Ihmettelyketju

  • 6 389 514
  • 38 805

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Aika jännä, että Gravity juhli Oscareissa. Kävin kaverini kanssa tuon katsomassa, ja oli kyllä kehno tekele. Olihan siinä elokuvalle hienoja elementtejä, mutta oli se silti ihan shaibaa. En muista koskaan elokuvateatterissa ajatelleeni, että loppuisipa leffa jo. Silloin tuli ajateltua.

Näin se joskus menee. En ole tuota leffaa nähnyt mutta itselleni kävi näin The Thin red line, leffan kanssa. 170 minuuttia joiden aikana perse puutui, nukutti ja lattialla olevat roskatkin alkoivat kiinnostaa enemmän. Tämäkin leffa on saanut valtavan hyvät arvostelut mutta ei, ei toiminut vaikka yritti.
Taisi olla ainoa kerta kun mielessä on käynyt lähteä kesken pois.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Eiköhän tässä päde kaiken taiteen lainalaisuudet. Mikään taiteen tuotos (kuvataide, liikkuva kuva, musiikki, kirjoitettu yms) ei ole sellainen joka miellyttää kaikkia ja esim yksittäisen elokuvan hyvyys kokonaisuutena on varsin subjektiivinen käsite. Se ei kuitenkaan poista sitä seikkaa, että on mahdollista esittää jonkun teoksen olevan absoluuttisesti parempi kuin joku toinen riippumatta yksittäisten henkilöiden mielipiteistä.

Esim. Gravitya joku voi pitää huonompana kuin vaikkapa Indepedence Day (otin esimerkin samasta genrestä) mutta näinhän asia ei ole. Silti tuon väitteen esittäjä ei yksiselitteisesti ole väärässäkään juuri tuon subjektiivisuuden vuoksi.

Arvasitte oikein - pidän Gravitya loistavana elokuvana ulkoisten itsestäänselvyyksien lisäksi sen moniselitteisyyden vuoksi. Tarinan voi ottaa sellaisenaan tai hakea syvällisempiä ajatuksia esim. siitä, että kaikki ei olisikaan ollut ihan niin kuin meille esitettiin.
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika monella tämän päivän elokuvalla on Gravityn tyylinen konsepti eli huikeat tehosteet peittävät alleen kökön tarinan. En mennyt katsomaan kyseistä leffaa mihinkään teatteriin, mutta jos olisin, niin tuskinpa olisin muuttanut kantaani asiasta.

Tästä tulikin mieleen, että Avatarista ollaan tekemässä jostain syystä jatko-osaa. Avatar oli myös todella heikko tarinan osalta, vaikka visuaalisesti näyttikin ihan hyvältä.

Ihmettelen siis miksi Avatarille ollaan tekemessä jatko-osaa.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Tästä tulikin mieleen, että Avatarista ollaan tekemässä jostain syystä jatko-osaa. Avatar oli myös todella heikko tarinan osalta, vaikka visuaalisesti näyttikin ihan hyvältä.

Ihmettelen siis miksi Avatarille ollaan tekemessä jatko-osaa.
Ei kai tuota tarvitse ihmetellä. Avatar on heittämällä maailman eniten massia tuottanut elokuva, $2.78 Mrd. Kakkosena on Titanic $2.19 Mrd ja kolmosena The Avengers $1.52 Mrd.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mä en välitä näistä erikoistehoste- elokuvista.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan 80- luvun amerikkalaiset leffat on mun makuun. Martin Scorsese, Stanley Kubrick, Tomppa ja Bruce ja Indiana Jones tietty..

Just katsottiin varmaan 10 dollarin lavasteilla tehty Escape plan, Swartsu ja Stallone pääosissa. Sikahyvä :) Harmi kun näistä kavereista aika jättää, ei samatyylisille leffoille oikein ole tekijöitä.

http://www.leffatykki.com/henkilo/martin-scorsese
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Steve Clarkes tartan army
Mä en välitä näistä erikoistehoste- elokuvista.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan 80- luvun amerikkalaiset leffat on mun makuun. Martin Scorsese, Stanley Kubrick, Tomppa ja Bruce ja Indiana Jones tietty..

Just katsottiin varmaan 10 dollarin lavasteilla tehty Escape plan, Swartsu ja Stallone pääosissa. Sikahyvä :) Harmi kun näistä kavereista aika jättää, ei samatyylisille leffoille oikein ole tekijöitä.

http://www.leffatykki.com/henkilo/martin-scorsese

Escape Planin budjetti oli 50 miljoonaa dollaria. Kubrick, Spielberg jne. olivat edelläkävijöitä "erikoistehoste-elokuvissa." 80-luvun hiukan naiivit ja ennakkoluuloilla ladatut seikkailu- ja toimintaelokuvat ovat kyllä rautaa. Suuren budjetin nykyleffat ovat tältä osin välillä liian tekosynkkiä ja -taiteellisia. Tosin herrat Von Trier, Widing-Refn ja Aronofsky eivät ikinä olisi päässeet toteuttamaan itseään samalla tavalla kuin "nykykulttuurissa". Kaikelle on hyvät ja huonot puolensa.

Eniten ihmetyttää yhden aikakauden nostaminen siksi parhaaksi, oli sitten kyseessä musiikki, leffat jne. "Nykyleffat on paskaa. Nykymusiikki on paskaa, ennen oli kaikki paremmin". Vitut, laiskan ja tyhmän ihmisen puhetta. Itse en ikinä ole löytänyt suosikkejani valtavirrasta. Jos ei jaksa kaivaa lampaille tehdyn valtavirtamusiikin ja hollywood-tauhkan läpi, niin oma ongelmansa. Mitään ei ole pakkoa katsoa tai kuunnella.

Tämä siis yleisenä ihmettelynä. Ei Leelian Lepotuolille suunnattuna.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Ei kai tuota tarvitse ihmetellä. Avatar on heittämällä maailman eniten massia tuottanut elokuva, $2.78 Mrd. Kakkosena on Titanic $2.19 Mrd ja kolmosena The Avengers $1.52 Mrd.

Voi olla että melkoinen osa Avatarin tuloista perustui siihen että oli ensimmäine 3d leffa ja näin ollen "pakko" nähdä. Itsekin kävin nimenomaan tuosta syystä ko. pätkäyksen katsomassa kavereiden kanssa ja järjestään väen mielipide oli että olihan se ihan helvetin hieno, mutta ei siinä tarinaa ollut yhtään.

Tältä pohjalta en jaksa uskoa Avatar II:n tuottavan ennätysmääriä pätäkkää.
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Voi olla että melkoinen osa Avatarin tuloista perustui siihen että oli ensimmäine 3d leffa ja näin ollen "pakko" nähdä. Itsekin kävin nimenomaan tuosta syystä ko. pätkäyksen katsomassa kavereiden kanssa ja järjestään väen mielipide oli että olihan se ihan helvetin hieno, mutta ei siinä tarinaa ollut yhtään.

Tältä pohjalta en jaksa uskoa Avatar II:n tuottavan ennätysmääriä pätäkkää.

Tässä koko ihmettelyni pointti hyvin kiteytyy. Avatar oli suosittu juurikin visuaalisuutensa ja 3D-maailmansa takia, joidenka osalta kyseistä tekelettä pidettiin edelläkävijänä. Itse tarina oli todella köyhä, ja loppuratkaisun arvasi jo alkutekstien aikana. Huono elokuva, joka menestyi vain visuaalisuutensa takia.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä taas muistaakseni tykkäsin tuosta Avatar-leffasta. Tosin se saattaa johtua siitä kun yleensä en katsele mitään vastaavaa scifihömppää. Tietenkin nyt lähes puolet leffasta meni siihen kun vitutti jotkut vihreät oliot, mutta sen miettiminen unohtui loppua kohti. Mistään 3D-jutuista mä en tiennyt mitään. Tavallisesta halvasta telkkarista en ainakaan huomannut mitään eroa, vai tarviikohan siihen jonkun kalliimman vekottimen.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tässä koko ihmettelyni pointti hyvin kiteytyy. Avatar oli suosittu juurikin visuaalisuutensa ja 3D-maailmansa takia, joidenka osalta kyseistä tekelettä pidettiin edelläkävijänä. Itse tarina oli todella köyhä, ja loppuratkaisun arvasi jo alkutekstien aikana. Huono elokuva, joka menestyi vain visuaalisuutensa takia.

