Ihmettelyketju

  • 6 357 353
  • 38 767

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kalliita autoja nähdessä tulee aina mieleen että miksi noi ei myy tota ja osta tilalle jotain tavallista ja sillä välirahalla sitten tee jotain kivaa, mistä ikinä tykkääkään. Ei kait brassailusta saa mitään nautintoa. Tai miksi ne ei ylipäätänsä olisi tehnyt vähemmän töitä tai jo koulussa hikaroinut vähemmän. Millaisia kiksejä jostain ökyautosta voi saada? Joku miellyttää silmää -skeida tuntuu aika kaukaa haetulta ja tehotkin on aivan hölynpölyn. Ei auton tarvitse kulkea kolmeasataa kun täällä on satasen rajoitukset. Mä en keksi muuta kuin että ton on pakko olla joku juttu korvien välissä. Joku trauma, millä haluaa paikkailla ja mistä tulee tarve päteä. Tosi vaikea kuvitella että autoon tai muuhunkaan sellaiseen pistäisi rahaa vaikka eurojackpotissa tulisi 50 miljoonaa. Ja eihän sitä muutenkaan halua että esimerkiksi liikennevaloissa tai parkkipaikalla sun auto on se kallein. Siis mä en vaan ymmärrä koko ajatusta tosta ahneudesta. Eikö se ole kuolemansyntikin.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kalliita autoja nähdessä tulee aina mieleen...

Tämähän on yleisemminkin kiinni siitä, että mistä kukakin ne parhaimmat kiksit saa. Joillekin se on kalliit viinit, joillekin hyvä ruoka, joillekin päihteet, joillekin urheilu, joillekin ne kalliit autot, joillekin seksi jne. En sano että kokonaan hakoteillä tuossa pohdinnassasi olisit, mutta mielestäni silti aika mustavalkoinen tapa katsoa asiaa. Se jos jossain asiassa ei sinun mielestäsi ole mitään järkeä ei tarkoita sitä, etteikö siinä jonkun toisen mielestä järkeä olisi ja vaikka ei olisi järkeäkään, niin jotain nautintoa siitä saa.

Mulla ei ole koskaan ollut edes ajokorttia ja ymmärrän muutenkin todella vähän autojen päälle. Vaan ei se mun mielestä automaattisesti ole jonkin riittämättömyyden kompensointia tai "brassailua", jos joku haluaa rahansa siihen nopeaan ja hienoon autoon laittaa ihan samalla lailla, kuin joku laittaa rahansa kalliisiin alkoholeihin tai vaikka sitten hienoimpiin ja kalleimpiin mahdollisiin urheiluvälineisiin. Ja loppujen lopuksi ainoastaan sillä on väliä, että paljonko on paljon ja missä kenelläkin kulkee raja turhan ja tarpeellisen välillä. Jollekin sadan tuhannen euron auto on tarpeettoman kallis ja turha munanjatke, jollekin se ei riitä edes vähää alusta. Varmasti on niitäkin, joiden mielestä noin pienellä rahalla ei edes saa kunnon autoa ja sekin on ihan ok, mielipiteensä kullakin.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämähän on yleisemminkin kiinni siitä, että mistä kukakin ne parhaimmat kiksit saa. Joillekin se on kalliit viinit, joillekin hyvä ruoka, joillekin päihteet, joillekin urheilu, joillekin ne kalliit autot, joillekin seksi jne. En sano että kokonaan hakoteillä tuossa pohdinnassasi olisit, mutta mielestäni silti aika mustavalkoinen tapa katsoa asiaa. Se jos jossain asiassa ei sinun mielestäsi ole mitään järkeä ei tarkoita sitä, etteikö siinä jonkun toisen mielestä järkeä olisi ja vaikka ei olisi järkeäkään, niin jotain nautintoa siitä saa.
Joo asiaa, mutta mun mielestä tossa on kuitenkin hieman eri asia kyseessä. Ei kaikki tietenkään tykkää vaikkapa matkailusta ja sen ymmärtää täysin. Mutta ei kait autoilun kannalta ökyautoista enää saa kiksiä, paitsi ajatuksen tasolla, mitä mä en ymmärrä. Miten se ajatusmalli menee niillä ihmisillä? Eikö ne sellaiset autoilijat tunnetusti käyttäydykin liikenteessä keskimäärin ylimielisemmin kuin muut, ja vielä enemmän käyttäytyvät niin sen auton ulkopuolella. Mikä juttu muuttaa ne sellaisiksi? Mä en ymmärrä mitä se kiksi on ja miten se niiden ajatus on syntynyt. Kaikki varmaan ymmärtää että matkailijat tykkää olla reissun päällä ja nähdä maailmaa, vaikka itse ei siitä tykkäisikään. Ei noiden kuskien tarve pelkkään autoiluun enää liity. Ja vielä kun miettii että suurin osa niistä on ollut lapsena ööö miten sen nyt sanoisi nätisti...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mutta ei kait autoilun kannalta ökyautoista enää saa kiksiä, paitsi ajatuksen tasolla, mitä en ymmärrä. Miten se ajatusmalli menee niillä ihmisillä?

En ole koskaan ymmärtänyt miksi edes valmistetaan autoja mitkä pystyvät rikkomaan lakia jokaisessa muussa maassa paitsi Saksassa. Mitä sillä munanjatkeella tekee, kun meillä kuitenkin on nämä nopeusrajoitukset.

Pääsee brassailemaan ja sitten maksaa sakot 500 euron seteleillä ja vähän siinä nauraa myös partaansa.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Ihmiset on erilaisia ja saa kiksejä erilaisista asioista, esim. autoista tai kakkosen nuolemisesta, ja tarve voi liittyä moneenkin asiaan. Kyllähän joku antaa pillua Hjalliksellekin. Näissä voi olla kysymys hyvityksestä, lapsuuden käsittelemättömistä asioista (siisteyskasvatus, koulukiusaaminen) jne. tai vain ihan siitä että diggaa.

Mitä tulee noihin autoilijoihin, niin olen ollut huomaavinani, että he tekevät sen itsensä tähden, eivätkä esim. naisia kalastellakseen, ja tämä kuuluu samaan sarjaan kuin bodaus ynnä muu salilla käynti ja naisten meikkaaminen ja muut toimet: sitä ei tehdä toisen sukupuolen tähden.

Teemu Selänne on autoilun harrastaja, mitä siitäkin sitten sanoisi.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Musta tuntuu, että aika harvan ökyauton omistajan tarttis myydä sitä koslaansa pystyäkseen tekemään saaduilla rahoilla jotain muuta kivaa. Sen kun vaan tekevät.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämähän on yleisemminkin kiinni siitä, että mistä kukakin ne parhaimmat kiksit saa. Joillekin se on kalliit viinit, joillekin hyvä ruoka, joillekin päihteet, joillekin urheilu, joillekin ne kalliit autot, joillekin seksi jne. En sano että kokonaan hakoteillä tuossa pohdinnassasi olisit, mutta mielestäni silti aika mustavalkoinen tapa katsoa asiaa. Se jos jossain asiassa ei sinun mielestäsi ole mitään järkeä ei tarkoita sitä, etteikö siinä jonkun toisen mielestä järkeä olisi ja vaikka ei olisi järkeäkään, niin jotain nautintoa siitä saa.

Mulla ei ole koskaan ollut edes ajokorttia ja ymmärrän muutenkin todella vähän autojen päälle. Vaan ei se mun mielestä automaattisesti ole jonkin riittämättömyyden kompensointia tai "brassailua", jos joku haluaa rahansa siihen nopeaan ja hienoon autoon laittaa ihan samalla lailla, kuin joku laittaa rahansa kalliisiin alkoholeihin tai vaikka sitten hienoimpiin ja kalleimpiin mahdollisiin urheiluvälineisiin. Ja loppujen lopuksi ainoastaan sillä on väliä, että paljonko on paljon ja missä kenelläkin kulkee raja turhan ja tarpeellisen välillä. Jollekin sadan tuhannen euron auto on tarpeettoman kallis ja turha munanjatke, jollekin se ei riitä edes vähää alusta. Varmasti on niitäkin, joiden mielestä noin pienellä rahalla ei edes saa kunnon autoa ja sekin on ihan ok, mielipiteensä kullakin.

Hyvä kirjoitus. Minäkin olen aina ihmetellyt tätä että hieno/kallis auto nähdään lähes poikkeuksetta näyttämisen haluna, munanjatkeena, brassailuna, kusipäisyytenä jne. jne. On varmasti ihmisiä joille se auto on noita em. asioitakin, mutta ei se automaattisesti tarkoita sitä. Joku voi ihan vaan nauttia siitä että auto on hienosti tehty ja viimeistelty "tekninen taideteos" ja siitä fiiliksestä minkä tuollainen auto tuo. Ihan samalla tavalla kuin joku nauttii joistakin muista asioista. Ja en kyllä allekirjoita tuotakaan että hienojen autojen omistajat käyttäytyisivät liikenteessä (tai auton ulkopuolellakaan) sen ylimielisemmin tai mulkummin kuin kukaan muukaan. Ehkä kiinnittävät enemmän huomiota ja siksi heidän tekemisensä pistää enemmän silmään, mutta ihan yhtä lailla sitä mulkkua käyttäytymistä löytyy Toyota Corollalla ajavien tai bussilla kulkevien joukosta.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tämähän on yleisemminkin kiinni siitä, että mistä kukakin ne parhaimmat kiksit saa. Joillekin se on kalliit viinit, joillekin hyvä ruoka, joillekin päihteet, joillekin urheilu, joillekin ne kalliit autot, joillekin seksi jne. En sano että kokonaan hakoteillä tuossa pohdinnassasi olisit, mutta mielestäni silti aika mustavalkoinen tapa katsoa asiaa. Se jos jossain asiassa ei sinun mielestäsi ole mitään järkeä ei tarkoita sitä, etteikö siinä jonkun toisen mielestä järkeä olisi ja vaikka ei olisi järkeäkään, niin jotain nautintoa siitä saa.

Minusta kysymys on taas siitä, saako ihminen "kiksinsä" autosta itsestään vai siitä, että se herättää kateutta muissa ihmisissä tai auton omistajan luuloa kateudesta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minusta kysymys on taas siitä, saako ihminen "kiksinsä" autosta itsestään vai siitä, että se herättää kateutta muissa ihmisissä tai auton omistajan luuloa kateudesta.
Musta tuntuu, että hienot autot herättävät kateutta lähinnä sinunkaltaistesi ihmisten joukossa. Jotenkin tuo lausahduksesi kuulostaa hiukan katkeralta, jos edes pohdit asiaa tuolta kantilta. Mulle on ihan sama, millä kukin ajaa, jos siihen on kerta varaa. Velaksi ajavat ihmetyttävät kyllä tähän ketjuun sopivissa määrin. Kateutta tuokaan ei vielä minussa herätä, vaikka yli varojensa elävä ajaa ohitseni liian hienolla autolla. En kyllä keksi muutenkaan, mikä yleensäkään saisi minut kateelliseksi.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Musta tuntuu, että hienot autot herättävät kateutta lähinnä sinunkaltaistesi ihmisten joukossa. Jotenkin tuo lausahduksesi kuulostaa hiukan katkeralta, jos edes pohdit asiaa tuolta kantilta. Mulle on ihan sama, millä kukin ajaa, jos siihen on kerta varaa. Velaksi ajavat ihmetyttävät kyllä tähän ketjuun sopivissa määrin. Kateutta tuokaan ei vielä minussa herätä, vaikka yli varojensa elävä ajaa ohitseni liian hienolla autolla. En kyllä keksi muutenkaan, mikä yleensäkään saisi minut kateelliseksi.

Ökyautot eivät herätä, mutta pikkuserkun Kleinbus herättää. Jos minulla olisi varaa ns. ökyautoon, käyttäisin ne rahat taatusti johonkin muuhun.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ökyautot eivät herätä, mutta pikkuserkun Kleinbus herättää. Jos minulla olisi varaa ns. ökyautoon, käyttäisin ne rahat taatusti johonkin muuhun.
Ruvetaanpas kunnolla filosofiseksi. Jos raha ei ole minkäänlainen ongelma, auton ostaminen on varmaan aika helppo tehtävä. Valkkaa juuri sen, mikä osuu tarpeisiin, ellei jopa useamman. Näin perustapauksessa. Jos joku sattuisi ääneen autoja ihastelemaan, tämä varmaankin ihmettelisi, miksi asiasta pitää tehdä numero. Autojahan ne vain ovat. Yhdellä tehdään mökkireissut, toisella mennään hoitamaan bisneksiä.

Jos valintakriteerit eivät rajoitu pelkkään omaan mieltymykseen, niin mitä ne oikein voisivat olla? Niin komea pirssi, että kaikkia varmasti vituttaa? Se on varmaan nousukkaalla mahdollinen skenaario, täysistä mulkuista puhumattakaan. Vauhtihullu tietysti valkkaa tykeimmän mahdollisen. Autoharrastaja varmaan hommaisi sen Kleinbusin jonon jatkoksi, jos sellainen on toivelistalla. Tai jos ei halua herättää kateutta, ostaa parhaan mahdollisen auton, joka ei herätä minkäänlaista huomiota. Ehkä jopa alimitoittaa sen autonsa, ettei kelleen tule paha mieli. Unohdinko jonkun ihmistyypin? On siellä varmaan sitten niitäkin, joita autot eivät vain kiinnosta. Silti väittäisin, etteivät ne käytä niitä rahoja johonkin muuhun. Se jokin muu olisi joka tapauksessa ohjelmistossa.

Mutta kyllä mä toisaalta ymmärrän, jos joku hommaa itselleen pirssin, josta on koko ikänsä haaveillut, vaikkei se olisikaan taloudellisesti järkevää. Joskus se omistamisen halu on vaan niin voimakas. Ihan fiksukin ihminen voi tuollaiseen langeta. Se on arvostuskysymys. Talo ja mökki on jo, lapset lähtevät kohta maailmalle ja on kerrankin oma vuoro toteuttaa unelmansa. Joku toinen tekisi pitkän matkan niillä rahoilla. Minusta molemmat ovat oikeassa. Mikä minä olen toisten elämään ja valintoihin puuttumaan?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Minusta molemmat ovat oikeassa. Mikä minä olen toisten elämään ja valintoihin puuttumaan?

Ihmettelystähän tässä oli kysymys. Minä ainakin ihmettelen sitä, että joku ostaa Saksan autobahnille suunnitellun auton Suomessa, jossa suurimmaksi osaksi nopeusrajoitus on 80 km/h.
 
Ihmettelen lähes joka viikko olevia pyhäpäiviä. Nyt on helatorstai ja ensi viikolla helluntai. Monta näitä kaiken kaikkiaan vuodessa on? Jos jostain pitäisi leikata, niin näistä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ihmettelystähän tässä oli kysymys. Minä ainakin ihmettelen sitä, että joku ostaa Saksan autobahnille suunnitellun auton Suomessa, jossa suurimmaksi osaksi nopeusrajoitus on 80 km/h.
No paljonkos niitä Suomen maanteille suunniteltuja autoja on myynnissä? Ja miksei ostaisi? Hyvinhän niillä voi täälläkin ajaa. Ja noita samoja autoja näkee aika paljon muuallakin kuin Saksassa. Miten koko maailma voi olla niin väärässä? Minä ihmettelen paljon enemmän sinun ihmettelyäsi. Ja aika väritetty kommentti tuo nopeusrajoitus. Pääteillä se nyt kuitenkin on 100-120 km/h, riippuen vuodenajasta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllähän varmaan joku 30hv riittäisi henkilöautoihin ihan hyvin maksimitehoksi nykyisillä nopeusrajoituksilla. Saataisiin varmaan autojen painotkin alas ja maailma pelastuisi, tai näin voisi luulla ainakin. Vaikka voihan se toki olla että 150hv ja 2000kg ( tai mitä keskimääräinen henkilöauto nyt onkaan) oikeasti onkin taloudellisin ja ympäristöystävällisin ratkaisu.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmettelen lähes joka viikko olevia pyhäpäiviä. Nyt on helatorstai ja ensi viikolla helluntai. Monta näitä kaiken kaikkiaan vuodessa on? Jos jostain pitäisi leikata, niin näistä.
Mitäs hyötyä koet vaikka tuon ensi viikon helluntain "leikkaamisesta" syntyvän?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
No paljonkos niitä Suomen maanteille suunniteltuja autoja on myynnissä? Ja miksei ostaisi? Hyvinhän niillä voi täälläkin ajaa. Ja noita samoja autoja näkee aika paljon muuallakin kuin Saksassa. Miten koko maailma voi olla niin väärässä? Minä ihmettelen paljon enemmän sinun ihmettelyäsi. Ja aika väritetty kommentti tuo nopeusrajoitus. Pääteillä se nyt kuitenkin on 100-120 km/h, riippuen vuodenajasta.

Siinähän ihmettelet, sitähän varten tämä ketju on. Minä en ymmärrä ihmisiä, jotka ostavat kalliita ökyautoja ja sitten köröttelevät niillä 80–100 ja joskus 120 km/h. Saksassa sentään saa ajaa niin kovaa kuin autosta lähtee. Varmasti joku ihmettelee, mihin minä rahani laitan, mutta ei minua se ihmettely vaivaa lainkaan yhtä paljon kuin sinua tuntuu minun ihmettelyni häiritsevän.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Mä oon ainakin kerran omistanut auton puolikkaan, ehkä toisenkin kerran mutten oo varma. Tässä nyt käytävässä keskustelussa on paljon olettamuksia, tuntemuksia, että joku on jonkunlainen, koska hänellä on X ja hän on aiemmin kenties ollut jonkunlainen. Mitäpä sitä ihmisen pään sisässä tapahtuu? Sitä on vaikea tietää. Sitten on kausaliteetti, hankala asia, mistä mikäkin johtuu.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Jos ihminen ihmettelee jonkun hienoa ja kallista autoa, niin onhan se silloin puhdasta kateutta, myöntää sen itselleen tai ei. Ihminen ei ihmettele asiaa, mikä ei herätä mitään tunnetta ja tässä tapauksessa se tunne on kateus. Ja @pettter kun aikaisemmin tässä ketjussa totesit, että ahneus on kuoleman synti, niin myös kateus on kuolemansynti. Ja siinä missä jotkut ostavat itselleen hienon auton munan jatkeeksi, niin myös tämän auton ostajaa arvostelevat ihmiset arvostelevat häntä kohottaakseen omaa egoaan. Ympäri käydään ja yhteen tullaan. Peace.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Jos ihminen ihmettelee jonkun hienoa ja kallista autoa, niin onhan se silloin puhdasta kateutta, myöntää sen itselleen tai ei.

Jos ihminen voittaa arvassa 200 000 euroa ja ostaa koko rahalla haarukoita ja veitsiä, onko tämän ihmetteleminen kateutta? Ja miksi nimenomaan auton ihmetteleminen on kateutta? Joillekin ihmisille auto on arvoesine, toisille taas pelkkä käyttöesine – minulle sekä autot että haarukat ja veitset ovat käyttöesineitä, joiksi riittää muutkin kuin ns. ökymallit. Silloin jää enemmän rahaa muuhun käyttöön.

Minulle ideaalitilanne olisi se, etten omistaisi edes yhtä autoa, mutta tällä hetkellä tilanne vaatii auton. Harmi homma, koska mieluummin pistäisin autosta johtuvat kustannukset ihan muuhun käyttöön. Ihmettelen edelleen, miksi juurin kalliin auton ostamisen ihmettely tulkitaan kateudeksi.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
@Radiopää laittoi jälleen kerran attendolle hyvällä esimerkillä jauhot suuhun. Viimeksi oli se hammaslääkäri esimerkki jossain ketjussa. Arvostan. Esimerkki ihmisesi tässä tapauksessa olisikin hieman hullu, kun ei ostaisi yhtään lusikoita.
 
Kalliita autoja nähdessä tulee aina mieleen että miksi noi ei myy tota ja osta tilalle jotain tavallista ja sillä välirahalla sitten tee jotain kivaa, mistä ikinä tykkääkään. Ei kait brassailusta saa mitään nautintoa. Tai miksi ne ei ylipäätänsä olisi tehnyt vähemmän töitä tai jo koulussa hikaroinut vähemmän. Millaisia kiksejä jostain ökyautosta voi saada? Joku miellyttää silmää -skeida tuntuu aika kaukaa haetulta ja tehotkin on aivan hölynpölyn. Ei auton tarvitse kulkea kolmeasataa kun täällä on satasen rajoitukset. Mä en keksi muuta kuin että ton on pakko olla joku juttu korvien välissä. Joku trauma, millä haluaa paikkailla ja mistä tulee tarve päteä. Tosi vaikea kuvitella että autoon tai muuhunkaan sellaiseen pistäisi rahaa vaikka eurojackpotissa tulisi 50 miljoonaa. Ja eihän sitä muutenkaan halua että esimerkiksi liikennevaloissa tai parkkipaikalla sun auto on se kallein. Siis mä en vaan ymmärrä koko ajatusta tosta ahneudesta. Eikö se ole kuolemansyntikin.
Sosiaalisen erottautumisen tarve on evoluution biologinen tuotos ihan siinä missä kaljan ja pillunkin tarve. Se että joku lisko ajaa jollain neekerin selkänahasta ommellulla paskamersulla ei ole sen kummempi sosiaalinen distinktio kuin se että sä kirjoittelet tänne noita sun (varsin hyviä ja viihdyttäviä!) juttujasi.

Jotkut hirvet painii sarvet tanassa mutta ihmiset on jo tavallaan päässeet ton vaiheen yli ja vertailee nyt omia tyylejään viettää se ohikiitävä hetkensä tällä pallolla.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sosiaalisen erottautumisen tarve on evoluution biologinen tuotos ihan siinä missä kaljan ja pillunkin tarve.
Mä olin just kirjoittamassa päinvastaista. Ihminen on laumaeläin ja haluaa samaistua muihin. Ahneilla se vissiin ei mene niin. Venäläiset nyt varmaan ostais paksun kultaketjun kaulaan, mutta kehtaisitko sä? Tai pitää kallista kelloa kädessä. Tai himoitsetko ylipäätänsä jotain sellaista, vaikka ei miettisi muita. Mietitkö sä koskaan kellomainoksia katsellessa että ton haluisit ostaa? En kahden suunnan sentteriä nyt tarkoita, vaan sua joka luet tätä. Ei lapset luonnostaan himoitse mitään ferraria pikkuautoksi. Tietenkin se voi tulla myös vanhempien "me nyt ollaan köyhiä" -ajattelusta tai mistä vaan. Sitä ahneutta mä en vaan ymmärrä. Tai siis että ostaa jonkun kaikkien mielestä "liian hyvän". Kun esimerkiksi autoilun kannalta tarve loppuu, se loppu tulee korvien välistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös