tuolta päivältä joutuu tekemän vielä takaisin tai jos se näkyy palkassa, kun tehtyjä työtunteja onkin vähemmän.

Ei sillä, ei mullakaan matkan käytettyä aikaa työtunneiksi suoraan lasketa. Mutta jos reissaisin esimerkin omaisesti Oulusta Tampereelle ja minulla olisi siinä työpäivä, niin kyllä se työpäiväksi kokonaisuudessan katsottaisiin, ei vain tunnin ajalta.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei sillä, ei mullakaan matkan käytettyä aikaa työtunneiksi suoraan lasketa. Mutta jos reissaisin esimerkin omaisesti Oulusta Tampereelle ja minulla olisi siinä työpäivä, niin kyllä se työpäiväksi kokonaisuudessan katsottaisiin, ei vain tunnin ajalta.
Totta. Eipä tämän vertaa sytyttänyt. Haen vuoheni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös