Ihmettelyketju

  • 6 350 590
  • 38 754
Miksi muuten ns. suurkeittiöissä on tapana aina keittää perunat kuorittuina? Luulisi että kuorimattomuus säästäisi kustannuksiakin. Kuorten mukana kun perunasta lähtee pois makukin.

Mä oon syönyt sekä kuorittuja että kuorellisia surkeita suurkeittiöperunoita. Sekä ihan mukiin meneviä kuorittuina keitettyjä. Taitaa olla perunan laadusta kiinni, yllätys yllätys. Varsinaiseen kysymykseen vastaus on varmaankin hankintasopimukset, eikä niinkään keittiön toiminnasta vastaavan työntekijän päätös. Muistaakeni kuoritun ja kuorellisen perunan ostohinnoilla ei ollut järin suurta eroa ja tämäkin tasoittuu kun ostetaan tonnikaupalla Puolasta perunaa.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Kannattaako sinne euroviisuihin lähettää taas vammasia? Vaikka Lordi voittikin sillä taktiikalla, niin toisaalta Kojo ei saanut pistettäkään. Ei siis mikään menestysautomaatti, eikä kukaan oikeasti tuommoista "musiikkia" vapaaehtoisesti kuuntele. Sääliä ollaan jälleen kerjäämässä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miksi muuten ns. suurkeittiöissä on tapana aina keittää perunat kuorittuina? Luulisi että kuorimattomuus säästäisi kustannuksiakin. Kuorten mukana kun perunasta lähtee pois makukin.
Se on asiakaspalvelua kun perunat on valmiiksi kuorittu ja keitettyjen perunoiden koneellinen kuoriminen lienee mahdotonta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kannattaako sinne euroviisuihin lähettää taas vammasia? Vaikka Lordi voittikin sillä taktiikalla, niin toisaalta Kojo ei saanut pistettäkään. Ei siis mikään menestysautomaatti, eikä kukaan oikeasti tuommoista "musiikkia" vapaaehtoisesti kuuntele. Sääliä ollaan jälleen kerjäämässä.
Kojo oli aikaansa edellä.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Ostin tuossa pari viikkoa ennen joulua itselleni sähköhammasharjan. Ohjeiden mukaan latasin sen ensimmäisen latauksen yli 16 tuntia ja hyvin on toiminut. Ohjekirjan mukaan (kyllä, luen kikottimien ohjeet ja suositukset!) yhdellä latauksella pitäisi harjan toimia kaksi viikkoa 2xpäivä käytöllä. Kaksi kertaa päivässä sitä olen käyttänyt, mutta en ole sitä yhtään kertaa ladannut sen ensimmäisen latauksen jälkeen, nyt on pari kuukautta mennyt. Eli ihmettelen sähköhammasharjani akun kestävyyttä.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Kojo oli aikaansa edellä.
Mä olen ihan oikeasti ollut vanhan hallin takaovella (siellä missä lehdistö käy spaddulla), kun Kojo ryntäsi ekalla erätauolla paikalle. Kojo huusi jo kaukaa "paljoks peli?" ja joku nopeajärkinen huusi heti takaisin "kojo-kojo". Sekunnin perään joku vielä kysyi "nukuitko pommiin?". Kyllä meitä nauratti niin että!
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kannattaako sinne euroviisuihin lähettää taas vammasia? Vaikka Lordi voittikin sillä taktiikalla, niin toisaalta Kojo ei saanut pistettäkään. Ei siis mikään menestysautomaatti, eikä kukaan oikeasti tuommoista "musiikkia" vapaaehtoisesti kuuntele. Sääliä ollaan jälleen kerjäämässä.
Mitähän näillä vammaisilla oikein tarkoitat? Minun mielestä Lordilla oli ihan hyvä show ja ihan hyvä biisi, vaikka moni haluaakin sen jonain protestina nähdä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ostin tuossa pari viikkoa ennen joulua itselleni sähköhammasharjan.
Mä kanssa. Silloin kokeilin ensimmäistä kertaa ikinä sähköhammasharjaa, enkä tykännyt ollenkaan. Ei kait hampaat voi millään sellaista hirveää rynkytystä kestää. Tavalliseen harjaan vaihdoin heti takaisin. En tiedä olisko jotkut kalliimmat vekottimet sitten parempia.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Ostin tuossa pari viikkoa ennen joulua itselleni sähköhammasharjan. Ohjeiden mukaan latasin sen ensimmäisen latauksen yli 16 tuntia ja hyvin on toiminut. Ohjekirjan mukaan (kyllä, luen kikottimien ohjeet ja suositukset!) yhdellä latauksella pitäisi harjan toimia kaksi viikkoa 2xpäivä käytöllä. Kaksi kertaa päivässä sitä olen käyttänyt, mutta en ole sitä yhtään kertaa ladannut sen ensimmäisen latauksen jälkeen, nyt on pari kuukautta mennyt. Eli ihmettelen sähköhammasharjani akun kestävyyttä.
Kyllähän noissa varsinkin alkuun on varsin kestävä akunvaraus. Se, kuinka kauan tuo euforia sitten kestää riippunee pitkälti tuotteen laadusta. Minulla on aina ollut halvimpia Oralin sähköhammasharjoja ja niissä on vuoden aktiivisen käytön jälkeen havaittavissa jo selkeää hyytymistä. Nykyään sähköhammasharjallani ajelee leegot ehkä 5-6 kertaa, jonka jälkeen vempele huutaa latausta. Lienee reilun pari vuotta vanha tuo kone.

Kannattaa tavata laitteen mukana tulleet ohjeet, joissa varmaan annetaan jotain pikkuvinkkejä akun eliniän vaalimiseksi. Minun Oralin ohjeissa neuvotaan pyörittämään kone välillä aivan loppuun asti, mutta en tiedä onko se universaali ohjeistus. Lisäksi sähköhammasharjaa ei tietenkään saa pitää latauksessa koko ajan, sillä tämä ylilataa akun piloille.

Mä kanssa. Silloin kokeilin ensimmäistä kertaa ikinä sähköhammasharjaa, enkä tykännyt ollenkaan. Ei kait hampaat voi millään sellaista hirveää rynkytystä kestää. Tavalliseen harjaan vaihdoin heti takaisin. En tiedä olisko jotkut kalliimmat vekottimet sitten parempia.
Käsittääkseni hammaslääkärien keskuudessa elää aika vahva konsensus sähköhammasharjojen ylivertaisuudesta. Tiedä sitten mistä tuo ero syntyy, mutta uskoakseni suurimmalla osalla käsiharjaajista on tekniikassa sellaisia puutteita, joita sähköhammasharjalla olisi mahdollista kompensoida. Lisäksi halvimmatkin sähköharjat ilmaisevat, kun harjaus ylittää suositellun harjausajan (2min), mikä taas ehkäisee kuluttavaa liikajynssäystä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Käsittääkseni hammaslääkärien keskuudessa elää aika vahva konsensus sähköhammasharjojen ylivertaisuudesta. Tiedä sitten mistä tuo ero syntyy, mutta uskoakseni suurimmalla osalla käsiharjaajista on tekniikassa sellaisia puutteita, joita sähköhammasharjalla olisi mahdollista kompensoida. Lisäksi halvimmatkin sähköharjat ilmaisevat, kun harjaus ylittää suositellun harjausajan (2min), mikä taas ehkäisee kuluttavaa liikajynssäystä.
Joo monet on sähköhammasharjan jälkeä kehunut ja kyllähän mä sen itsekin huomasin. Etuhampaisiin vaan en uskaltanut edes koskea sillä koneella ja takahampaiden harjaustakin kuvailisin vastenmieliseksi kokemukseksi sen liiallisen tärinän johdosta. Myös se ääni oli inhottava.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Se on asiakaspalvelua kun perunat on valmiiksi kuorittu ja keitettyjen perunoiden koneellinen kuoriminen lienee mahdotonta.
Juuri näin. Kuorimakoneet (joita ei juurikaan enää käytetä) kuorivat raakoja perunoita = Aikaa/työvoimaa/sähköä = Kallista. teollisessa mittakaavassa kuorittu peruna tulee halvemmaksi. Peruna keitetään joko, padassa, höyrykypsennyksellä yhdistelmäuunissa tai painekeittokaapissa, tai sitten ostetaan kokonaan kypsää perunaa.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Kyllähän noissa varsinkin alkuun on varsin kestävä akunvaraus. Se, kuinka kauan tuo euforia sitten kestää riippunee pitkälti tuotteen laadusta. Minulla on aina ollut halvimpia Oralin sähköhammasharjoja ja niissä on vuoden aktiivisen käytön jälkeen havaittavissa jo selkeää hyytymistä. Nykyään sähköhammasharjallani ajelee leegot ehkä 5-6 kertaa, jonka jälkeen vempele huutaa latausta. Lienee reilun pari vuotta vanha tuo kone.

Tämä on ihan totta. Edellinen hammasharja samalta valmistajalta kesti sen viitisen vuotta, ja sillä kyllä ihan alusta loppuun harjaili pari viikkoa ennen latausta, ihan niinkuin ohjeissa lukee. Tässä on sitten varmaan joku superhypertehoakku tai jotain..

Ja kyllä muuten huomaa eron tavalliseen hammasharjaan. Kun aikanaan sähköhammasharjaan siirryin, niin se puhtaiden hampaiden tunne oli jotain sanonkuvaamatonta. Kuin painepesurilla olisi hampaat pesty.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
No nyt ihmettelen. Miten niin kuorimakoneita ei enää käytetä, käsinkö ne kuoritaan?
Työvoima on kallista, joten on huomattavasti edullisempaa ostaa perunat massatuottajalta valmiiksi kuorittuna. En ole suurkeittiöissä/ravintoloissa törmännyt kuorimakoneeseen kuin ehkä 1/50 paikassa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Työvoima on kallista, joten on huomattavasti edullisempaa ostaa perunat massatuottajalta valmiiksi kuorittuna. En ole suurkeittiöissä/ravintoloissa törmännyt kuorimakoneeseen kuin ehkä 1/50 paikassa.

Sinulla oli kapeakatseinen lähestymistapa, ehkäpä suurkeittiön sisältä, kun minä taas katsoin prosessia asiakkaan näkökulmasta. Siellä on buffetin perunalaarin ja perunapellon välissä jotain tehty, mutta ei asiakasta niin kiinnosta mitä missäkin vaiheessa, kunhan tuote ei ole kuminen.

Minä kun puhuin siitä, että kun saan sen kuoritun perunan lautaselleni, niin se on lähes aina kuorittu ja lisäksi vielä koneella. Ihmettelin, kun sanoit, että kuorimakonetta ei käytetä, mutta kyllä sitä käytetään, mutta ei sitten varmaan keittiössä, vaan prosessissa aiemmin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Minä kun puhuin siitä, että kun saan sen kuoritun perunan lautaselleni, niin se on lähes aina kuorittu ja lisäksi vielä koneella. Ihmettelin, kun sanoit, että kuorimakonetta ei käytetä, mutta kyllä sitä käytetään, mutta ei sitten varmaan keittiössä, vaan prosessissa aiemmin.
Juu katson omien linssien takaa. Toki käytetään mutta sitten puhutaan teollisen mittakaavan kokoisesta kuorimavehkeestä.
Tarkoitin että suurkeittiöt ja ravintolat ovat lähes luopuneet. Kuten monesta muustakin käsitöitä vaativasta vaiheesta kuten salaatin leikkaamisesta/käsin/koneellisesti, vihannesten kuutioinnista jne (tosin tätä vielä jonkin verran tehdään).
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Vähän ihmettelen miksi Suomen maajoukkue esiintyy alppihiihdon MM-kisoissa Saksan edustusasuissa.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Ihmettelen H&M:n ja Jack & Jonesin vaatteita haukkuvia, jotka vetoavat siihen että sijoittamalla laadukkaampiin (=kalliimpiin vaatteisiin), tulet lopulta säästämään rahaa. Itse ostan lähes kaikki vaatteeni noista kahdesta liikkeestä ja en minä ainakaan ole laaduissa sen suurempia eroja huomannut. Itsellä on vielä ehkä normaalia aavistuksen suppeampi vaatevalikoima, eli käyttökertoja vaatteille tulee paljon. Mm. farkkuja minulla on vain yhdet kerrallaan joita käytän. Farkut kestävät minun lähes päivittäisessä käytössäni sellaiset 2-3v. Olen ostanut vain max 40e farkkuja, nyt jalassani ovat muistaakseni 30 euron Jamekset. Pari kaveria löytyy jotka vaahtoavat miten alle satasen farkut eivät tule kestämään mitään ja sata euroa kannattaa ehdottomasti sijoittaa farkkuihin. Jos minun 30 euron farkkuni kestävät 2-3v, niin sadan euron farmarien tulisi kestää lähemmäs kymmenen vuotta. EIvätpä taida kestää oikeasti. Kenkiä minulla onkin sitten jo enemmän, opiskelijakämpästäni löytyy kolmet "arkikengät". Niistä vanhimmat taitavat olla vuodelta 2010, kulahtaneet ovat joo mutta edelleen ehjät, eli uskaltaa vesilätäköistäkin kävellä ilman että sukat kastuvat. Kenkien budjetti on ollut aina varmaan 30 euroa. Sillä budjetilla olen kahdet Pumat onnistunut nappaamaan jostain alennusmyynneistä. Toiset on taidettu ostaa kesällä 2011 ja ne ovat vielä suht siistissä kunnossakin. Eli kenkien hinta jaettuna käyttöikä ei tee kovin montaa euroa vuodelle.

Vai mitä meiltä ovat palstaveljet?
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Ihmettelen H&M:n ja Jack & Jonesin vaatteita haukkuvia, jotka vetoavat siihen että sijoittamalla laadukkaampiin (=kalliimpiin vaatteisiin), tulet lopulta säästämään rahaa.
Minä tulen ja säästän rahaa eri tilanteissa, sillä en käy maksullisissa.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Tänään oli äärimmäisen tapahtumaköyhä päivä duunissa ja tuli tiheään tahtiin klikkailtua tätäkin palstaa auki. Lähes jokaisella kerralla oli nimimerkin MustatKortit viesti etusivulla. Kävinpä tossa äsken nopeasti laskemassa, niin nimimerkki on kirjoittanut tämän vuorokauden puolella 73 viestiä tälle palstalle.

En siis sano että siinä mitään väärää olisi mutta enpä ole ennen noin tiuhaan kirjoitustahtiin täällä törmännyt. On tainnut hänelläkin olla tylsempi päivä duunissa :)
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmettelen H&M:n ja Jack & Jonesin vaatteita haukkuvia, jotka vetoavat siihen että sijoittamalla laadukkaampiin (=kalliimpiin vaatteisiin), tulet lopulta säästämään rahaa. Itse ostan lähes kaikki vaatteeni noista kahdesta liikkeestä ja en minä ainakaan ole laaduissa sen suurempia eroja huomannut. Itsellä on vielä ehkä normaalia aavistuksen suppeampi vaatevalikoima, eli käyttökertoja vaatteille tulee paljon. Mm. farkkuja minulla on vain yhdet kerrallaan joita käytän. Farkut kestävät minun lähes päivittäisessä käytössäni sellaiset 2-3v. Olen ostanut vain max 40e farkkuja, nyt jalassani ovat muistaakseni 30 euron Jamekset. Pari kaveria löytyy jotka vaahtoavat miten alle satasen farkut eivät tule kestämään mitään ja sata euroa kannattaa ehdottomasti sijoittaa farkkuihin. Jos minun 30 euron farkkuni kestävät 2-3v, niin sadan euron farmarien tulisi kestää lähemmäs kymmenen vuotta. EIvätpä taida kestää oikeasti. Kenkiä minulla onkin sitten jo enemmän, opiskelijakämpästäni löytyy kolmet "arkikengät". Niistä vanhimmat taitavat olla vuodelta 2010, kulahtaneet ovat joo mutta edelleen ehjät, eli uskaltaa vesilätäköistäkin kävellä ilman että sukat kastuvat. Kenkien budjetti on ollut aina varmaan 30 euroa. Sillä budjetilla olen kahdet Pumat onnistunut nappaamaan jostain alennusmyynneistä. Toiset on taidettu ostaa kesällä 2011 ja ne ovat vielä suht siistissä kunnossakin. Eli kenkien hinta jaettuna käyttöikä ei tee kovin montaa euroa vuodelle.

Vai mitä meiltä ovat palstaveljet?

Mä oon aina käyttänyt vaan Leviksen farkkuja, teini-iästä lähtien. 90 euroa on pitänyt niistä aina pulittaa ja reilun vuoden tuntuu kestävän, puolitoista ehkä. Nyt syksyllä tilasin lopulta neljäkin kertaa SportsDirectistä vaatteita ja parit vähän päälle kympin Lee Cooperit tuli ostettua, joilla nyt mennään. Suomessahan noi varmaan maksaa paljon enemmän.

Kengissä mä oon jo pitkään käyttänyt vain Adidaksen Superstareja. 70 euroa ja reilun vuoden niilläkin aina käveli. Nyt tilasin parit noin kympin kopiot. Ekat kesti kolme kuukautta ja nyt noi tokatkin meinaa jo rikkoutua, vaikka vasta kuukauden oon niillä tallaillut. Ihmeellistä.

Reput mulla on aina maksanut jotain 60-70 euroa ja jonkun 6-7 vuotta ovat kestäneet. Nyt syksyllä tilasin parit halvemmat Karrimor-merkkiset. Ensimmäisestä on jo taskujen välinen kangas rikkoutunut. Toinen odottaa tuolla kaapissa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huvikseni katselin Twitteriä. Siis eihän tossa hommassa ole mitään järkeä. Kuka tuollaista tekstiä oikein kehtaa kirjoittaa ja kuka sitä viitsii lukea?

Nyt #janottaa tekee $tehdä &juoda mieli @kaljaa #kotona %kalja #juoda #mieli.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
JVG. Kuka oikeasti? Vittu mitä sontaa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksihän niin monet puhuu että pitää muka syödä kun juo kaljaa. Kaljastahan sä jo saat paljon energiaa. Ohramallas on täyttä ravintoa, ja oikeastaan alkoholi muutenkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös