Ihmettelyketju

  • 6 358 605
  • 38 767

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
http://blogbook.fi/nikosaarinen/elama-voitti-sittenkin/

Tuo BB-Nikon venkslailu sai lopullisen päätöksen reilu kuukausi sitten.

Linkki vie Nikon blogiin.

Homma meni ainakin armeijan kannalta putkeen, eli ei tarvitse olla huolissaan Nikosta rynnäkkökiväärin kanssa. Ja tuskin tästä vellipöksystä olisi sivarissakaan mitään hyötyä ollut.

Vielä jäi vaivaamaan se, että Niko on vapautettu vain rauhan aikana, mielestäni hänet pitäisi vapauttaa aivan kokonaan, myös kriisiajan tehtävistä, joissa en usko Nikosta olevan hyötyä. Ennemminkin vaaraa.

ps. tietysti asian haittapuoli on se, että Nikon tarina - suhteellisen tunnettu henkilö etenkin nuorten keskuudessa - kuitenkin opettaa, että velvollisuutta voi vältellä kahdeksan vuotta... ...ja lopulta jättää kokonaan suorittamatta.
 

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Ihmettelen TPS kannattajien reaktiota Smolenakin lähtöön; ukkeli on tehnyt 18,6% joukkueen maaleista ja jengi tuulettaa että "Hyvä kun flegu lähti".
Tosin kyllähän Össe & Arse on luvannut uuden "vahvistuksen"
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kirjoitin äsken Facebookissa erään fb-kaverini tilapäivitykseen seuraavan kommentin: "Ehkä Joulupukki on ollu aina NSA:n agentti kun keräilee noista kilteistä ja tuhmista lapsista informaatiota. ;) ". Saman tien katkesi Facebookiin yhteys ja eikä komentti ilmestynyt kaverin tilapäivitykseen. Nyt ihmettelen oliko se vaan sattumaa, vaiko ei.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ihmettelen TPS kannattajien reaktiota Smolenakin lähtöön; ukkeli on tehnyt 18,6% joukkueen maaleista ja jengi tuulettaa että "Hyvä kun flegu lähti".
Tosin kyllähän Össe & Arse on luvannut uuden "vahvistuksen"

Ei nuo TPS-kannattajien reaktiot avaudu aina TPS-kannattajallekaan. Ilmeisesti Össen aivot eivät pysty ohjaamaan ainakaan ihan kaikkia TPS-kannattajia.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ihmetyttää verbin lie väärinkäyttö. En tiedä onko se yleistynyt viime aikoina, vai kiinnitänkö siihen jostain syystä aiempaa enemmän huomiota. Mitään esimerkkejä en viitsi kaivaa, koska joku pahoittaisi kuitenkin mielensä. Sanonpahan vaan, että väärinkäyttöä esiintyy mielestäni runsaasti tälläkin palstalla. Tai no väärinkäyttäjät lienevät omasta mielestään oikeassa. No niin, kyllä mä tästäkin niin mieleni pahoitin. Mikä lie ohimenevä tunteenpuuska.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Minä käytän usein lie:tä väärin. Viime aikoina olen kouluaineissa pyrkinyt olemaan pirun tarkka, etten käytä sitä lainkaan. Ja niin lienee syytä toimia vastaisuudessakin. Ei kun siis niin taitaa olla syytä toimia vastaisuudessakin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmetyttää verbin lie väärinkäyttö.
Verbiä lie ei ole olemassakaan, vaan kyseessä on olla-verbin yksikön kolmannen persoonan potentiaalin preesens-muodon runollinen versio. Tästä on käyty keskusteluja Kielipoliisit-ketjussa.

Ohessa on esimerkki kyseisen verbimuodon oikeasta käytöstä:

Liigajohdon viime vuosina tekemien päätösten ja katsojamäärien laskun välillä lie(nee) syy-seuraus-suhde. Ainakin korrelaatio niiden välillä on.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Verbiä lie ei ole olemassakaan, vaan kyseessä on olla-verbin yksikön kolmannen persoonan potentiaalin preesens-muodon runollinen versio.
Kyllä mun käsittääkseni tätä voidaan käyttää muissakin persoonissa?

Minä lienen tässä asiassa oikeassa.
Minä olen (ehkä) tässä asiassa oikeassa.
Minä ollen tässä asiassa oikeassa.

Eivätkö nämä nyt kaikki tarkoita samaa asiaa - yksikön ensimmäisessä persoonassa?

EDIT: äh... taisin ymmärtää edellisen vastauksen väärin? Liian kauan samoilla silmillä. Nyt zzzZZZzzz...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihmettelen, mikä helvetin vimma ihmisillä on nykyään käyttää optisia palovaroittimia? Perinteisiä ionisoivia on todella vaikea löytää. Kolme kauppaa olen nyt katsastanut, ja kaksi myi vain optisia, ja niitä useampaa merkkiä. Kolmannessa oli yhtä ionisoivaa tarjolla, mutta ne olivat loppuneet. Optisia olisi ollut seitsemän erilaista...

Mihin tämä oikein perustuu? Ionisoiva palovaroitin on kuitenkin monta pykälää turvallisempi vaihtoehto esimerkiksi makuuhuoneisiin. Miksi saatavuus on noin heikko? Ovatko tiedostavat tahot tajunneet, että niissä on pieniä määriä radioaktiivista ainetta, joten niiden käyttö on ilmeisesti hengenvaarallista? Vai mistä tämä johtuu? Kysyntä ja tarjonta toki, mutta mikä sen saa tuollaiseksi? Ei mikään ihme, jos palokuolemat kääntyvät nousuun...
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Eiköhän tähän ole löydetty jokin direktiivi. Pitihän nuo yhteiskuntamme energiasyöpöt, hehkulamput, kieltää hirvittävän sähkönsyöntinsä takia. Luultavasti joku setä on labrassa laskenut, että jos pidät palovaroitinta kädessä kahdeksankymmentä vuotta, niin saatat saada syövän ja aivohalvauksen = pitää suojella viattomia kansalaisia, tai ainakin lapsia! Lapset kuitenkin pitävät palovaroittimia kädessään, tottakai, ja saavat säteilystä leukemian.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Kävin keilaamassa. Tuli nähtyä eräs ehkä noin 18v nätti nuori nainen keilaamassa toisella radalla. Miksi sitten kirjoittelen ihmettelyketjuun? Kyseinen neitokainen vei puhelinaddiktion ehkä pisimmälle mitä olen itse todistanut. Tyttö keilasi tyylillä jossa oikeassa kädessä oli keilapallo ja vasemmassa iPhone. Näpräsi siis puhelinta kun odotti vuoroaan, kun vuoro alkoi käveli puhelin kädessä hakemaan palloa, kun kone kasasi uusia keiloja, tyttö ehti näpyttää viestin tai pari sinä aikana. Sitten kun keilat olivat valmiita, tytär heitti, ja samalla hetkellä kun pallo irtosi kädestä katse siirtyi puhelimeen. Sitten kun kuului kolina, katsottiin kaatuiko ne kaikki keilat vai joutuuko heittämään vielä uudestaan. Siinä ajassa kun kone palauttaa pallosi, kerkeät lähettämään pari viestiä taas. Jälleen uusi heitto, ja taas heti kun ote irtoaa pallosta niin katse siirtyy puhelimeen. Ja sitten näpyttelyn ohella kävellään takaisin sinne odottelusohvalle jotta voi taas näprätä puhelinta rauhassa. Jösses, ei voinut edes heittämisen ajaksi laskea puhelinta käsistä :D.

Toinen ihmetyksen aihe samassa likassa oli, että tällä oli sellainen paita päällä jossa oli koko selän kokoinen vetoketju. Ja ketju tietenkin täysin auki. Tunnin verran neiti keilasi siinä ja esitteli rintaliivejään. Kai se tarkoituksellista oli kun kukaan tämän seurueesta ei kommentoinut asiasta.
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
Onkohan iltasanomien jollakulla toimittajalla lentoemäntä vaimona vai minkä ihmeen vuoksi joka viikko on "uutinen" lentoemoista tai lentomatkustuksesta.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tätä "roskasakki" ja "demarijengi" -juttua ei pahemmin kuule muualta kuin täältä Jatkoajasta. Se jengi on keksinyt että vain se niiden oma kiinnostuksen kohde olisi ainoa oikea ja kaikkien pitäisi ajatella samoin. Töissä esimerkiksi pitäisi edetä niin pitkälle kuin rahkeet riittää tms. Mistä ne ovat sellaista edes keksineet? Välillä tuntuu jopa että niiden mielestä sillä ratkaistaisi ihmisten paremmuus. Opetetaanko yliopistossa ylimielisyyttä vai mitenhän lie osasta niistä on tullut sellaisia mulkkuja?

Mä oon mietiskellyt että ettei vaan osalla noista olisi jotain traumoja lapsuudesta ja tolla sitten yrittäisi aikuisena jotenkin päteä. Kuulemma yks kaverin kaveri oli joskus peruskoulussa sanonut että katsotaan 10 tai 20 vuoden päästä kuka on mikäkin, kun sitä siis oli kiusattu. Jotenkin hassu ajatus. Tai sitten ehkä sen vanhemmat on jopa suoraan opettanut sille sen nössön roolin, mahdollisesti omasta taustasta johtuen. Jostain ne kuitenkin näyttävät olevan kiukkuisia. Kateellisiakin saattavat olla kun niillä on hirveä kilpavarustelu keskenään kellä on mikäkin auto pihassa, millainen sisustus himassa ja mikäkin viini lasissa jne. Ahneita ainakin tuntuu moni olevan kun lisää rahaa ja kaikkea himoitsevat. Joillakin se kilpailuvaihde jää jopa päälle, vaikka omaisuutta olisi miljoonia ja ikääkin jo reilusti. Ja ettei joku kitisijöistä olisi jopa katkera kun itse jää tappiolle veroissa. En tiedä. Tuolta perintövero-ketjusta siirsin tän ihmettelyn tänne kun vähän meinasi mennä ohi aiheen.

Joskus sata vuotta sitten yhteiskuntaluokat taisivat olla paljon merkittävämpiä juttuja, eikö esimerkiksi Titanicilla pelastusveneisiin päässyt ensimmäisenä ykkösluokka, mutta kuka niitä juttuja enää silleen miettii? Parikymppiseksi kaikki on lähestulkoon samalla viivalla, lapsena kun noita juttuja ei hirveästi tullut mietittyä, mitä nyt joillakin oli ehkä vähän hienompi lelu ja hitusen tylsemmät vanhemmat tms. Sitten esimerkiksi intin jälkeen sä vaan päätät menetkö vielä opiskelemaan ja miten pitkälle, ja yritätkö edetä työuralla. Ei koulujen pääsykokeissa varmaankaan kysytä mamman tiliotetta. Se on ihan ihmisestä kiinni kuka mitäkin haluaa. Tarja Halonenkin pääsi presidentiksi jne. Se kaikki on jotenkin niin teennäistä nykyään, eikä ollenkaan niin merkityksellistä kuin joskus ennen.

Ilman Jatkoaikaa ei tietäis mitä nörtti funtsaa. Ei muilla palstoilla näe ihan tällaista menoa.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ihmettelen, että Spengler Cup ei tunnu Jatkoajassa varsinkaan Jokerien jo tiputtua kiinnostavan ketään. Aiemmassa välierässä Salavat Julajev Ufa - HC Davos peli meni rankkareille asti, finaaliin puristi Ufa numeroin 4-3. Nyt on menossa toinen välierä puolustavan mestarin HC Geneve-Servetten ja Kanadan maajoukkueen välillä. G-S takoi tauluun jo luvut 5-0, kunnes Kanada heräsi taistelemaan ja toiselle erätauolle lähdettiin numeroissa 5-3, oletettavasti jännittävä kolmas erä tulossa.

En mä sitä kiinnostuksen puutetta sikäli ihmettele, että noiden Spenglerissä jäljellä olevien joukkueiden kannattajia ei varmaan Suomesta ihan älyttömästi löydy. Tai no, Kanadalla on varmaankin omat kannattajansa Suomessakin. Kuitenkin suhteellisen intensiivistä, viihdyttävää ja laadukastakin jääkiekkoa tuolla melko legendaarisessakin maineessa olevassa turnauksessa on tarjolla.

*edit*
Mainitaan nyt kun tuli tänne pelistä höpistyä, että G-S meni finaaliin, LT 6-5.
 
