Ihminen haluaa samaistua muihin ja kuulua joukkoon, mutta maailmassa on erilaisia joukkoja, koska tässä vuosien varrella on keksitty valtavasti erilaista tekemistä. Ne joukot sitten määrittyvät maailmankuvan ja siitä muodostuvien arvojen mukaan. Eivät kaikki joukot halua erottautua materiaalisen kilpailun ja taloudellisen-, poliittisen- ja kulttuurieliitin määrittämien muotivirtausten avulla, kuten suuri massa. Jotkut haluavat sen sijaan pukeutua repaleiseen farkkuliiviin, suomileijonapaitaan, tai punaisiin speedoihin, mutta ilmiö on silti tismalleen samaa sosiaalista käyttäytymistä.Mä olin just kirjoittamassa päinvastaista. Ihminen on laumaeläin ja haluaa samaistua muihin. Ahneilla se vissiin ei mene niin. Venäläiset nyt varmaan ostais paksun kultaketjun kaulaan, mutta kehtaisitko sä? Tai pitää kallista kelloa kädessä. Tai himoitsetko ylipäätänsä jotain sellaista, vaikka ei miettisi muita. Mietitkö sä koskaan kellomainoksia katsellessa että ton haluisit ostaa? En kahden suunnan sentteriä nyt tarkoita, vaan sua joka luet tätä. Ei lapset luonnostaan himoitse mitään ferraria pikkuautoksi. Tietenkin se voi tulla myös vanhempien "me nyt ollaan köyhiä" -ajattelusta tai mistä vaan. Sitä ahneutta mä en vaan ymmärrä. Tai siis että ostaa jonkun kaikkien mielestä "liian hyvän". Kun esimerkiksi autoilun kannalta tarve loppuu, se loppu tulee korvien välistä.
Mitä tulee noihin autoilijoihin, niin olen ollut huomaavinani, että he tekevät sen itsensä tähden, eivätkä esim. naisia kalastellakseen, ja tämä kuuluu samaan sarjaan kuin bodaus ynnä muu salilla käynti ja naisten meikkaaminen ja muut toimet: sitä ei tehdä toisen sukupuolen tähden.
Ja en kyllä allekirjoita tuotakaan että hienojen autojen omistajat käyttäytyisivät liikenteessä (tai auton ulkopuolellakaan) sen ylimielisemmin tai mulkummin kuin kukaan muukaan. Ehkä kiinnittävät enemmän huomiota ja siksi heidän tekemisensä pistää enemmän silmään, mutta ihan yhtä lailla sitä mulkkua käyttäytymistä löytyy Toyota Corollalla ajavien tai bussilla kulkevien joukosta.
Tämä tilasto olisi mielenkiintoista nähdä sukupuolivakioituna.Ilmeisesti poliisikin jättää Toyotat sakottamatta ja sakottaa mieluummin Bemari- ja Mersu-kuskeja ihan vain siksi, että Toyota vaatimattomana menopelinä herättää vähemmän huomiota:
Näillä automerkeillä kaahataan törkeästi
Siinähän ihmettelet, sitähän varten tämä ketju on. Minä en ymmärrä ihmisiä, jotka ostavat kalliita ökyautoja ja sitten köröttelevät niillä 80–100 ja joskus 120 km/h.
Mistä päättelet, että meikkejä, autoja ja proteiinijauheita ei osteta vastakkaista sukupuolta varten? Siitäkö, että ihmiset sanoo niin? Varmaan uskot sitten Martti Vainioonkin, kun se sanoo että yhtään en tiennyt mitä talonmies ruiskutti ahteriin.
Voi se sitä jonkun kohdalla olla, mutta ei aina. Kyllä minua ihmetyttää ainakin hiljaa mielessäni, jos joku hyvin tuntemani ihminen hankkii tuloihinsa ja varoihinsa nähden kovin kalliin ajopelin. Toisen ihmisen harkintakyvyn ääneen epäileminen on yleisesti ottaen tyylitöntä touhua, joten aika tarkkaan pitää harkita, kenen seurassa ja mihin sävyyn ryhtyy toisen ihmisen autohankinnan kalleutta ihmettelemään. Onhan näitä tapauksia ollut varsinkin nuorten miesten kohdalla, että leveä menopeli on saatava vaikka lainarahalla, maksoi mitä maksoi. Joillekin tulee aikanaan karvaana yllätyksenä, että Porschessa tms. on ihan helkkaristi isommat vakuutusmaksut kuin ensiautona toimineessa äiteen Corollassa, ja sama pätee huoltoon, osiin ja kaikkeen muuhun mihin auton kanssa ikinä palaa rahaa. Joten sivullisen voi ilman kateuskerrointakin olla perusteltua tuumia moisen auto-ostoksen mielekkyyttä.Ihmettelen edelleen, miksi juurin kalliin auton ostamisen ihmettely tulkitaan kateudeksi.
On minulla kallis kello kädessä, ja olen sitä hankkiessa himoinnut sitä sen modernien ja kätevien toiminnallisuuksien ohella myös siksi, että olen tiennyt sen imagon viestivän minun sosioekonomisessa joukossani kyvykkyyttä, joskaan tämä himoitseminen ei ole tapahtunut kovin korkealla tietoisuuden tasolla, vaan pikemminkin ohimennen ja alitajuisesti.
Heidän toiminnastaan.
Mulla on aina ollut sellainen periaate, että ihan sama mikä auto on alla, kunhan se on oma.
Köyhät hakee sitten lainalla.
Mulla on aina ollut sellainen periaate, että ihan sama mikä auto on alla, kunhan se on oma.
Noin yleisemmin ihmettelen sellaista "no mutku ei Suomessa saa ajaa kuin max 120 km/h". Ei saa ei
Saahan sitä ajaa, jos on varaa maksaa sakot.
Onpa tyhmä periaate. Ei köyhällä ole varaa maksaa lyhennyksiä joita kalliimpi auto vaatii. Köyhä selittää että se tonnin rutku minkä saannu ostettua on oma ja " köyhät " ajelee velalla. Ei köyhällä ole varaa velkaan.Mulla on aina ollut sellainen periaate, että ihan sama mikä auto on alla, kunhan se on oma.
Köyhät hakee sitten lainalla.
Mikä bodaavan, meikkaavan tai ökyautoilevan ihmisen käytöksessä viittaa siihen, että kyse ei ole vastakkaisen sukupuolen miellyttämisestä? Pillu pyörittää maailmaa, sanoo vanha kansanviisaus, ja se on paikalleen sanottu.
Mulla on aina ollut sellainen periaate, että ihan sama mikä auto on alla, kunhan se on oma.
Köyhät hakee sitten lainalla.
Aika irrelevantti jatkokysymys. Pois lukien hallien uumenissa peiton alla säilytettävät keräilyautot, tavanomainen auto on pelkkä kulutushyödyke. Sen arvo putoaa vääjäämättä vuosi vuodelta, ajomäärästä ja pidon laadusta riippuen enemmän tai vähemmän. Sen sijaan asunto on luonteeltaan aina investointi, jonka arvo säilyy kohtalaisen hyvin ja saattaa joskus noustakin merkittävästi. Ihan sama onko kyseessä osakehuoneisto tai omakotikiinteistö, omaan käyttöön tuleva vaiko sijoitusasunto. Omaan asuntoon liittyy vielä ajatus, että jossakin sitä on asuttava, joko omistus- tai vuokra-asunnossa, joten asumispäätös on käytännössä pakollinen. Auto on vain osalle ihmisistä välttämätön, ja heidänkin kohdallaan välttämättömyyden aste vaihtelee. Omistusasuntoja kokonaan omarahoituksella hankkivien osuus on markkinoilla melkoisen pieni, ymmärrettävistä syistä. Sitä voi tietysti aina pohtia, onko perinteinen suomalaismetodi eli talouden varallisuuden huomattava painottuminen omistusasuntoon järkevää. On se silloin, kun tonttimaan arvo on pitkällä tähtäimellä hyvässä nousussa. Itse rakennusten ja muiden tontiin sidoksissa olevien omistuserien hinta ei yleensä muutaman vuoden tai vuosikymmenen aikana niin hirveästi nouse, vaan asuntojen hintakehitys perustuukin pitkälti maan arvon kehitykseen.Onko sulla asunnon kanssa sama periaate?
Naisista en ole varma, mutta bodaajat ja ökyautoilijat vaikuttavat toimivansa toisiinsa nähden eli vertauttavat lihaksiaan ja autojaan toisiin lihasten ja autojen harrastajiin.
Niin mutta miksi miehet vertauttavat itseään muihin miehiin, oli kyse sitten autoista, lihaksista, palkasta, urheilusaavutuksista, vaatteista tai rannekelloista? Mikä sen kaiken toiminnan perimmäinen motivaattori on? Se on pillu.
Todellakin! Tää on sovittu.Mut sit ihmettelen kans, et lähtiskö @Turha Kaukalo ja @pettter kuun loppupuolel meikäläisen kanssa bishelle? Eikä mille tahansa kaljalle, vaan pussikaljalle! Espalle!
Mitäs hyötyä koet vaikka tuon ensi viikon helluntain "leikkaamisesta" syntyvän?
Voit miettiä mitä hyötyä kansalaiset yhteiskunnalle tuottaa löhöillessään päivän kotona vrt. työpaikalla.
Mut sit ihmettelen kans, et lähtiskö @Turha Kaukalo ja @pettter kuun loppupuolel meikäläisen kanssa bishelle? Eikä mille tahansa kaljalle, vaan pussikaljalle! Espalle!
Todellakin! Tää on sovittu.
Joo.Eiköhän panna...