Ihmettelyketju

  • 6 327 601
  • 38 716

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Yksityisillä lääkäriasemilla ei ole lupaamatta Kelan suorakorvausta ilman Kela-korttia. Osa kyllä tekee sitä, mutta Kelan ohjeistuksen mukaan kortti pitäisi näyttää.

Apteekissa juuri joku viikko sitten juttelin. Kela-korvauksen saamiseksi lääkkeistä pitää olla joku kortti, mutta esim. ajokortti, henkkari tai passi käy.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Minulla mobiilimaksaminen alkoi, kun unohdin kortin kotiin ja piti käydä ostoksilla. En muista pitikö pyytää vaimoa ottamaan kuvan kortista että sain Google Payn käyttöön, varmaankin. Mutta enpä ole korttia sen jälkeen käyttänyt, enkä lompakkoa tai muitakaan kortteja sen jälkeen mukana kanniskellut. Korttien nykysijainnista ei ole ihan tarkkaa käsitystäkään.
Kortti on tässä yhtälössä se ylimääräinen asia, kännykällä on jokunen muukin funktio. Eihän korttia enää netissäkään maksamiseen tarvitse, oikeastaan yhtäläinen jäänne kuin joku verkkopankin tunnuslukulista. Kai sellaistakin joku mukana kantaa.
Erityisen kätevää on tankatessa mobiilimaksaminen. Papat katsoo kummissaan kun kurvaan kylmäasemalle ja alan suoraan tankata, käymättä maksuautomaatilla tunkemassa korttia sisään.

Tietenkin käytän tunnuslukulistaa. Samassa lompakossahan se kulkee kuin pankkikorttikin. Mitä järkeä olisi opetella jotain uutta, kun se jää kuitenkin ohimeneväksi ilmiöksi? Lompakosta olen oppinut huolehtimaan, tarvittaessa niin että jätän sen kotiin ja mukaan pelkkä pankkikortti. Joka on älyttömän paljon näppärämpi kuljettaa kuin taskutietokone.

Ja ilman muuta käytän paperisia junalippuja, jotka ostan aseman automaatista korttimaksulla. Sekin / nekin kulkee samassa lompakossa missä kortti ja tunnusluvut. Ja kelakortti myös.

Lompakostani löytynee vanhempia kuitteja kuin tämä puhelin, joka sekin on jo jatkoajalla. Niin, ja se tikku jolla sim-kortti avataan kun kohta vaihdan puhelinta. Olen jo ostanut sen kuukausi sitten. Tuossa metrin päässä se on mutta en ole viitsinyt ottaa käyttöön kun ei vaan jaksa opetella. Mieluummin värkkään palindromeja, ne eivät vanhene vuodessa, parissa ja painosta hankkimaan uutta päivitystä.

Ei ennen ollut paremmin, vaan just nyt on se mihin kaiken pitäisi pysähtyä. Lakataan jonninjoutava ehjän korjaaminen.

Jos unohtaisin kortin kotiin, ei se käynnistäisi minulla mobiilimaksamista. Se johtaisi sillä kertaa ostosten tekemättä jättämiseen.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehkä se eniten on kyse kehtaamisesta. Haluaako kuulua siihen jengiin. Siis kännykällä maksamiset jne. Mistä porukka on edes tiennyt että sellainen on olemassa. Mikrobitistä vai Murobbs:ltä.
 

Uncle Leo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat altavastaajille
Tietenkin käytän tunnuslukulistaa. Samassa lompakossahan se kulkee kuin pankkikorttikin. Mitä järkeä olisi opetella jotain uutta, kun se jää kuitenkin ohimeneväksi ilmiöksi? Lompakosta olen oppinut huolehtimaan, tarvittaessa niin että jätän sen kotiin ja mukaan pelkkä pankkikortti. Joka on älyttömän paljon näppärämpi kuljettaa kuin taskutietokone.

Ja ilman muuta käytän paperisia junalippuja, jotka ostan aseman automaatista korttimaksulla. Sekin / nekin kulkee samassa lompakossa missä kortti ja tunnusluvut. Ja kelakortti myös.

Lompakostani löytynee vanhempia kuitteja kuin tämä puhelin, joka sekin on jo jatkoajalla. Niin, ja se tikku jolla sim-kortti avataan kun kohta vaihdan puhelinta. Olen jo ostanut sen kuukausi sitten. Tuossa metrin päässä se on mutta en ole viitsinyt ottaa käyttöön kun ei vaan jaksa opetella. Mieluummin värkkään palindromeja, ne eivät vanhene vuodessa, parissa ja painosta hankkimaan uutta päivitystä.

Ei ennen ollut paremmin, vaan just nyt on se mihin kaiken pitäisi pysähtyä. Lakataan jonninjoutava ehjän korjaaminen.

Jos unohtaisin kortin kotiin, ei se käynnistäisi minulla mobiilimaksamista. Se johtaisi sillä kertaa ostosten tekemättä jättämiseen.

Hetkonen, kirjoitinko minä tuon??

Hetken luulin että menee sarkasmin puolelle, mutta päätin lopulta että ei mene, vaan maailmassa on vielä toivoa ja ihmisillä järkeä päässä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
EU on onneksemme määrännyt että avainlukulistat poistuvat tänä vuonna käytöstä.
Kyllä niitä voi vielä käyttää kun varmistaa maksun tekstiviestissä kysytyllä avainluvulla. Ehkä ensi vuonna on taas uudet kujeet...
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Eli tarvitsee avainlukulistan Ja taskutietokoneen. Tai pelkän taskutietokoneen.
Tähän astikin avainlukulistaa on tarvinnut vain, jos käyttää tietokonetta, sillä ko. lista liittyy varsin vahvasti verkkopankin eli tietokoneella käytettävän pankin käyttöön. Tietokone on voinut olla ns. pöytämalli, kannettava eli laptop tai jopa taskutietokone eli älypuhelin. Kaikki nuo saa taskuunkin, toiset vaan vaativat isomman taskun. Ja jos housun, paidan tai takin taskusta puhutaan, niin toisia on epämukavampi taskussa kantaa kuin toisia.

Jatkossakin mikä tahansa tietokonemalleista käy ja kaikkia varmaan voidaan sanoa taskutietokoneiksi, jos niin halutaan tai päätetään. Mutta jos yrität väittää, että tarvitsee älypuhelimen, niin väärässä olet. Ihan vaan tekstiviestejä vastaanottamaan kykenevä puhelin riittää.

Ja toki se, että avainlukulistat eivät poistukaan tarvitsee jatkossa myös sen avainlukulistan. Sen poistumisesta tai poistumattomuudestahan tässä oli koko ajan kyse muutenkin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta jos yrität väittää, että tarvitsee älypuhelimen, niin väärässä olet. Ihan vaan tekstiviestejä vastaanottamaan kykenevä puhelin riittää.
En yritä. Pointtihan oli siinä että väitettiin että avainlukulista on paras tunnustautumiskeino kun ei tarvitse opetella uusia ohimeneviä ilmiöitä. Nyt se itse avainlukulista on se ilmiö. Ja myöhemmin tämä vuonna se ei enää yksin riitä. Joten miksi ei hankkiutua siitä kokonaan eroon...
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
EU on onneksemme määrännyt että avainlukulistat poistuvat tänä vuonna käytöstä.

Ihmettelen taas, että miten se onneasi (oletan että tarkoitat onnellisuutta pikemminkin kuin myönteisvaikutteista sattumain keskiarvoa) kun minun lisäkseni monet seniorikansalaiset joutuvat vastentahtoisesti sopeutumaan taas uuteen, oletettavasti väliaikaiseen käytäntöön?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmettelen taas, että miten se onneasi (oletan että tarkoitat onnellisuutta pikemminkin kuin myönteisvaikutteista sattumain keskiarvoa) kun minun lisäkseni monet seniorikansalaiset joutuvat vastentahtoisesti sopeutumaan taas uuteen, oletettavasti väliaikaiseen käytäntöön?
Onhan se hieno asia että maksamisesta tehdään turvallisempaa.
 
K

Kiekkokatsoja

Istun junassa. Takana eläkeläispari. Nainen ei ole 2 sekunttia hiljaa. Pääasiassa valittaa ja nalkuttaa asioista. Joko ukkonsa tekemisistä, tai siitä mitä milloinkin tekee, ja näkee.
Autoin heidän laukkuja nostamaan ylähyllylle -ei kiitos sanaa.
Ihmettelen, että miten tuo ukko kestää akkaansa? Koko ajan äänessä, pomottamassa, valittamassa, kommentoimassa. Jopa ruoka suussa pulisee. Mulla palaisi käpy tollasesta äkkiä. Korvatulpat olisi tarpeen. Ainakin mulle.
Olisi se mukavaa matkustaa henkilöautolla. Tuhoutukoon ilmasto.

Ou jee. Pääsimpäs valittamaan itsekin. Kärsikää lukijat!

Lisäys. Jess. Nyt nainen pääsi valittaan ja selittään lisää. Pariskunnasta toinen istui väärällä paikalla, ja uusi matkustaja oli tuloillaan istumaan.. Pälä pälä, napu napu.
Junassa on hauska matkustaa :)
No eipä oo tylsää, hehe.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Niin, ja se tikku jolla sim-kortti avataan kun kohta vaihdan puhelinta. Olen jo ostanut sen kuukausi sitten. Tuossa metrin päässä se on mutta en ole viitsinyt ottaa käyttöön kun ei vaan jaksa opetella. Mieluummin värkkään palindromeja, ne eivät vanhene vuodessa, parissa ja painosta hankkimaan uutta päivitystä.

Tämä helvetin tikku on kyllä uskomattomin ja käsittämättömin keksintö todella pitkään aikaan. Olin keväällä retkellä EU:n ulkopuolella ja tarvitsin paikallisen SIM-kortin. Otin oman tikkuni mukaan ja mietin missähän tuonkin sitten vaihdan jossain puiston penkillä.

Onneksi joskus asiat toimii ja todella hyvännäköisellä asiakaspalvelijalla oli tikku pöydällään ja ennen kuin ehdin edes kysyä, niin hän tarjoutui vaihtamaan kortin.

Kenen kuningasidea tämä voi olla, kun ennen pystyi vain vaihtamaan korttinsa ja nykyään pitää kanniskella jotain tikkua mukana. Seuraavaksi tulee varmaan joku säädös, että tikkua ei saa lentokoneeseen viedä, kun sitä voidaan käyttää aseena.

Onhan se hieno asia että maksamisesta tehdään turvallisempaa.

Tavallaan, mutta johonkin pitäisi raja vetää. Kotiin on moni kuollut, vaikka turvallista piti olla. Melkoista asiakkaan kiusaamista alkaa jotkut maksusekoilut olla nykyään, vaikka sinänsä onkin melko suoraviivaista ainakin sitten toisella tai kolmannella kerralla.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Muutosvastarinta on ymmärrettävää, sellaisia me vain olemme.

Muutosvastarintaa on olemassa, mutta kun aivan liikaa on sitä, että tämä nyt vain muutetaan muuttamisen takia.

Niin kuin tämä suomalaishelmi, että jatkossa saa pankkikortteja missä tiedot on pystysuuntaan, kun kortti laitetaan siihen koneeseen pystyyn. Vaikka oikeasti ei edes laiteta vaan käytetään lähimaksua.

Ja eniten vituttaa/ihmetyttää/naurattaa laittaa markkinoille tämä juttu, vaikka se muutetaan kahden vuoden päästä. Mihin siis sitä nykyistä versiota tarvittiin, koska oli jo päätetty muuttaa. Ja seuraavakin versio on jo kehitteillä ilman minkäänlaisia aitoja hyötyjä.

Joskus voisi vain olla. Ne puoliysinkin uutiset yritettiin saada 90-luvun alussa alkamaan klo 20, mutta onneksi valtaisan palautteen jälkeen annettiin olla. Yhtään mitään lisäarvoa ei saatu aikaistamalla puolituntia. Piti vain saada muuttaa jotain. Joillain taitaa olla tylsää töissä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
että junassa menisin johonkin ikkunan viereen ja laitan pesarin piiloon tai parhaimmassa tapauksessa laitan sen matkan ajaksi housuihin, sillä muuten heille tulee musta turha ilmoitus heille tai poliisille.
Voisi aiheuttaa joillakin naisilla suurta innostusta, kun puntissasi pullottaisi pesäpallomaila.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Sananvapaus nykysuomessakin... Hah, mikä se on?

Sana on vapaa ja hyväksyttää vaan silloin, kun on ns. positiivista sanottavaa: Pride jees, maahanmuutto jees, kehopositiivisuus jeesjeesjees...

Mutta missä se sananvapaus on toiseen suuntaan. En tarkoita että olisin esim. Pridea vastaan, vaan yleisesti siis.

Sana ei ole siis vapaa, vaan valikoiva. Hyvin valikoiva ja myös leimaava, jos se ei ole linjassa sen kanssa, mitä "halutaan just nyt kuulla". Olen rasisti jos en halua lisää maahanmuuttajia, olen homofoobikko, jos en vaikka merkittävänä poliitikkona osallistuisi Prideen, tai nihilisti, jos en hyväksy ideaa kansan lihomisesta/laiskistumisesta ja samalla valittamisesta (ilman sairauksia siis). Kun ei vaan nyt jaksa jajajaja...

Oikea nykyaikainen sananvapaus olisi sellainen, joka hyväksyy paljon enemmän erilaisia mielipiteitä eri tilanteissa, kuin nyt.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mikä on pesari. Jos se on pesäpallomaila, niin menen maanantaina suurlähetystöön ja anon oikeutta luopua maan kansalaisuudesta minkä kansallispelissä käytetään pesaria.

Prosessin kestäessä soitan myös kielitoimistoon varmistaakseni ei kai tuollaista sanaa ole olemassa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tavallaan, mutta johonkin pitäisi raja vetää. Kotiin on moni kuollut, vaikka turvallista piti olla. Melkoista asiakkaan kiusaamista alkaa jotkut maksusekoilut olla nykyään, vaikka sinänsä onkin melko suoraviivaista ainakin sitten toisella tai kolmannella kerralla.

Tämä maksamiseen kohdistuvat riskit ovat mitkä?
Jonkun pitäisi viedä tunnuslukulistani viekkaudella tai väkivallalla. Lisäksi hänen pitäisi saada vain mieleeni tallennetut kirjautumistunnukset.

Jos niin kävisi, puhuttaisiin rikosnimikkeenä vähintään ryöstöstä. Tilillä pääsisi operoimaan varsin rajallisesti. Jotain pikavippejä voisi tietenkin hankkia yms...

Jos minulla olisi rahaa niin palhobr, että ryöstelyhommiin kannattaisi ryhtyä, niin takuulla ne rahat olisivat sellaisilla tileillä johon ei lompakkovaras käsiksi pääsisi. Pitäisi osata murtautua kotiin ja etsiä tiedot jostain.

Sitten on tietenkin merkittävin turvallisuustekijä, eli elämäntavat. Vähemmän näitä ryöstöjä absolutisteihin kohdistuu. Mutta ei kai sentään NIIN turvallista tarvitse olla että päihteistä pidättäytyisi... No ei, kyllä ne päihteiden riskit ovat älyttömän paljon suuremmat muissa asioissa kuin rahaliikenteessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös