Ihmettelyketju

  • 6 344 733
  • 38 746

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä ajattelen että ökyauton ostaa enemmänkin ne, joilla on se joku tarve kuin ne, joilla on niin paljon rahaa.

Kaikkihan voi hikaroida jos tarpeeksi haluaa jotain, joten miksi edes miettisi niin.
 
Mä olin just kirjoittamassa päinvastaista. Ihminen on laumaeläin ja haluaa samaistua muihin. Ahneilla se vissiin ei mene niin. Venäläiset nyt varmaan ostais paksun kultaketjun kaulaan, mutta kehtaisitko sä? Tai pitää kallista kelloa kädessä. Tai himoitsetko ylipäätänsä jotain sellaista, vaikka ei miettisi muita. Mietitkö sä koskaan kellomainoksia katsellessa että ton haluisit ostaa? En kahden suunnan sentteriä nyt tarkoita, vaan sua joka luet tätä. Ei lapset luonnostaan himoitse mitään ferraria pikkuautoksi. Tietenkin se voi tulla myös vanhempien "me nyt ollaan köyhiä" -ajattelusta tai mistä vaan. Sitä ahneutta mä en vaan ymmärrä. Tai siis että ostaa jonkun kaikkien mielestä "liian hyvän". Kun esimerkiksi autoilun kannalta tarve loppuu, se loppu tulee korvien välistä.
Ihminen haluaa samaistua muihin ja kuulua joukkoon, mutta maailmassa on erilaisia joukkoja, koska tässä vuosien varrella on keksitty valtavasti erilaista tekemistä. Ne joukot sitten määrittyvät maailmankuvan ja siitä muodostuvien arvojen mukaan. Eivät kaikki joukot halua erottautua materiaalisen kilpailun ja taloudellisen-, poliittisen- ja kulttuurieliitin määrittämien muotivirtausten avulla, kuten suuri massa. Jotkut haluavat sen sijaan pukeutua repaleiseen farkkuliiviin, suomileijonapaitaan, tai punaisiin speedoihin, mutta ilmiö on silti tismalleen samaa sosiaalista käyttäytymistä.

On minulla kallis kello kädessä, ja olen sitä hankkiessa himoinnut sitä sen modernien ja kätevien toiminnallisuuksien ohella myös siksi, että olen tiennyt sen imagon viestivän minun sosioekonomisessa joukossani kyvykkyyttä, joskaan tämä himoitseminen ei ole tapahtunut kovin korkealla tietoisuuden tasolla, vaan pikemminkin ohimennen ja alitajuisesti.

Se on kuitenkin minun sosiaalisen käyttäytymiseni kokonaisuuteen nähden aivan siellä eliitin muotivirtausten ylärajoilla, etenkin sen jälkeen kun Stubb ja monet muut pyrkyrit ovat tehneet kyseistä kelloa tunnetuksi. Siksi joudun muilla kulutus- ja käyttäytymisvalinnoillani kompensoimaan, ja näiden kaikkien valintojen yhteisvaikutuksesta sitten muodostuu se 'sosiaalinen minä' jonka ylläpitämiseksi joka päivä näitä alitajuisia valintoja teemme.

Näin ääneen sanottuna tämä kuulostaa uskomattomalta, hassulta, ja typerältä, vähintäänkin tämän ketjun kamalta, mutta näin se nyt vaan menee.
 
Viimeksi muokattu:

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Jos minulla olisi määrättömästi massia niin ostaisin ökyautoja useita kuten Teemu. Ja haarukat ja veitsetkin olisi sitä vähän tyylikkäämpää mallia. Asuisin ökykartanossa ja käyttäisin palvelusväkeä. En ymmärrä niitä, jotka sanovat, että lottovoitonkin jälkeen elelisivät niin kuin ennenkin, maksaisvat velat pois ja kävisivät töissä. Itse en kävisi päivääkään töissä. Jos ei miljonäärinä keksi itselleen tekemistä niin silloin on mielikuvituksessa vikaa.

Ja onhan nyt jonkun kasikoneen ääni sellaista, että housut pitää vaihtaa. Ihmiset köyhäilevät olosuhteiden pakosta. Ja silloin on kiva selittää itselleen, että ei minua nuo kapineet kiinnostaisikaan. En ostaisi vaikka olisi varaa, nih!
 
Mitä tulee noihin autoilijoihin, niin olen ollut huomaavinani, että he tekevät sen itsensä tähden, eivätkä esim. naisia kalastellakseen, ja tämä kuuluu samaan sarjaan kuin bodaus ynnä muu salilla käynti ja naisten meikkaaminen ja muut toimet: sitä ei tehdä toisen sukupuolen tähden.

Mistä päättelet, että meikkejä, autoja ja proteiinijauheita ei osteta vastakkaista sukupuolta varten? Siitäkö, että ihmiset sanoo niin? Varmaan uskot sitten Martti Vainioonkin, kun se sanoo että yhtään en tiennyt mitä talonmies ruiskutti ahteriin.
 
Viimeksi muokattu:
Ja en kyllä allekirjoita tuotakaan että hienojen autojen omistajat käyttäytyisivät liikenteessä (tai auton ulkopuolellakaan) sen ylimielisemmin tai mulkummin kuin kukaan muukaan. Ehkä kiinnittävät enemmän huomiota ja siksi heidän tekemisensä pistää enemmän silmään, mutta ihan yhtä lailla sitä mulkkua käyttäytymistä löytyy Toyota Corollalla ajavien tai bussilla kulkevien joukosta.

Ilmeisesti poliisikin jättää Toyotat sakottamatta ja sakottaa mieluummin Bemari- ja Mersu-kuskeja ihan vain siksi, että Toyota vaatimattomana menopelinä herättää vähemmän huomiota:

Näillä automerkeillä kaahataan törkeästi
 
Siinähän ihmettelet, sitähän varten tämä ketju on. Minä en ymmärrä ihmisiä, jotka ostavat kalliita ökyautoja ja sitten köröttelevät niillä 80–100 ja joskus 120 km/h.

Eihän kalliilla autoilla ole tarkoituskaan ajaa sataakahtakymppiä, vaan ennemminkin sataaneljääkymppiä. Sellaisissa nopeuksissa ne ovat varmasti aika paljon mukavampia kuin mun kottero, jossa musiikki kuuluu sisällä jo satasen nopeudessa vähän huonosti auton pitämän metelin takia. Se on sikäli kenkkua, että kerrostaloasujalle auto on ainoa paikka, missä musiikkia saisi huudattaa ihan vapaasti.
 

Śmierć

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Islanders & Frans Nielsen + Karhu HT
Mulla on aina ollut sellainen periaate, että ihan sama mikä auto on alla, kunhan se on oma.

Köyhät hakee sitten lainalla.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ihmettelen edelleen, miksi juurin kalliin auton ostamisen ihmettely tulkitaan kateudeksi.
Voi se sitä jonkun kohdalla olla, mutta ei aina. Kyllä minua ihmetyttää ainakin hiljaa mielessäni, jos joku hyvin tuntemani ihminen hankkii tuloihinsa ja varoihinsa nähden kovin kalliin ajopelin. Toisen ihmisen harkintakyvyn ääneen epäileminen on yleisesti ottaen tyylitöntä touhua, joten aika tarkkaan pitää harkita, kenen seurassa ja mihin sävyyn ryhtyy toisen ihmisen autohankinnan kalleutta ihmettelemään. Onhan näitä tapauksia ollut varsinkin nuorten miesten kohdalla, että leveä menopeli on saatava vaikka lainarahalla, maksoi mitä maksoi. Joillekin tulee aikanaan karvaana yllätyksenä, että Porschessa tms. on ihan helkkaristi isommat vakuutusmaksut kuin ensiautona toimineessa äiteen Corollassa, ja sama pätee huoltoon, osiin ja kaikkeen muuhun mihin auton kanssa ikinä palaa rahaa. Joten sivullisen voi ilman kateuskerrointakin olla perusteltua tuumia moisen auto-ostoksen mielekkyyttä.

Kannattaako tuota sitten lausua ääneen, se on toinen asia. Vaikka puolipersaukisen pihaan ilmestynyt Porsche 911 voi herättää ympäristössään mainitun tapaisia ajatuksia, saattaa ostaja silti saada haluamansa vastineen hankinnalleen, vaikka joutuukin syömään jonkin aikaa purkkihernekeittoa ja ehkä jonakin päivänä luopumaan autostaan muutaman kokemuksen verran rikkaampana.
 
On minulla kallis kello kädessä, ja olen sitä hankkiessa himoinnut sitä sen modernien ja kätevien toiminnallisuuksien ohella myös siksi, että olen tiennyt sen imagon viestivän minun sosioekonomisessa joukossani kyvykkyyttä, joskaan tämä himoitseminen ei ole tapahtunut kovin korkealla tietoisuuden tasolla, vaan pikemminkin ohimennen ja alitajuisesti.

Minusta on hienoa, että ihminen pystyy olemaan noin rehellinen itselleen. Suurin osa kalliiden kellojen ostajistakaan ei pysty tuollaista asiaa myöntämään.

Mä ainakin itse aion vaihtaa kohta 17 vuotta vanhan paskakotteroni noin kymmenen vuotta uudempaan paskakotteroon pitkälti siksi, että vähän uudemmalla paskakotterolla ajaessa ei toivottavasti joudu kuuntelemaan vittuilua huonosta autosta ihan yhtä paljon. Juuri muutama viikko sitten yksi kaveri totesi kyytiin tullessaan osuvasti, että "täähän on vähän niin kuin auto, mutta pikkusen erilainen". Töissäkin siitä menopelistäni kuittaillaan jatkuvasti, kun työkavereilla on pääosin selvästi hienommat autot.

Heidän toiminnastaan.

Mikä bodaavan, meikkaavan tai ökyautoilevan ihmisen käytöksessä viittaa siihen, että kyse ei ole vastakkaisen sukupuolen miellyttämisestä? Pillu pyörittää maailmaa, sanoo vanha kansanviisaus, ja se on paikalleen sanottu.

Mulla on aina ollut sellainen periaate, että ihan sama mikä auto on alla, kunhan se on oma.

Köyhät hakee sitten lainalla.

Onko sulla asunnon kanssa sama periaate?
 
Viimeksi muokattu:

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mulla on aina ollut sellainen periaate, että ihan sama mikä auto on alla, kunhan se on oma.

Hieno periaate! Noudattaisin tätä myös, jos mulla olisi edes ajokortti. Tai no vaimolla on ja pihassa on hänen oma autonsa, eiköhän tällä jo mullekin vähän skenepisteitä ropise? Ai ei? Ei sitten.

---

Noin yleisemmin ihmettelen sellaista "no mutku ei Suomessa saa ajaa kuin max 120 km/h". Ei saa ei, mutta kuvittelisin arvostavani allani autoa, joka kiihtyy tuohon maksimivauhtiin vaikka neljässä sekunnissa (onko sellaisia?) ja senkin jälkeen on tehoa reservissä ohituksia ja sellaisia varten. Jollain pikkukinnerillä ensin huudatat 10+ sekuntia saadaksesi vauhdin nousemaan tuohon ja sen jälkeen kaasun pohjaan painaminen on kuin sukkaan puhaltaisi, kaikki (kärjistys) teho on jo käytetty.

Olisihan se varmasti nykyisessä tasapääyhteiskunnassa parempi, että autojen moottorien tehoja rajoitettaisiin reilusti valtion toimesta. Ihan sama onko allasi Ferrari F430 vai Opel Corsa, samat 45 hevosta siitä koneesta irtoaa. Ei tulisi kenellekään paha mieli, eikä tarvitsisi edes ihmetellä koko asiaa. Tai no, ehkä esimerkkini ferrarijäbä pahoittaisi tuollaisesta mielensä, mutta hei, elämä on.
 

Memotuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Messin joukkue.
Mulla on aina ollut sellainen periaate, että ihan sama mikä auto on alla, kunhan se on oma.

Köyhät hakee sitten lainalla.
Onpa tyhmä periaate. Ei köyhällä ole varaa maksaa lyhennyksiä joita kalliimpi auto vaatii. Köyhä selittää että se tonnin rutku minkä saannu ostettua on oma ja " köyhät " ajelee velalla. Ei köyhällä ole varaa velkaan.
Edit. Tuolla jo fiksumpikin kyseli onko asunnon suhteen sama periaate ni mäki haluaisin siihen vastauksen?
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Mikä bodaavan, meikkaavan tai ökyautoilevan ihmisen käytöksessä viittaa siihen, että kyse ei ole vastakkaisen sukupuolen miellyttämisestä? Pillu pyörittää maailmaa, sanoo vanha kansanviisaus, ja se on paikalleen sanottu.

Naisista en ole varma, mutta bodaajat ja ökyautoilijat vaikuttavat toimivansa toisiinsa nähden eli vertauttavat lihaksiaan ja autojaan toisiin lihasten ja autojen harrastajiin. Tämä on kokemukseni. Tuossa kadulla niitä bodareita on auringossa ja hyvin homososiaaliselta vaikuttaa. Ja muistan kun pentuna oli niitä auton rassaajia, niin voi vittu jos toisella oli leveemmät kumit alla niin siinä oli juntilla päivä pilalla. Pillun saanti oli kuviossa mukana kans, muttei päällimäisenä (so to speak).
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mulla on aina ollut sellainen periaate, että ihan sama mikä auto on alla, kunhan se on oma.

Köyhät hakee sitten lainalla.
Onko sulla asunnon kanssa sama periaate?
Aika irrelevantti jatkokysymys. Pois lukien hallien uumenissa peiton alla säilytettävät keräilyautot, tavanomainen auto on pelkkä kulutushyödyke. Sen arvo putoaa vääjäämättä vuosi vuodelta, ajomäärästä ja pidon laadusta riippuen enemmän tai vähemmän. Sen sijaan asunto on luonteeltaan aina investointi, jonka arvo säilyy kohtalaisen hyvin ja saattaa joskus noustakin merkittävästi. Ihan sama onko kyseessä osakehuoneisto tai omakotikiinteistö, omaan käyttöön tuleva vaiko sijoitusasunto. Omaan asuntoon liittyy vielä ajatus, että jossakin sitä on asuttava, joko omistus- tai vuokra-asunnossa, joten asumispäätös on käytännössä pakollinen. Auto on vain osalle ihmisistä välttämätön, ja heidänkin kohdallaan välttämättömyyden aste vaihtelee. Omistusasuntoja kokonaan omarahoituksella hankkivien osuus on markkinoilla melkoisen pieni, ymmärrettävistä syistä. Sitä voi tietysti aina pohtia, onko perinteinen suomalaismetodi eli talouden varallisuuden huomattava painottuminen omistusasuntoon järkevää. On se silloin, kun tonttimaan arvo on pitkällä tähtäimellä hyvässä nousussa. Itse rakennusten ja muiden tontiin sidoksissa olevien omistuserien hinta ei yleensä muutaman vuoden tai vuosikymmenen aikana niin hirveästi nouse, vaan asuntojen hintakehitys perustuukin pitkälti maan arvon kehitykseen.

Niissä tapauksissa Kirjoittelijan vastakysymyksessä on pientä idean poikaa, joissa omaan käyttöön tuleva asunto hankitaan tolkuttoman velkapainotteisesti ja enimmäismittaisella takaisinmaksuajalla. Ministerit ja sen sellaiset ovat asia erikseen, mutta viittaan lähinnä olosuhteisiin, joissa talouden ansiotöitä tekevillä on pienehköt ja mahdollisesti vielä epäsäännölliset tulot. Jotenkin olisin kuvitellut pankkien oppineen 90-luvun alun lamasta jotakin yksityishenkilöiden asuntokauppojen rahoittamisesta, mutta niin vain takavuosina on saatu yli varttimiljoonan euron asuntolainoja lähestulkoon olemattomilla omilla pääomilla ja liki pätkätyöläispohjalta. Asiakkaan suhteen on tietysti ihan asiakkaan herttaisen oma asia, millaisia riskejä tämä haluaa ottaa kantaakseen, mutta pankkien kohdalla riskit voivat eskaloitua yhteiskunnalliselle tasolle, kuten silloin tällöin on tapahtunut.
 
Naisista en ole varma, mutta bodaajat ja ökyautoilijat vaikuttavat toimivansa toisiinsa nähden eli vertauttavat lihaksiaan ja autojaan toisiin lihasten ja autojen harrastajiin.

Niin mutta miksi miehet vertauttavat itseään muihin miehiin, oli kyse sitten autoista, lihaksista, palkasta, urheilusaavutuksista, poliittisesta vaikutusvallasta, vaatteista tai rannekelloista? Mikä sen kaiken toiminnan perimmäinen motivaattori on? Se on pillu. Kimi Räikkönen ja Sauli Niinistö voivat halutessaan hommata kuusikymppisenä kolmekymppisen vaimon, tavikselta se ei onnistu.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hah. Huvikseni googletin mitä toi helluntai tarkoittaa ja mistä se tulee. Siis ette usko. Niin ja niin monta päivää siitä ja siitä blaa blaa. En ulkoa jaksanut opetella. Joo kaks ekaa lausetta vaan luin.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös