Pilliin puhalletaan, ei vihelletä. Mutta asiaan, onhan tuo melkoisen järkyttävää katsottavaa, Cooper-testien tulokset siis.
Nykyään kai ns juoksuttaminenkin on kiellettyä. Menin itse II/90 Upinniemeen. Eka Cooper taisi olla 2550m. Sitten 8 viikkoa peruskoulutuskautta juostiin joka paikkaan.
Onhan se simputtaminen tyhmää ja turhaa, pois vaan kaikki. Samoin kuin kouluista seiskaluokan mopokasteet ja muutkin kiusaamiset mahdollisuuksien mukaan. Ihmettelen miten niitä jotkut aina tahtoo myös nuorempien kestettäväksi kun kerran itsekin on jouduttu kärsimään.
Mutta urheilu sinänsä hyvä asia armeijassa ja sitä lisää. Varmaan moneen velttoon nuorukaiseen saa siellä istutettua jopa jonkinlaisen kuntoilukipinän, jos siitä urheilusta ei tehdä pelkkää kärsimystä tai rangaistusta.
Itse en ihan 3000 metrin haamurajaa onnistunut armeijassa rikkomaan, taisi jäädä suoran mitan tai puoli ratakierrosta siitä. Nyt jos joutuisi cooperin testiin, niin varmaan menisi alkupuoli hölkäten ja loput kävellen, jonnekin 1500 metrin tienoille. No jos pilliin puhalletaan niin ehkä minulle löytyy joku siisti sisätyö rintaman takana.