Kirjauduin tänään youtubeen aivan kuten joka päivä kun haluan esim kuunnella musiikkia sieltä. Yllätyksekseni minulla olikin vastassa Kråklund Recordsin tekemä valitus tekijänoikeus-rikkomuksesta. Tämän jälkeen jouduin katsomaan vajaa 5min Happy tree friends-videon aiheesta tekijänoikeusrikkomukset. Tämän päälle olikohan 12kpl kysymyksiä oiken/väärin periaatteella. Läpäisin testin mutta käyttäjälleni jäi "huono maine" joka estää minua mm kaupallistamaan kanavaani tai hankkimaan rahaa kanavani katsojamäärien kautta.
Se miksi kirjoitan ihmettelyketjuun, on että youtube-kanavalleni, vaikka sitä päivittäin käytänkin (lähinnä k18-videoiden katseluun) niin en ole ladannut mitään kuuteen vuoteen. Kyseisen poistetun videon olen ladannut youtubeen loppuvuosi 2007-alkuvuosi 2008 aikoina, eli vastahan se 7v siellä oli pyörinyt. Ettei tilanne olisi niin yksinkertainen, niin Kråklund Recordshan on tunnettu lähinnä Klamydiasta. Kuitenkin rikkomus koski Kylähullut-nimisen orkesterin biisiä
"Lisää Persettä Rättipäille"-kappaletta (linkki youtube). Kyseinen orkesterikin on lopettanut toimintansa lopullisesti 2007 ja yksi bändin kolmesta jäsenestä on ollut mullan alla kohta kolme vuotta (R.I.P. Tonmi Lillman). Jotta tilanne ei vieläkään olisi kyllin yksinkertainen, niin kanavalleni jäi vielä useampi muu Klamydian ja Kylähullujen biisi, vain LPR-biisiin siis koskettiin. Pikaisella youtube-selauksella kaikki (paitsi yksi kuukausi sitten lisätty) LPR-biisit on poistettu Youtubesta. Kaikki muut biisit ovat saaneet jäädä kyseiseen palveluun. Klamydia usein vielä jakelee omalla facebook-sivulla noita "fanien laittomasti lataamia" Klamydian kappaleita juuri Youtubesta.
Ihmettelen vain että voisiko tuo kyseisen biisin aikanaan saama negatiivinen
julkisuus (linkki YLE) saanut nyt Kråklundin poistamaan noita videoitaan, kun Islam on viime päivinä ollut suht tapetilla.
Eipä sillä että minulla mitään oikeuksia noita olisi youtubessa jakaa. Joskus yläasteella vaan oli hienoa editoida movie makerilla omia musavideoita ja jakaa niitä youtubessa suurten katsojamäärien toivossa. Periaatteessa nykypäivänä voisi ihan huoletta vaikka poistaa nuo kaikki kanavani youtube-videot. Muutenkin kuumottaa aina kun kirjaudun sisään palveluun, kun YT kysyy haluanko vaihtaa kanavani (nimimerkki) nimen oikealle nimelleni. En todellakaan halua. Jos YT joskus päättää kanavani kuitenkin väkisin vaihtaa oikealle nimelleni niin silloin kaikki takavuosien videot lähtevät välittömästi poistoon.