Ihmetyttää verbin lie väärinkäyttö. En tiedä onko se yleistynyt viime aikoina, vai kiinnitänkö siihen jostain syystä aiempaa enemmän huomiota.
No miten lie, minä en ainakaan ole moista huomannut ollenkaan.
Ihmetyttää verbin lie väärinkäyttö. En tiedä onko se yleistynyt viime aikoina, vai kiinnitänkö siihen jostain syystä aiempaa enemmän huomiota.
Verbiä lie ei ole olemassakaan, vaan kyseessä on olla-verbin yksikön kolmannen persoonan potentiaalin preesens-muodon runollinen versio. Tästä on käyty keskusteluja Kielipoliisit-ketjussa.Ihmetyttää verbin lie väärinkäyttö.
Kyllä mun käsittääkseni tätä voidaan käyttää muissakin persoonissa?Verbiä lie ei ole olemassakaan, vaan kyseessä on olla-verbin yksikön kolmannen persoonan potentiaalin preesens-muodon runollinen versio.
Ihmettelen, että Spengler Cup ei tunnu Jatkoajassa varsinkaan Jokerien jo tiputtua kiinnostavan ketään.
Jaan sun ihmettelyn. Mitenköhän tänne onkin allokoitunut suhteellisen paljon "parempaa" sakkia. Toisaalta oon ehkä vähän eri mieltä, että kaikilla on tasan samanlaiset tsäänssit parikymppiseksi. Kun Jakomäen kasvatti Toni on elänyt kaksin äitinsä kanssa eikä tuttavapiiristä ole kukaan käynyt lukiota, on hänellä erilaiset lähtökohdat kuin Munkkiniemen Kaius-pojalla, jonka vanhemmat ovat akateemisesti koulutettuja. Kaius pähkäilee vain Norssin ja Ressun välillä. No, aikanaan lääkiksen pääsykokeissa pojat ovat samalla viivalla (jos siis Toni on yllätykseksi suoriutunut Jakomäen lukiosta).Tätä "roskasakki" ja "demarijengi" -juttua ei pahemmin kuule muualta kuin täältä Jatkoajasta. Se jengi on keksinyt että vain se niiden oma kiinnostuksen kohde olisi ainoa oikea ja kaikkien pitäisi ajatella samoin. Töissä esimerkiksi pitäisi edetä niin pitkälle kuin rahkeet riittää tms. Mistä ne ovat sellaista edes keksineet? Välillä tuntuu jopa että niiden mielestä sillä ratkaistaisi ihmisten paremmuus. Opetetaanko yliopistossa ylimielisyyttä vai mitenhän lie osasta niistä on tullut sellaisia mulkkuja?
Joo tietenkin tausta vaikuttaa tosi paljon kaikkeen. Mä vaan mietin pelkästään tuota että kaikilla kuitenkin on lähes sama mahdollisuus tulla miksi haluaa, lääkäriksi vaikkapa. Erilaisissa perheissä vaan valitaan vähän eri tavalla. Suomessa ei siis varsinaisesti synnytä köyhäksi, ainakaan koko elämäksi. Tai ei pitäisi ainakaan olla syytä valitella sitä, mitä jotkut nyt tuntuvat ikänsä tekevän. Enää ei tavallaan synnytä tyhmäksikään, ainakaan niin miten joskus ennen on ajateltu. Mä katselin joskus viikko sitten jotain historiadokumenttia ja siinä kerrottiin kuka oli kenenkin isä ja mistä suvusta jne. Siitä pisti vaan silmään. Maailma on muuttunut. Ei kaikkialla nyttenkään ole samalla tavalla mahdollisuuksia. Siellä noi yhteiskuntaluokkajutut on paljon merkittävämpiä juttuja. Täällä Jatkoajassa noista vaan tehdään isompia juttuja kuin mitä mä olen muualla huomannut, tai toi yksi porukka tuntuu tekevän.Toisaalta oon ehkä vähän eri mieltä, että kaikilla on tasan samanlaiset tsäänssit parikymppiseksi. Kun Jakomäen kasvatti Toni on elänyt kaksin äitinsä kanssa eikä tuttavapiiristä ole kukaan käynyt lukiota, on hänellä erilaiset lähtökohdat kuin Munkkiniemen Kaius-pojalla, jonka vanhemmat ovat akateemisesti koulutettuja. Kaius pähkäilee vain Norssin ja Ressun välillä. No, aikanaan lääkiksen pääsykokeissa pojat ovat samalla viivalla (jos siis Toni on yllätykseksi suoriutunut Jakomäen lukiosta).
Miksei samantien vanhan liiton kaljatynnyri. Sellaanen helvetin iso ja puinen.Siis muutaman hassun päivän kun tissuttelet niin heti on pari muovikassillista tyhjiä tölkkejä. No kolmatta mennään vaikka vasta kait mä noita kauppaan raahailin. Kaljaa pitäis kyllä saada maitotonkissa. Tuolla tien varressa olis kaljalaituri.
Kaikenlaista säkin ihmettelet. Olisit täällä Tallinnassa niin ei olisi aikaa moiselle. Uuttavuotta vaan ja kippistä !!!Siis muutaman hassun päivän kun tissuttelet niin heti on pari muovikassillista tyhjiä tölkkejä. No kolmatta mennään vaikka vasta kait mä noita kauppaan raahailin. Kaljaa pitäis kyllä saada maitotonkissa. Tuolla tien varressa olis kaljalaituri.
Heh. Niinpä. Ehkä ens kuussa taas käyn. Hyvää vuodenvaihdetta kaikille ja ensi vuotta kanssa.Kaikenlaista säkin ihmettelet. Olisit täällä Tallinnassa niin ei olisi aikaa moiselle. Uuttavuotta vaan ja kippistä !!!
Toistan kysymyksen. Haluan itsekin tähän vastauksen. Muistan kun olin vielä alaikäinen niin katseltiin ujoina poikina kaljahyllyllä makaavia 5l "tynnyreitä", miten hienoja ne olisivat. Sain kaljalisenssin vuonna 2011, ja en muista oliko silloin enää noita tynnyreitä kaupan. Veikkaan että ei, koska kyllä meidän bileissä on tullut ainakin nähtyä jos ei maistettua kaiken muailman litkuja, mutta tynnyreitä ei ikinä.Aikoinaan oli Heinekeniä, A Le Coqia sun muuta 5l peltitynnyreissä... Miksei nykyään? Vai onko Valviran/Eviran virkamiehet intoa täynnä kieltäneet nekin?
Joo niinpä. Eikä lapsia tarvitse opettaa himoitsemaan aina vaan lisää ja lisää, eikä myöskään valitellen kateellisiksi. Muuten ne saattavat aikuisenakin jatkaa sitä samaa kilpavarustelua tai sitten jotenkin tuntea itsensä muita huonommiksi. En mä ainakaan lapsena miettinyt kuka on rikkaasta ja kuka köyhästä perheestä. Ei sitä mistään huomannut. No joillakin nyt oli puolet enemmän leluja tms. Ja aikuisena sillä taas ei niinkään ole enää väliä kun himoitessasi enemmän rahaa sä voit opiskella itsesi parempipalkkaisiin hommiin. Kaikki on tavallaan samalla viivalla. No niillä nyt ehkä saattaa olla joitakin ikäviä ajatusmalleja, joille lapsena niin opetettiin. "Me nyt ollaan vaan köyhiä" tms. Ja jotkut parempipalkkaisia hommia tekevät ovat saaneet sitä ylimielisyyttä, mikä on aivan käsittämätöntä. Töiden ulkopuolellakin saattavat kuvitella olevansa jotenkin parempia kuin köyhemmät. Ei lapsia kuitenkaan kannattaisi opettaa mulkuiksi. Sellainen kultainen keskitie olisi varmaan parasta, ja paljon rakkautta. Heh.Jotkut aina syntyvät huonompiin olosuhteisiin kuin toiset. Aina. Suomessa voin hyvin peräänkuuluttaa vanhempien vastuuta. Ite olen ihan hyvistä oloista, vaikka tiettyjä juttuja en voinu ku unelmoida. Faijalla meni laman aikaan firma nurin ja rahasta varmasti oli pulaa, mutta koskaan rahanpuute ei saavuttanut meitä lapsia, enkä koskaan tuntenut itseäni "kakkoskansalaiseksi". Faijalle iso hatunnosto, että satojentuhansien markkojen veloista huolimatta oli isä siinä missä muidenkin lasten isät. Itse hän kyllä tuntee syyllisyyttä "huonosta isyydestä" - aivan vitun turhaan! Parasta hänen hiljaisessa olemuksessaan oli ymmärrys: tiesin hänen aina ymmärtävän mua, eikä sanoja tarvittu. No, pointti on se, että raha voi pyörittää elämää tai vanhemmat voi valita muita prioriteettejä elämään kuten yhdessäolon ja aidon välittämisen.
Ei koulujen pääsykokeissa varmaankaan kysytä mamman tiliotetta.
Annan sulle tässä pienen tehtävän: lähde opiskelemaan johonkin korkeakouluun. Kokeile ensin opiskella täysipäiväisesti. Rupea sen jälkeen tekemään 50-tuntista työviikkoa ja yritä opiskella siinä ohessa. Vertaa sitä, onko 50-tuntisen työviikon ohessa opiskelu jollain tavalla haastavampaa kuin täysipäiväinen opiskelu. Sen jälkeen voimme pohtia lisää sitä, miten mamman tiliote mahdollisesti vaikuttaa opiskeluun.