Minä katsoin Avatarin dvd:nä ihan 2D-versiona. Kehno ja ylipitkä tekele. Kehno vielä siinä mielessä, että elokuva ei ollut kiinnostavalla tavalla surkea kalkkuna tai aidosti huono. Se oli vain lattean laskelmoitu ja vaisu teos, jonka perusidea oli napattu muista vastaavista elokuvakaavoista ja jota oli paisutettu kaksi kertaa niin pitkäksi kuin olisi pitänyt. 90 minuutin elokuvana tuo olisi varmasti ollut paljon viihdyttävämpi.

Nykypäivän trendinä on muutenkin se, että elokuville venytetään turhaan mittaa silloin kun sisältöä ei ole. Sellaiset puolitoista tuntia tai vähän rapiat riittää valtaosalle ison budjetin leffoista ihan hyvin, 2,5h on aivan liikaa. Se oli ennen vanhaan vähän eri katsoa neljää tuntia Tuulen viemää, koska siinä on sisältöä loppuun asti (ja väliaika).

James Cameron on joka tapauksessa heikkotasoisempi silloin kun hän on ohjaamansa ja käsikirjoittamansa elokuvan tuottajana ja on täydellisessä kontrollissa. Se ei sovi hänelle. Cameronin parhaat elokuvat (ensimmäinen Terminator, Aliens ja Abyss) ovat elokuvia, joita hän ei ole itse tuottanut. Rahaa hän toki on tehnyt enemmän itse tuottamissaan elokuvissa (Titanic, Avatar jne), mutta rahan määrähän ei aina korreloi elokuvallisen laadun kanssa.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Miksi, oi miksi, on yleistynyt tapa otsikoida uutisia näin :"4 syytä, miksi blaablaablaa", "8 syytä, miksi miehen ei pidä antaa persettä".
Ihmettelen ärsyttävää pientä asiaa.

Esimerkki Iltasanomien uutisesta.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Ihmettelen ärsyttävää pientä asiaa.

Se syiden lukumäärä on toinen ärsyttävä juttu. Olikohan niin, että jokin skeidalehti nimesi 28 syytä jollekin Suomen kiekkopelin voitolle? Miksi 28? Loppuiko mielikuvitus vai pitikö mennä paskalle ja loppui aika kesken?

Nuo otsikot ovat muutenkin naurettavaa sontaa nykyään. Oikein ihmetelty!
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
"Millaiseksi kuvittelet edellisen kirjoittajan ulkonäöltään"-ketjussa roikkuu juuri nyt herkkupala, ja ihmettelen, miksi kukaan tämän palstan perversseistä runkkareista ei ole jo käynyt hekumoimassa ns. täydellistä tiimalasia.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
+Tanssii Susien kanssa.

Näin. Mutta jo vuosisatoja sitten on tiedetty että tarinoissa on vain tietty määrä vaihtoehtoja. Klassinen kirjoittaminen ja sen tutkiminen kertoo enemmän jos kiinnostaa.
On esimerkiksi perheen mustalammas/häviäjä joka joutuu lähtemään ja kierreltyään palaa rikkaana/menestyneenä (usein vielä tuntemattomana) takaisin.
Sitten on veljesten riita.
Perinteinen sankaritarina aliarvostetusta juhlituksi sankariksi jne.
Vain nyanssit muuttuvat ja on oikeasti erittäin vaikea kirjoittaa kirjaa tai käsikirjoitusta joka olisi todella omintakeinen.
Ei se että lainataan vaan miten tarina ja sen nyanssit käsitellään niin että tulos on "Tuore".
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ihmettelen Oscarien hehkutusta. Sitä en ihmettele, että kun suomalainen elokuva/näyttelijä/ohjaaja/äänimies jne. on ehdolla, niin siitä tehdään numero. Sehän on selvä, samoin kun mistä tahansa muusta asiasta joka liittyy suomalaiseen kun kerran Suomessa ollaan.

Mutta siis Cate Blanchett voitti oscarin. Mitä sitten? 12 years a slave oli paras elokuva. Oho? Matthew McConaughey voitti parhaan miespääosan oscarin. Jestas sentään.

Miksi jotkut oscarit kiinnostavat yhtään ketään? Onko se, että on hyvä näyttelijä, joku suurikin meriitti? Sama koskee emmy-palkintoja tai grammyja tai mitä tahansa muita, jussit ja venlat ja mitä niitä nyt on. En ymmärrä, ihmettelen vaan. Sama kun palkittaisiin joku vuoden putkimies tai vuoden puhelinmyyjä, ja siitä tehtäisiin joku gaala ja telkkarilähetys ja selontekoa seuraavaan iltapäivälehteen.
 
Miksi jotkut oscarit kiinnostavat yhtään ketään? Onko se, että on hyvä näyttelijä, joku suurikin meriitti?

Samaa ihmettelen minäkin. Toisaalta miksi joku jääkiekko kiinnostaa ketään. Tai se, että joku on hyvä jääkiekkoilija, onko se suurikin meriitti. Mielestäni on. Kuten taitava näytteleminenkin. En kyllä katso kun NHL jakaa pelaajapalkintojaan, joten on tuo Oscar-valvominen loppu peleissä hieman pölhöjen puuhaa.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Samaa ihmettelen minäkin. Toisaalta miksi joku jääkiekko kiinnostaa ketään. Tai se, että joku on hyvä jääkiekkoilija, onko se suurikin meriitti. Mielestäni on. Kuten taitava näytteleminenkin. En kyllä katso kun NHL jakaa pelaajapalkintojaan, joten on tuo Oscar-valvominen loppu peleissä hieman pölhöjen puuhaa.

Hyvä pointti. Kuitenkin jääkiekossa pelataan runkosarja ja sen jälkeen poffit, ja sitten selviää paras joukkue. Elokuvien, näyttelijöiden, muusikoiden jne. paremmuuden päättää joku raati. Esimerkiksi että Cate Blanchett näytteli viime vuonna paremmin kuin vaikkapa Meryl Streep tai Amy Adams. Ja sitten se raadin päätös on joku saavutus sille näyttelijälle.

Kuvitellaan että jääkiekossa pelattaisiin ympäri maailman vuodessa x määrä otteluita eri kokoonpanoilla ja erilaisilla pelaajilla. Sitten vuoden loputtua joku Petteri Sihvonen tulee ja päättää, mikä oli paras joukkue, kuka paras pääosan pelaaja, kuka paras sivuosan pelaaja, kuka paras valmentaja, ketkä ähkivät parhaiten ja missä hallissa oli paras selostaja ja äänentoisto. Eikä tietenkään perustele niitä mitenkään, kuten ei oscareitakaan perustella. Ja siitä sitten lähetettäsiin televisioitu gaala, jota katsoo puoli maailmaa, ja jossa palkitut kiittää isää ja äitiä ja Jumalaa ja naapurin mummoa suorituksestaan, jolla ei loppujen lopuksi ole yhtään mitään merkitystä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kuvitellaan että jääkiekossa pelattaisiin ympäri maailman vuodessa x määrä otteluita eri kokoonpanoilla ja erilaisilla pelaajilla. Sitten vuoden loputtua joku Petteri Sihvonen tulee ja päättää, mikä oli paras joukkue, kuka paras pääosan pelaaja, kuka paras sivuosan pelaaja, kuka paras valmentaja, ketkä ähkivät parhaiten ja missä hallissa oli paras selostaja ja äänentoisto. Eikä tietenkään perustele niitä mitenkään, kuten ei oscareitakaan perustella. Ja siitä sitten lähetettäsiin televisioitu gaala, jota katsoo puoli maailmaa, ja jossa palkitut kiittää isää ja äitiä ja Jumalaa ja naapurin mummoa suorituksestaan, jolla ei loppujen lopuksi ole yhtään mitään merkitystä.

Mitäs jos kuvitellaan, että Suomessa pelattaisiin jääkiekossa Mestistä x määrä otteluita eri kokoonpanoilla ja erilaisilla pelaajilla. Sitten yksittäisen kauden aikana joku kabinettiporukka tulee ja päättää, mikä joukkue nostetaan SM-liigaan, vieläpä kesken suoritusten eli pelien. Eikä tietenkään perustele sitä mitenkään uskottavasti. Siitä sitten lähetettäisiin televisioitu tiedotustilaisuus, jota katsoo puoli Jatkoaikaa, ja jossa palkitut kiittäisivät Kalea, Jumalaa ja fanejaan suorituksestaan, jolla ei loppujen lopuksi ole yhtään mitään urheilullista merkitystä.

Oscar-gaalaa ei voi verratakaan suomalaisen jääkiekkoilun "palkintogaaloihin", joissa palkintona jaetaan toisille paikkaa kultapossukerhoissa ja toisille menolippua hitaan näivettävällä kyydillä helvettiin.

Oscar-gaalassa sivumennen valtaosan eri kategorioiden ehdokkaista päättävät kyseisen kategorian ammattilaisedustajat, jotka ovat kyseiset teokset nähneet. Vain parhaan elokuvan ehdokasasetteluun saavat osallistua kaikki elokuva-akatemian jäsenet. Ammattilaiset valitsevat vertaistensa suorituksista parhaat, tämä on täysin pätevä tapa valita ehdokkaita. Kyllä minäkin luottaisin enemmän vaikkapa lääkäriliiton jäsenten keskenään valitsemaan parhaaseen lääkäriin kuin Aken, Maken, Peran ja mun huutoäänestyksellä valitsemaan parhaaseen lekuriin.

Ainakin tämä on parempi metodi kuin että miehistä epäpätevimmät eli suomalaiset kiekkopomot ja seuraturhakkeet päättävät asioista, joista eivät selvästikään mitään juuri ymmärrä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tämähän on selvästikin kuin jääkiekon world cup ja MM-kisat. World cupissa kaikki parhaat mukana (Oscar) ja MM-kisat (Box office) parhaiten myyneet.
Vaikka leffa myy hyvin lippuluukuilla ei se tee siitä hyvää, se vain kertoo mika massoihin uppoa. Oscar on kuitenkin ainakin jollakin tasolla merkki että elokuva on oikeasti onnistunut.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Kuvitellaan että jääkiekossa pelattaisiin ympäri maailman vuodessa x määrä otteluita eri kokoonpanoilla ja erilaisilla pelaajilla. Sitten vuoden loputtua joku Petteri Sihvonen tulee ja päättää, mikä oli paras joukkue, kuka paras pääosan pelaaja, kuka paras sivuosan pelaaja, kuka paras valmentaja, ketkä ähkivät parhaiten ja missä hallissa oli paras selostaja ja äänentoisto. Eikä tietenkään perustele niitä mitenkään, kuten ei oscareitakaan perustella. Ja siitä sitten lähetettäsiin televisioitu gaala, jota katsoo puoli maailmaa, ja jossa palkitut kiittää isää ja äitiä ja Jumalaa ja naapurin mummoa suorituksestaan, jolla ei loppujen lopuksi ole yhtään mitään merkitystä.

Luokka:NHL:n palkinnot – Wikipedia
Tuolta kun klikkailet, niin huomaat, että esimerkiksi NHL jakaa paljon palkintoja, joita ei suoranaisesti ratkaista pelaamalla. Näiden jakamiseen järjestetään myös gaala. Osa näistä palkinnoista on hyvinkin arvostettuja niin fanien kuin pelaajienkin keskuudessa, eli vähän kuin Oscarit.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Kuljen töihin bussilla, tämä kyseinen linja-auto on yleensä aina aivan helvetin täynnä. Bussin numero on 550, ja se kulkee saatanan pitkän matkan Itäkeskuksesta aina Espooseen. Ruuhka-aikana busseja kulkee kolmen minuutin välein, ja siis silti ovat aivan täynnä. Tänään taas yksi nainen änkesi väkisin bussiin lastenvaunujen kanssa, ja lapsi joka näissä istui oli jo vähintään 4-vuotias, eli siis siinä iässä että kävely onnistuisi. Änkeminen onnistui ja heti seuraavalla pysäkillä nainen jäi pois bussista. Ihmettelen että eikö tätä n. 100 metrin matkaa voi oikeasti kävellä? Kummastelen myös sitä, että miksi kaikkien pitää ylipäätään ängetä sinne bussiin, kun pysäkin näytöissä lukee että seuraava bussi tulee minuutin tai kahden päästä? Tämä etenkin silloin kun ihmiset ovat jo päässeet töistä. Ei siinä mitään kyllä minäkin haluan jossain vaiheessa kotiin, mutta kyllä minulla on aikaa odottaa siinä bussia johon ei tarvitse väkisin änkeä. Kerrankin jouduin jonottelemaan kaupassa vähän pidempään, koska siinä oli jotain hämminkiä kassoilla. Kun tuli minun vuoro niin kassaneiti siinä pahoitteli sitä kun jouduin odottelemaan johon vastasin vain, että ei se mitään ei minulla mikään kiire ole. Kun nyt aloin ihmettelemään niin ihmettelen myös sitä, että mihin ihmisillä on koko ajan kiire?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös