Ihmettelyketju

  • 6 388 745
  • 38 805

Tuamas

Jäsen
Hauska kun yleensä tämä liberaalein porukka on käytännössä aina konservatiivisinta porukkaa musiikkiasioissa.

Kun muuten kritisoidaan, niin musajutuissa mennään ihan samalla retoriikalla ja perusteilla kuin päiviräsäset ja timosoinit.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Hauska kun yleensä tämä liberaalein porukka on käytännössä aina konservatiivisinta porukkaa musiikkiasioissa.

Kun muuten kritisoidaan, niin musajutuissa mennään ihan samalla retoriikalla ja perusteilla kuin päiviräsäset ja timosoinit.

Paitsi, että nykyinen tapa tuhoaa kulttuuria. Musiikin monipuolisuus kaventuu samalla, kun soittolistoilla kuulijoille syötetään vain kaupallisesti sopivaa musiikkia. Musiikista on tullut samanlaista kuin elintarviketuotanto, jossa ne, jotka sen eteen tekevät eniten töitä, tienaavat vähiten.

Minusta on paradoksaalista, että samalla kun internet tarjoaa paremman mahdollisuuden tutustua musiikkiin monipuolisemmin kuin koskaan ennen, Suomen levymyynnin kärjessä on usein jos ei televisioformaatin oma levy, niin ainakin televisio-ohjelmassa tutuksi tullut musiikintekijä.

Siinä mielessä olen konservatiivinen, että minun ihannemaailmassani kaupungeilla on paljon kivijalkakauppoja, joissa voin plärätä vinyylejä ja laittaa levyn koesoittoon ennen sen ostamista. Ehkä tapaan reissullani jonkun kivan naisen, jonka takia vietä vähemmän aikaa tälläkin foorumilla.
 

Tuamas

Jäsen
Paitsi, että nykyinen tapa tuhoaa kulttuuria. Musiikin monipuolisuus kaventuu samalla, kun soittolistoilla kuulijoille syötetään vain kaupallisesti sopivaa musiikkia. Musiikista on tullut samanlaista kuin elintarviketuotanto, jossa ne, jotka sen eteen tekevät eniten töitä, tienaavat vähiten.
.

Paitsi että nähdäkseni musiikinmyynnissä ei ole erityistä rakenteellista muutosta tapahtunut, siis esittämälläsi tavalla.

"Kaupallinen paska" ja helpompi musiikki on hallinnut listoja nyt ainakin sellaiset 40 vuotta ja marginaalimusiikki on ollut ja on myynniltään nimensä mukaisessa marginaalissa.

Tämä täsmälleen sama keskustelu todennäköisesti käytiin lehtien mielipidepalstoilla kun Monkees pärjäili listoilla.

Se että nykyään kaikessa toiminnassa loikitaan sujuvastie medioiden välillä ei ole yksiselitteisesti huono juttu tai edes uusi. Kyllähän nyt joku Suosikin kanteen pääseminen saattoi räjäyttää levymyynnin.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Maailmassa on silloin jotain vikaa, kun musiikkimyynti digitalisoituu, levykaupat kuolevat, radio on täynnä soittolista-asemia ja ihmiset löytävät musiikkisuosikkinsa televisiosta..

Minusta tämä on näkökulmakysymys. Itse näen tämän kehityksen nimenomaan kehityksenä. Ennen vanhaan musiikkimaailmassa oli todella vaikeaa päästä esille, piti oikeasti osatakin jotain. Nykyjään meillä on xfactor, idols, ja muut vastaavat ohjelmat ja youtube, joten esilletulo on huomattavasti helpompaa. Tästä johtuen kaikenmaailman Britney Spearsit ovat menestyneet oikeinkin hienosti, mutta toisaalta tarjonta myös muissa musiikkigenreissä on laajentunut todella paljon. Tämä on loistava asia, eli pidän tästä kehityksestä. Ymmärrän kyllä senkin, että jotkut eivät tästä pidä. Joka tapauksessa ei pitäisi olla keneltäkään pois, jos joku menestyisikin vaikka sitten pelkkiä covereita laulamalla.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Minusta tämä on näkökulmakysymys. Itse näen tämän kehityksen nimenomaan kehityksenä.