Viimeksi muokattu:

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ihmettelen, että Spengler Cup ei tunnu Jatkoajassa varsinkaan Jokerien jo tiputtua kiinnostavan ketään.

Eipä kyllä kiinnostanut mitenkään Jokerien ollessa mukana turnauksessa, kuten eivät muidenkaan KHL-joukkueiden edesottamukset, vaikka vaikeahan se on Jokerit-mediatulvalta välttyäkään. Onhan Spengler Cup perinteikäs turnaus ja niin edelleen, mutta onhan tuo eräänlainen jouluhöntsäturnaus, jossa pelaajat lähtevät perheineen joulunviettoon ja samalla lätkivät enemmän tai vähemmän tosissaan pelejä alta pois. Tosissaan varmasti pelataan, mutta ehkei kuitenkaan aivan sata lasissa, etteivät pelaajat loukkaannu tai kärkipelaajat liikaa rasitu.

Vaikea näistä on innostua, koska Spengler Cupissa harvemmin pelaa seuroja joista on itse kiinnostunut eikä maksa vaivaa seurata sellaisten seurojen vääntöä, joiden pelien keskinäisellä lopputuloksella ei ole minkäänlaista omakohtaista merkitystä. Tässä suhteessa Spengler Cup on aivan samanlainen kuin Stanley Cup: aivan yksi lysti kuka sen kunakin vuonna sattuu pokkaamaan, mutta hyvä jos voittajajoukkueessa on suomalaisia mukana, sillä maajoukkuepestejä ajatellen on hyvä olla pelaajia, jotka ovat saaneet seurajoukkueissaan maistaa menestystä kerrasta poikki -luonteisissa turnauksissa.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ymmärrän kyllä. Mun mielestä on ihan piristävääkin katsella tuollaisia pelejä. Kun ei ole tunnesiteitä kumpaankaan joukkueeseen, pystyy peliä seuraamaan objektiivisemmin ja kiinnittämään huomiota eri asioihin kuin suosikkijoukkueen peliä seuratessa. Samasta syystä tulee katsottua KHL-matsejakin. En tosin katsoisi niitä enkä olisi seurannut Spengler Cupiakaan ellei niitä näkisi kanavapaketissani "kylkiäisinä". Lainausmerkit siksi, että NHL:n vuoksi olen sen paketin ottanut, mutta ilolla otan samalla rahalla näkyvät muutkin pelit vastaan.

Kai tämäkin on yksilöstä kiinni. Joku katsoo pääasiassa tai ainoastaan suosikkijoukkueensa pelejä ja joku taas katsoo sitä peliä joka töllöstä sattuu tulemaan. Mulle kelpaa lähes mikä tahansa, kunhan peli on mun mittapuulla laadukasta. Toki Tepsin ja LA Kingsin pelit ovat etusijalla, koska ne ovat suosikkijoukkueeni. Niitä pelejä katson ottelun laadusta riippumatta, toki Tepsin kohdalla se on pakkokin toimia noin, jos yleensäkään haluaa otteitaan seurata.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Tätä "roskasakki" ja "demarijengi" -juttua ei pahemmin kuule muualta kuin täältä Jatkoajasta. Se jengi on keksinyt että vain se niiden oma kiinnostuksen kohde olisi ainoa oikea ja kaikkien pitäisi ajatella samoin. Töissä esimerkiksi pitäisi edetä niin pitkälle kuin rahkeet riittää tms. Mistä ne ovat sellaista edes keksineet? Välillä tuntuu jopa että niiden mielestä sillä ratkaistaisi ihmisten paremmuus. Opetetaanko yliopistossa ylimielisyyttä vai mitenhän lie osasta niistä on tullut sellaisia mulkkuja?
Jaan sun ihmettelyn. Mitenköhän tänne onkin allokoitunut suhteellisen paljon "parempaa" sakkia. Toisaalta oon ehkä vähän eri mieltä, että kaikilla on tasan samanlaiset tsäänssit parikymppiseksi. Kun Jakomäen kasvatti Toni on elänyt kaksin äitinsä kanssa eikä tuttavapiiristä ole kukaan käynyt lukiota, on hänellä erilaiset lähtökohdat kuin Munkkiniemen Kaius-pojalla, jonka vanhemmat ovat akateemisesti koulutettuja. Kaius pähkäilee vain Norssin ja Ressun välillä. No, aikanaan lääkiksen pääsykokeissa pojat ovat samalla viivalla (jos siis Toni on yllätykseksi suoriutunut Jakomäen lukiosta).

Ihmettelen lisäksi Jokereiden pääsylippujen kovaa menekkiä. Ostin 18.1. pelattavaan Moskovan TsSka -peliin lippuja eikä meinannut enää löytyä kahta vierekkäistä paikkaa hyville paikoille. Sama juttu oli Dinamo Minsk -pelin kohdalla. Syyskaudella sai helpohkosti lippuja hyviinkin peleihin juuri ennen ottelua.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toisaalta oon ehkä vähän eri mieltä, että kaikilla on tasan samanlaiset tsäänssit parikymppiseksi. Kun Jakomäen kasvatti Toni on elänyt kaksin äitinsä kanssa eikä tuttavapiiristä ole kukaan käynyt lukiota, on hänellä erilaiset lähtökohdat kuin Munkkiniemen Kaius-pojalla, jonka vanhemmat ovat akateemisesti koulutettuja. Kaius pähkäilee vain Norssin ja Ressun välillä. No, aikanaan lääkiksen pääsykokeissa pojat ovat samalla viivalla (jos siis Toni on yllätykseksi suoriutunut Jakomäen lukiosta).
Joo tietenkin tausta vaikuttaa tosi paljon kaikkeen. Mä vaan mietin pelkästään tuota että kaikilla kuitenkin on lähes sama mahdollisuus tulla miksi haluaa, lääkäriksi vaikkapa. Erilaisissa perheissä vaan valitaan vähän eri tavalla. Suomessa ei siis varsinaisesti synnytä köyhäksi, ainakaan koko elämäksi. Tai ei pitäisi ainakaan olla syytä valitella sitä, mitä jotkut nyt tuntuvat ikänsä tekevän. Enää ei tavallaan synnytä tyhmäksikään, ainakaan niin miten joskus ennen on ajateltu. Mä katselin joskus viikko sitten jotain historiadokumenttia ja siinä kerrottiin kuka oli kenenkin isä ja mistä suvusta jne. Siitä pisti vaan silmään. Maailma on muuttunut. Ei kaikkialla nyttenkään ole samalla tavalla mahdollisuuksia. Siellä noi yhteiskuntaluokkajutut on paljon merkittävämpiä juttuja. Täällä Jatkoajassa noista vaan tehdään isompia juttuja kuin mitä mä olen muualla huomannut, tai toi yksi porukka tuntuu tekevän.

Edit.
Oikeastaan siis enää ei silleen ole "parempia" perheitä, vaan kaikki tavallaan on parhaita kun ovat valinneet sen mitä parhaimmaksi ovat katsoneet. Olennaisinta on se mahdollisuus. Muu on oikeastaan aika turhaa. Joku verojenmaksujuttu nyt on aika nörttien juttua...
 
Viimeksi muokattu:
Ihmettelen, miten nakkien hinnat voi huidella siinä 10 €/kg hujakoilla. Parhaimpana esimerkkinä joku Aito Nakki, mikä on ihan kuraa, mutta maksaa 4-5 €/pkt. Ilmeisen hyvin on brändätty.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis muutaman hassun päivän kun tissuttelet niin heti on pari muovikassillista tyhjiä tölkkejä. No kolmatta mennään vaikka vasta kait mä noita kauppaan raahailin. Kaljaa pitäis kyllä saada maitotonkissa. Tuolla tien varressa olis kaljalaituri.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Siis muutaman hassun päivän kun tissuttelet niin heti on pari muovikassillista tyhjiä tölkkejä. No kolmatta mennään vaikka vasta kait mä noita kauppaan raahailin. Kaljaa pitäis kyllä saada maitotonkissa. Tuolla tien varressa olis kaljalaituri.
Miksei samantien vanhan liiton kaljatynnyri. Sellaanen helvetin iso ja puinen.

Aikoinaan oli Heinekeniä, A Le Coqia sun muuta 5l peltitynnyreissä... Miksei nykyään? Vai onko Valviran/Eviran virkamiehet intoa täynnä kieltäneet nekin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös