Ihmettelen kyllä kovasti tätä naapurin rouvaa, että eikö ole voinut tuolloin kyseisinä iltoina tulla ihan oven taakse sanomaan vaikka metelöinnistä vaan pitää jälkikäteen sitten ilmoitella ja uhkailla asiasta. Itse olen nimittäin huomannut, että todellakaan aina se meteli ei tule yläkerran asunnosta vaan välissä saattaa olla 2-3 kerrostakin mistä se musiikki ja muu metelöinti kuuluu. Talomme on kyllä muutenkin todellinen pahvilaatikko, sillä hyvin usein olen itse herännyt yläkerroksista kuuluvaan herätyskellon tärinään ja ääneen.
Ihmettelen myös minkä ihmeen takia ei ovemme taakse olla koskaan tultu metelistä mainitsemaan, kun ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun illanistujaiset ovat venähtäneet sinne päivän ensimmäisille tunneille asti ja dB-lukemat eivät ole alkuillan örinöistä laskeneet tippakaan.
Tietyille ihmistyypeille se on vaan helpompaa puida asioita selän takana kuin tulla sanomaan heti jos jokin häiritsee. Myös omakohtaisia kokemuksia löytyy tuosta miten asiat laitetaan tietyn asunnon syyksi, vaikka äänet ja varsinkin bassojumputus, kuuluu helposti myös välissä olevien kerrosten läpi.
Tuossa pari talvea sitten järkkäilin itse silloisen avopuolisen kanssa pienimuotoisia illanistujaisia, joista taidettiin lähteä joskus hieman klo 23 jälkeen kohti yökerhoa. Humalassa omaa äänekkyyttään ei kai sitten huomaa niin selvästi, kun musiikin äänenvoimakkuutta yms tiputettiin myös reilusti siinä hieman ennen kello kymmentä. Illan aikana ei mitään ongelmia, mutta seuraavina päivinä taloyhtiön pihalla sai jonkin verran pahoja katseita. Taisi siinä about viikon verran mennä, ennenkuin ensimmäiset tuli "keskustelemaan" asiasta. Nuo kyseiset bileet olivat ensimmäiset jotka itse siellä järjestimme, siinä kohtaa olimme asuneet kyseisessä asunnossa hieman yli puoli vuotta. Kertaakaan tätä ennen ei ollut valituksia metelistä tullut. Tai niinhän myö luultiin.
Tuossa yllämainitussa keskustelussa aloitettiin vielä ihan asiallisesti kertomalla miten edellisenä iltana oli meteliä pidetty ja siitä vielä pyysinkin kohteliaasti anteeksi ja mainitsin, että mikäli meidän meteli häiritsee, saa tulla ovelle kolkuttelemaan, niin joko tiputetaan äänenvoimakkuuksia, tai sitten lähdetään samantien seuraavaan paikkaan. Vastaukseksi tuli jotain epämääräistä muminaa, jonka jälkeen keskustelun toinen osapuoli ilmoitti että meidän asunnosta kuuluu meteliä kahdesta kolmeen kertaa viikossa ja että he olivat asiasta maininneet myös taloyhtiön kokouksessa. Kysyin tuon jälkeen heiltä, että eikö olisi helpompaa tulla A) Selvittämään oikeasti metelin lähde, useampana noista illoista emme olleet kotona, tai nukuimme jo kyseiseen aikaan, B) Jos sitä meteliä oikeasti kuuluu, tulla siitä sanomaan, eikä viedä asiaa meidän selkämme takana taloyhtiön kokouksiin.
Asiaan varmaan vaikutti, että olimme reilun kymmenen vuoden erolla nuorimmat kyseisessä kerrostalossa asuneet ihmiset. Muuten nuokin naapurit vaikuttivat ihan järkevältä porukalta ja muutaman hyvä keskustelun heidän kanssaan kävin. Ilmeisesti se sama järki ei enää tuohon metelöintiin riittänyt.
Mahtaakohan
@Rixa88 olla oman talonsa nuorimpia myös?