Näkökulmakysymys se todellakin on, sillä valittaminen asiantilasta tuntuu perustuvan lähinnä vain kunkin henkilökohtaisiin näkemyksiin. Se näkemys vieläpä tuntuu olevan yleensä se, että sen itseä miellyttävän kaman pitäisi olla eniten näkyvillä. Miksi pitäisi, jos sen ei ole tarvinnut olla aiemminkaan. Ei se itseä kiinnostava musiikki huonone vaikkei sitä edelleenkään soitettaisi radiossa tai sen tallennusmuoto muuttuu.

Maailmassa ei ole mitään vikaa, näkemyksissä sen sijaan runsaastikin.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Minusta tämä on näkökulmakysymys. Itse näen tämän kehityksen nimenomaan kehityksenä. Ennen vanhaan musiikkimaailmassa oli todella vaikeaa päästä esille, piti oikeasti osatakin jotain. Nykyjään meillä on xfactor, idols, ja muut vastaavat ohjelmat ja youtube, joten esilletulo on huomattavasti helpompaa. Tästä johtuen kaikenmaailman Britney Spearsit ovat menestyneet oikeinkin hienosti, mutta toisaalta tarjonta myös muissa musiikkigenreissä on laajentunut todella paljon. Tämä on loistava asia, eli pidän tästä kehityksestä. Ymmärrän kyllä senkin, että jotkut eivät tästä pidä. Joka tapauksessa ei pitäisi olla keneltäkään pois, jos joku menestyisikin vaikka sitten pelkkiä covereita laulamalla.

Onko se kehitystä, että kuluttajille pyritään tarjoamaan jatkuvasti uusia tähdenlentoja panostamatta laatuun. Soittolistaradiot kaventavat monien suomalaisartistien pääsemistä esille ja kaikki eivät halua osallistua formaattiohjelmiin, jotka saattavat leimata artistin koko lyhyen uran ajaksi.
Televisioalallakin tuntuu olevan sellainen tilanne, että kaikki ohjelmat ostetaan Hilversumista, eikä uskalleta tehdä jotain omaa.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Onko se kehitystä, että kuluttajille pyritään tarjoamaan jatkuvasti uusia tähdenlentoja panostamatta laatuun..

Mikä sitten on musiikissa laatua? Jotkut sanoo, että laatu on hyvä lauluääni, toiset pitää naisen muodokasta persettä laadun kriteerinä, kun taas jossain pidetään soittotaitoa tärkeänä laadun mittarina. Näitä kriteereitä on varmasti yhtä monta kuin on ihmisiäkin. En näe ongelmana sitä, tarjontaa on enemmän. Enkä edes sitä, että radiossa soi enimmäkseen sellainen musiikki jota en itse kuuntele, enkä kyllä taatusti siitä maksa. Ratkaisen asian siten, että en kuuntele radiota vaan koneelta/podilta/muusta vastaavasta sitä musiikkia mistä pidän.

Godspeediltä hienosti kiteytetty, ei se minun lempimusiikkini siitä huonone vaikka se ei radiossa soikaan. Antaa kaikkien kukkien laulaa!
 

Woofer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Barca
Tälläiset viestit on oikeasti todella hämmentäviä, miten joku artisti voi aiheuttaa jossain ihmisissä tälläisiä patoutumia? Ei vaan kertakaikkiaan mene mun jakeluuni. Onko tässä kysymys jostain katkerista lapsuuden haaveista jotka jäi toteuttamatta?

Tätä samaa on tullut ihmeteltyä. Totta kai näin suuren suosion saanut henkilö kerää myös suuren lauman vihaajia, mutta tällaiset kommentit eivät voi olla muuta kuin silkkaa katkeruutta. Olisin myöskin innokas kuulemaan mistä tämä paha mieli kumpuaa. Onko se vaan niin kova paikka, että jonkun artistin musiikki, jota itse inhoaa, aiheuttaa muille nautintoa vai onko se juuri niitä omia toteutumattomia haaveita?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mikä sitten on musiikissa laatua?

Tämä on hyvä kysymys. En osaa vastata muuta kuin, että nykyinen tapa tuottaa lyhyen ajan tähdenlentoja ei ainakaan ole laatua. Ja tällä en sitten tarkoita Cheekiä.

Godspeediltä hienosti kiteytetty, ei se minun lempimusiikkini siitä huonone vaikka se ei radiossa soikaan. Antaa kaikkien kukkien laulaa!

Ei huonone minunkaan, mutta olisihan se hienoa, jos radion musiikkikanavat olisivat monipuolisempia ja television musiikkiohjelmat muutakin kuin kilpailuja tai alustusta kokoelmalevyn myymiselle sopivasti ennen joulua.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Minä kritisoin sitä yleisöä, joka löysi jo pidempään räppiä tehneen pojan vasta televisio-ohjelman kautta, joten suosionsa syy on verrattavissa idols-laulajiin.

Homma ei nyt ihan näinkään ole mennyt. Cheekin oleellisin breikkaaminen(myynnillisesti sekä median huomion osalta) tapahtui 2008 kun hän sai napattua vuoden kesähitin nimiinsä. Sen myötä homma oli tasaisen nousevaa aina tuonne 2012 kevääseen saakka. Sitten paukkui sokat irti ja homma kasvoi entisestään. 2012 syksyn Vain Elämää aloitti sitten miehen haipin maksimoimisen ja pari vuotta myöhemmin ollaan tässä.

Tuota haipin ja menestyksen rakennetta ei voi missään nimessä lokeroida vain yhden tv-ohjelman varaan. Aiemmin kun kuitenkin jo kiiltävää "rautaa" tullut myynneistä. VE sen sijaan vei homman äärirajoille(köh) jäähalleineen sekä stadioneineen.

Tuota taustaa vasten pidän miehen menestyksellistä menoa varsin normaalina suhteessa muihin "oikeasti" koviin nimiinkin nähden. Eli omin avuin kovaa duunia vuosikausia, pieni breikkaaminen yksittäisellä hitillä sekä lopuksi kuvion maksimoituminen tuurilla.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuota haipin ja menestyksen rakennetta ei voi missään nimessä lokeroida vain yhden tv-ohjelman varaan.

Ei missään nimessä, mutta Vain Elämää on yksinään se syy, että Cheekiä fanittavat keski-ikäiset naiset. Tai mistä mä tiedän, mutta ihan helvetisti niitä ainakin tv-kuvien perusteella tuolla stadionkeikalla oli ja totesihan Cheek itsekin, että "ilman sitä yhtä tv-ohjelmaa en olisi tässä". Cheek oli jo ennen tuota Vain Elämää-hypeä menestyvä artisti, mutta tuo ohjelma teki sen, että häntä fanittavat nykyään muutkin kuin teinit ja lapset.

Tästä tuli mieleeni, että vähän aikaa sitten jossain Robinin keikalla olivat keski-ikäiset naiset tunkeneet eturiviin (lehtitietojen mukaan) ja blokanneet kakaroilta näköyhteyden lavalle. Ihmettelen. Luulin Robinin olevan puhtaasti lasten ja varhaisteinien juttu.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Luulin Robinin olevan puhtaasti lasten ja varhaisteinien juttu.

Tää vähän muakin ihmetyttää. Jos minä kaverien kanssa ryntäisin kuolaamaan 15/16 kesäisen tyttölapsen perään, olisin vanha pervo ja hikinen runkkari. Tai no niin nyt muutenkin olen, mutta noin niinkuin yleisesti. Sen sijaan poikalapsen keikalle on aivan normaalia ja kuolatakin ilmeisesti saa.
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Hmh. Vaikka en Cheekin musiikista pidäkkään, olen iloinen hänen puolestaan. Positiivinen ja mukava äijä joka vaikuttaa juuri nyt onnelliselta. Eipä ole mitään syytä lytätä häntä ja saavutuksiaan. Ihan sama vaikka stadion olisi täynnä teinejä ja keski-ikäisiä naisia, täysi yleisö on äärettömän kova juttu ja suomen mittakaavassa tuo on jo todellinen meriitti. Hyvä homma että Cheekillä menee hyvin, toivottavasti jatkaa samaa rataa! Seuraavaksi kansainvälisille markkinoille?
 

Ralph

Jäsen
Jos minä kaverien kanssa ryntäisin kuolaamaan 15/16 kesäisen tyttölapsen perään, olisin vanha pervo ja hikinen runkkari.

Tätä olen itsekin miettinyt. Jos joku yli 20-vuotias nainen käy Robinin tai muun tuon ikäisen pojan keikalla, on se ihan kiva juttu. Mutta jos yli 20-vuotias mies menee Robinin ikäisen tyttösen keikalle, on se selvä pedofiilin merkki ja häntä halveksutaan.

Niin se vain menee, ei ole helppoa.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hmh. Vaikka en Cheekin musiikista pidäkkään, olen iloinen hänen puolestaan.

Tästä ihan samaa mieltä, stadikan täyteen myyminen on kova ja arvostettava juttu, on musiikista sitten mitä mieltä tahansa.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Sen sijaan poikalapsen keikalle on aivan normaalia ja kuolatakin ilmeisesti saa.

Ilmeisesti miesten on vaikea ymmärtä että sitä voi ihan vaan tykätä kappaleista, show:sta ja fiiliksestä, ilman suurempia seksistisiä ajatuksia. Kyllä mä voisin Robinia lähteä kuuntelemaan, mut en ajatellu et ihmiset mun luulee siellä puumana kuolaavan Robinia ;) Tai mahtaakohan joku tulla valittamaan jos istuisin Veskun keikalla että tuolla toikin nuori tyttö kuolailee vanhaa äijää. Aika pahasti mennään taas mustavalkoisella linjalla.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aika pahasti mennään taas mustavalkoisella linjalla.

Kyllä mä sanoisin näin mututuntumalla, että keski-ikäinen mies teinitytön keikalla saa huomattavasti enemmän pahaa silmää, kuin keski-ikäinen nainen teinipojan keikalla. Voin olla totaalisen väärässäkin.
 

Jospa

Jäsen
Ihmettelen miten hotelli(t?) ei olleet varautuneet paremmin viikonlopun ryysikseen Helsingissä. Omassa hotellissa sai tunnin jonottaa check-in jonossa, tiskille kun pääsi niin tuli kyllä automaattinen pahoittelulause mutta melko uskomatonta toimintaa kuitenkin. Jos nyt oletuksena kaikki olis checkanneet ulos klo 12 ja uudet heti klo 14 jonossa niin luulis viikonlopun hinnoilla (ko. hotellissa oli seinässä hinnat 255-695 tms.) saanut palkattua reilusti ylimääräistä henkilökuntaa siivoamaan huoneita.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Ilmeisesti miesten on vaikea ymmärtä että sitä voi ihan vaan tykätä kappaleista, show:sta ja fiiliksestä, ilman suurempia seksistisiä ajatuksia.

Metallican keikalla oli aivan paska olla, eihän siellä lavalla ollut kuin hikisiä miehiä. Muutenkin olen noilla metallikeikoilla juossut varsinkin nuoruudessa aktiivisesti, mutta yllättävän usein sai pettyä. Sellaista makkarafestariahan se tosiaan oli ja satunnainen naissolisti ei paljoa lämmittänyt. Tai no lämmitti se tasan siihen asti kun joku pitkähiuksinen miesbasisti (varmasti homo) rupesi hyppimään, moshaamaan tai esittämään muuta naimisriittiä lavalla.
 

Rainer Zufall

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tää vähän muakin ihmetyttää. Jos minä kaverien kanssa ryntäisin kuolaamaan 15/16 kesäisen tyttölapsen perään, olisin vanha pervo ja hikinen runkkari. Tai no niin nyt muutenkin olen, mutta noin niinkuin yleisesti. Sen sijaan poikalapsen keikalle on aivan normaalia ja kuolatakin ilmeisesti saa.

Samansuuntainen sukupuolisidonnainen suhtautumisero vallitsee akselilla säälittävä runkkaaminen vs. ihana, voimauttava sooloseksi. Harvassa ovat valtavirtalehtien jutut, joissa olisi esitelty masturbointivinkkejä tai -välineistöä miehille. Nyt kaikki peitsi tanassa kohti tasa-arvovaltuutettua, koska maailmassa on vika!
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Ei missään nimessä, mutta Vain Elämää on yksinään se syy, että Cheekiä fanittavat keski-ikäiset naiset. Tai mistä mä tiedän, mutta ihan helvetisti niitä ainakin tv-kuvien perusteella tuolla stadionkeikalla oli ja totesihan Cheek itsekin, että "ilman sitä yhtä tv-ohjelmaa en olisi tässä". Cheek oli jo ennen tuota Vain Elämää-hypeä menestyvä artisti, mutta tuo ohjelma teki sen, että häntä fanittavat nykyään muutkin kuin teinit ja lapset.

No tuohonhan tuo edellisessä viestissä mainisemani tuurin elementti perustuukin. Kommentoinkin vain sitä että Cheekin superhaippi olisi muka ponnistanut yhtäkkiä nollasta kuuhun. Vailla sen suurempaa pohjatyötä kuten esimerkkeinä mainitut heittohittitähdet idolsin merkeissä. Näin ei ole ollut.

Noin yleisesti tuli katseltua noita klippejä tuolta stadionilta ja eihän tuosta kauheasti pahaa sanaa voi sanoa. Itse pidän joistakin Cheekin oivalluksista, mutta katson myös kieroon tuota tietyiltä osin naiivia menoa. Tuosta huolimatta 2x40 000 -setti pistää hiljaiseksi.

Siitä vain näiden ns. oikeasta musiikista ymmärtävien kirjoittajien suosikit tuonne kokeilemaan. Tuskin kotimaassa on kiellettyä että esimerkiksi klassinen musiikki, jazz tai blues(ei joukkue) tuonne suorittaisi itsensä. Cheekin vuonna 2004 ulostettu debyytti aiheutti vain naurua sekä vittuilua ihmisissä. Tuolloin ei kovin pitkää tulevaisuutta hänelle povattu. Kuulemma marginaalikamaa vaikka pikkugeet sun muut olivat suosiossa. RF-kuvioiden jälkeen koko suomiräppigenre vaipui melkoiseen suohon. Sieltä vain nousivat pitkäjänteiset työnsä tekijät.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Kuka versus ketä

Voi olla että tätä on täällä ihmetelty ennenkin mutta kysyn silti.Miksi länsimurteissa käytetään kuka-sanan sijaan sanaa ketä?Kuulostaa äärimmäisen typerältä.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Voi olla että tätä on täällä ihmetelty ennenkin mutta kysyn silti.Miksi länsimurteissa käytetään kuka-sanan sijaan sanaa ketä?Kuulostaa äärimmäisen typerältä.

Niin kuulostaa, ja itse viljelen sitä ilmeisesti ihan missä sattuu :D Voisitko sanoa esimerkkejä, missä yhteyksissä sitä käytetään väärin?

Rupesti naurattamaan kun näin tämän kirjoituksen. lemme käyneet asiasta kiivaita keskusteluja savolaisen ystäväni kanssa. Hän rupesi inttämään minulle, että mikä helveti ketä? Ja sanoi, että ei noin voi sanoa.

Toisaalta taas tuon kaverin mielestä on normaalia sanoa menevänsä "mehäle mehästämään mehästäjien kanssa". Niin voiko tuommoista uskoa ;)
 
Viimeksi muokattu:

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Voi olla että tätä on täällä ihmetelty ennenkin mutta kysyn silti.Miksi länsimurteissa käytetään kuka-sanan sijaan sanaa ketä?Kuulostaa äärimmäisen typerältä.
Ketä niin muka sanoo? ;)

Joo, itse ihmettelen samaa. Alkanut ärsyttää tuo puhetapa siinä määrin, että aina kun käytän kirjoittaessa sanaa "ketä", niin alan miettiä kirjoitanko väärin..

"Ketä aiot äänestää?"

Harvoinhan tuota voi oikein käyttää, joskus sanon että "ketä on tulossa baariin huomenna", vaikka pitäs kai sanoa "keitä"...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös